Peesbeschermers hoe kan dát gebeuren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Peesbeschermers hoe kan dát gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:09

dravergekkie schreef:
mirgino... niet banketstaaf bedoelt maar hoe doen paarden in het wild het dan... daar is ook niemand die ze peesjes omdoet Knipoog
en ik ben echt geen zeikerd...en ook echt niet tegen beenbscherming.. maar luister gewoon naar je paard wat die aangeeft.

paarden in het wild hebben geen ijzers

en waarschijnlijk was de mijne dan allang opgegeten vanwege haar griffelbeenbreuk.

dus die vergelijking is niet echt geweldig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:35

mirgino schreef:
stom gel*l altijd dat een paard zichzelf kan beschermen Gestoord waarmee dan? hoe dan?

Met zijn eigen spieren en pezen die in het been zitten mss? Die horen sterk genoeg te zijn om dingen op te kunnen vangen... Het was geen aanval tegenover jou hoor en waarom zouden wij ineens niet meer mogen reageren? Beetje kort door de bocht, vind je zelf niet? Daarbij heb jij anders ook niet veel antwoord gegeven op de vraag van de TS.

Jij hebt gewoon de pech dat jouw paard zichzelf bezeert dmv zijn eigen benen. Maar een minderheid van de paarden doet dit en de paarden die het wel doen hebben idd beschermers nodig. Mijn vz-pony's tikken niet aan en hoeven geen zwaar werk te verrichten. Wat zou dan mijn reden zijn volgens jou om met peesbeschermers te gaan rijden? Mijn ene vz-pony is 27 jaar en hoeft nooit hard te werken, vroeger wel maar die tijd is voorbij. We genieten altijd van heerlijke bosritten en ik eis niet veel van hem. Gelukkig weet hij ook van zichzelf waar hij zijn benen moet neerzetten op grof terrein, zo getraind in buitenrijden is hij wel. Hij heeft nog nooit beenbeschermers om hoeven hebben. Puur geluk? Denk het niet want als alles goed is dan hoeft een paard zichzelf niet te bezeren bij niet al te zwaar werk. En dit is ook geen aanval op de bouw van jouw paard voordat je dat denkt, het is gewoon domme pech dat het bij jouw paard wel gebeurt.

Bij zwaar werk of wanneer er word aangetikt ben ik van mening dat een paard wel beenbescherming om moet hebben om de risico's zo klein mogelijk te houden. Maar bij normaal rijden of een buitenritje en je paard heeft nergens last van is het in feite overbodig naar mijn mening.

Maargoed, volgens mij ging dit topic niet over de pro's en cons van het met of zonder beschermers rijden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:12

Ook ik zeg, afdoen die dingen als je merkt dat je paard er niet goed meeloopt en er geen gegronde reden is om ze toch te gebruiken.

Sowieso kan het zijn dat je paard ergens een onopgemerkte zwelling/ verdikking of iets heeft opgelopen. Of een muggenbeet? Of een onopgemerkt wondje, iets met een blauwe plek idee? Ze kunnen te strak zitten (hoe lang gebruik je deze al, is de soort van voering aan de binnenkant dunner geworden. Kan de pasvorm breder zijn gewordne wat gecompenseerd wordt met het klitteband iets strakker doen of....?

Allerlei mogelijkheden en zolang je zonder peesbeschermers minder problemen hebt dan met, zie ik niet in waarom deze toch als ´bescherming´ te willen gebruiken (lekker bescherming die meer kwaad kan dan goed Knipoog )

@Mirgino, jouw paard zou inderdaad niet lang overleven in het wild. Dat is ook niet erg, daarom is het gelukkig ook een gezelschapsdier. Lachen Lijkt me een groot verschil trouwens of je beenbescherming gebruikt, omdat je paard zonder klachten krijgt of dat je dat gebruikt terwijl je paard zonder geen klachten heeft Knipoog

TS geeft niet aan dat zij peesbeschermers gebruikt omdat deze niet zonder kan, het tegendeel volgens mij. Het kan wel, maar dat heeft ze liever niet. En daarop heeft menigeen hier zijn mening/ opvattingen over neergezet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:28

ik ergerder mij een beetje aan die berichten die gelijk neerzetten dat een paard zichzelf goed kan beschermen en dus geen bescherming nodig heeft
er zijn al meer topics geweest waar ik ook geplaats had waarom ik ze wel gebruikt en ook daar werd neergezet dat een paard zichzelf kan beschermen
vandaar dat ik ,toen ik weer zulke antwoorden las,mijn frustratie even geuit hebt Clown

en de mijne loopt het op in de wei,waar ze zonder bescherming staat omdat 24 uur bescherming om in mijn ogen niet goed is voor de huid

en natuurlijk wil een paard al die dingen niet om zijn lijf,en daarom heb ik neergezet dat wij als ruiter het dier moeten beschermen.
en het zijn altijd de ruiters waarbij het paard geen bb nodig heeft , die gelijk brullen dat die dingen onzin zijn
en dat het paard makkelijk zonder kan.

