Mexicaans hoofdstel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:32

Alina schreef:
ArGieVai schreef:
het is bedoeld om meer overwicht te hebben. je mag hem t/m de L1 dressuur gebruiken, L2 wordt je er voor gediskwalificeerd..

Wat een onzin...
Dit staat nergens in de regelementen en is dus ook niet waar Knipoog

uhh... nou dan zal ik wel hele rare regelementen thuis hebben liggen... Verward en op de regio zeiden ze het ook van de winter.......

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:22

wat een onzin!! Wat is dan het verschil tussen L1 en L2 ????

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:36

*zucht*

Rgelementen KNHS:

"Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, mexicaanse neusriem of een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd), voorzien van een enkele trens is verplicht.
Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.

Voor de klassen Z1- en Z2 dressuur geldt, met uitzondering van de pony's, dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met engelse neusriem, dus géén gecombineerde neusriem met weglating van de sperriem), waarbij de toegestane stangbitten en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI."

Dus, als jij het leuk vindt, mag het tot en met de Z Haha!
Alle hoofdstellen die bovenaan genoemd waren mogen t/m de Z2, alleen mag je vanaf daar ook S&T, maar dus ook nog steeds met je mexicaanse neusriem Knipoog

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:43

ik heb er t/m het M2 dressuur meegereden, incl. proviniciale kampioenschappen en nooit een opmerking opgekregen ( ik sprong nl ook en had niet altijd de tijd , tussen de dressuur en het springen, om mijn paard "om te tuigen",)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:38

LoutjeLouLou schreef:
Concorde schreef:
Een mexicaanse neusriem is gewoon toegestaan op dressuurwedstrijden, al zijn niet alle jury's er even gek op. Als een paard zijn mond opent krijgt haar door de gekruisde riempjes meer druk op de neus dan met een normale gecombineerde neusriem. Houdt ie z'n smoel dicht, dan is die neusriem net zo zacht als een gewone.

Dit heb ik inderdaad ook gehoord, maar mij is ook verteld dat wanneer het paard zijn mond opent de neusriem zo strak komt te zitten dat het de luchtpijp oid dichtdrukt zodat het paard geen lucht meer krijgt en wel in het krulletje moet lopen..

Echt, wat mensen al niet verzinnen. De mexicanse neusriem werkt in op het neusbotje. En het spijt me, maar daar zit echt geenlchtpijp hoor.
En dat ie in de krul moet lopen slaat al helemaal nergens op.

In de regelementen staan nergens dat je er in de L2 gediskwalificeerd voor word, heb het van de week nog nagekeken, zou ik ook nog maar eens doen, als ik jou was (@argievai).

Ik denk dat mensen eerst eens moeten nagaan of iets wat verteld word ook echt waar is, want zo komen wel die enge verhalen de weeld in, waardoor straks de ruiters die met mexicaanse neusriem rijden, aangezien wrden voor dierenmishandelaars oid.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:11

Heb het gisteren toevallig gelezen toen ik de maten voor een dubbelsprong op zocht Haha!

Een mexicaanse neusriem, is volgens dat handboek, bedoeld voor paarden die knarsen tijdens het rijden. Verder staat er niets bij over sterker in werken.

solly9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:11

ik weet niet of het alleen voor springen is mijn pony heeft er ook een anders hou ik haar niet en is ze te sterk
en als het wel voor springen is is dat voor mij niet zo,n ramp want ik spring ook veel

en heb meerdere hoofdstellen gewone en mexikaanse

solly9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:14

en ik heb er een gebroken rubberen bit in pony heeft vaak last van wonden aan de zij kant van de mond en ik heb er een kerer dressuur wedstrijd mee gereden geen cometaar over gehad zover ik zag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:55

Myukii schreef:
Een mexicaanse neusriem is gewoon toegestaan op dressuurwedstrijden, al zijn niet alle jury's er even gek op. Als een paard zijn mond opent krijgt haar door de gekruisde riempjes meer druk op de neus dan met een normale gecombineerde neusriem. Houdt ie z'n smoel dicht, dan is die neusriem net zo zacht als een gewone.

