Dilemma: mijn KN houden of ruilen voor een Kentaur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeM

Re: Dilemma: mijn KN houden of ruilen voor een Kentaur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:14

ik denk dat je je niet blind moet staren op het merk of de naam van een zadel, of hoe hard het zadel zijn waarde behoudt. Je moet er iedere dag op rijden, en dan is het belangrijker dat je lekker zit dan dat je zadel van een bekend merk is. Zo denk ik er in ieder geval over.

Ik vond de KN niet mooi op mijn paard liggen en zelf ook minder lekker zitten. De Kentaur vond ik zelf lekker zitten, maar eenmaal op mijn paard minder prettig. Kiezen wat voor jouw lijf en jouw paard lekker voelt, niet op naam, dat zou ik je aanraden

Peggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:38

Zo nou mijn mening = Ik zou het absoluut doen. Ik vind ten eerste de Kn-zadels niet lekker ziiten, ten tweede erg lelijk m.b.t. de kamer en de afwerking en ten derde hoor ik iedereen klagen dat ze scheef zijn.
Zelf heb ik een Kentaur Artemis. Heb hem nu 5 jaar (ik had een van de eerste). Hij is nog steeds mooi en ik ga hem inruilen op een Frank Baines. Ik vind hem qua zit net zo fijn als de Baines.

Ja, hij is minder waard dan een KN/ Kieffer/ Passchier of iets dergelijks maar ik vind ze echt super.
Ik vind het absoluut een A-klasse zadel.

Daarnaast ben ik van mening dat lekker ziiten het halve werk van het paardrijden is. Zeker zonder pijn. Meestal als je pijn krijgt (doorrijden, rugpijn, etc) dan is er wat mis met het zadel of past het gewoon niet bij jou of je paard.

Kijk eens of je er een keertje mee kan rijden en ga eens voelen.
In noordwijkerhout zit een ruitershop (Pas de deux). Irene verkoopt ze en als je wilt komt ze passen en mag je er even mee rijden.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:54

Hedwigb schreef:
ik ben erg tevreden met mijn kentaur en mijn kieffer. au au au au au die ree wel zo au. ik heb dus wel de keuze gemaakt om hem te verkopen. ik ben tevreden met mijn keuze. maar achteruitboeren heb ik wel gedaan

heb ik ook gedaan

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:55

Ik heb geen ervaring met KN, inzoverre dat ik er zelf nog nooit 1 gehad heb.
Mijn dochter rijdt met Kentaur Priamos II en die bevalt zeer goed.

Scheve zadels ontstaan door verkeerd opstijgen, en dan maakt het niet welk merk zadel je hebt.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:26

Peggie schreef:
Zo nou mijn mening = Ik zou het absoluut doen. Ik vind ten eerste de Kn-zadels niet lekker ziiten, ten tweede erg lelijk m.b.t. de kamer en de afwerking en ten derde hoor ik iedereen klagen dat ze scheef zijn.
Zelf heb ik een Kentaur Artemis. Heb hem nu 5 jaar (ik had een van de eerste). Hij is nog steeds mooi en ik ga hem inruilen op een Frank Baines. Ik vind hem qua zit net zo fijn als de Baines.

Ja, hij is minder waard dan een KN/ Kieffer/ Passchier of iets dergelijks maar ik vind ze echt super.
Ik vind het absoluut een A-klasse zadel.

Daarnaast ben ik van mening dat lekker ziiten het halve werk van het paardrijden is. Zeker zonder pijn. Meestal als je pijn krijgt (doorrijden, rugpijn, etc) dan is er wat mis met het zadel of past het gewoon niet bij jou of je paard.

