Waarvoor dienen bandage's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Re: Waarvoor dienen bandage's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:21

ikke schreef:
Nee, dus. Goddank bestaan er elastische bandages, en met enig zoeken zelfs van voldoende lengte! (Yep, Tteam staat ook in mijn woordenboek....)
Maar blijf mijn punt staan: het nut??
Ik zie nog steeds niet in wat een paard wel zou kunnen met bandages en niet zonder........

Ik heb nog nooit een goed woord over elastiek bandages gehoord. Ik ben benieuwd...
En dat dikgedrukt, dat is het juist! Een bandage is niks anders dan een voor op dat moment minimale bescherming tegen de andere benen (let op, BENEN, niet HOEVEN) van een paard. Mijn paarden kunnen alles wat ze met bandages doen, ook probleemloze zonder.

En dat wil ik ook!

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:16

Misschien heb ik een beetje een domme vraag hoor: Maar wat bedoelen jullie met de minimale bescherming..?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:27

Een beetje bescherming, een flinke tik houdt zo'n bandage niet tegen, maar wat strijken wel.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:02

Maar waarom dan bandages..? Als ze geen maximale bescherming bieden en je paard zijn benen toch wil beschermen, waarom kies je dan niet voor beschermers met maximale bescherming.

Zelf rijdt ik bijna nooit met bandages, maar wel met peesbeschermers etc. bij het springen en SGW.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:39

M59 schreef:
Maar waarom dan bandages..? Als ze geen maximale bescherming bieden en je paard zijn benen toch wil beschermen, waarom kies je dan niet voor beschermers met maximale bescherming.

Zelf rijdt ik bijna nooit met bandages, maar wel met peesbeschermers etc. bij het springen en SGW.

Omdat ik ervarn uitga dat mijn paarden hun eigen pezen niet aantikken. Ik weet niet of je serious dressuur rijdt, maar in de ring moeten ze helemaal zonder, dus waarom elke training volledig inpakken?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:51

Skitter schreef:
, dus waarom elke training volledig inpakken?

Better save then sorry? Een paard is en blijft een dier, en dieren zijn wel eens onvoorspelbaar en maken rare sprongen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:17

Qimm schreef:
Skitter schreef:
, dus waarom elke training volledig inpakken?

Better save then sorry? Een paard is en blijft een dier, en dieren zijn wel eens onvoorspelbaar en maken rare sprongen.

Hhmm, als dat echt zo erg was, dan snap ik niet dat er nog zoveel paarden heel rondlopen die nog nooit bandages van dichtbij hebben gezien, laat staan om gehad.......

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:22

ik zeg ook niet dat het zo erg is, maar gewoon je weet maar nooit.

Maar als bandages zo slecht zijn snap ik niet waarom zoooo veel mensen ze volop gebruiken zonder dat erg veel paarden daar onder leiden.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:33

Qimm schreef:

Maar als bandages zo slecht zijn snap ik niet waarom zoooo veel mensen ze volop gebruiken zonder dat erg veel paarden daar onder leiden.

Wie zegt dat ze slecht zijn? Veel mensen zijn dat van mening, Ik zeg dat niet. Ik heb nog nooit een paard gezien waarbij hij kreupel werd of 'slecht' zwakke, zachte benen kreeg VAN BANDAGES. Ik gebruik juist alleen bandages.
En BTW als bandages zo verschrikkelijk slecht zijn, dan zijn peesbeschemers niet beter. Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:37

Onder peesbeschermers kan het ook warm worden. En als bandages echt zo slecht waren, zouden we er niet meerijden neem ik aan!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:03

Skitter schreef:
Qimm schreef:

Wie zegt dat ze slecht zijn? Veel mensen zijn dat van mening, Ik zeg dat niet. Ik heb nog nooit een paard gezien waarbij hij kreupel werd of 'slecht' zwakke, zachte benen kreeg VAN BANDAGES. Ik gebruik juist alleen bandages.
En BTW als bandages zo verschrikkelijk slecht zijn, dan zijn peesbeschemers niet beter. Lachen

Dan zijn we het toch met elkaar eens? Tong uitsteken

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:44

Qimm schreef:

Maar bandages zijn niet slecht. Bepaald niet. En wat ik bedoel was, er zijn zoveel mensen die geen bandages gebruiken o,mdat ze zogenaamd slecht maar wel altijd peesbeschermers gebruiken..en dat vind ik nogal hypokriet.