Dit heb ik inderdaad ook gehoord, maar mij is ook verteld dat wanneer het paard zijn mond opent de neusriem zo strak komt te zitten dat het de luchtpijp oid dichtdrukt zodat het paard geen lucht meer krijgt en wel in het krulletje moet lopen..
[/quote]

Echt, wat mensen al niet verzinnen. De mexicanse neusriem werkt in op het neusbotje. En het spijt me, maar daar zit echt geenlchtpijp hoor.
En dat ie in de krul moet lopen slaat al helemaal nergens op.

Ik denk dat mensen eerst eens moeten nagaan of iets wat verteld word ook echt waar is, want zo komen wel die enge verhalen de weeld in, waardoor straks de ruiters die met mexicaanse neusriem rijden, aangezien wrden voor dierenmishandelaars oid.
[/quote]
*zucht* misschien moet je eerst even goed lezen, ik heb in mijn 2e reactie ook duidelijk aangegeven dat met luchtpijp oid ik niet de luchtpijp bedoel maar dat het met de ademhaling te maken heeft. Dat wanneer het paard zich tegen de mexicaanse neusriem verzet het de ademhaling belemmert. Dat is voor mij al genoeg reden om niet zo'n ding te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:55

Okee, dat stukje is dus helemaal mis gegaan, ik snap niks van dat quoten Tong uitsteken

annaponygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:57

een mexicaanse neusriem is wel toegestaan op dresuurwedstrijden ik moest gister schrijven en er verschenen een aantal paarden in de ring met zon hoofdstel dus het is gewoon toegestaan maar ik vind het zelf niet netjes staan Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:32

een neusriem werkt in principe niet in, tenzij het paard zijn mond opent met wat voor reden dan ook. een sperriem of lage neusriem heeft daarin meer werking dan een hoge, dit geldt dus ook voor een mexicaan. verder heeft het gebruik van een mexicaanse neusriem tov een gecombineerde (mits goed aangebracht, ik zie veel gecombineerde neusriemen die te laag hangen) nauwelijks verschil. wel ligt een mexicaan over het jukbeen, wat sneller geïrriteerd zal raken.

persoonlijk ben ik geen voorstander van het gebruik van scherpere bitten of neusriemen 'voor buitenritten' of 'om nét wat meer te vertellen te hebben'. imo is het een kwestie van training en correct dressuurmatig trainen of een paard 'te houden' is.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:53

LoutjeLouLou schreef:
*zucht* misschien moet je eerst even goed lezen, ik heb in mijn 2e reactie ook duidelijk aangegeven dat met luchtpijp oid ik niet de luchtpijp bedoel maar dat het met de ademhaling te maken heeft. Dat wanneer het paard zich tegen de mexicaanse neusriem verzet het de ademhaling belemmert. Dat is voor mij al genoeg reden om niet zo'n ding te kopen.

En jij hebt duidelijk nog geen echte info gezocht over een mexicaanse neusriem, want wat je daar zegt over de ademhaling is ook niet waar. Ga eerst maar eens goed info lezen over een mexicaanse neusriem voordat je erop afgeeft oke? Knipoog

Een mexicaanse neusriem is niet om je paard te mishandelen door de ademhaling te belemmeren. 'wreedheid tegenover het paard' is toch niet toegestaan op wedstrijden? Misschien dat mexicaanse neusriemen niet verboden zijn omdat het niet om 'wreedheid tegenover het paard' gaat?

Ja, ik weet niet hoor, was alleen maar iets wat in me opkwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:10

Concorde schreef:
Waar moet ie die luchtpijp dan dichtdrukken? dat kan helemaal niet, want op de plekken waar die neusriem druk geeft zit allang geen luchtpijp meer, dan zou je m om zn hals moeten knopen. Een hannoveraanse neusriem (en zelfs een gecombineerde) kun je als je goed je best doet wel de ademhaling mee belemmeren, maar dat komt dan omdat laag op de neus zit.

Precies, wat veel mensen vergeten is dat de mexicaanse neusriem ook vaak bij benauwde paarden gebruikt worden of bij paarden met cornage, omdat ze dan meer adem vrijheid hebben!