Kijk eens of je er een keertje mee kan rijden en ga eens voelen.
In noordwijkerhout zit een ruitershop (Pas de deux). Irene verkoopt ze en als je wilt komt ze passen en mag je er even mee rijden.

dat een zadel (bv KN )niet lekker zit komt meestal doordat het niet in balans ligt

je schrijft dat iedereen klaagt dat ze scheef zijn
wie bedoel je met iedereen?
en waar hebben die het zadel op laten vullen?

door wie is er geconstateerd dat er meerder KN zadels scheef waren? vanuit de fabriek?
of door andere oorzaken Verward

doorrijden kan trouwens ook een oorzaak zijn van een zadel dat niet in balans ligt
(verkeerde boommaat)

Peggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:20

Dat niet in balans liggen is idd een vorm van dat er iets mis is met je zadel. Kan idd de oorzaak zijn. Als het zadel achterover ligt zit je met een bolle rug. Ik ben het ermee eens dat dat door de boommaat kan komen. Dit geeft een niet natuurlijke houding van de mens. Een mens heeft van nature een holle rug. Als je bol gaat zitten en in beweging bent kan je als je er gevoelig voor bent rugklachten krijgen of rijd je jezelf stuk van onder.

Hopelijk heb ik bij deze je vragen een beetje beantwoord, taffy.

Ik ben het wel met de eens dat de oude KN's beter van vorm blijven.

Vervolgens vraag je wie iedereen is = Ik heb het niet over iedereen maar 4 van mijn stalmaatjes hebben een scheve KN. 2 ervan hebben de zadels zelfs terug gestuurd via de importeur in Zwanenburg (NH) (ligt vlak bij Nieuw Vennep). Beide zadels zijn leeg gehaald. Helemaal opnieuw opgevuld en zo geretourneerd. Eenmaal op de paarden lagen ze nog steeds scheef. Beide zadels zijn nu ingeruild. De meiden waren het zat.
Het opvullen is dus vanuit de fabriek van KN zelf gedaan. Die meiden zijn hun zadel bijna 6 weken kwijt geweest. Zadelmakerij van Rijs kon het ook niet oplossen.
Het scheven zat bij beide zadels aan de rechter (niet de opstap)kant. Op de reparatie-formulieren stond idd vanuit de fabriek dat ze het probleem ook hadden geconstateerd.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:08

@ peggie:

je schreef in je vorige bericht:
ik hoor 'iedereen' klagen dat ze scheef zijn
vandaar mijn reactie

over het algemeen staan KN zadels bekend om hun goede kwaliteit Lachen
dus ik sta er zeer van te kijken dat er dan 4 nieuwe KN's scheef zijn op één stal?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:11

Nou hoorde ik toevallig pas van iemand die ook heel lang aan het tobben is geweest met een scheve KN (nieuw) en het uiteindelijk heeft opgegeven...

Verder heb ik op KN tot nu toe zelf niks aan te merken.
Ik rijd sinds kort met een KN en moest er wel even aan wennen, maar ik vind het nu toch wel een fijn zadel!

Met Kentaur heb ik geen ervaring.
Een vriendin van mij heeft er eentje en die is er erg over te spreken!
Deze komt inderdaad ook bij Pas de Deux vandaan...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:45

ik weet dat de man die jarenlang DE importeur is geweest van KN in Nederland, ze altijd vanuit de fabriek eerst helemaal leeghaalt, en zelf weer opvult: Oostenrijkse paarden zijn anders dan onze Nederlandse en Duitse sportpaarden.
Als jouw importeur dat niet heeft gedaan, snap ik waarom ze eerst niet pasten.
Verder heb ik nog nooit gehoord van een KN met scheve boom... Heb er jaren zelf een gehad (oude type), niks mis mee.

Kentaur is een goed merk, maar kwalitatief iets minder dan KN. Ruilen lijkt me dus niet eerlijk voor degene die de KN had Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:46

Van ruilen komt huilen...... Kun je niet iets op het zadel proberen, zoals een bontje of gelzitting om het openrijden tegentegaan?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:06

Ik bedacht me dat ik, toen ik de eerste Kentaur kocht, ook op een (gebruikte) KN Symfonie heb gereden. Maar ik vond de Kentaur lekkerder zitten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:22

Kun je niet een Kentaur van iemand een poosje lenen/gebruiken?

