Buitenrit met een stang??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky__

Re: Buitenrit met een stang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:41

arans schreef:
een vriedin als die gaat buiten rijden gooit ze de stang d'r in. Eigelijk omdat ze dan meer controle heeft. maar het paard loopt dar dus eigelijk niet fijn op..

precies, haar paard is dan niet te houden, mja.
komt mss wel door haar zelf Tong uitsteken

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:59

als het paard er fijn op loopt is het goed, maarja, je weet niet waarom ze dat gedaan heeft Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:03

ik rij met mijn haflinger buiten op een shank snaffle, ze is niet de makkelijkste, en zo heb ik, als er wat gebeurt, altijd een noodrem. Over het algemeen hangen mijn teugels los, maar tis puur voor mijn eigen gevoel, en ze krijgt er niks van

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:04

Afbeelding
Zo ga ik op een buitenrit. Pelham dubbele teugel. De teugels met een losse controle. Maar als meneer na een galopje niet stopt schiet ik niet de autoweg over. Dan kan ik even subtiel de noodrem gebruiken.
Ziet er toch vriendelijk uit? Toch is er vel commentaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:16

Loopt die pony los mee? Wat leuk!
Ik rijdt buiten altijd op stang of op een ( Billy Allen) shank, mijn vriend rijdt altijd buiten op stang.
In de bak rijden we wel op een snaffle ( trens), maar buiten wordt onze paarden op een ander bit gereden, omdat ze dan soms te sterk worden en dan doe je met een trens niet zo veel, wat weer gevaarlijke situaties schept. In de endurance ( en western) rijden veel mensen om die reden op een stang/ shank. Die paarden, net als die van ons, zijn superfit en willen graag, soms iets te hard lopen.
Overigens is er niks zielig of hard aan een stang, zoals al geschreven; een bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Een gewone gebroken trens is geen zacht bit, met de notenkraker werking en de dan in het verhemelte stekende punt die ontstaat.
Een stang ( shank, dus met scharen) werkt heel anders dan een trens ( snaffle, gebroken mondstuk, zonder scharen). De 1e geeft minder direct druk op de lagen, meer druk achter de oren en in de kinkettinggroeve. Als het echt nodig is heb je dan wel iets meer te vertellen. Sommige paarden lopen op een shank gewoon beter dan op een trens, juist door het verschil in werking.
Een pelham is overigens een prima bit, heb ik ook mee gereden. Zeker als je met dubbel teugel rijdt, omdat je dan kan kiezen voor het gebruik van alleen de trensteugel, alleen de stangteugel of allebei.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 30-07-06 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:24

ElCid schreef:
Loopt die pony los mee? Wat leuk!
Ik rijdt buiten altijd op stang of op een ( Billy Allen) shank, mijn vriend rijdt altijd buiten op stang.
In de bak rijden we wel op een snaffle ( trens), maar buiten wordt onze paarden op een ander bit gereden, omdat ze dan soms te sterk worden en dan doe je met een trens niet zo veel, wat weer gevaarlijke situaties schept. In de endurance ( en western) rijden veel mensen om die reden op een stang/ shank. Die paarden, net als die van ons, zijn superfit en willen graag, soms iets te hard lopen.
Overigens is er niks zielig of hard aan een stang, zoals al geschreven; een bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Een gewone gebroken trens is geen zacht bit, met de notenkarker werking en de dan in het verhemelte stekende punt die ontstaat.
Een stang ( shank, dus met scharen) werkt heel anders dan een trens ( snaffle, gebroken mondstuk, zonder scharen). De 1e geeft minder direct druk op de lagen, meer druk achter de oren en in de kinkettinggroeve. Als het echt nodig is heb je dan wel iets meer te vertellen. Sommige paarden lopen op een shank gewoon beter dan op een trens, juist door het verschil in werking.
Een pelham is overigens een prima bit, heb ik ook mee gereden. Zeker als je met dubble teugel rijdt, omdat je dan kan kiezen voor het gebruik van alleen de trensteugel, alleen de stangteugel of allebei.

Met jou kan ik praten Haha!
Die pony loopt altijd los mee. Luistert beter dan de gemiddelde hond, is 38 jaar en heb helaas geen ruitertje. Dus los. Heb wel altijd iets van halster en touw bij maar dat had nu de fotograaf.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:29

Mooie leeftijd, vindt hij vast ook veel leuker zo, geen ruiter op zijn rug. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:12

ok bedankt, zal er niets meer over zeggen:P

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:49

Ik reed mijn vorige bijrijdhaf met een ongebroken rubberen trens (stang?) als we een buitenrit gingen maken omdat ze zich heel sterk kon maken op buitenrit. Het is idd voor het idee, áls er wat gebeurd is ze beter te houden. Verder zou ik me er ook niet teveel mee bemoeien, het is haar paard..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:56

een ongebroken trens is heel wat anders dan een stang. Een stang is pas een stang als het scharen heeft en een kinketting/riem. Dat heeft dus niks met het mondstuk te maken. Ik ben zelf alleen geen fan van rubber

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:57

Een ongebroken trens is iets anders dan een stang.