@LoutjeLouLou, jij hebt nog veel te leren! Het paard krijgt juist meer lucht!

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:21

zozo wat een gezeur kan er wel niet allemaal rond gaan. Een paard krijgt wel degelijk meer druk op de neus wanneer hij zijn mond opent met een mexicaanse neusriem. Dus ja tegen knarsetanden zal het ook wel helpen want als het paard zo actief zijn kiezen heen en weer en op en neer loopt te bewegen krijgt hij druk op zijn neusbeen dus daaar houd hij dan ook wel een keer mee op. Maar dat is niet de oorzaak van het probleem weg nemen maar tijdelijk verdoezelen.

Van Divoza
Wanneer het paard de neiging heeft (bij deze neusriem) om de mond te openen krijgt deze een extra druk op de neus.

Begrijp mij niet verkeerd ik ben absoluut niet tegen het gebruik van een mexicaanse neusriem maar ik vind het wel onzin dat mensen hem eraan hangen omdat ze het gewoon ''mooi'' vinden. Ik kan me niet voorstellen dat je slechts voor de sier een pittig inwerkende neusriem bij je paard omdoet.

@ loutjeloulou je hebt inderdaad nog wel veel te leren maar het was dan ook een vraag die je stelde over de mexicaanse neusriem. Hopelijk wordt het je zo wat duidelijker

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:06

@ lisette, als je paard zijn mond netjes dichthoudt is er geen verschil tussen een mexicaan en een gecombineerde neusriem. daarbij speelt het ook nog een rol hoe strak je hem doet.

over de ademhaling, de mexicaan geeft juist meer ruimte om goed te ademen, omdat deze boven de zachte indrukbare delen van het hoofd zit...

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:32

ik had er ook neer gezet dat hij alleen inwerkt wanneer het paard zijn mond opent dus jij verteld mij nu letterlijk wat ik er zelf neerzet..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:39

lisette_D schreef:
ik had er ook neer gezet dat hij alleen inwerkt wanneer het paard zijn mond opent dus jij verteld mij nu letterlijk wat ik er zelf neerzet..

rustig maar, ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen en val niemand aan geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:01

merrieveulen schreef:
lisette_D schreef:

rustig maar, ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen en val niemand aan geloof ik.

Nou het komt wel zo over dat je mensen aan zit te vallen, maar goed.

Als ik het goed begrijp krijgt het paard juist beter lucht wanneer het zijn mond dichthoud met een mexicaanse neusriem om? Maar wanneer hij echter zijn mond opent dan komt er veel druk op de neus zodat het de ademhaling belemmert? Of zit ik er helemaal naast Tong uitsteken

@ ShannaY, jij hoeft mij niet te gaan vertellen dat ik nog veel moet leren, want dat weet ik zelf namelijk ook wel. Ik stelde gewoon een vraag omdat ik het niet zeker wist en daar kan blijkbaar niet normaal op geantwoord worden hoe het dan wel zit. Alleen aan Concorde had ik iets, die legt het tenminste normaal uit zonder gelijk spastisch te reageren.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:33

Loutjeloulou de mexicaanse neusriem heeft helemaal NIKS, ik herhaal, NIKS met de ademhaling van doen.

En ik rijd met een mexicaanse neusriem, omdat ik dat MOOI vind, en het werkt niet scherper in dan wat voor neusriem dan ook, het is ook de enige neusriem die mijn paard om kan ivm wondjes. Alle neusriemen werken even scherp in als dat je ze vastgespt, maar sinds mensen de engelse neusriem ook niet het vlees in snoeren neem ik aan dat mensen met een mexicaan dat ook niet doen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:43

LoutjeLouLou schreef:

@ ShannaY, jij hoeft mij niet te gaan vertellen dat ik nog veel moet leren, want dat weet ik zelf namelijk ook wel. Ik stelde gewoon een vraag omdat ik het niet zeker wist en daar kan blijkbaar niet normaal op geantwoord worden hoe het dan wel zit. Alleen aan Concorde had ik iets, die legt het tenminste normaal uit zonder gelijk spastisch te reageren.