Maar ik snap jou posten niet helemaal..ben je nou tegen bandages of..?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:29

Skitter schreef:
Qimm schreef:

Maar bandages zijn niet slecht. Bepaald niet. En wat ik bedoel was, er zijn zoveel mensen die geen bandages gebruiken o,mdat ze zogenaamd slecht maar wel altijd peesbeschermers gebruiken..en dat vind ik nogal hypokriet.

Maar ik snap jou posten niet helemaal..ben je nou tegen bandages of..?

Nee juist niet. Als je ze goed gebruikt zijn ze prettig in de omgang. Maar wil je echte goede bescherming neem dan peesbeschermers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:36

Skitter schreef:
Ik heb nog nooit een goed woord over elastiek bandages gehoord. Ik ben benieuwd...

Nou gewoon als bodybandage (ken uw klassiekers) Haha!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:58

ja, OK, maar toch alsjeblieft niet om benen mee in te pakken??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:35

Alleen die van mensen die toevallig een pootje kneuzen op stal Haha! Haha!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:42

Skitter schreef:
@Ikke;

Mensen, verdiep je AUB in bandage kenneis voor dat je gaat roepen dat ze alleen voor de show en uiterlijk zijn, dit laat alleen zien hoeveel je er niet van weet.

Sorry Skitter Maar bovenstaande opmerking zegt meer over hoe weining jij er vanaf weet, ga je er maar eens echt in verdiepen, dan begrijp je de onzin van bandageren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:47

Ik bandageer ook altijd. Gewoon omdat mijn paard geen peesbeschermers om kan. Zodra de peesbeschermers omgaan krijgt Ursel allemaal wondjes. Met bandages heeft ie hier geen last van dus wordt die nu voortaan gebandageerd. Haha!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:57

Knor schreef:
Skitter schreef:
@Ikke;

Mensen, verdiep je AUB in bandage kenneis voor dat je gaat roepen dat ze alleen voor de show en uiterlijk zijn, dit laat alleen zien hoeveel je er niet van weet.

Sorry Skitter Maar bovenstaande opmerking zegt meer over hoe weining jij er vanaf weet, ga je er maar eens echt in verdiepen, dan begrijp je de onzin van bandageren.

Ik weet er genoeg vanaf om te weten dat bij goed gebruik ze beter zijn dan peesbeschermers. En daarbij, wat is nou precies de reden dat mensen bandages slecht vinden? Om dat het warm onder wordt? Dat wordt het ook onder peesbeschermers.
Omdat het zogenaamd te veel steun geeft? Ze geven echt geen steun Knipoog

Ik ben niet positief over bandages omdat ik ergens gelezen heb dat ze goed zijn, ik weet dit uit eravring. Ik moet nog een paard tegenkomen waarbij de pezen helemaal verpest zijn door bandages.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:37

Ik zeg niet dat het slecht is, bandages hebben gewoon geen nut en dienen voor de versiering van je paard. de enige manier waarop het versteviging zou bieden is als de bandage om de gewrichten wordt verbonden maar dan kan het paard niet meer normaal lopen, dus dat heeft geen zin, en als bescherming tegen aantikken van de pezen dan moet het paard een knap rare beweging maken wil dit lukken en zelfs dan vraag ik me af of een bandage genoeg helpt want het zal echt de schok niet opvangen. Wat blijft er dan over? juist een bandage is alleen warm en ik zie niet in waar het goed voor is om de onderbenen /pezen van een paard warm te houden.

Van peesbeschermers zie ik alleen het nut bij springen voor eventueel aantikken met de achterbenen.

Verder vind ik het allemaal 1 grote marketing hype die heel goed is aangeslagen, mensen denken allemaal dat hun paard van porcelein is en op alle vlakken beschermd moet worden wat vaak ten koste gaat van het paard. Maarja dat is een andere discussie denk ik Slapen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:19

Skitter schreef:
Ik weet er genoeg vanaf om te weten dat bij goed gebruik ze beter zijn dan peesbeschermers. En daarbij, wat is nou precies de reden dat mensen bandages slecht vinden? Om dat het warm onder wordt? Dat wordt het ook onder peesbeschermers.

Ik ben niet positief over bandages omdat ik ergens gelezen heb dat ze goed zijn, ik weet dit uit eravring. Ik moet nog een paard tegenkomen waarbij de pezen helemaal verpest zijn door bandages.

