Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonechi_

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:31

Iemand een idee in welk rijtje de WOW-zadels passen? Ben wel benieuwd...

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:37

Bonechi_ schreef:

dat ligt er aan welke boom er in een wow zadel zit
het flair systeem ben ik wel helemaal voor Ja

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:40

taffy schreef:
Bonechi_ schreef:

dat ligt er aan welke boom er in een wow zadel zit
het flair systeem ben ik wel helemaal voor Ja

Dan zit je toch nog met diepe zit / niet diepe zit probleem?!?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:50

Citaat:
Dan zit je toch nog met diepe zit / niet diepe zit probleem?

als er een knik in de boom zit(diepe zit) heb je dit ook gewoon met flair

al is flair wel een oplossing voor een zo goed mogelijke verdeling tot zover dat kan met de boom die er in zit
ook heb je geen bobbels of (scheve)vulling die niet bij het model van het paard past

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:52

Elke86 schreef:
Dan vraag ik mij toch nog iets af, moesten zadels met diepe zit zoveel last en rugproblemen opleveren. Zouden paarden dan niet in protest gaan gaan in plaats van goed te blijven lopen?

er zijn paarden die pijn hebben en vervolgens gaan compenseren zonder dat de ruiter/omgeving dit merkt
deze paarden zijn vaak ook arm bespierd

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:08

Elke86 schreef:
unamie schreef:
dit is afhankelijk van het type zadel en het type paard, maar meestal onder of net achter de zitbeen knobbels
ruiters die ook nog eens achter in hun zadel gaan zitten, zorgen samen met een diepe zit helemaal voor (rug) problemen
leve de diepe zit Schijnheilig

Dit kan toch niet kloppen. In een zadel met diepe zit word je eerder vooroverzittend gedwongen in plaats van achterover. Ik had een veelzijdigheidszadel met minder diepe zit en daar ging in wil eens achterover in stoelzit in zitten, nu heb ik een Ainsley met diepe zit en daar kan ik met geen enkele mogelijkheid achteroverkantelen. Voorover daarintegen zou wel gaan.

waarschijnlijk was de boom van je veelzijdigheidszadel te krap waardoor het achterover en lag en waardoor je ook achterover zit
een zadel waar een te brede boom in zit duikt juist te ver naar voren
dit lijkt me dus meer een gevolg van de verkeerde boommaat

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:14

Mijn vorige zadel paste inderdaad niet nee, maar ik nam het eventjes al voorbeeld dat ik daar in stoelzit of achterover kon gaan zitten (kan in elk 'vlak' zadel) en bij een diepe zit dat dus niet kan.
Mijn nieuw zadel past perfect dus geen verkeerde boommaat te bespeuren, enkel een dwingende zit die ik wat probeer te ondermijnen door naar voren te gaan zitten.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:18

Citaat:
Alane schreef:
Ik heb ook al veel verschillende losse bomen gezien en de daarbij behorende zadels, maar ik zie het probleem niet zo.
Dan zou juist een zadel met een diepe zit beter zijn voor de rug van je paard omdat je in de juiste houding gedwongen wordt en dus niet snel verkeerd kunt gaan zitten.

Als ik de onderkant vergelijk van de zadels die ik hier heb liggen zie ik niet veel verschil in de ronding aan de onderkant, tenminste niet dusdanig dat ik de indruk krijg dat het dressuurzadel schadelijk zou kunnen zijn voor de rug van het paard.

ik ben van mening dat wanneer je houding/zit niet juist is je dit niet moet oplossen met een gewdongen/diepe zit maar met een zadel die je de ruimte geeft aan je houding te werken/en/of zitles nemen Knipoog

de opbouw/het model van de boom kun je niet aan de onderkant zien maar de boom zorgt wel voor de drukverdeling of juist de druk

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:28

Elke86 schreef:
Mijn vorige zadel paste inderdaad niet nee, maar ik nam het eventjes al voorbeeld dat ik daar in stoelzit of achterover kon gaan zitten (kan in elk 'vlak' zadel) en bij een diepe zit dat dus niet kan.
Mijn nieuw zadel past perfect dus geen verkeerde boommaat te bespeuren, enkel een dwingende zit die ik wat probeer te ondermijnen door naar voren te gaan zitten.

maar lijkt je dat niet slecht voor je paard?extra naar voren zitten?
dan zou ik liever kiezen voor een vlakke zit waarin je in balans kunt zitten
verder zijn er genoeg ruiters die achterover zitten in in zadel met diepe zit!!

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:50

Citaat:
ik ben van mening dat wanneer je houding/zit niet juist is je dit niet moet oplossen met een gewdongen/diepe zit maar met een zadel die je de ruimte geeft aan je houding te werken/en/of zitles nemen Knipoog

Dat is toch een kwestie van voorkeur? Wanneer jij lekkerder zit in een diepe zit dan kies je voor zo iets. Jij zit toch ook niet op elk zadel even recht? Je hebt toch ook je voorkeur?
Laatst bijgewerkt door Elke86 op 07-07-06 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:53

Citaat:

Bij een jong paard wordt toch ook naar voren gezeten om de rug nog wat te ontlasten, dus kan naar voren zitten niet meer belastend zijn(let wel op, ik heb het hier niet over bij wijze van spreken over bijna plat op de nek liggen, gewoon balans wat meer vooraan).

