extra houvast voor buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Re: extra houvast voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:36

ik denk dat de voorlopige keuze op de pelham valt Ja
met of zonder tonguitsparing?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:45

Hoe rij je buiten als ik vragen mag?Heb je wel eens alleen gestapt onderweg?Je zegt dat je paard gaat rennen en dan niet meer te houden is De grootste oplossing is om je paard niet te laten rennen zorg dat je hem voor bent.Ik rij ook een draver en buiten wil ze ook erg snel ik moet er niet aan denken om met een hulp teugel te gaan rijden ik wil het gewoon zo oplossen.Ik ben dit jaar heel vaak met haar naar buiten geweest alleen maar ook met anderen{vorig jaar reed ik haar net en durfde nog niet zo goed dus ging toen niet zo vaak}.En het gaat steeds beter ik heb een aantal keren alleen gestapt en daarna een hele tijd alleen gestapt en gedraafd en nu ben ik al zo ver dat ik af en toe een galopje kan mee pakken.Ik voel wel eerst even aan hoe haar bui is.Ik denk dat je niet te veel moet willen en verwachten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:03

krumel schreef:
slof kan wel handig zijn als noodrem als hij gaat rennen, als je hem gewoon altijd los hebt hangen en hem er alleen dan bijpakt. Dat is geen oplossing voor het steigeren natuurlijk (dan moet je hem er maar vooral niet bijpakken Knipoog )

Geen slof, dat kan zo vreselijk uitpakken wanneer hij onverwacht omhoog komt.
Ook raken steigerende paarden vaak meer in paniek van de druk waardoor ze nog hoger willen en uiteindelijk achterover kunnen kukelen. En dan maar niet te spreken over het gevaar wanneer je de slof los hebt hangen dat hij/zij met z'n been erin komt met alle gevolgen van dien... Scheve mond

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:32

daar heb je gelijk in... ik denk dat een pessoa-bitje met 2 teugels dan nog de beste oplossing is..(of eventueel ongebroken pelham, maar daar weet ik de werking niet precies van, dus durf ik daar eigenlijk ook niets over te zeggen)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 11:28

pessoabitje wil ik er echt niet inhangen vanwege het notenkrakereffect Bloos ik heb te veel paarden pijnreacties zien geven op dat bit.

Bij pessoa geef je de druk ook nog eens opwaarts, waardoor hij misschien toch weer sneller zal steigeren.
Dus dan lijkt die ongebroken pelham mij wel wat

ik ben gisteren trouwens eens gaan testen met slof, omdat dat het enige was dat ik zo snel kon regelen. Maar het was zo eng , wanneer hij in verzet ging en ik nam de slof strakker aan dan gaf die de neiging sneller omhoog te gaan, maar ik kon ze op die momenten natuurlijk niet losgooien, want dan zou hij bij het steigeren vast kunnen raken.
Dus geen slof

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:47

Paljassofie schreef:
ik twijfel aan die pessoa aangezien die enkelgebroken is = notenkrakereffect

Ja, maar wat wil je dan? Dit is toch ook alleen maar gevaarlijk?
Ik rij op mijn bijrijpaard ook met Pessoa + dubbele teugel. Wanneer hij braaf is onderste teugel vrijwel helemaal los, dan werkt het ook niet hard + onnodig in.
Slof zou ik niet doen, want zoals XchantjuhX zegt, dat kan echt vreselijk misgaan!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 11:49

ik zei dus zelf al dat ik slof niet ga doen ... daar was ik zelf al achter en had ik hier al een paar keer aangegeven Knipoog

waarom zou ik dan volgens jou een Pessoa voorrang moeten geven op een Pelham? Lachen

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:57

Wat herkenbaar is dit! Heb ook een draver. Steigerde ook als een gek. Ik was altijd tegen de zweep. Als ze begon met steigeren. 1 teugel kort nemen, kan ze niet meer steigeren. En meteen een tik op de kont en een draai om de oren. Nu ze weet wat ze aan me heeft is ze voorbeeldig. Ze wil wel de ruimte heb tijdens buitenrijden, ook galloperen, ligt contact met de teugels. En ze stopt nu al op mn zit. Ze ging ook op sloten af maar nu echt voorbeeldig.
Dagelijks rijden ook dresuurmatig. Succes ermee. Was net zo radeloos als jij.