En waarom specifiek Kentaur?
Is het anders niet slim om iemand te laten komen (ruitersportzaak/zadelmaker) met meerdere zadels zodat je kunt kijken wat het beste zit en het beste ligt?

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 15:43

Een Kantaur omdat ik daar de laatste tijd veel goede berichten over hoor en ik met inruil van mijn KN er weinig op zal hoeven toe te leggen. Maar ik moet 'm eerst nog op mijn paard leggen hoor, als ie niet goed ligt gaat sowieso het hele feest al niet door en dan zal ik mij moeten beramen op wat dan te doen. Ik was het alleen aan het overwegen en was benieuwd wat anderen er nou van zouden vinden.

Oja, nog even voor de mensen die nieuwschierig waren naar de letters in mijn zadel: er staat 98-cijfertjes-en-dan:NK2 43. Het zadel is van '98, gekocht in januari '99, maar ja net als met auto's het zadel blijft dan toch van '98. Toch denk ik dat jullie aan bovenstaande gegevens niks hebben zonder mijn paard te kennen, dus hier even een korte omschrijving van mijn paardje: een forse 13 jarige KWPN-er van 1.79m met een normale schoft.

In ieder geval wil ik iedereen bedanken die zijn mening heeft opgeschreven. Ik ga nog even broeden en dan al dan niet actie ondernemen!

Groeten Ellen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:31

Staat NK dan niet voor een nauwe kamer?
Of zit ik er nu helemaal naast...

MK is medium kamer en WK is wijde kamer...

Dan zou het dus goed kunnen dat jouw KN te smal is voor je paard en dat je je daarom open rijdt...
Dan zou je dus bij een bredere KN geen last hoeven hebben...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:39

ben het met nouvel eens
N is idd nauwe kamer (is volgens mijn kamer 28) dat voor een KWPNer met een normale schoft van 1.78 Rolleyes
dan is de kamer ws gewoon veel te smal
de K met een 2 erachter staat trouwens niet voor kamer, maar voor keil 1 of keil 2
een te klein ligt uit balans (achterover) en met zo'n zadel kun je je makkelijk open rijden

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 17:05

Maarreh, ik heb er vorig jaar een zadelmaker bij gehad en die vond dat het zadel goed op hem lag. Niet te krap ofzo. Hij zei wel dat ie als ik 'm bij hem gekocht zou hebben hij mij een wijdere kamer verkocht zou hebben (en eentje met een groter zitvlak!). In ieder geval werd mijn paard neit belemmerd door dit zadel. Volgens mij klopt dat ook wel: hij moppert neit als ik 'm opdoe, hij is gewoon normaal bespierd, hij loopt ook gewoon. Ik heb wel problemen gehad hoor, met mijn paard, maar toen moest mijn zadel nodig opgevuld worden. Na het opvullen is mijn paard alleen maar beter gaan lopen.

Ikzelf denk dat het openrijden misschien wel ligt aan het feit dat ik een 17,5 (of 17?) inch zadel heb en eigenlijk een 18/18,5 zou moeten hebben. Zou dit geen problemen kunnen geven?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:34

Als je op een te krappe zitmaat zit zit je volgens mij snel op randen voor en achter waar je niet op hoort te zitten, je zit dus niet meer op de plek waar je hoort te zitten als het de juiste maat is...

Dus dat zou heel goed de oorzaak van jouw probleem kunnen zijn!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:00

Elsje123 schreef:
Maarreh, ik heb er vorig jaar een zadelmaker bij gehad en die vond dat het zadel goed op hem lag. Niet te krap ofzo. Hij zei wel dat ie als ik 'm bij hem gekocht zou hebben hij mij een wijdere kamer verkocht zou hebben (en eentje met een groter zitvlak!). In ieder geval werd mijn paard neit belemmerd door dit zadel. Volgens mij klopt dat ook wel: hij moppert neit als ik 'm opdoe, hij is gewoon normaal bespierd, hij loopt ook gewoon. Ik heb wel problemen gehad hoor, met mijn paard, maar toen moest mijn zadel nodig opgevuld worden. Na het opvullen is mijn paard alleen maar beter gaan lopen.

dan is het zadel toch te klein ???