Als ze dan geen steun geven,waarom gebruik je ze dan?
Om je paard mooier te laten lijken?
Als je paard dan toch zo perfect is en zichzelf niet aantikt dan zie ik het nut er niet van in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:59

Knor schreef:
Ik zeg niet dat het slecht is, bandages hebben gewoon geen nut en dienen voor de versiering van je paard. de enige manier waarop het versteviging zou bieden is als de bandage om de gewrichten wordt verbonden maar dan kan het paard niet meer normaal lopen, dus dat heeft geen zin, en als bescherming tegen aantikken van de pezen dan moet het paard een knap rare beweging maken wil dit lukken en zelfs dan vraag ik me af of een bandage genoeg helpt want het zal echt de schok niet opvangen. Wat blijft er dan over? juist een bandage is alleen warm en ik zie niet in waar het goed voor is om de onderbenen /pezen van een paard warm te houden.

Van peesbeschermers zie ik alleen het nut bij springen voor eventueel aantikken met de achterbenen.

Verder vind ik het allemaal 1 grote marketing hype die heel goed is aangeslagen, mensen denken allemaal dat hun paard van porcelein is en op alle vlakken beschermd moet worden wat vaak ten koste gaat van het paard. Maarja dat is een andere discussie denk ik Slapen

Goh, ik zou het geschreven kunnen hebben OK dan!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 01:00

Armaris schreef:
Skitter schreef:

Als ze dan geen steun geven,waarom gebruik je ze dan?
Om je paard mooier te laten lijken?
Als je paard dan toch zo perfect is en zichzelf niet aantikt dan zie ik het nut er niet van in.

Boos! ^%$*&&%&^$#$#@ BOKT!! Net mijn hele verhaal getpet logt ie me uit...
Maar goed nogmaals, maar dan korter, want ik wil naar bed..
@Amaris; Ik gebruik ze JUIST omdat ze geen steun geven! Ze bieden een minimale bescherming en dat was het. En dat vind ik ook het fijne eraan. Zo wennen mijn paarden niet aan maximale bescherming en doen ze het net zo goed zonder bescherming in de ring.
Wie zegt dat mijn paarden perfect zijn? Dat snap ik niet..zal wel sarcastisch bedoeld zijn.. Slapen

@Knor;
Ik heb nooit beweerd dat bandages perfecte bescherming is, en alles tegen houdt. Dit is niet zo, ik weet dat bandages maar een minimale bescherming bieden. En zoals je zelf al aangeeft " dan moet het paard een knap rare beweging maken wil dit lukken" waarom gebruik je dan peesbeschermers? Waarom zijn die zo onschuldig?
Sorry hoor, maar beenbescherming is beenbescherming, of dat nou een lap stof is of een plastic en neopreen peesbeschermer. Peesbeschermers zijn precies hetzelfde als bandages, dus ik snap niet waarom iedereen denkt dat die zoveel beter zijn.
Die zullen dan om dezelfde redenen als bandages slecht zijn.
En het argument over de warmte wordt echt vervelend..Alsof het absoluut niet warm wordt onder een peesbeschermer.
Er is echt geen reden waarom peesbeschermers beter zullen zijn dan bandages, of waarom bandages slechter zullen zijn dan peesbeschermers.

En nogmaals, ik moet nog een paard tegen komen die helemaal verpest werd door bandages. In mijn ervaring hebben juist al de paarden waarvan die dagelijks vierkant met onderlap gebandgeert werden en worden, SUPER harde benen. Ik heb helaas tevaak gezien hoe paarden van die lekker schuurplekken en witte strepen hebben gekregen door peesbeschermers.. Lips are sealed

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 01:56

Weet je wat de beste oplossing is? Helemaal niks rond de paardenbenen! Geen geprul met bandages en peesjes. En dan loop je ook niet het risico ze verkeerd om te doen.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:59

Skitter schreef:
M59 schreef:

Omdat ik ervarn uitga dat mijn paarden hun eigen pezen niet aantikken. Ik weet niet of je serious dressuur rijdt, maar in de ring moeten ze helemaal zonder, dus waarom elke training volledig inpakken?

Ik rijd serieus dressuur, maar ga mijn paarden niet inpakken als het niet nodig is. Toch snap ik jou punt wel dat je ze liever beschermt, maar als ik ze dan wil beschermen (en bij een oude pony van me was dat n odig omdat die zich zelf af en toe aantikte) gebruik ik toch liever dan de maximale bescherming. Je hoort veel verschillende verhalen over bandages, over dat ze goed zijn of weer slecht, maar toch ben ik van mening dat het veel beter is om zonder bandages te rijden dan met.