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:57

taffy schreef:
er zijn paarden die pijn hebben en vervolgens gaan compenseren zonder dat de ruiter/omgeving dit merkt

Dat is meer dan door onwetendheid en leekheid van ruiter en omgeving zijn kant af.

ik ben nog steeds op dit moment aan het klungelen met mijn zadel omdat je ook zag dat zijn passen korter werden. En dat kwam juist omdat hij te gespierd werd dat zadel krapper kwam te liggen.
(Extreem uitgezwaard in 4 maanden met nu inmiddels 5e aanpassing van zadel)

taffy schreef:
al is flair wel een oplossing voor een zo goed mogelijke verdeling tot zover dat kan met de boom die er in zit
ook heb je geen bobbels of (scheve)vulling die niet bij het model van het paard past

Een goed passend zadel regelmatig nagekeken moet dit ook niet zijn!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:58

Elke86 schreef:
Citaat:

Bij een jong paard wordt toch ook naar voren gezeten om de rug nog wat te ontlasten, dus kan naar voren zitten niet meer belastend zijn(let wel op, ik heb het hier niet over bij wijze van spreken over bijna plat op de nek liggen, gewoon balans wat meer vooraan).

Wat denk je van springruiters?

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:59

Ik heb laatst in een tijdschrift gelezen dat zadels met een diepe rit en veel wrong de ruiter beperken in de beweging en daardoor moeilijker een onafhankelijke zit ontwikkelen. Hierdoor word meegaan met je paard ook beperkt. Wat weer nadelig kan zijn voor de balans van je paard.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:00

@elke: ik bedoel te zeggen dat ik een diepe zit geen oplossing vind om een slechte houding op te lossen,en dat dat vervolgens beter zou zijn voor de rug van je paard,neem dan zitlessen!!
en natuurlijk koop je een zadel waar je lekker in zit maar als een diepe zit slecht is kan het zadel nog zo lekker zitten maar ik zou er nooit weer voor kiezen

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:04

Skipper schreef:
taffy schreef:

Dat is meer dan door onwetendheid en leekheid van ruiter en omgeving zijn kant af.

ik ben nog steeds op dit moment aan het klungelen met mijn zadel omdat je ook zag dat zijn passen korter werden. En dat kwam juist omdat hij te gespierd werd dat zadel krapper kwam te liggen.
(Extreem uitgezwaard in 4 maanden met nu inmiddels 5e aanpassing van zadel)

taffy schreef:

Een goed passend zadel regelmatig nagekeken moet dit ook niet zijn!

klopt dat zou niet moeten mogen
alleen mijn ervaring is dat de realiteit anders is

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:05

Je zou voor de grap eens aan een vriend/vriendin moeten vragen om op handen en knieen te gaan zitten. Vervolgens ga je op de rug zitten, en boots je de zit na die je hebt op je paard.

Bij een rechte zit, met voeten naar binnen, is dat geen pretje. Beter is om op je zgn balance point te gaan zitten, met ontspannen benen.

Het zadel vangt zulke druk nog wel een beetje op, maar ook met zadel voel je verschil.
Toegegeven, het staat een beeeetje gek, maar het is wel een eye opener Ja

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:07

Ik heb een WOW`zadel zelf en dan met een medium zit. Wanneer je dit echter vergelijkt met de zitting van andere zadels, dan is deze vlakker dan de zit van mijn oude KN uit 1992.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:07

[/quote]

Wat denk je van springruiters?
[/quote]

zelfs de paarden van betere springruiters kunnen nog behoorlijk beroerd lopen op een wedstrijd
vind ik niet echt een voorbeeld van hoe het wel moet
Laatst bijgewerkt door taffy op 07-07-06 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:09

Sansje schreef:
Ik heb een WOW`zadel zelf en dan met een medium zit. Wanneer je dit echter vergelijkt met de zitting van andere zadels, dan is deze vlakker dan de zit van mijn oude KN uit 1992.

wow zadel lijkt me ook een goed zadel Ja
maar is de boom ook vlak?
de wintec springzadels hebben namelijk ook een knik in de boom(terwijl je dit niet zou verwachten)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:11

Cer schreef:
Je zou voor de grap eens aan een vriend/vriendin moeten vragen om op handen en knieen te gaan zitten. Vervolgens ga je op de rug zitten, en boots je de zit na die je hebt op je paard.

Bij een rechte zit, met voeten naar binnen, is dat geen pretje. Beter is om op je zgn balance point te gaan zitten, met ontspannen benen.

Het zadel vangt zulke druk nog wel een beetje op, maar ook met zadel voel je verschil.
Toegegeven, het staat een beeeetje gek, maar het is wel een eye opener Ja

Wat is dan je balance point precies of hoe vind je die?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:34

Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven, maar je zit dan niet op je zitbeenknobbels, maar met een iets rondere rug, zodat de druk over wat meer 'bil' verdeelt wordt.
Maar ja, 'officieel' moet je kaarsrecht zitten met je tieten vooruit dus 'men' zal er wel niet aanwillen Tong uitsteken

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:45

Hele goede oefening ja om eens te voelen wat een paard voelt. Ook met zadel op je rug voel je verschil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:47

Ja, dat bedoel ik Knipoog
K heb het ook niet van mezelf natuurlijk die wijsheid Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:47

Elke86 schreef:
Dan vraag ik mij toch nog iets af, moesten zadels met diepe zit zoveel last en rugproblemen opleveren. Zouden paarden dan niet in protest gaan gaan in plaats van goed te blijven lopen?

Wat denk je van al die rijtechnische problemen ( paard wil niet nageven, inbuigen, uitstrekken, breekt uit etc etc etc ) Maar ach, dan knuppen we er gewoon een hulpteugel aan en zweep erover Duivel

En achter in het zadel wordt ook vaak gezeten gewoon simpelweg vanwege een te smalle boom. Het zadel helt dan al achterover. Maar ach, dan doen we er gewoon een schuine onderlegger onder en ligt het zadel weer recht Duivel