Een trens heeft ringen, een stang heeft scharen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:17

Een stang heeft hefboomwerking dat is het uitgangspunt (pessoabit is dan weer ander verhaal Tong uitsteken dat is blijkbaar nog steeds een trens)

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:17

Een trens heeft geen hefboomwerking, een stang wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:26

hoezo is een pessoabit een ander verhaal?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:50

Een pessoabit heeft ringen en een gebroken mondstuk zoals bij een trens. Dat maakt het nog geen stang, ondanks de hefboomwerking.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:54

stef schreef:
een ongebroken trens is heel wat anders dan een stang. Een stang is pas een stang als het scharen heeft en een kinketting/riem. Dat heeft dus niks met het mondstuk te maken. Ik ben zelf alleen geen fan van rubber

Vandaar ook het vraagteken erachter, ik wist dat er iets mee was. Bedankt voor de uitleg iig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:00

Karin schreef:
Een pessoabit heeft ringen en een gebroken mondstuk zoals bij een trens. Dat maakt het nog geen stang, ondanks de hefboomwerking.

Mijn shanksnaffle heeft ook een gebroken mondstuk, er zijn genoeg (western) stangen met een gebroken mondstuk, het mondstuk zegt dus helemaal niks.
Alleen betreft de ringen weet ik niet..
een pessoa heeft volgens mij ook geen ketting he?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:23

Karin wat je zegt klopt niet helemaal, een trens is niet altijd met gebroken mondstuk Knipoog je hebt ook ongebroken trens, dit is dan geen stang omdat deze geen hefboomwerking heeft. Dat met de ringen weet ik niet precies hoe dat zit, mijn stagebegeleider zei gewoon dat het een uitzondering was (wilde of kon het niet uitleggen Tong uitsteken )

*edit; hmm eigenlijk gewoon hetzelfde als wat stef zegt... Haha!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:43

Zelf rijd ik m'n paardje ook buiten op een stang (liverpool van het mennen) gewoon puur omdat ze zich buiten nogal sterk maakt en dat ze dan bijna niet terug te nemen is.
Dus dan geef ik liever een lichte ophouding aan de stang dan een harde ophouding aan een trens bit.
Verder rijd ik d'r dan wel met licht contact , omdat ze buiten graag d'r eigen tempo aanneemt. (hard en snel)

En zoals eerder gezegd is : Een bit is inderdaad zo hard als de hand van de ruiter.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:25

Liever een scherp bit en een ruiter met een zachte hand, dan een dik trensje en de hele tijd in de mond van het paard gaan hangen.
De hand van de ruiter maakt het bit scherp Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:56

Dat van dat mondstuk wist ik niet. Weer wat geleerd. Ik heb namelijk altijd begrepen dat een stang een mondstuk uit één geheel heeft.

De ongebroken trens ken ik wel als trens (dat is dus geen stang, dat zei ik hierboven al): die heeft ringen, geen scharen. Een pessoabit heeft ook ringen en geen scharen. Misschien dat het daarom geen stang 'mag' heten?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:58

nee je hebt ook gebroken stangen, dat vond ik ook al zo vaag,
Want in het normale leven is een stang iets ook ongebroken lijkt me Tong uitsteken Hoe het met die ringen zit weet ik dus niet, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:39

bizzybijtje schreef:
Dinsdag kwam ik terug van paardrijles, dus ik altijd naar buiten kijken i.v.m. omdat ik altijd een beetje misselijk kan worden in de auto, komt er een ruiter voorbij. Ik natuurlijk kijken Knipoog Vond het een mooi paard, en had een mooi hoofdstel. Dus ik keek nog eens heel goed, en ik zag dat die ruiter zo even met een stang een buitenrit maakte??? Is dat wel normaal?? Ze liet haar paard ook niet even aan de lange teugel stappen, ik weet waar dat paard staat, en ze was er maar een paar meter vandaan ?? Is dat wel normaal??

Waar ik van sta te kijken is, dat jij je verbaast dat dat paard geen lange teugel mocht. Terwijl ze bij een weg met auto's langsreed... ik zou dat NOOIT met lange teugel doen; als ze schrikken en wegspringen, duurt het veel te lang om hem weer in de hand te stellen. Dan staat hij dus midden op de weg!
Hij was vlak bij huis; juist dan moet je hem in de hand houden; het is een hele slechte gewoonte om een paard het laatste stukje naar huis zn weg zelf te laten vinden! Jij als ruiter moet altijd de regie houden. Ik rijd soms expres de stal nog een stukje voorbij; ik bepaal wel wanneer we het erf opgaan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:10

Ook ik ben een S&T buitenrijder. Zónder S&T denkt mijn paard dat hij een renpaard is en ik ben nog niet levensmoe.
Dus mij zie je in de duinen ook met een S&T rijden.
Helaas denken veel mensen zoals jij doet: ach, wat zielig, paard loopt met zo'n hoop ijzer in zijn mond.
Maar de werkelijkheid is, dat paard en ik allebei geen plezier hebben in het rijden op een gewoon hoofdstel buiten.
Dan moet ik de hele tijd lopen trekken en je kan je voorstellen dat dat voor mijn paard ook niet prettig is. Met deze oplossing zijn we allebei content, dus houden we het zo.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:29

Nou ik heb vandaag heerlijk in mijn uppie buitengereden met een super vrolijke poownie met stang (utrechtse stang). Hij was weer heerlijk enthousiast. En dan ben ik juist blij met een stang, wordt t geen gevecht. Super Haha!