Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pert schreef:hmm mag ik even redeneren/doorvragen?![]()
- extra bescherming, waartegen?
- drukverdeling, hoe verdeeld het de druk dan? ik heb altijd het idee gehad dat dit van hetzelfde materiaal gemaakt is als een gewoon dekje. waarom zou dit dan de druk wel goed verdelen en een gewoon dekje niet?
-Smystique schreef:Wat de gelpads van 5 jaar geleden waren zijn de bontjes van nu. ja het is zeker een rage en over een jaar of 5 is er vast weer iets heel nieuws
dus deze dingen hebben dezelfde functie als gelpads? (die me ook nooit echt duidelijk is geworden, maar ik ken een paard wat zijn rug wegdrukte en dat niet deed met gelpad. paard met gevoelige rug)
- @gomir, meer tussen je zweetblad en je paard. ik krijg hem doorminder contact..
- @Ruthje__, bescherming tegen drukkingen? zouden drukkingen niet erger worden omdat er meer tussen zit?
- schoftwondjes? ik heb nooit paarden gezien met schoftwondjes van dekjes. wel van niet passende zadels, aka drukplekkenzou je schoftwondjes (kale schoft als gevolg van het dekje) niet gewoon op kunnen lossen door het dekje op de plek van de schoft omhoog te trekken de kamer in?
idd vind niet iedereen hetzelfde mooi, dat zou verschrikkeljk zijn
Precious20 schreef:Pert, ik vind het best wel jammer dat jouw vragen niet beantwoord worden. Ik denk er nl. ook zo over. Als je een goed passend zadel hebt, moet er geen bontjes of gelpads of eender wat gaan onderstoppen. Ze maken je zadel alleen krapper!
Meestal wordt er heel snel gezegd dat het paard een gevoelige rug heeft. Maar de meeste van hen hebben nog nooit een paard met gevoelige rug gezien.
Het is ook heel gemakkelijk om te zeggen dat zo'n bontje beschermt. Maar waar beschermt het dan tegen? Tegen een ruiter die niet fatsoenlijk kan zitten? Neem dan zit les... Of mss tegen drukplekken? Dan past je zadel niet goed. Laat de zadelmaker langskomen... Enz.! Je moet de symptomen niet geen bestrijden, je moet de oorzaak van het probleem aanpakken!
Mijn mening? Het is gewoon weer een rage (net zoals peesjes en bandages, maar goed dat is een andere discussie). Het is alleen best jammer dat de meeste mensen klakkeloos de mode volgen...
Pert schreef:en wat ik me nog even afvroeg nav de postst van Iranda en Inno1985:
- Hoe kan in godsnaam je zadel wijder worden? naar mijn weten heeft een zadel een houten boom. nou is hout een massief materiaal wat dus niet echt wijder kan worden...
Pert schreef:mm ik heb dan weer geleerd (clinic pasvorm westernzadels) dat bijna nooit paardenruggen zo veranderen dat het zadel niet meer past. het is de boom die moet passen, niet het leer er omheen.
vaak zijn zadels van begin af aan al niet passend, maar dat komt pas na een jaar eruit als het leer dunner/soepeler is geworden.
maar als het gaat om zadels heb ik meer intresse in en verstand (klein beetje) zit ik toch meer op westerngebied..
waar het mij om ging: zadelbomen zijn massief, en kunnen dus niet breder worden.
maar dit gaat al een eindje offtopic, liever reacties over het zadlebontje
Pert schreef:vragen die idd nog open staan:
- WAAR zou het tegen beschermen?
Tegen het beschadigen van de rug, vooral bij het springen moet een rug vaak wat meer opvangen aan druk dan bij de dressuur, de bontonderlegger zorgt voor een betere verdeling van de druk ..
- waarom zou zo'n ding de druk verdelen (en hoe)
Omdat lamsvel materiaal is dat makkelijk de druk verdeelt, doordat het soepel en veerkrachtig materiaal is ..
- waarom geen passend zadel aanschaffen ipv er vanalles tussendouwen?
Omdat mij de bontonderlegger door de zadelmaker is aangeraden
switchx schreef:waarom geen passend zadel aanschaffen ipv er vanalles tussendouwen?
Omdat niet iedereen zo even een nieuw zadel uit zijn mouw kan schudden en dan is een bontje kopen goedkoper dan een nieuwzadel. En natuurlijk niet alle zadels zijn heelduur maar een echt goed passend zadel vinden voor een paard met een moeilijke rug/schouder.....zit je al toch snel al in de hoofdprijzen.
UnitedForest schreef:Als je een passend zadel heb kan je er dan net zo goed ook geen shabrakje onder leggen...