bont onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: bont onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:00

Ik doe niet mee aan modegrillen, setjes, etc.
Maar zo'n bontonderlegger heb ik wel, voor 1 van mijn paarden. Zij heeft een hele gevoelige rug en van de DA moest ik zo'n ding gaan gebruiken. Het helpt heel goed.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:30

Pert schreef:
hmm mag ik even redeneren/doorvragen? Schijnheilig

- extra bescherming, waartegen?
- drukverdeling, hoe verdeeld het de druk dan? ik heb altijd het idee gehad dat dit van hetzelfde materiaal gemaakt is als een gewoon dekje. waarom zou dit dan de druk wel goed verdelen en een gewoon dekje niet?
-
Smystique schreef:
Wat de gelpads van 5 jaar geleden waren zijn de bontjes van nu. ja het is zeker een rage en over een jaar of 5 is er vast weer iets heel nieuws Lachen

dus deze dingen hebben dezelfde functie als gelpads? (die me ook nooit echt duidelijk is geworden, maar ik ken een paard wat zijn rug wegdrukte en dat niet deed met gelpad. paard met gevoelige rug)
- @gomir, meer tussen je zweetblad en je paard. ik krijg hem door Knipoog minder contact..
- @Ruthje__, bescherming tegen drukkingen? zouden drukkingen niet erger worden omdat er meer tussen zit?
- schoftwondjes? ik heb nooit paarden gezien met schoftwondjes van dekjes. wel van niet passende zadels, aka drukplekken Knipoog zou je schoftwondjes (kale schoft als gevolg van het dekje) niet gewoon op kunnen lossen door het dekje op de plek van de schoft omhoog te trekken de kamer in?

idd vind niet iedereen hetzelfde mooi, dat zou verschrikkeljk zijn Clown

Pert, ik vind het best wel jammer dat jouw vragen niet beantwoord worden. Ik denk er nl. ook zo over. Als je een goed passend zadel hebt, moet er geen bontjes of gelpads of eender wat gaan onderstoppen. Ze maken je zadel alleen krapper!
Meestal wordt er heel snel gezegd dat het paard een gevoelige rug heeft. Maar de meeste van hen hebben nog nooit een paard met gevoelige rug gezien.
Het is ook heel gemakkelijk om te zeggen dat zo'n bontje beschermt. Maar waar beschermt het dan tegen? Tegen een ruiter die niet fatsoenlijk kan zitten? Neem dan zit les... Of mss tegen drukplekken? Dan past je zadel niet goed. Laat de zadelmaker langskomen... Enz.! Je moet de symptomen niet geen bestrijden, je moet de oorzaak van het probleem aanpakken!
Mijn mening? Het is gewoon weer een rage (net zoals peesjes en bandages, maar goed dat is een andere discussie). Het is alleen best jammer dat de meeste mensen klakkeloos de mode volgen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:27

en áls het een rage is... Wat is daar erg aan? Zoals ik al zei, baat het niet, dan schaadt het niet Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:39

Dát is het hem nou net! Als jouw zadel goed past en jij gaat er toch van alles onder proppen, maak je hem net kleiner! Ik veronderstel dat je de gevolgen van een te klein zadel wel kent... Ik snap de meerwaarde van zo'n bontje niet. Is het dan echt zo belangrijk om "in" te zijn dat je je paard opzadelt met een te krap zadel? Dan maak je zijn rug juist gevoelig.

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:03

Juist. Als je zadel goed past dan zou ik er ook geen onder leggen. Dat doe ik nu ook niet met mijn nieuwe zadel dan zou ik hem te smal maken. Maar als je een ouder zadel hebt en het ligt niet goed dan kan je er wel een onder leggen (als hij dan beter ligt). Maar ik vind het wel mooi staan! Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:11

Een passend zadel moet het ook aankunnen zo'n bontje. Je moet er geen dekbed dek onder gooien met zo'n bont natuurlijk, tja, dan gaat je zadel wel te klein worden. Mijn zadel wordt niet te nauw met zo'n bontje, en ik heb het idee dat het lekkerder is voor haar rug vanwege gevoeligheid Knipoog

