ElCid schreef:Loopt die pony los mee? Wat leuk!
Ik rijdt buiten altijd op stang of op een ( Billy Allen) shank, mijn vriend rijdt altijd buiten op stang.
In de bak rijden we wel op een snaffle ( trens), maar buiten wordt onze paarden op een ander bit gereden, omdat ze dan soms te sterk worden en dan doe je met een trens niet zo veel, wat weer gevaarlijke situaties schept. In de endurance ( en western) rijden veel mensen om die reden op een stang/ shank. Die paarden, net als die van ons, zijn superfit en willen graag, soms iets te hard lopen.
Overigens is er niks zielig of hard aan een stang, zoals al geschreven; een bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Een gewone gebroken trens is geen zacht bit, met de notenkarker werking en de dan in het verhemelte stekende punt die ontstaat.
Een stang ( shank, dus met scharen) werkt heel anders dan een trens ( snaffle, gebroken mondstuk, zonder scharen). De 1e geeft minder direct druk op de lagen, meer druk achter de oren en in de kinkettinggroeve. Als het echt nodig is heb je dan wel iets meer te vertellen. Sommige paarden lopen op een shank gewoon beter dan op een trens, juist door het verschil in werking.
Een pelham is overigens een prima bit, heb ik ook mee gereden. Zeker als je met dubble teugel rijdt, omdat je dan kan kiezen voor het gebruik van alleen de trensteugel, alleen de stangteugel of allebei.
Met jou kan ik praten
Die pony loopt altijd los mee. Luistert beter dan de gemiddelde hond, is 38 jaar en heb helaas geen ruitertje. Dus los. Heb wel altijd iets van halster en touw bij maar dat had nu de fotograaf.