Elsje123 schreef:
Ikzelf denk dat het openrijden misschien wel ligt aan het feit dat ik een 17,5 (of 17?) inch zadel heb en eigenlijk een 18/18,5 zou moeten hebben. Zou dit geen problemen kunnen geven?

jazeker dat kan heel goed
je hebt nu de kleinste KN ,dat is 16¾ inch en dat is behoorlijk klein
ik heb confectiemaat 40 en ik heb een 17¾ inch (de inchmaat van KN is een beetje vreemd)
als ik op de kleine KN zit van mijn dochter krijg ik ook een zere ....juist Haha!
dus misschien tocht een ander zadel kopen Vork
persoonlijk zal ik alleen nooit een kentaur kopen Bloos

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 19:00

Dank voor jullie reactie. Ik weet wat me te doen staat. Nu nog bedenken of ik voor een nieuw zadel ga met een zacht prijsje of een tweedehandsje met een zacht prijsje of nog een tijdje door ga sparen voor een duurder merkzadel. Ik kom er wel uit, nogmaals bedankt allemaal!

Groeten Ellen

Peggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:17

Hoe duur een zadel is zegt niks. Mijn paard werd nukkig net zadelen. Ik heb 3 zadelmakers erbij gehad. Alle drie vonden ze dat ie goed lag. Zelfs mijn dierenarts vond niet dat het probleem aan het zadel kon liggen. Ik ben gaan rijden met een zadel van een kennis en mijn paard knapte helemaal op. Zelfs het stijgeren ging eruit! Ik heb nu zo'n zelfde zadel (nieuw) via een 4de zadelmaker die het probleem wel zag. We gaan weer als een speer .

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 09:35

Ik zal even vertellen hoe het allemaal is afgelopen:

Ik heb bestfit laten komen met nieuwe zadels en voor mij zat de Henri de Rivel, model London het beste. Ik heb ook andere zadels gepast hoor, zoals Stubben. Maar op die HdR zat ik niet meer naar voren (iets wat ik op de KN wel deed), het voelde meteen al goed en het zadel lag ook mooi op mijn paard (zeker niet onbelangrijk!)

Dat zadel heb ik dus gekocht en ik heb nog geen moment spijt gehad. Het zadel rijdt super en ik heb me nog geen moment opengereden. Er gaat een wereld voor me open! Het is gewoon weer een genot om te rijden! Haha!

Dus het is geen Kentaur geworden, maar de KN is wel weg. Ik deed 'm weg met pijn in mijn hart hoor, want ik was altijd een grote KN-fan, maar het is een goede zet geweest!

Nog bedankt voor jullie advies en het meedenken!

Groeten Ellen

ps mijn nieuwe zadel is wel een maatje groter, dat helpt misschien ook mee aan het niet meer openrijden. Mijn billen hebben veel meer ruimte. Heerlijk!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:07

leuk dat je nu een nieuw zadel hebt. Het is niet fijn dat openrijden. Normaal heb ik daar nooit last van, maar bij een paard dat ik reed, zn zadel had ik het ook telkens weer zitten. Ik rijd nu sinds kort ook met een kentaur, heerlijk zadel moet ik zeggen. Tuurlijk zijn er betere zadels en duurdere maar dat laat mijn budget even niet toe. Ik heb wel een aantal kieffers geprobeerd en ik moet zeggen mn keuze naar de kentaur was snel gemaakt. Hij ligt ook nog eens super op mn paard dus dat was snel opgelost.

dollie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:07

gefeliciteerd met je zadel.
zo zie je maar dat je het eigelijk niet allemaal van te voren hoeft uit te pluizen want is vaak anders dan je denkt.

veel rij plezier!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:22

HDR vind ik zeker qua prijs kwaliteit goede zadels
ik had er zelf ook bijna 1 gekocht Cool
nog veel plezier met je nieuwe zadel!