Eigenlijk, stelde je niet gewoon een vraag. Dit was wat je zei:
Citaat:
Dat wanneer het paard zich tegen de mexicaanse neusriem verzet het de ademhaling belemmert. Dat is voor mij al genoeg reden om niet zo'n ding te kopen.

Waarin je duidelijk maakt dat je het zeker weet, je brengt het als een feit, en daarom vertellen wij je dat dat helemaal niet waar is. En dat je maar eerst eens bij moet leren voor je zulke uitspraken doet.

Want, niet banketstaaf bedoeld, maar door mensen 'als jij' komen dus die praatjes in de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:01

Myukii schreef:
Waarin je duidelijk maakt dat je het zeker weet, je brengt het als een feit, en daarom vertellen wij je dat dat helemaal niet waar is. En dat je maar eerst eens bij moet leren voor je zulke uitspraken doet.

Want, niet banketstaaf bedoeld, maar door mensen 'als jij' komen dus die praatjes in de wereld.

Beter dan dit kan ik het niet uitleggen! Ze wist er inderdaad zoveel van, want het paard krijgt geen lucht dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:20

ShannaY schreef:
Myukii schreef:

Beter dan dit kan ik het niet uitleggen! Ze wist er inderdaad zoveel van, want het paard krijgt geen lucht dan.

Ik weet er zoveel van :S ik zie mezelf dat nergens zeggen hoor, ik vertel gewoon wat ik van een vriendin heb gehoord, en als dit niet zo is of dat ik het verkeerd heb begrepen van haar, dan lijkt het me normaal om me dat gewoon uit te leggen zonder gelijk te schreeuwen dat ik nog veel moet leren. Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd

Edit: In plaats van op me te katten kun je misschien beter uitleggen hoe het dan wel werkt volgens jou, daar heb ik waarschijnlijk meer aan Lachen

@ Esmee, het stukje dat Lisette uit de Divoza gids heeft gekopieerd geeft wel aan dat het een scherpere inwerking heeft op de neus dan andere neusriemen, als dit niet zo is waarom staat dat dan in de divoza gids?

Ik snap er niet veel meer van, graag een duidelijke uitleg hoe het nou wel zit

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:50

LoutjeLouLou schreef:
Ik weet er zoveel van :S ik zie mezelf dat nergens zeggen hoor, ik vertel gewoon wat ik van een vriendin heb gehoord, en als dit niet zo is of dat ik het verkeerd heb begrepen van haar, dan lijkt het me normaal om me dat gewoon uit te leggen zonder gelijk te schreeuwen dat ik nog veel moet leren. Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd

Edit: In plaats van op me te katten kun je misschien beter uitleggen hoe het dan wel werkt volgens jou, daar heb ik waarschijnlijk meer aan Lachen

@ Esmee, het stukje dat Lisette uit de Divoza gids heeft gekopieerd geeft wel aan dat het een scherpere inwerking heeft op de neus dan andere neusriemen, als dit niet zo is waarom staat dat dan in de divoza gids?

Ik snap er niet veel meer van, graag een duidelijke uitleg hoe het nou wel zit

9e reactie van boven.

En als je er niet zoveel van weet, moet je het ook niet zo zeggen, want zoals ik al zei: jij hoort het van je vriendin, plaatst het hier neer, andere mensen lezen dat, vertellen dat aan iedereen door, en op een gegeven moment komt de mexicaanse neusriem straks door als martelwerktuig. Terwijl het dat helemaal niet ís.

Om op je vraag antwoord te geven hoe het wel werkt:
Omdat er zo'n kussentje op de neus zit, word er wat extra druk uitgeoefend als het paard zijn mond te ver opent (waar mijn verzorghobbel overigens geen last van lijkt te hebben).
Druk jij maar eens met je duim en wijsvinger een beetje om je neus heen, op het midden, en dan drukken. Doet geen pijn, je kan nog steeds ademhalen, maar het is gewoon geen prettig gevoel.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:49

je mag idd niet dressuren met een mexicaans hoofdstel nee