en altijd de vergelijking maken met paarden in het wild,die vergelijking gaat er bij mij niet in.
wij houden de zwakkere paarden aan en in de natuur overleven deze niet.

daarom ook dat ik schreef dat mijn pony allang opgegeten zou zijn
die was dan verbrand ,ogen ,neus,mond en bij de 1ste schieffel met griffelbeenbreuk had ze op 3 benen het niet gered.

en sorry aan al diegene die zich aangevallen voelen Bloos maar dit is nu mijn mening Haha!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:46

precies!

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:34

Wat een discussie's, maar daar ben je hier dan ook voor haha.
Maar wat mijn mening is :

Paarden zijn in het wild anders dan dat ze dag in dag uit moeten trainen.
Een paard dat elke dag traint ( mijn paard ) heefd heel wat meer verzorging nodig.
Paarden in het wild, doen niet hun uiterste best om poot voor poot goed neer te zetten en hoeven dus ook geen bescherming om hun benen.
Het zou wel kunnen, maar wilde paarden zijn veel sterker dan dat wij voor paarden hebben, wij verwennen paarden en daardoor gaat langzaam de kracht van de paarden achteruit.
Vroeger hadden ze nooit met mensen te maken, ze hadden geen mensen nodig.
Als je nu 10 jaar verder gaat weet ik bijna zeker, door al die verwenning en verzorging en noem maar op, dat het paard bijna niet meer zonder de mens kan.
Dat is in mijn ogen een ernstige zaak, maar toch ook niet meer.
Wilde paarden zijn wild.
En paarden waar wij mee werken, tjaa die hebben de verzorging ook nodig omdat ze intensiefer bezig zijn.

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:37

Iedereen wil zijn paardenbenen beschermen, maar het hóeft niet.
Stel voor, jou paard doet mee aan een springconcours en klapt door een foute stap met zijn achterhoef keihard tegen zijn voorbeen aan, dan weet ik bijna zeker dat je daar een enorme wond kan hebben zitten, als je dan weer bescherming omhebt is dat natuurlijk superveilig!
Het paard weet dat niet, die denkt, ach laat toch af al die plakkerige zweeterige rotzooi, hij weet het niet, maar uiteindelijk is het voor het beestje z'n eigen veiligheid tog?
Zo is mijn mening; rij met bescherming, er kan altijd wat gebeuren.

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:40

mirgino schreef:
soms word je erg moe van al die antwoorden zoals hier Gaaaap

mijn pony trapt zichzelf ,ze heeft al 4 schieffels!

al is het 35 gr Tong uitsteken zij gaat niet op pad zonder beenbeschermers.
stom gel*l altijd dat een paard zichzelf kan beschermen Gestoord waarmee dan? hoe dan?

wij als ruiter zijn ervoor om de benen in bescherming te nemen,een paard loopt zoals hij loopt.
en hij denkt echt niet ,o ik moet nu opletten hoe ik mijn benen neerzet want ik heb geen bescherming om Rolleyes

sommige paarden kunnen gewoon niet zonder,en voor al diegene wiens paard wel zonder kan en zich niet aantikt,reageer lekker niet Clown
of geef gewoon een antwoord op de vraag van TS

En met jou/U ben ik het niet eens, paarden kunnen zichzelf wél beschermen, daar zijn ze voor gemaakt.
Het is hetzelfde als een hond die kan zichzelf ook beschermen net als ieder ander dier.
Oké als je nou een wedstrijd rijd of intensief bezig bent kan ik me er alles bij voorstellen dat je graag het beestje beschermd.
maar, een buitenrit?

zo ik ben het ff kwijt Sigaar

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:50

En met jou/U ben ik het niet eens, paarden kunnen zichzelf wél beschermen, daar zijn ze voor gemaakt.
Het is hetzelfde als een hond die kan zichzelf ook beschermen net als ieder ander dier.
Oké als je nou een wedstrijd rijd of intensief bezig bent kan ik me er alles bij voorstellen dat je graag het beestje beschermd.
maar, een buitenrit?

