springschoenen nieuwe mode?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: springschoenen nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:36

Mijne heeft al heel lang altijd springschoenen om oa voor balbetrapping en aftrappen ijzers.Heb ze met rijden en longeren altijd om maar ze heeft ze ook in de wei om .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:06

is dat paard van mij (en héél veel andere paarden die ik ken) dan zo slim? Of zijn die van jullie zo lomp? Aangezien ik de ene na de ander hoor, hij/zij trapt zich open. En dat terwijl mijn paard toch bekend staat als uitermate blonT

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:07

Nouja die van mij is gewoon nogal heet en dan zet ze haar benen werkelijk overal neer ziet er niet uit maarja dan trapte ze zich vaak genoeg wel open.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:43

ik gebruik 'altijd' springschoenen, maar niet omdat het mode is. die van mij trapt zijn voor ijzers eraf. en als har hoeven nog korter worden is er kans dat ze regelmatig kreupel wordt omdat het te gevoelig is. eerst gebruikte ik het alleen tijdens het rijden, maar ik heb net springschoenen gekocht voor in het land. dus voor mij is het puur noodzaak, want ik vind die dingen te duur voro de kwaliteit! na een paar maanden zijn ze alweer kapot Sigaar

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:49

Ik rijd soms met springschoenen omdat m'n pony nogal lomp is. Tong uitsteken
En soms heeft hij een periode dat ie heel druk is, dan rijd ik ook liever met springschoenen. Lachen

Die van mij zijn gewoon zwart hoor. Knipoog (Oranje springschoenen.. Misselijk)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:10

Het viel mij idd ook al op...
Zelfs bandages met daarbij springschoenen zag ik meerdere malen voorbij komen Rolleyes

Ok ik geef het toe... ik heb ook veel dekjes en stem mijn kleding meestal af op het dekje Tong uitsteken Maar de benen van mijn paard blijven gewoon in saai zwart gehuld Haha!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:12

ik vind het geen mode, ik vind het nodig als je veel springt. Is hartstikke gevaarijk als je met kalkoenen springt en zonder springschoenen.
Misschien krijgen mensen het nu meer door dat het echt nodig is omdat je het veel ziet Knipoog

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:17

Iemands paard trapt ijzers eraf dus ruiter denk, springschoenen aan.
iemand anders vraagt:waarom heb jij springschoenen aan?
- omdat mijn paard zich anders aantrapt.
Persoon 2 denkt: hmm kan ik ook wel eens doen, voor de veiligheid.
enz.
enz.
enz.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:19

Springschoenen gaat alleen om als we ook werkelijk gaan springen. Ja Niet voor het mooi, ik vind ze niet eens mooi.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:16

Mijn paard loopt in de wei met springschoenen om. Hij trapt anders om de dag een voorijzer eraf. Hij mag lekker springen en genieten in de wei en met een springschoentje om hoef ik minder vaak de smid te bellen! Tijdens het rijden heeft hij ze vroeger wel omgehad omdat hij erg snel zijn voorvoeten aantikt. Nu is het minder, nu heb ik ze ook amper om (behalve bij springen en bosritten).
Ik denk ook dat springschoenen een nieuwe mode wordt... Maar denk niet meteen dat iedereen ze omheeft voor de 'leuk'!!! Bij sommige paarden is het gewoon nodig, klaar.
(oh: en mijn weidespringschoenen zijn oranje en blauw! Hoezo niet leuk? Ideaal - trapt ie 'm af; dan vind je 'm zo! En iedereen vindt ze zo lelijk dat ze ze braaf laten hangen bij z'n stal niet niet jatten haha!)

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:45

Die van mij heeft speciaal beslag voor, die mij 80 euries gekost hebben.. en aangezien ze een heel verleden heeft met aftrappen (1 voet is een platvoet, die heeft dus een groter ijzer nodig dan de andere.. maar je kan niet 2 verschillende maten doen, want dan verschilt het gewicht weer, dus steken ze altijd uit aan de achterkant) gaat ze nu dus niet meer springschoen loos door het leven Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:26

de mijne had ze altijd om in het land, anders lag binnen 3 dagen haar ijzer eraf Sigaar
nu heeft ze ander beslag en het gaat al een jaar goed Cool
dus ze heeft ze nu niet meer om
ik heb trouwens niets (meer) met setjes Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:01

Nooit geen springschoenen, als het paard zichzelf aantikt doe je iets niet goed. Of zijn de paarden tegenwoordig zo gefokt dat ze niet meer normaal kunnen lopen???

