Ooglapje voor paard met 1 oog???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aghamora

Re: Ooglapje voor paard met 1 oog???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 09:01

ChristaMoor schreef:
Misschien is een oplossing heel simpel. Neem gewoon een bakstuk en eventueel kopstuk van een tuighoofdstel en zet dit op een of andere manier aan je gewone hoofdstel. Vaak is een tuighoofdstel wat wat grover, maar met een mesje kan je het leer wat smaller snijden zodat het in de gesp van het gewone hoofdstel past. De oogklep bedekt dan al een groot deel van het oog.
Ik blijf me wel af vragen wat de mensen meer opvalt, een lege oogkas of een rijpaard met een klep of "lapje" voor zijn oog.

Hai Christa, (en ValMel)

Ik had ook al gedacht aan een oogklep en dat dan op het bakstuk zetten. Mijn vriendin is wezen kijken bij Divoza, maar ze zei dat die tuighoofdstellen aan 1 stuk waren. Ik weet niet of het bakstuk ook los kan? Was niet meegeweest. Ik wil graag zelf ook eens kijken. Wel een goeie tip, het leer smaller snijden! Tuigerhoofdstellen zijn altijd grover dan normaal ja. Bedankt voor de tip!
Laatst bijgewerkt door Aghamora op 02-09-06 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Aghamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 09:07

racheltjj schreef:
Och mensen..
Altijd weer een mening klaar ze weten toch helemaal wat er is gebeurt etc..Maar okee..Ik zou gewoon zo gaan rijden zonder iets maar als je het zelf niet fijn vind ;
Helpt misschien een vliegenkap of vliegensliertjes niet ? dat houd gelijk de vliegen nog weg ook en je ziet bijna niks van de ogen!
Succes !

Hoi Racheltjj,

Een vliegenkap voor dit paard is helaas geen optie. Ze heeft nog maar 1 oog over (;-) natuurlijk...) en met dat oog ziet ze niet goed meer. Het wordt slechter en kan niet meer beter worden. Hoe lang dat gaat duren en hoe snel de verslechtering gaat, kon de veearts niet zeggen. Het is dus gewoon afwachten en genieten van de tijd die mijn vriendin en haar paard nog hebben.

Ze draagt wel een vliegenkap in het land, als er heel veel vliegen zijn. Haar oog raakt dan namelijk ontstoken. Het is een klein, vertrouwd landje met een vertrouwd maatje erbij. In haar landje is het dan niet zo erg als ze wat minder ziet.

Maar op de weg kan ze geen vliegenkap op omdat ze met dat slechte oog dan nog veel minder ziet. Dan durft ze niet goed meer te lopen en struikelt vaker.

Vliegensliertjes hebben we ook al eens geprobeerd, maar nee dat was ook niet zoals we hoopten. Ze vallen toch om de ogen heen en de aandacht werd er alleen maar meer door omdat mensen direct naar de sliertjes keken en dan het ontbrekende oog zagen.

Maar bedankt in ieder geval!

Aghamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 09:58

xjudithx schreef:
Cassidy schreef:
Zo erg vind ik het nieteens. Heb een keertje een paard gezien waar de oogleden niet aan elkaar waren genaaid, en er dus echt een gat zat op de plek van de oogbal...dat was pas een raar gezicht!

De pony op de foto is niet het dier waar het om gaat he? Ik weet niet hoe het er bij dat paard uit ziet, maar ik denk vergelijkbaar.

Ja, inderdaad, zo ziet het eruit! Er zit een holte die is bekleed met huid, geen echte vacht, meer een soort fluweel.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:36

Een tuighoofdstel bestaat uit een kopstuk, twee bakstukken met hieraan de oogkleppen.

Aan de oogkleppen zit een "windveer" die weer terug gaat van oogklep door de frontriem (midden) naar een gesp op het kopstuk.

Je hebt dus het kopstuk en een bakstuk met oogklep nodig. De tweede oogklep zit aan de andere vast met die "windveer". Deze moet je dus los snijden. Het mooist is dus als je een ouder tuighoofdstel te pakken kunt krijgen. Het valt best te doen, teminste, als ik mijn tuighoofdstel bekijk. Ga zelf eens naar een ruitersportzaak en bekijk daar eens zo'n hoofdstel. Dan zie je snel genoeg of je dit zelf kunt doen. Mij lijkt het vrij eenvoudig.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:06

Ik had dit ook. Mijn oude paard Artiest had ook een oogziekte en bij hem is ook het rechteroog toen verwijderd. Zijn andere oog was ook slecht en uiteindelijk ging het niet meer.
Ook ik kreeg weleens wat te horen maar kon er wel om lachen, ik riep dan: 5 euro dan mag u van dichtbij kijken.
Artiest, mijn eigen freakshow!!
Ik deed niks op zijn hoofd hoor als ik jullie was. Laat iedereen het lekker bekijken! Misschien dat je vriendin er moeite mee heeft omdat ze het zelf nog niet geaccepteerd heeft? Ik reed vol trots met opgeheven hoofd over de drukke dijk bij ons, apetrots op mijn paardje die voldoende op mij vertrouwde om toch met me naar buiten te gaan!!
Voor het oog eruit was reed ik met een draverskap met zonnebrilbollen erop. Op een goede dag reed ik zo en had ook de vliegendeken erover. Komt er een fietser aan en die begint te schelden dat wij paardenmensen gestoord zijn wat we allemaal met ons paard uithaalden, blablabla. Ik heb teruggescholden en ben op hem afgegalopeerd(agressief,hihi) wat die opmerking deed mij toen dus wel veel zeer. Alsof je het voor je lol doet!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:38

Oh, man! Sommige mensen! Boos! Je zou ze toch!! Nergens iets van af weten en het dan in hun hoofd halen tegen een ander tekeer te gaan omdat zij een mening paraat hebben - grr! Boos!

Heb je in je scheldkanonnade wel opgenomen dat het notabene voor het paard zijn bestwil was?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:33

Misschien is een murphy blind een idee? www.1pk.nl > blinkers > murphy blind. Volgens mij kan 1pk ook nog meer leveren dan op de site staat. Een van de leveranciers is Finntack, als je naar www.finntack.com gaat > product > trotting > blinds. Je kan deze oogkleppen gewoon tussen een bestaand hoofdstel zetten, gewoon ipv normale bakstukken. Dravershoofdstellen zijn over het algemeen net zo dun als normale rijhoofdstellen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:36

Zoiets lijkt mij alleen maar irritant voor het paard. Ik heb zelf een pony die aan één oog blind is, dat oog ziet er anders uit. Een lapje er over, nou echt niet hoor Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:27

@bbreedveld; ik weet niet meer wat ik toen allemaal gezegd heb, was een hoop frustratie over de situatie waar ik en Artiest toen inzaten wat er toen uitkwam! Het zal een hoop gevloek en getier geweest zijn! Daarna was ik erg verdrietig want ja, ik deed alles voor de bestwil van het paard en het is heel pijnlijk als je paard blind aan het worden is en daarvan zelf ook vaak van de kaart is. Soms was ie helemaal in de war of had last van lichtflitsen of gewoon van dingen die er helemaal niet waren..

Maar nog een keer on-topic: ik vind die oogklep, als je dan tenminste echt zoiets wil, dan nog de beste oplossing. Maar nogmaals, denk er nogeens over na want ik vind het zonde van je geld om dit soort dingen overhoop te halen voor een paar van die sukkels van mensen.