stelling : rijden met gebroken boom in zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unknown_

Re: stelling : rijden met gebroken boom in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:25

hmm Jaa zo heeft de manege waar ik mijn pony heb gekocht mij ook nog dik 2 maanden met een gebroken zadel laten rijden (ja ik ben niet gek, mega dikke deken eronder gelegt) en toen nog voor 200 euro inclusief hoofdstel willen verkopen.. ja dikke oliebol heb nu een zadel (ainsley vanguard) voor 200 euro gekocht.. ben hier hartstikke tevreden over Lachen dus niet rijden met een gebroken boom Knipoog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:33

harnessmaker schreef:
Een ( met name ouder) zadel met gebroken boom is nog prima te gebruiken hoor!
Er zijn vele cafe´s en restaurants die hem graag aan de muur willen hangen ter decoratie.
Dat is dan ook het enige doel waarvoor hij nog geschikt is!

Vreemd dat jij dit antwoord geeft??

Het hangt af van het materiaal van de boom kunsstof of metaal, en kan wel degelijk gerepareerd worden!!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:54

Hoe zie je eigenlijk wanneer de boom gebroken is? Schijnheilig

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:00

Lijkt me niet erg fijn voor het paard zijn rug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:41

hmm ben blij dat jullie er net zo over denken als ik, ik heb het mensen wel eens horen zeggen namelijk en toen had ik zoiets van nouja zal wel, bemoei me er niet mee. maar het zat me toch niet lekker. En na een gesprek van gistere dacht ik, ik open een topic!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:51

Op de manege waar ik rijd, is 1 paard met een zadel dat gebroken is. Ik rij normaal altijd op dat paard en toen ik erop ging, lag het zadel gewoon nergens naar en het voelde niet goed. Na de les naar de instructrise gegaan en gevraagt hoe dat kan, ik had voor het rijden het zadel goed gelegt. Kreeg als antwoord: "Ohh, het zadel is gebroken!" Sindsdien heb ik niet meer op dat paard gereden, want ze hebben mij altijd verteld om nooit met zo'n zadel te gaan rijden. En nog steeds rijd ik niet op haar, hoe lief ze ook is, hoe lekker ze ook rijdt, maar ik ga er niet op.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:57

Ik ken iemand en die is een pony aan het zadelmak maken met een zadel waarvan de boom gebroken is. Tuurlijk ik ben het er niet mee eens. Maar wat kan ik er aan doen? Bloos Het is hun keuze, zij mogen voor de eventuele dierenarts kosten opdraaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:28

ja idd! ik ben ht er ook nooit mee eens geweest met deze mensen. Heb er verder ook nooit mijn mond over open gedaan. ( wat ik eigenlijk best had mogen doen ) maar nu liggen deze mensen wat verder op de achtergrond liggen wilde ik me toch eens afvragen wat jullie er van vonden

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:38

denk dat ik nu even heel vervelend ga zitten doen.

Een zadel met een gebroken boom is inderdaad echt slecht,helaas zijn er ontelbaar veel mensen die rijden met een gebroken boom! Ja echt waar, er zijn erg veel mensen die niet in de gaten hebben dat een boom gebroken is!
hoe weet ik dit? heb hele goeie contacten met een erg goede zadelmaker waar ik wel eens help. Je begrijpt niet wat je daar soms ziet! mensen die hun zadel brengen om op te vullen, die vervolgens na moet bellen omdat de boom gebroken is! Weleens waar om een plaats die je niet 1,2,3 in de gaten hebt maar toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:45

ja dat is echt erg! Maar ik heb het er nu over dat mensen het WEL weten dat het gebroken is omdat ze dat gewoon vertellen en erbij zeggen dat het geen kwaad kan..

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:30

Gerrie schreef:
harnessmaker schreef:
Er zijn vele cafe´s en restaurants die hem graag aan de muur willen hangen ter decoratie.

Het hangt af van het materiaal van de boom kunsstof of metaal, en kan wel degelijk gerepareerd worden!!

Dat klopt ten dele. Vele zadels die gebroken zijn zijn op meerdere plaatse gebroken dan alleen de kop.
Die kan je vervangen of repareren maar 100% top wordt het nooit meer daar de spanning uit de boom is.
En als de breuk in andere delen zit dan de kop is het zadel onbruikbaar tenzij je een nieuwe boom plaatst.
Bij jonge zadels van de wat duurdere merken zou je de boom kunnen vervangen maar dat is veelal te duur....
Vandaar mijn antwoord!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:41

Tsjah

Mijn eerste pony kocht ik met toebehoren waarvan de boom gebroken was (dit wist ik toen niet, althans ik had er geen verstand vabn)

Ik heb een jaar veel gereden en m'n pony heeft echt nooit rugporblemen, rijproblemen, wat voor problemen dan ook gehad.

pas jaren later toen ik serieuzer ging rijden snapte ik dat deze boom gebroken was.

Vreemd dat ik en mn pony er geen last van hebben gehad. Het lijkt mij inderdaad niet bevorderlijk voor de paardenrug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:11

Smystique schreef:
Tsjah

Mijn eerste pony kocht ik met toebehoren waarvan de boom gebroken was (dit wist ik toen niet, althans ik had er geen verstand vabn)

Ik heb een jaar veel gereden en m'n pony heeft echt nooit rugporblemen, rijproblemen, wat voor problemen dan ook gehad.

pas jaren later toen ik serieuzer ging rijden snapte ik dat deze boom gebroken was.