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:13

Ik heb bij mijn draver het zelfde probleem gehad. Ik heb haar gereden met een rekker, waardoor het haar te veel energie koste om haar hoofd volledig omhoog te gooien. ( je hoeft hem niet super hard aan te spannen, en het paard kan zijn hoofd nog omhoog doen, het krijgt enkel meer tegendruk)
Daarna heb ik haar gereden met een ophaaltrens. Deze heeft ongeveer de zelfde werking als een rekker of een slof, maar het paard kan er niet in verstrikt raken met het stijgeren. Sommige paarden reageren juist harder op de druk achter de oren, maar bij mijn paard werkte het.
veel succes nog!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:17

Ik weet dat het gemakkelijk gezegd is, maar toch;
een paard kan alleen steigeren als hij niet voorwaarts is. Als je met een stevig bit hem op de rem zet, geef je hem alleen maar meer gelegenheid tot steigeren.
Je kunt een steigerend paard niet naar beneden trekken. Er helpt maar 1 ding; voorwaarts rijden.

Overigens, de Pessoa valt onder de categorie ophaaltrensen, geeft idd een opwaartse druk. Lijkt me toch een mindere keuze.
Een pelham zou ik zeker ook met 2 teugels rijden en niet met pelhamriempjes.
Als je met 1 teugel wilt rijden, is een tiedemann of kimblewick mss een optie. dit is helemaal niet zo onvriendelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:20

ander bit helpt niks tegen het steigeren........ ik zou gewoon een zweepje meenemen.... en als hij terugkomt op het been, dan naar voren helpen.

let er wel op dat je niet ZELF het steigeren in de hand werkt door het dier aan de voorkant op de rem te zetten omdat je misschien wat angstig bent.

Als je aan de voorkant remt, en met je been klemt........ kan het paard ook maar een kant op en dat is omhoog

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:36

Even meedenken...je gaat vaak met iemand anders rijden. Er is al vaker geopperd dat bij steigeren een zweep goed te pas kan komen, alleen jij zegt dat die daar zo ongeveer van in een sloot rent. Waarom niet alles combineren. Is het een optie om wel die zweep mee te nemen, een hoe-heet-dat-ook-alweer hulpband die je kan gebruiken bij inrijden om zijn nek heen te doen (die tussen de voorbenen aan de singel zit en verder gewoon om zijn nek) zodat, ALS hij omhoog komt, jij in ieder geval de teugels losser kan houden, hem niet in de weg zit en mee naar voren kan gaan zitten, maar je paard wel een harde klap op z'n achterste kan geven (of twee). Mischien is het nog een optie om dmv een longeerlijn die je vriendin vasthoudt ervoor te zorgen dat je eigen paard in ieder geval niet weg kan spurten. Misschien is dat zo te fabriceren dat die longeerlijn via een ring (bij het zadel of zo) naar je mede-buitenrit-collega gaat, zodat tijdens steigeren je geen loshangende longeerlijn hebt rondzwabberen die tussen voorbenen kan gaan zitten?
Goed, na deze crea bea even wat anders. longeer je je paard weleens in de bossen en zo ja, hoe reageert hij dan? Of laat je je weleens longeren in de bossen? En wat vind je van dat andere...dat iemand zegt: gewoon niet harder gaan lopen, maar dan gewoon stappen...ben hem daarin voor. In ieder geval succes. Het lijkt me dat er geen gemakkelijke oplossing is.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:41

Jamayka schreef:
Ik heb geen oplossing, maar ik zou er zeker geen slof of martingaal aan hangen, want dan kun je omkieperen als hij gaat stijgeren.

met een martingaal maakt dat niets uit hoor!

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:45

Ik zou de oplossing niet zoeken in het harnachement (een scherper bit zorgt er over het algemeen alleen maar voor dat hij nog eerder/hoger zal gaan stijgeren).
Volgens mij is het een rijkunstig probleem daar je je pony niet onvoorwaardelijk voor het been hebt.
Je zal de "afspraak" met hem moeten maken dat hij onvoorwaardelijk voorwaarts gaat als jij drijft en dat kan alleen door veel oefenen (zou ik toch maar in die modderige bak doen). Dit betekent niet dat je steeds harder moet gaan drijven, maar dat je hem een tik met je zweepje geeft op het moment dat hij niet reageert op een lichte beenhulp.
Een goede instructeur is hierbij ook erg belangrijk, daar kan je echt niet zonder.
En ga niet alleen met hem naar buiten maar zorg dat je achter een ander aan kunt rijden, dat maakt het wat makkelijker.