Aantikken door de ijzers is er iets niet goed met je beslag. Over het algemeen een lichter ijzer wil al heel veel helpen. Knipoog

En het is voor mij overduidelijk een modetrend en zijn het allemaal excuses om ze te dragen: 3 jaar geleden zag je geen enkel paard met springschoenen (buiten springpaarden dan), nu word je er mee doodgegooid.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:34

Hmm heb je ze ook al in verschillende kleurtjes dan Tong uitsteken

Hoofdzakelijk gebruik ik springschoenen bij longeren en bij mijn 3 jarige merrie. Ik ben er mee begonnen voor mijn andere merrie op buitenrit, die is altijd zo enthousiast dat ze zichzelf voor aantikte. Dus uit pure bescherming.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:53

het kan wel mode zijn, maar je gebruikt ze toch uit voorzorg voor als ze zich op de hoefbal trappen lijkt mij/... tenminste daar gebruik ik ze voor..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:16

Ik ken paarden die zich juist aantikken omdat het zo ongemakkelijk loopt.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:58

dan gebruik je ze bij die paarden gewoon niet Haha! als het goed past en het is goed bevestigd lijkt het me raar dat ze er raar door gaan lopen ... Bloos

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:59

Ik heb ze ook, maar niet voor het mooie. Die lompe knol heeft ze gewoon echt nodig, ben alweer toe aan een nieuw paar, want hij heeft er alweer één kapotgetrapt Clown

Ik doe ze trouwens alleen met rijden en longeren om.. in de wei heb ik hem zonder beschermers.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:06

Mijn paard gaat ALTIJD met gewone simpele rubberen springschoenen op wei. Als ik dat niet doe, trapt ze er een ijzer af.
Met rijden gebruik ik geen springschoenen, omdat ik dan kan voorkomen dat ze aantikt door haar gewoon voor meer mee te laten komen.
Met longeren heeft ze ze wel nodig omdat ze dan snel voor weer "lui" wordt en maar blijft aantikken.

Maar de Eskadrons met bont of de "leuke" gekleurde laat ik mooi staan. Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:29

RUBYWHITE schreef:
dan gebruik je ze bij die paarden gewoon niet Haha! als het goed past en het is goed bevestigd lijkt het me raar dat ze er raar door gaan lopen ... Bloos

Er zijn er genoeg die er anders door gaan lopen, omdat het los om de voorbenen zit en wat flappert. Geeft hetzelfde effect als de rubberen tuinslangetjes die ze bij paarden die in de aangespannen sport lopen gebruiken, deze paarden geven er nog meer knie-actie door. Als ik onze hackney's een springschoen om doe krijg ik exact hetzelfde effect, alleen wij gebruiken stukken tuinslang omdat die minder irriteren op de bal van de hoef! Als ze namelijk iets door de koot heenzakken (en dat doen deze beestjes, enorm flexibel in de koten) wringt de springschoen in de bal van de hoef.

Edit: o ja, het zijn zeker wel bevestigde beestjes, de hackney's waar ik het over heb. Lopen/liepen jarenlang in de ereklasse (hoogste klasse) op nationaal nivo en zijn ook diverse malen Nederlands Kampioen (van de nationale, niet op een hippiade want dat is een nivo lager) geworden in het tweespan en tandem.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:07

Neonlight: Rubywhite bedoelt volgens mij bevestigen als in vastmaken van de springschoenen Knipoog

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:10

stef schreef:
Dani, kan altijd gebeuren natuurlijk. Ik rij zelden met bescherming, en als ze nu toevallig zich een keertje aan tikt is dat voor mij geen reden om met bescherming te gaan rijden. Als ze zich regelmatig aantikt zou het een ander verhaal zijn, alleen zou ik dan wel eerst willen weten waarom ze zich ineens aantikt

[/quote]

Ja ik weet t wel dat dat altijd kan gebeuren maar ik bedoelde maar gewoon dat als zij springschoenen had aangehad, dat het paardje zich niet opengetrapt had. Ik beperk het risico liever voor die stomme 30 EUR voor een paar springschoenen, dan dat ik achteraf met 'miserie' zit. En het gaat er niet om of een paard slim of lomp is, ieder paard heeft zijn eigen gang gewoon (sorry dat vind ik persoonlijk gewoon een beetje een 'lompe' opmerking als die niet om te lachen was, ik ga er voor de goede orde maar van uit van wel he...)

@Desleen : Ja idd, voor de veiligheid, waarom zijn die dingen er anders, dat is toch niet hetzelfde met getten en bandages, lang niet alle paarden verwonden zichzelf, maar de meeste mensen doen ze aan voor de veiligheid. Waarom doe je een autogordel aan, lang niet alle mensen krijgen een ongeval, maar voor de veiligheid ...

Mijn mening natuurlijk maar he, ik rij dus gewoon altijd met...

Nu dat moet ieder voor zich weten natuurlijk he...