zo ik ben het ff kwijt Sigaar
=============================================================================

Haha! wat bedoel je met;paarden kunnen zichzelf wél beschermen, daar zijn ze voor gemaakt.

ik heb het ook over MIJN pony Clown

zij heeft haar schieffels en gebroken griffelbeen ,in de wei opgelopen en niet met rijden!! Cool
en waarom is een buitenrit anders dan een wedstrijd?
met een buitenrit loop je vaker op ongelijk terrein,lijkt mij dat je juist dan extra bescherming nodig hebt!
en ik rij dan wel geen wedstrijden maar volgens mij mag je in ieder geval bij de dressuur geen beschremers om.

maar als jij bij jouw paard geen bescherming nodig hebt ,val je wat mij betrefd onder diegene waar ik hierboven over geschreven hebt Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:29

mirgino schreef:

maar als jij bij jouw paard geen bescherming nodig hebt ,val je wat mij betrefd onder diegene waar ik hierboven over geschreven hebt Haha!

Paarden die ik rijd hebben naar mijn mening geen beenbescherming nodig, waar val ik nu onder volgens jouw dan? Ik weet even niet naar welke post je met uitleg van jezelf verwijst..

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:40

conclusie: het ene paard heeft beenbescherming wel nodig, om het paard tegen zichzelf te beschermen (Strijken e.d.) En het andere paard heeft het helemaal niet nodig.. Denk niet dat je algemeen kan zeggen dat een paard het nodig heeft of niet nodig heeft. Dat hangt dus gewoon van je paard af. Ik gebruikte ze ook nooit en heb ook nooit blessures aan de benen gehad. Een voorzichtig paardje dus Lachen
Even ontopic: Ik zou eerst een grondige check doen op wondjes, en de peesjes goed schoonmaken, en ze voorlopig aflaten en na een tijdje weer proberen. Kan goed dat tie misschien een blauw plekje heeft wat door het peesje gaat irriteren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:52

onder diegene waarbij het paard geen bescherming nodig heeft,die roepen het hardst steeds dat, paarden zichzelf beschermen!.
ik ken helaas paarden [waaronder de mijne] die gewoon in de wei schieffels oplopen.
en mijn pony heeft dus beschermers nodig,zij kan zichzelf dus niet beschermen.
en daarom vraag ik me af HOE die paarden dat dan moeten doen,naar mijn mening is de eigenaar verantwoordelijk voor de bescherming van de benen.

dus als jij je aangesproken voelt op mijn mening kan ik niets aan doen.

maar het valt mij op[ook in een ander topic] dat bij de mensen waarbij het paard zich aantikt,die voor bescherming zijn! terwijl de mensen met paarden die niet aantikken ook gelijk roepen dat een paard dat niet nodig heeft.dat ze makkelijk zonder kunnen,en altijd het verhaal over de paarden in het wild erbij halen,maar dat kan je niet vergelijken met ons huis paard.
wij houden de zwakkere paarden aan ,en in de natuur overleven alleen de sterkste
en daarom zie ook alleen die paarden in het wild rondlopen,paarden met breuken overleven gewoon niet!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:04

Als je paard niet strijkt of zichzelf niet raakt zou ik ze niet gebruiken. Ik weet niet of je bijvoorbeeld weleens bandageerd maar weetje dat je door bandageren zelfs wat slappere spieren/pezen kunt creëeren? Dit komt omdat het been zonder ondersteuning zichzelf sterk houdt, wanneer je hem altijd ondersteund wordt deze functie dus werkelijk minder goed! Gaat ook bij mensen op. Je ziet sporters ook niet altijd met kniebanden etc, behalve als ze iets mankeren. Tijdens het springen oid zou ik ze trouwens wel gebruiken hoor, of je paard nu strijkt of niet.

Als je paard zichzelf daadwerkelijk aantikt zou ik ze zeker gebruiken en anders misschien eens kijken hoe ze op bandages reageerd! Verder heb je nog van die beenbeschermers die je met drie van die klittenband sluitingen dicht maakt, deze omvatten de hele kogel en het pijpbeen, volgens mij worden ze veel bij de westernsport gebruikt. Die zijn heel zacht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:20

Alsjeblieft, wanneer gaat deze roddel eindelijk de wereld verlaten? NEE, bandages zorgen niet voor slechtere pezen en al helemaal niet voor slechtere spieren. Dat zou alleen kunnen als je het hele gewricht in zou tapen, zodat het niet meer bewogen zou kunnen worden.
Hoe hopeloos is de mens als deze denkt dat we het lichaam kunnen ondersteunen met een lapje stof? Een bandage is niets meer als een chique bescherming voor het paard. Net als een peesbeschermer dus, maar dan netter.