Als hij niet zou stijgeren zou een scherper bit wel een uitkomst kunnen zijn, maar dan nog is het alleen maar een korte termijn oplossing. Op de lange termijn heb je daar weinig aan.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:51

Ik heb zelf genoeg ervaring met steigerende paarden en dacht dus net als jullie : zweep erbij en voooorwaarts, maar ik zeg het jullie, het helpt echt niet, die zweep is voor hem gewoon een reden om nog eens omhoog te komen ( en ik hou hem niet vast vanvoor)
Ekkie : als er hem iemand leidt is er geen probleem (als ik afstap bijvoorbeeld, wat ik dus vermijd, maar in druk verkeer... )
ik ga echt niet met een longe tussen 2 paarden op buitenrit Bloos! is wel het gevaarlijkste idee dat ik al gehoord heb Bloos

beantsje : ik ga het inderdaad niet met bitriempjes doen maar met 2 teugels Ja anders zou ik geen "'normale" werking van het bit meer kunnen gebruiken

Aedan : ik heb een allergie aan ophaaltrens en ik denk dat dat voor vele mensen te begrijpen is. ophaaltrens is tochook opwaartse druk? En druk achter de oren krijg ik dus normaalgezien ook met de Pelham Ja

Ekkie : hij gaat altijd in verzet bij het stappen( meestal toch), dus alleen stappen zal hier niet veel aan veranderen.

futurefox : ja dat met die ene teugel kort nemen gebruikte ik ook, maar hij snokt hem toch weer telkens uit mijn handen

hop : ik probeer het rijtechnisch op te lossen maar momenteel wil ik gewoon iets extra hebben voor als ik buiten ga. Ik ga echt niet in die glibbergladde bak rijden en in de bak is hij wel goed aan het been. Instructie zou ook voor mij heel handig zijn, maar zonder bak is dat nogal moeilijk. En we gaan ook vaak met 2en buiten en dan is het een stuk beter ( ik durf nu zelf niet meer alleen buiten). Maar dan nog gaat hij in verzet als hij een kortere weg naar huis denkt gevonden te hebben dan de weg die wij uitgaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:56

paljas........ als hij denkt nog even omhoog te komen omdat hij op zn flikker krijgt, dan is hij nog niet jarig Haha! Haha!

ik moet eerlijk zeggen dat als hij zo stout is buiten, dat je dan buiten niks te zoeken hebt

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:07

Paljassofie schreef:
ik ben gisteren trouwens eens gaan testen met slof, omdat dat het enige
was dat ik zo snel kon regelen. Maar het was zo eng , wanneer hij in
verzet ging en ik nam de slof strakker aan dan gaf die de neiging
sneller omhoog te gaan, maar ik kon ze op die momenten natuurlijk niet
losgooien, want dan zou hij bij het steigeren vast kunnen raken.
Dus geen slof

Paljassofie schreef:
ik zei dus zelf al dat ik slof niet ga doen ... daar was ik zelf al achter en had ik hier al een paar keer aangegeven Knipoog

waarom zou ik dan volgens jou een Pessoa voorrang moeten geven op een Pelham? Lachen

Dus je hebt het wel geprobeerd. Goed dat je er nu zelf achter bent gekomen dat het niet werkt en gelukkig is er niets gebeurd.

Ik heb niets gezegt over Pessoa voorrang geven op een Pelham, ik zelf rij namelijk met Pessoa en t paard reageert daar goed op (wil ook nog wel eens omdraaien, steigeren als hij ergens niet langs wil Nagelbijten / Gniffelen ) Pelham heb ik verder geen ervaring mee Knipoog

Heb je er al eens aan gedacht om naar de instructrice toe te komen i.p.v. hij/zij bij jou? Of voor een paar keer per week een bak huren in de buurt misschien?

Succes er nog mee ! Lachen Groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:09

KiWiKo schreef:
paljas........ als hij denkt nog even omhoog te komen omdat hij op zn flikker krijgt, dan is hij nog niet jarig Haha! Haha!

ik moet eerlijk zeggen dat als hij zo stout is buiten, dat je dan buiten niks te zoeken hebt

Helemaal mee eens!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 19:49

Ik kan enkel buiten, heb geen vervoer, dus zelf als ik naar een andere piste ga dan moet ik eerst minimum een halfuur wandelen. Ik heb hem ook gekocht als wandelpaard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:43

Ik snap echt niet waarom je de slof nog hebt geprobeert eigenlijk...
Als je bedenkt wat er had kunnen gebeuren, heb de mogelijke consequenties al voor je opgeschreven.
Ik zou zelf zo'n risico niet nemen iig...

