Voor- en nadelen boomloos zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voor- en nadelen boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:19

Dank je wel... ik leer hier veel van...

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:14

Ja, een bbp is idd een barebackpad. Een soort dekje met singel. Het is niet goed om er stijgbeugels aan te hangen wan ter zit geen denkej onder. Dus de druk word niet verdeeld en de ruggengraat ligt niet vrij als je zelf niet goed zit. Met stijgbeugels aan een bbp is er veel kans op druk, of schuurplekken en het is erg slecht voor de rug van het paard.
(Ik heb er een van http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... rebackpads)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:52

ok... niet zo'n heel goed idee dus... waarom heb jij er dan wel een?

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:13

aan die van mij zitten geen stijgbeugels:D (dat kan je ook zien op de site). En dan zijn het echt perfecte dingetjes! Voor mij werkt het iig heel erg goed

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:24

voordelen: het zit lekker zacht,meer schoudervrijheid voor je paard,je voelt beter wat je paard onder je doet,kan goed inwerken met je zit.

nadelen: alle toebehoren zijn duur,maar voordeel:je koopt geen andere (mode)dekjes meer,dus is uiteindelijk is het niet duurder.
dus eigenlijk kan ik geen nadeel opnoemen Lachen

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:49

Ik heb altijd begrepen dat er met een bbp geen drukverdeling was, waardoor het op lange termijn schadelijk zou kunnen zijn. Zo ideaal zou het dus niet zijn.
Kan iemand me daar dan iets meer over vertellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:45

ben ik ook benieuwd naar...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:21

tesss schreef:
Ik heb altijd begrepen dat er met een bbp geen drukverdeling was, waardoor het op lange termijn schadelijk zou kunnen zijn. Zo ideaal zou het dus niet zijn.
Kan iemand me daar dan iets meer over vertellen?

Dit klopt wel ja. Eigenlijk is het net zo als zonder zadel rijden, maar dan met een 'dekje'. Ga maar na, als je een lange rit gaat maken zonder zadel, ga je dat op een gegeven moment wel voelen aan je kont.
Zodra jij het gaat voelen, voelt je paard het al een tijdje.

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:50

Voor sommige mensen is een bbp misschien niet geschikt, maar ik vind het heerlijk om er mee te rijden. mijn paard ontspant veel sneller als eerst en ze heeft veel meer plezier in het rijden als eerst. Dus ik zie het probleem niet. Natuurlijk is het slecht als je de eertse keer dat je er mee rijd gelijk 30 km te rijden. Maar als je het gewoon rustig opbouwt, zodat jij en je paard er rustig aan kunnen wennen, kan het echt heerlijk zijn.
Maar ik geef toe dat de bbp voor veel combinaties niet echt geschikt is, je stoort je paard snel als je geen goede zit hebt, en dan ga je dat idd voelen aan je kont, en voelt je paard dat ook.
Wat ik probeer te zeggen: Voor mij is de bbp het meest geweldige ding ooit, maar dat is hij waarschijnlijk niet voor iedereen Knipoog

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:28

Deze topic is erg goed om te lezen, ben namelijk van plan om een boomloos zadel aan te schaffen.
ik rij op veel verschillende paarden en meeste paarden hebben geen of geen goed zadel en omdat een boomloos op bijna alles past lijkt me z'n zadel het meest handig.

Maar nu is mijn vraag wat voor dekje raden jullie aan?
En weet iemand waar je die dekjes tegen een schappelijke prijs kan kopen?

Mijn laatste vraag is: Heeft er iemand ervaring met een Randol zadel, lijkt erg op de barefoot maar is een stuk goedkoper?

Ik hoor graag van jullie.
Groetjes Gemmeke

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:39

Grandeur wordt volgens mij het meest gebruikt onder een boomloos zadel.
Je hebt ze in verschillende types.

Dan kom ik meteen op het grootste nadeel en dat is dat ik die dekjes belachelijk duur vind.
De overige toebehoren hebben in mijn ogen een normale prijs.

Ik ben geen setjes type dus kleurtjes boeien me niet echt.

Een ander nadeel vind ik dat er toch te weinig steun is voor je benen. In de bak enzo is dat geen probleem maar in de duinen zou ik toch wel iets meer steun willen.

Wat ik ook mis aan het zadel zijn extra ringen voor bv een zadeltas.

Groot pluspunt is dat ik het zadel op allebei mijn paarden gebruik.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 07:04

Gemmeke schreef:

Mijn laatste vraag is: Heeft er iemand ervaring met een Randol zadel, lijkt erg op de barefoot maar is een stuk goedkoper?

Groetjes Gemmeke

Ik heb sinds vrijdag mijn eigen Barefoot en daaronder een grandeur sympanovapad. Een andere pad zou ik (persoonlijk) en niet onder doen.

En Randolls zadel lijkt er op maar is echt wel heel erg anders. De Barefoot zit vele malen comfortabeler en heeft een fijnere zit. De Randolls vind ik zelf erg plat.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:50

Het topic "ook zo tevreden met je barefoot" staat tegenwoordig in de huiskamer, het is mijn topic namelijk Knipoog

Alle voordelen zijn volgens mij nu wel genoemd, en die zijn ook bij mij en mijn paard van toepassing, ik wil eigenlijk niet meer terug naar een boomzadel, ik vind het geweldig!

De nadelen die zijn genoemd geloof ik meteen maar zijn bij mij gelukkig niet aan de orde Haha!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:04

het grootste voordeel bij mij is dat het zadel niet schuift op mijn haflinger Haha!

het nadeel vind ik dat dekjes heel duur zijn...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:14

Ipsilonka schreef:
Gemmeke schreef:

Groetjes Gemmeke

Ik heb sinds vrijdag mijn eigen Barefoot en daaronder een grandeur sympanovapad. Een andere pad zou ik (persoonlijk) en niet onder doen.

En Randolls zadel lijkt er op maar is echt wel heel erg anders. De Barefoot zit vele malen comfortabeler en heeft een fijnere zit. De Randolls vind ik zelf erg plat.

Dekjes geschikt voor onder boomloos rijden:

HAF
Equitex
Grandeur

Ik heb met alles gereden en de HAF bevalt me het beste.

Persoonlijk vind ik de Randoll´s niet mooi Knipoog