Benen zonder allerlei poespas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Re: Benen zonder allerlei poespas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:10

Myra1 schreef:
Moet je wel correct passende beschermers kunnen vinden Boos!
Ik durf daarom ook geen achterijzers te gebruiken, terwijl ik haar wel weer voor de kar wil hebben.

Kun je geen extra lang stuk elastiek er laten aanzetten? Of is het harde deel dat niet past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:23

Vzpeerd wordt altijd bereden met peesbeschermers + strijklappen.
Mijn keus niet verder, ben de eigenaar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:26

PP --> HAR

Ik rij ook nooit zonder peesbeschermers.

In de meeste gevallen zitten ze er gelukkig voor de sier, net als je cap.
Maar zo heel af en toe zitten ze er wel om klappen op te vangen en dan ben je erg blij dat je ze om had gedaan Lachen

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:44

Ik rij alleen met bescherming als ik spring, cross of langs de weg ga.
Bandages begin ik al helemaal niet aan, ben ik te lui voor Tong uitsteken

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:45

ik rijd altijd met peesbeschermers om de voorbenen, strijklappen om de achterbenen en springschoenen. hoor de benen vaak genoeg tegen elkaar aan tikken dus voor de zekerheid dat altijd er maar omheen. ik en veel te bang dat hij er een grote blesure van overhoud.
wel maak ik ze vantevoren goed schoon met een borstel zodat het meeste vuil en zand er uit is. 1 keer in de 2 weken maak ik ze schoon met water.
elk paard past peesbeschermers, dus dat ze witte haren krijgen betekend dat ze niet de goede maat hebben of de peesbeschermers niet goed schoon zijn geweest omdat vuil tussen heeft gezeten.
indien je paard echt geen peesbeschermer past kun je altijd nog met bandage's of met pijpkousen gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Solitair op 12-08-06 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:48

voor mijn fjord wou ik wel graag peesbeschering hebben omdat ze nog niet zoveel kent en ik haar longeer om in conditie te komen ect.
maar ja, ze bleek heel bang voor het geluid van klitteband, heb vandaag net peesjes met gespjes gekocht van Sanex Haha!
ben benieuwd hoe ze er op gaat reageren Lachen
ik vind, overbodig is niet nodig, maar risico nemen is ook niet goed, dus iets er tussenin he.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:50

Ik doe tegenwoordig ook altijd peesbeschermers om, bij Kylan ook springschoenen. Ik vind het een veel fijner idee, je weet nooit of ze zich een keer aantikken.
Ky reageert zonder beschermers altijd best heftig op aantikken, al is het maar ijzer op ijzer. Hij durft daarna niet meer echt te lopen. Met beschermers om is er niks aan de hand.
Joep rij ik met peesbeschermers omdat ie soms, vooral met wijken, nog een beetje onhandig is. Dan tikt ie wel eens aan. Op de wei moet ie rondom in de beschermers, omdat ie anders steeds met wondjes van de wei af komt. Ik wil dat nu voorkomen, dus doe ik kappen om. Soms trapt ie de beschermers af, dan ben ik altijd blij dat ze erom zaten. Anders had ie echt kapotte benen gehad.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:50

Ik heb Peerke ook meestal kaal omdat niks hem past, afentoe bandages voor foto's maar ik ga dat niet elke keer omdoen als hij ze niet nodig heeft..

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:51

ik rijd mijn paard ook altijd met peesbeschermers. ze stapt zo over (en kan ook zo lomp doen) dat de kans vrij groot is als ik ze niet omdoe ze wat heeft. nu de smid haar hoeven aanpast op het aanslaan gaat het al beter, maar toch liever voorkomen dan genezen. op wedstrijden moet je helaas zonder bij de dressuur al zou ik ze dan ook liever omlaten. dit blijkt ook wel want ze heeft nu een peesblessure opgelopen op de wei en wat had ze niet om??? je raad het al peeskappen!!!! dus weet niet echt wat ik er mee aan moet, want peeskappen om in de wei vind ik eigenlijk ook niet echt een goed plan, maar zonder vind ik nu ook een beetje eng. dilemma!!! (zon dilemma is het overigens niet, want als ik ze omdoe als ze los staat trekt ze ze er zelf wel af haha)

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:54

trouwens ik vind peeskappen minder eng dan bandages. die gaan sneller los en zijn dan gevaarlijker (die gebruik ik eigenlijk alleen als ze een wondje heeft op haar been en het niet anders kan, omdat peeskappen er niet om kunnen ofzo) de fout die bij peeskappen snel gemaakt wordt is dat het elastiek wordt aangetrokken, dit moet je niet uitrekken als je ze vast zet, want dan beperkt het de beweging van de huid, wat kan gaan irriteren en dus ook wondjes veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:57

Citaat:
elk paard past peesbeschermers, dus dat ze witte haren krijgen betekend dat ze niet de goede maat hebben of de peesbeschermers niet goed schoon zijn geweest omdat vuil tussen heeft gezeten

Of ze hebben ze te strak aangetrokken

Dat zie je ook nog heel regelmatig. Ja
Mensen die de elastieken zo strak trekken.
Dat is helemaal niet nodig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:05

Ik zal je sterker vertellen: ik heb geeneens spullen voor de benen. Vind het compleet onzin. De meeste paarden hebben het echt niet nodig maar krijgen die rotzooi wel om. Natuurlijk zijn er paarden die het wel daadwerkelijk nodig hebben, maar de rest maar de ruitersportzaak alleen maar blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:07

Waarom is het rotzooi?

Peesbeschermers doen niets met benen, behalve beschermen op het moment dat het fout gaat.

Vinden jullie een cap dan ook rotzooi?
Die doet namelijk ook niets, behalve beschermen die keer dat je het wel nodig hebt.

