Wie gebruikt er een bontje/gelpad onder zadel, en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wie gebruikt er een bontje/gelpad onder zadel, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:46

Ik rijd met bontje behalve als k met een anky dekje rijd (die nog écht dik is) Max heeft een hele gevoelige rug en verandert enorm van vorm elke keer, omdat hij steeds stil moet staan door kreupelheden enzovoorts. En toch wordt het zadel elke 2/3 maanden nagekeken en wordt elke keer opnieuw opgevuld. Ik heb zo wel het idee dat hij makkelijker ontspant omdat ze druk verdeeld wordt. Ik heb wel een bontje waar een strook weg gelaten is op de ruggengraat, dan liggen ze beter vind ik en dat stuk trek je toch omhoog Lachen

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:07

Precious20 schreef:
hafgirl15 schreef:
Momenteel rijd ik met een oud plat bontje dat meer funcieerd als zacht sjabrakje omdta ie zo plat is geworden! :d IK heb hem onder mijn sjabrakje dus op de rug. Op wedstrijden en in de wintermaanden rijd ik met een lamsvel onderlegger. Die ligt dus onder het zadel en daaronder de sjabrak, niet blood op de rug. Ik doe het omdat ik het mooi vind, en volgens de zadelmaker kan het in mijn geval niet zoveel kwaad. Gelpad gebruik ik niet aangezien ik daar veel negatrieve verhalen over heb gehoord.

Welke negatieve ervaringen heb je dan gehoord van een gelpad?

O jee, niet aanvallend bedoeld hoor! over lamsvel bondje hoor je ook het een en ander.
Maar dta het de druk helemaal niet goed zou verdelen en schokken oo niet goed opvangt. Het schijnt zelfs erg slecht te zijn voor de rug omdat het erop strak trekt en erg warm kan worden.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:14

Ik rij met bontje omdat mijn paard een gevoelige rug heeft en ik het advies heb gekregen van de fysiotherapeute die mijn paard heeft behandeld.

Ik heb toen vrij snel mijn zadel aan laten passen omdat het toch wat 'krapper' wordt. De zadelmaker adviseerde ook bij paarden met gevoelige rug een bontje, hij heeft toen ook hierop mijn zadel aangepast. Dit heet dus wel dat ik niet meer zonder bontje kan rijden omdat dan praktisch mijn zadel te wijd is.

Ik vind dit zelf geen probleem aangezien mijn paard elke week beter gaan lopen na de fysiotherapie en het aanpassen van mijn zadel Haha!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:18

Jamezy schreef:
Shiirley schreef:
de pony waar ik op rij(manegepony, maar ik rij met haar landelijk met de ponyclub), heeft gewoon een gelpad nodig, ze heeft een gevoelige rug.

Hoe leg je zo'n gelpad onder het zadel dan? Eerst de pad op de rug, zadel + sjabrak erop? Gaat het niet schuiven dan, als je het sjabrak in de kamer trekt of het zadel toch nog iets verder naar achteren wilt trekken?

Wil iemand mijn vraag even beantwoorden azzebleef...? Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:29

Ik gebruik ook een bontje. Ja Mn pony had drukplekken, waar hij geen last van het, alleen de haren waren wit, maar ik vind het altijd zo (hoe zeg je dat) slordig/ onverzorgd staan als mn pony in de wei loopt met 2 van die witte plekken bij zn schoft. Dit had hij al jaren en nu ik een bontje eronderdoe, meneer is verhaard, zijn ze bijna helemaal weg. Knipoog

Ik heb trouwens niet zo'n hippe met een rand enzo, gewoon eentje van 10 euro, zonder grote randen en zonder echt lamsvel, maar hij werkt goed hoor. Vork

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:33

Jamezy schreef:
Jamezy schreef:

Hoe leg je zo'n gelpad onder het zadel dan? Eerst de pad op de rug, zadel + sjabrak erop? Gaat het niet schuiven dan, als je het sjabrak in de kamer trekt of het zadel toch nog iets verder naar achteren wilt trekken?

Wil iemand mijn vraag even beantwoorden azzebleef...? Haha!

Er zijn verschillende manieren, je kan inderdaad eerst je gelpad, dan je chabrak en dan je zadel. je kan hem ook tussen die zadel en chabrak in. k gebruik hem niet meer omdat hij ging schuiven, maar dat verschilt per paard en zadel Lachen

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:09

MyWishMax schreef:
Er zijn verschillende manieren, je kan inderdaad eerst je gelpad, dan je chabrak en dan je zadel. je kan hem ook tussen die zadel en chabrak in. k gebruik hem niet meer omdat hij ging schuiven, maar dat verschilt per paard en zadel Lachen

Aha, bedankt! Ik overweeg namelijk een gelpad (heb er ook eentje op m'n zadel... héérlijk Haha!), maar ik zal morgen eerst de verschillende modellen eens gaan vergelijken.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:55

Ik heb een bontje op mijn paard liggen, het zadel past goed maar ze heeft een gevoelige rug dus zo ontspant ze toch net iets meer.

bientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:58

ik heb een gelpad onder het zadel liggen omdat het zadel net een beetje op de schoft ligt. maar ik denk dat ik een bontje ga kopen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:02

ik heb 2 paarden of beter 1 pony een shetlander van 1.14 en een haflinger. af en toe rijd ik nog op die shet en bij hem gebruik ik ook een gelpad omdat dat beter voor zijn rug is omdat (hij kan me nog prima dragen hoor) dat gelpad de schokken beter opvangt. bij mijn haflinger gebruik ik er geen.