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:02

Precious20 schreef:
Pert, ik vind het best wel jammer dat jouw vragen niet beantwoord worden. Ik denk er nl. ook zo over. Als je een goed passend zadel hebt, moet er geen bontjes of gelpads of eender wat gaan onderstoppen. Ze maken je zadel alleen krapper!
Meestal wordt er heel snel gezegd dat het paard een gevoelige rug heeft. Maar de meeste van hen hebben nog nooit een paard met gevoelige rug gezien.
Het is ook heel gemakkelijk om te zeggen dat zo'n bontje beschermt. Maar waar beschermt het dan tegen? Tegen een ruiter die niet fatsoenlijk kan zitten? Neem dan zit les... Of mss tegen drukplekken? Dan past je zadel niet goed. Laat de zadelmaker langskomen... Enz.! Je moet de symptomen niet geen bestrijden, je moet de oorzaak van het probleem aanpakken!
Mijn mening? Het is gewoon weer een rage (net zoals peesjes en bandages, maar goed dat is een andere discussie). Het is alleen best jammer dat de meeste mensen klakkeloos de mode volgen...

goh ik ben toch niet de enigste Knipoog
peesbeschermers en bandages is idd een andere discussie. bandages zijn in mijn ogen ook totaal onnuttig, en soms zelfs gevaarlijk. peesbeschermers gebruik ik ook, ter bescherming van de benen wanneer het paard zijn eigen benen raakt.

vragen die idd nog open staan:
- WAAR zou het tegen beschermen?
- waarom zou zo'n ding de druk verdelen (en hoe)
- waarom geen passend zadel aanschaffen ipv er vanalles tussendouwen?

en wat ik me nog even afvroeg nav de postst van Iranda en Inno1985:
- Hoe kan in godsnaam je zadel wijder worden? naar mijn weten heeft een zadel een houten boom. nou is hout een massief materiaal wat dus niet echt wijder kan worden...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:37

Pert schreef:
en wat ik me nog even afvroeg nav de postst van Iranda en Inno1985:
- Hoe kan in godsnaam je zadel wijder worden? naar mijn weten heeft een zadel een houten boom. nou is hout een massief materiaal wat dus niet echt wijder kan worden...

Een zadel kan niet uit zichzelf wijder worden (hiervoor moet een zadelmaker het kopstuk verbreden), maar het paard kan wel van vorm veranderen (verlies van spiermassa ten gevolge van bijv. ziekte). In zo'n geval kan je wél een bontje onder het zadel leggen. Wanneer je paard weer zijn normale omvang heeft, kan je het bontje ook best weer achterwege laten.

Even tussendoor: zadels hebben een kunststoffen boom.

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:47

mm ik heb dan weer geleerd (clinic pasvorm westernzadels) dat bijna nooit paardenruggen zo veranderen dat het zadel niet meer past. het is de boom die moet passen, niet het leer er omheen.
vaak zijn zadels van begin af aan al niet passend, maar dat komt pas na een jaar eruit als het leer dunner/soepeler is geworden.
maar als het gaat om zadels heb ik meer intresse in en verstand (klein beetje Knipoog) zit ik toch meer op westerngebied..

waar het mij om ging: zadelbomen zijn massief, en kunnen dus niet breder worden.
maar dit gaat al een eindje offtopic, liever reacties over het zadlebontje Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:06

Sorry Pert, nog 1 offtopic reactie van mij Knipoog

Pert schreef:
mm ik heb dan weer geleerd (clinic pasvorm westernzadels) dat bijna nooit paardenruggen zo veranderen dat het zadel niet meer past. het is de boom die moet passen, niet het leer er omheen.
vaak zijn zadels van begin af aan al niet passend, maar dat komt pas na een jaar eruit als het leer dunner/soepeler is geworden.
maar als het gaat om zadels heb ik meer intresse in en verstand (klein beetje Knipoog) zit ik toch meer op westerngebied..

waar het mij om ging: zadelbomen zijn massief, en kunnen dus niet breder worden.
maar dit gaat al een eindje offtopic, liever reacties over het zadlebontje Knipoog

De boom moet idd het paard passen. Daar heb je gelijk in. Maar een 3-jarig paard zal nog heel wat in bespiering moeten toenemen in vergelijking met een paard van 10 jaar. De rug krijgt meer spieren, meer spieren op de schouders. De schouders worden zelfs misschien wat breder. Ik heb dit zelf aan de hand gehad met mijn Arab.
Maar nu dus weer ontopic, want ik weet nog altijd niet hoe die bontjes voor een betere drukverdeling zorgen Haha!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:13