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:42

Paljassofie schreef:
en in de bak is hij wel goed aan het been.

Blijkbaar niet onvoorwaardelijk, anders zou dit verzet wel op te lossen zijn met een keer goed voorwaarts rijden (desnoods met zweepje/sporen).

Het komt trouwens vaker voor dat paarden hoger stijgeren als je voorwaarts wilt drijven. Als hij vanuit spanning omhoog komt druk je er alleen maar meer spanning in op het moment dat je voorwaarts drijft, logisch dat hij dan nog hoger gaat.
Ik ben het er mee eens dat hij waarschijnlijk te brutaal is en een keer goed op z'n donder moet hebben, maar daar moet je alleen aan beginnen als je weet dat je dat ook van hem kan "winnen", en daar lijkt het nu niet op. Ik zou dus in eerste instantie toch proberen de spanning te vermijden.

Over dat in de sloot lopen: ik heb dat met één van mijn vorige paarden ook gehad. Ga zeker niet proberen te sturen, ook daar krijg je spanning van en dan worden ze juist onbestuurbaar.
Het wil nog weleens helpen als je hem heel overtuigd op de sloot afrijdt, vaak willen ze het dan uiteindelijk wel laten. Die van mij ging het liefst achterwaarts de sloot in totdat ik hem zelf een keer actief achteruit reed (ipv voorwaarts te drijven). Toen lag het initiatief in elk geval weer bij mij en op het moment dat zijn eerste achterbeen geen grond meer onder z'n hoef voelde wist hij niet hoe snel hij weer voorwaarts moest. Jou pony weet al lang dat je in paniek raakt op het moment dat hij op de sloot af gaat, dat is zijn manier om onder het werk uit te komen. De kans dat hij er ook daadwerkelijk in zal lopen op het moment dat jij hem er overtuigd op af rijdt is heel erg klein.
Het is wel eng en je moet het wel echt durven, anders kan je er beter niet aan beginnen. En als je dat niet kunt zonder te sturen kan je het ook beter niet doen, als je spanning hebt zal hij hoe dan ook doorlopen.

Misschien dat je hier wat aan hebt, in elk geval succes ermee!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:55

Ik dnek dat alle tips wel gegeven zijn..... Een steigerend paard hoort niet op de openbare weg.

Ik snap jou probleem wel, en het ligt mss helemaal niet aan jou, maar rijtechnisch is ie gewoon niet gehoorzaam. De hulpmiddelen die er zijn, zullen niet helpen, want je hebt een 2 zijdig probleem.

Ik snap dat dit niet het antwoord is waarop je zat te wachten, maar ik denk als ik alles zo doorlees dat dit echt de enige oplossing zal zijn...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:55

Ten eerste, een ex-draver bestaat niet, een Draver is een ras Knipoog

Ten tweede: in de meer dan 15 jaar dat ik dravers rij, heeft een hulpteugel of iets scherper of bestraffen nooit gewerkt. Alles vanuit rust en ontspanning, daar kom je een stuk verder mee. Verder rij ik eigenlijk al onze dravers het liefst op een hackamore. Zorgt ook voor meer rust en minder spanning. Je mag me ook wel even pb-en Knipoog Anders veel succes!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:24

Paljassofie schreef:
Ik kan enkel buiten, heb geen vervoer, dus zelf als ik naar een andere piste ga dan moet ik eerst minimum een halfuur wandelen. Ik heb hem ook gekocht als wandelpaard.

Misschien moet je m dan ook houden als wandelpaard en er niet op rijden buiten. Op deze manier is t gevaarlijk voor jou , je paard en je mede weg gebruikers. Misschien een idee om m naar een africhtingsstal te sturen??

En waarom is ie verkocht als wandelpaard?? Is er misschien een lichamelijke oorzaak voor zijn gedrag??

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:20

Ludora schreef:
Ik dnek dat alle tips wel gegeven zijn..... Een steigerend paard hoort niet op de openbare weg.

Ik snap jou probleem wel, en het ligt mss helemaal niet aan jou, maar rijtechnisch is ie gewoon niet gehoorzaam. De hulpmiddelen die er zijn, zullen niet helpen, want je hebt een 2 zijdig probleem.

Ik snap dat dit niet het antwoord is waarop je zat te wachten, maar ik denk als ik alles zo doorlees dat dit echt de enige oplossing zal zijn...

Helemaal mee eens *LOL*