Ik zou van mensen wel onderbouwd willen lezen waarom ze het onzin vinden Lachen

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:12

Ik rij altijd met peesbeschermers voor, beenbeschermers achter en met springschoenen. Beter een blessure voorkomen dan genezen. Knipoog In het weiland heb ik ze ook peesbeschermers om!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:13

Ik vind beenbescherming onzin als je paard het NIET nodig heeft. Als mensen het gewoon voor de show doen, dat vind ik onzin.
Ik rijd altijd beenbeschermingloos, af en toe met springschoenen voor het tolten en omdat ze af en toe aantikt. In het weiland staat ze ook zonder, maar dat komt omdat ze 24/7 buiten staat niet echt fijn voor een paard lijkt me om ze altijd om te hebben.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:20

runningkawa schreef:
Waarom is het rotzooi?

Peesbeschermers doen niets met benen, behalve beschermen op het moment dat het fout gaat.

Vinden jullie een cap dan ook rotzooi?
Die doet namelijk ook niets, behalve beschermen die keer dat je het wel nodig hebt.

Ik zou van mensen wel onderbouwd willen lezen waarom ze het onzin vinden Lachen

Waarom rotzooi? Het is voor mij meer een uitdrukking, beetje gedachtenloos getypt. Wat ik er mee bedoel is dat ik het niet goed vind om dit soort dingen om te doen als het niet nodig is.

Onderbouwing: Je hebt naar mijn idee geen bescherming nodig (de benen dan hè) als je bijv. alleen aan het dressuren of buitenrijden bent. Vind het dus simpelweg overdreven en daardoor onzin. Met het echte springwerk kan ik me voorstellen dat je iets bescherming wilt net als met sgw. Voor de rest denk ik dat je er alleen maar zwakkere dieren mee kweekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:24

Maar je kunt toch nooit van te voren weten of je paard ergens van schrikt of struikeld en zich zo aan tikt?

En met een peesbeschermer maak je benen echt niet zwakker.
Deze doet alleen wat zijn naam zegt Lachen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:27

Maar waarom de benen van een paard beschermen? Van nature draagt een paard toch ook geen beenbescherming?
Ik kan me voorstellen dat springruiters beenbescherming omdoen, maar als je gewoon aan het dresuren e.d. bent waar is het dan voor nodig?
Er zijn natuurlijk best paarden die zich aantikken, maar dan zie ik liever een beenbeschermer dan een bandage.
Vroeger liepen de paarden nooit met bescherming en nu wel en er zijn meer blesures dan toen in der tijd.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:27

Intersante discussie trouwens. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:29

In de natuur ging een paard met een peesblessure gewoon op aan de leeuwen Haha!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:29

ymmik, de meeste hebben het over peesbeschermers, niet over bandages Lachen Zoals ik al zei, pluk ik soms paardlief van de wei met wondjes op de benen. Dus in de natuur zou hij zich ook aantikken

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:36

Maar goed wondjes genezen toch weer? paarden spelen nu eenmaal, daar is toch niks aan te doen?
Ik zie hier meestal die peesbeschermers los in de wei liggen na het spelen. Ik denk dat een paard zich voor zulke dingen van natura vrij goed kan beschermen. Lachen

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:38

wondjes onsteken ook, als ik die niet zou ontsmetten en uitwassen, word de ontsteking toch alsmaar erger?
Ik zie dat zijn springschoenen zelfs kapot zijn van zich aan te tikken, liever kapote springschoenen dan kapot benen..

Ik zet hem ook niet met bescherming in de wei hoor, dat vind ik imo een beetje gek

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:43

Ja maar ik zeg ook niet dat je wondjes niet mag ontsmetten ofzo, maar het geneest wel. Lachen Mijn ervaring is veel sneller dan dat je er allerlei rommeltjes op smeert, nu heb ik het niet over ontsmetten.
Mijn IJslander haar springschoenen haar ook kapot, dat is iets wat ze nodig heeft, en als een paard het nodig heeft dan is het zo. Maar als het niet nodig is zou ik ze gewoon lekker aflaten.

bescherming in de wei vind ik ook niks, maar er zijn natuurlijk paarden die het niet gewend zijn in het land te komen en gaan onwijs uit hun dak..ook wel fijn dat ze dan een beschermertje omhebben, maar een paard heeft weidegang nodig en het hoort ontspannend te zijn. Je ziet tegenwoordig steeds meer paarden die op de wei niet ontspannen kunnen grazen, nou dat is toch zielig gewoon?
Ik heb het nu niet over jullie paarden hoor. Lachen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:46

Hmm. Bij mij wisselt het nogal.

Ik ga liever wel op pad met peesbeschermers. Charlie ook met springschoenen. Strijklappen zaten haar niet lekker, maar ik heb nu wel iets soortgelijks gevonden wat goed past.
Als ik ga trainen wil ik er wel mee rijden.

Dylan loopt vaak zonder bij de dressuur. Hij heeft erg sterke en harde benen. Ook tikt zo goed als nooit aan.

Ze staan 24/7 in de wei en als ze in de grote wei staan (niet bij huis) en ze hebben vieze benen, dan is het pech. Dan liever zonder bescherming, dan mét en drukplekken/witte haren/enz. Er is gewoon weinig mogelijkheid om het daar schoon te maken.

Bandages gebruik ik niet, dat vind ik echt ondingen.
Al die bescherming lijkt mij niet heel bevordelijk voor de harding van de pezen. (Loop zelf naar eens tijden met bandage om je enkel en haal het er daarna af. Je merkt al hoe erg je enkels verzwakt zijn.)

Aangezien ze in het land helemaal kaal lopen mag ik hopen dat voldoende gehard zijn om dat uurtje mét peesbeschermers (en event. strijklappen) te lopen. Vork Knipoog