Wordt vooral gebruikt bij gevoelige paarden zo'n ding. Clown Ik heb zelf een nepperd, maar wil graag een echte. Niet voor de show, maar ik rijd altijd op een dressuurzadel, en spring ongeveer 1x per week, meestal met mijn dressuurzadel aangezien het absoluut geen diepe is, maar ik heb ook een vzh richting spring. Daarbij moet ik wel zo'n ding gebruiken, want de boom daarvan is niet helemaal oké meer en daar door drukt het zadel snel teveel op zijn schoft. Lachen

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:16

Ik gebruik er bij mijn jonge paard een onder het dekje, en blijkbaar maakt het behoorlijk verschil voor haar want als ik hem tussen zadel en dekje in leg wordt ze boos en gaat ze bokken. Nu ben ik er wel mee begonnen toen bij het scheren per ongeluk ook haar hele rug geschoren werd en daarna reageerde ze hypergevoelig op dek en zadel maar ging het goed met het lamsvelletje eronder. Kan eigenlijk wel eens gaan proberen hoe ze het nu vind als ik hem ertussenuit haal, maar aan de andere kant.....Het gaat nu erg goed en waarom iets veranderen dat goed gaat ?

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:53

ik zou hem eronderuit halen vanwege het gebruiksgemak Schijnheilig
maar ik ben dan wel weer lui aangelegd..

als iemand nog antwoorden heeft op mijn vragen kom maar op Vork

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:22

Beschuldig mij niet als de antwoorden niet kloppen, maar dit is mij vertelt:
Pert schreef:
vragen die idd nog open staan:
- WAAR zou het tegen beschermen?
Tegen het beschadigen van de rug, vooral bij het springen moet een rug vaak wat meer opvangen aan druk dan bij de dressuur, de bontonderlegger zorgt voor een betere verdeling van de druk ..
- waarom zou zo'n ding de druk verdelen (en hoe)
Omdat lamsvel materiaal is dat makkelijk de druk verdeelt, doordat het soepel en veerkrachtig materiaal is ..
- waarom geen passend zadel aanschaffen ipv er vanalles tussendouwen?
Omdat mij de bontonderlegger door de zadelmaker is aangeraden Haha!

Oke, ik heb dus een bontonderlegger onder mijn springzadel liggen .. Niet omdat dit zadel niet goed ligt, het ligt zelfs perfect!
Maar omdat de zadelmaker mij dit aanraadde omdat de onderkant van mijn springzadel (de vulling) wat harder is (zadel is mijn inrijd-zadel en dus al wat ouder) en de bontonderlegger de rug van mijn paard tijdens het springen dus meer beschermt ..

Onder mijn dressuurzadel (op maat gemaakt) heb ik de bontonderlegger er niet onder liggen ..
Gister voor de gein een keer geprobeert en ik hing met zadel en al aan de onderkant van haar buik, omdat het zadel dus door dat ding ging schuiven ..
Wss komt dit omdat het springzadel een veel vlakkere onderkant heeft dan mijn dressuurzadel en hij daarom onder mijn springzadel wel blijft liggen..

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:19

Ik heb ook een bontje (een echte) tussen mijn zadel en dekje liggen. Mijn zadel paste goed zonder bontje en past met bontje nog steeds goed. Ik heb het deels omdat ik het mooi vind en deels omdat ik er vanuit ga dat het wat meer demping/vering geeft en het zadel zachter op de rug ligt. Overigens rij ik alleen met bontje met dunne dekjes (bijv. HH Curly) en met de dikkere pads rij ik zonder bontje. Het moet namelijk wel blijven passen Knipoog

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:54

mijn vorige paard kon niet tegen dekjes, wat je ook probeerde, de wondjes bleven komen. terwijl mijn zadel op maat is gemaakt voor mn paard.
ik kreeg de tip om het bontje (zonder bontrand) eerst op de rug te doen en dan een dekje, dit was voor mijn paard prettiger.
En dit klopte, geen wondjes meer.
Paarden kunnen nu eenmaal gevoelig zijn voor zadeldekken, waardoor het een uitkomst is.
Bij het paard wat ik nu heb, ligt het eronder omdat het anders in de kast ligt en ik het zo wel mooi vind staan...
Zo eerlijk ben ik ook nog om dat te zeggen Haha!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:41

waarom geen passend zadel aanschaffen ipv er vanalles tussendouwen?
Omdat niet iedereen zo even een nieuw zadel uit zijn mouw kan schudden en dan is een bontje kopen goedkoper dan een nieuwzadel. En natuurlijk niet alle zadels zijn heelduur maar een echt goed passend zadel vinden voor een paard met een moeilijke rug/schouder.....zit je al toch snel al in de hoofdprijzen.