Even terug op het onderwerp: Wassen die handel, beentje wassen en aftasten en dan kijken of hij accepteert. Als dat niet het geval is, een paar dagen aflaten als dat mogelijk is. Anders inderdaad eens 3 in 1 proberen. Bandages zou ik niet doen, behalve met goede onderlappen ,zodat de warmte goed kwijt kan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:25

Ben blij dat jij de wijsheid in pacht hebt... *pfft*
succes met je paard lady!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:27

@mirgino, ik pb je even aangezien ik het idee heb dat onze meningen best overeen komen maar doorgaan in dit topic lijkt me voor de anderen ook niet erg zinvol Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:59

Een paard gaat niet van de ene op de andere dag kreupel lopen omdat hij zijn peesbeschermers niet zo leuk vindt. Het paard van TS heeft duidelijk ergens last van.

En voor de mensen die zeggen dat een paard peesbeschermers niet leuk vindt en dat je dus niet om moet doen:
Als je je paard laat kiezen wil ie liever niemand op z'n rug en lekker de hele dag beetje eten en niks doen maar toch gaan jullie erop rijden!!! Dan kunnen die peesbeschermers er ook nog wel bij!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:38

Ik rijd nu een fjord bij. Laatst liep de eigenaar met hem over het pad en toen bleek dat ie "kreupel" liep. Dus die weer op stal gezet helemaal gekeken, afgespoten en op rust gezet. De volgende dag was ze weer heen. En vertelde het verhaal aan de staleigenaar. Die zei dat ze hem net nog in het land had zien crossen. Niets aan de hand!

De eigenaar dus Nero (zo heet het paardje) weer uit het land pakken en verrek hij liep weer "kreupel". nu begon het toch echt vreemd te worden. Toen lieten we de staleigenaar ff met hem over het pad lopen. De eigenaar deed net alsof ie weg ging. En wat denk je. Eigenaar nog niet de hoek om of hij loopt weer goed.

Het kan dus ook zijn dat je paard gewoon veel te slim is Tong uitsteken Clown

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:51

Misschien zeg ik nu iets heel doms hoor maar in het wild doen paarden toch ook niet een uur lang dressuuroefeningen achter elkaar? En staan ze niet op stal dus zijn ze gewend om meer te lopen dus beschermen ze zichzelf daardoor beter en daarom gebruiken wij dus peesbeschermers. Of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:25

Nee dat is niet dom hoor hasten. Maar er zijn nog steeds mensen die wilde paarden erbij halen in een discussie over rijpaarden en dat vind ik persoonlijk wel dom. Deze mensen moeten eens bij zichzelf nagaan: Eten paarden in het wild krachtvoer? Rijden er mensen op deze paarden? Staat een wild paard soms of vaak op stal? Doen deze paarden intensieve oefeningen? Legt een rijpaard gemiddeld 30km af kwa afstand iedere dag? Volgens mij is er maar 1 antwoord mogelijk op al deze vragen: Nee. De vergelijking tussen wilde paarden en gedomesticeerde paarden is gewoon zo fout. Omdat deze vergelijkingen zo ver van elkaar af liggen valt het niet te vergelijken.

@Asjemenou: Ik denk dat wanneer een paard aangeeft dat 1 peesbeschermer niet goed is dmv op dat been kreupel te lopen, je het wel degelijk af moet laten. En ik denk dat veel mensen in dit topic dat ook eerder bedoelen. Niet leuk vinden is een ander verhaal, als ik toch eens mocht kiezen wat ik allemaal wel en niet leuk vind.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:15

Koop peesbeschermers zonder elastiek... elastiek veroorzaakt heel gemakkelijk drukplekken; doe zelf maar een een elastiekje om je pols en dan niet super strak, maar gewoon dat het niet bungelt... Dan snap je waarom je pony de peesbeschermers niet meer fijn vindt. Vooral met warm weer zet het been een beetje uit als je peesbeschermers gebruikt. De elastieken gaan dan een beetje strakker zitten en voila; een drukplek die je (nog) niet ziet. Als je peesjes met elastieken gebruikt, dan moet je ze nooit aantrekken, maar ze zo los mogelijk vast doen, zonder dat de peesbeschermers verschuiven. Mijn paard heeft precies hetzelfde gehad.