hoe vaak hoofdstel / zadel invetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara_

Re: hoe vaak hoofdstel / zadel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:05

Het is heel slecht om alles zo vaak in te vetten! Nieuwe spullen moet je op het begin wel even goed bijhouden, maar daarna kun je het zadel en hoofdstel het beste om de 2 maanden vetten. Schoonmaken met zadelzeep / vochtige doek kan vaker.
Als je je zadel heel vaak invet, gaan de stiksels kapot en voor het leer is het ook helemaal niet goed om het zo vaak in te vetten!

goudlokjes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:35

Ik heb mijn zadel nog maar net en heeft een 1/2 jaar ofzo op de zolder gelegen van de garage van mijn opa en oma :o Hij was van mijn oom en nu mocht ik hem hebben want hij had inmiddels al 2 nieuwe zadels gekocht ofzo... :9 Maar ik heb nu wel een zadel (die bijna nooit is ingevet...) En de riemen waar mee je de singel vast maakt scheuren bijna :o Dus maar snel wat zadelvet kopen...

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:22

Ik doe mijn zadel eerlijk gezegd niet zo heel vaak :o

Mijn hoofdstel maak ik alleen schoon met een vochtig doekje (die leerdoekjes van Blokker). Mijn paard is namelijk allergisch voor leervet en krijgt er enorme uitslag van. Ik durf niet te gaan experimenteren met allerlei merken en volsta daarom maar met zo'n doekje :D

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:28

Leren singel alle keren dat ik gereden heb met vochtige doek, daarna eventueel invetten.
Hetzelfde met de sperriem.

Martingaal na het springen ook schoonmaken met vochtige doek, daarna eventueel invetten.

Harnachement vet ik toch wel 1x in de maand in, voor ieder concours poets ik al mijn spullen, inclusief al mijn aurigan/messing stijgbeugels en sporen.
Invetten doe ik met rapide lederdressing. Heb bij mijn nieuwe zadel Stubben Hamanol gekregen, ga ik nu testen.
Zitvlak doe ik pas na de wedstrijd invetten, anders krijg ik mijn broek lastig schoon.