Ik heb wel zo'n bontje maar rij er niet zo heel veel mee. Ik rij met de gewone hele zadelvormige schapenvacht bontje. Van de gewone dunne dekjes krijgt je een kaal plekje op de schoft want zo'n dekje is te scherp voor haar gevoelige rug. Als ik er wel mee rij gaat ie uiteraard ONDER mijn dekje Haha!

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 12:53

een passend zadel hoeft niet nieuw te zijn.. kan ook 2e hands

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:31

2de hands is nog steeds duur...vaak

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:44

switchx schreef:
waarom geen passend zadel aanschaffen ipv er vanalles tussendouwen?
Omdat niet iedereen zo even een nieuw zadel uit zijn mouw kan schudden en dan is een bontje kopen goedkoper dan een nieuwzadel. En natuurlijk niet alle zadels zijn heelduur maar een echt goed passend zadel vinden voor een paard met een moeilijke rug/schouder.....zit je al toch snel al in de hoofdprijzen.

Euh dat heet nu bezuiningen op de verkeerde dingen. Als je een 2de hands zadel koopt kan die ook passend gemaakt worden en ben je ook 40 euro kwijt. Heb in mijn verleden altijd 2de hands gekocht en altijd op maar laten maken als het niet kon kocht ik een ander zadel.

Ik heb ook een bontje alleen reed ik er al mee toen het nog geen mode grill was. Mijn springzadel lag niet 100% omdat de schoft van Leys erg hoog ligt en ik wilde geen maat 1 kopen voor hem. Dit zadel ligt nu op mijn andere paard (ZONDER BONTJE). We gebruiken hem nu even bij leys om hem passend te laten houden. Leys was erg mager door ondervoeding nu is hij weer op gewicht en laten we het zadel aanpassen dus kan het bontje er onderuit.

Verhaal van die bontjes is dat het schapebont meer drukverdeling op de rug geeft. Vooral bij springen heeft dit veel voordelen. De springzadels zijn vaak harder en platter dus zou ten goede van de rug zijn. Tja voor de rest is het gewoon MODE.

Cranberry90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:27

Bontjes hoeven toch niet altijd dik te zijn. Als je een passend zadel heb kan je er dan net zo goed ook geen shabrakje onder leggen...ik heb ook een bontje gehad, helemaal bont, maar was net zo dun als een shabrakje als je er een zadel op legde,maar wat wolliger en zachter, ik gebruikde hem gewoon voor de 'sier' zoals de meeste mensen misschien zullen doen..met ook de gedachte dat het zachter was voor paard's rug. Ik deed nooit een shabrakje en bontje..misschien gaat het zadel dan klemmen en dat veroorzaakt wel drukplekken...
sorry als ik het verkeerd heb begrepen misschien..

edit: ik heb nu voor mn verzorgijslander ook gewoon een zadeldekje met al bont erop, alleen bij de rug.
hier een foto(de linkse)
http://i12.photobucket.com/albums/a205/ ... aardee.jpg
dat klemt niet snel, lijkt me en is het veiligst.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:48

UnitedForest schreef:
Als je een passend zadel heb kan je er dan net zo goed ook geen shabrakje onder leggen...

Klopt!
Als je een goedpassend zadel hebt, kan je evengoed zonder dekje rijden. Het zadel zorgt voor de drukverdeling, niet je dekje of bontje. Een dekje voorkomt dat het zweet in het leer van het zadel trekt. Meer niet!
Daarom wordt er ook heel vaak aangeraden van een zo dun mogelijk dekje te gebruiken als je je zadel nog aan het inrijden bent.
Een bontsjabrak ipv dekje heeft dezelfde functie als een dekje en zal je zadel ook niet echt vernauwen mits het niet te dik is. Maar een combinatie van beiden (dus dekje en bontje) vernauwen de boel wél.