Vreemd dat ik en mn pony er geen last van hebben gehad. Het lijkt mij inderdaad niet bevorderlijk voor de paardenrug

dan denk ik dat jij ontzettend veel geluk heb gehad!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:14

Ik hoop het Knipoog

Maar het was toendertijd onwetendheid hoor, zeker geen laksheid Lachen

Zou het nu niet eens in m'n hoofd halen. Maar, wist toen net wat een pony was en hoe een singel vast moest Knipoog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:41

harnessmaker schreef:
Gerrie schreef:

Dat klopt ten dele. Vele zadels die gebroken zijn zijn op meerdere plaatse gebroken dan alleen de kop.
Die kan je vervangen of repareren maar 100% top wordt het nooit meer daar de spanning uit de boom is.
En als de breuk in andere delen zit dan de kop is het zadel onbruikbaar tenzij je een nieuwe boom plaatst.
Bij jonge zadels van de wat duurdere merken zou je de boom kunnen vervangen maar dat is veelal te duur....
Vandaar mijn antwoord!

Ok, dat is een duidelijk antwoord!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:47

Het is de TS wel al duidelijk geworden Knipoog niet rijden met een zadel met gebroken boom!
Enne Dees, zo raar is haar vraag niet. Ik heb hier onlangs nog een topic zien voorbij komen waar iemand vroeg of nog kon rijden met een boom die "gerepareerd" moest worden, want de zadelmaker kon pas binnen 2 weken komen. En,geloof het of niet, de meeste reacties waren "ja hoor, kan best".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:08

nee idd, is ook al iets wat ik dacht maarja diegene die het wel doen wijzen alleen anderen op verkeerd passende zadels enzo en ik dacht echt zo, nee een gebroken boom is wel goed

maar wilde even meningen van anderen horen of mijn twijfel ook echt oprecht was. Haha! al ging ik daar natuurlijk wel 100% vanuit Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:29

Flying_Angel schreef:
Het enige waar zo'n zadel nog goed voor is, is de vuilnisbelt, of versiering in een café of etalage,

Zelf geen versiering, de kans is te groot dat het dzo ooit weer op een paardenrug komt te liggen. Weggooien, de stoten afsnijden en zo toetakelen dat niemand er meer wat mee kan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:10

Ik kocht een zadel waarvan de boom kapot was, kwam ik gelukkig al vrij gauw achter. Toen ik 'm wegbracht om te laten repareren, kreeg ik te horen dat de hele boom compleet aan gort was. Zadel teruggebracht naar de vorige eigenaar.

Zie ik dat zadel jaren later bij familie liggen, die de pony ermee zouden inrijden. Had de eigenaar het zadel gewoon weer uitgeleend, ondanks dat het bekend was dat de boom aan gort was. Echt, sommige mensen... Boos!

Overigens is het in sommige gevallen moeilijk om te beoordelen dat een boom stuk is. Een vriendin van mij had een jaar terug een tweedehands zadel gekocht. Is ze pas geleden te weten gekomen dat de hele boom stuk is en compleet moet worden vervangen. 't Bleek een oude beschadiging te zijn, dus het zadel was al stuk toen ze het kocht. Echt, supersneu!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:16

Niet doen... als ik er al denk hoe mijn Tinker reageerde op mijn oude zadel die een te flexibele boom had (dus nog niet eens gebroken) Nagelbijten / Gniffelen De hele rijvereniging stond er van te kijken hoe hoog een Tinker kon bokken.
Waar ze normaal nooit reageerde op het aansingelen begon ze nu opeens chagrijnig te worden en weg te lopen voor het zadel.
Nadat ik voor dat zadel een nieuwe heb gekregen heeft ze denk ik nog 1-2 keer gebokt in de afgelopen 2 jaar en die waren meer van vrolijkheid dan van pijn. Chagrijnig met opzadelen was ook gelijk over toen ze door had dat het zadel geen pijn meer deed.
Nee, op die van mij alleen nog maar goed passende zadels met hele bomen...

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:59

Gebroken = Gebroken.
Jammer maar helaas, en look on the bright sight of life!
Nieuw/Ander zadel. Kop op..

Lijkt me erg pijnlijk voor je paard = not done dus!

AsKaBaNMaNoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:30

de boom verdeelt het gewicht op het zadel, dus ik denk niet dat het goed is om met een gebroken boom te rijden, mijn boom is ook eens gebroken doordat iemand mijn pony even niet goed in de gaten hield toen ze met hem liep en hij ging rollen ,pony had gelukkig niks en de boom heb ik laten vervangen,wat geloof ik niet met ieder zadel kan

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:26

Ik zou het iig nooit doen!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:15

Hier in de buurt heb ik met lede ogen zeker moeten aanzien dat een ouder paard gereden werd met een zadel met gebroken boom Bloos Om het zadel op zijn plaats te houden werd er een singel gebruikt die over het zadel heen gelegt werd.

Welke eigenaren zo iets doen? Mensen met paarden Bloos

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:20

Mijn nichtje heeft een poosje met een gebroken boom gereden. Maar niet omdat ze dacht dat het wel kon maar omdat ze het gewoon erg niet wist. Ze kwam er achter door dat de pony een bult kreeg. Toen is ze direct naar de DA gegaan en die heeft ook het zadel gecontroleerd en toen zagen ze pas dat de boom gebroken was.
Pony is weer helemaal de oude geworden en we hebben een nieuw zadel gekocht. Mar ik denk dat er veel mensen die het niet door hebben door. Ik denk ook dat er maar weinig mensen hun zadel zo controleren zoals de zadelmaker ons toen voor heeft gedaan.