Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roxatte

Re: Westernzadel of veelzijdigheidszadel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 08:16

dus als ik goed begrijp, zou ik westernmaat 16 inch moeten nemen, heb nu 17 inch. (merrieveulen, hele leuke foto's van Max en Flicka!)
Laatst bijgewerkt door Roxatte op 27-06-06 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:23

Roxatte schreef:
dus als ik goed begrijp, zou ik westernmaat 16 inch moeten nemen, heb nu 17 inch. (merrieveulen, hele leuke foto's in je profiel!)

ik zou als dat mogelijk is een paar zadels proberen.

maat 15,5 inch past waarschijnlijk ook wel,en dan zit je iets vaster in het zadel
het zadel moet ook niet te groot zijn ,dan ga je schuiven

ik heb een kledingmaat 40/42 en heb een 16 inch
maar op een 15,5 inch pas ik ook nog, maar dan zit ik naar mijn gevoel net te strak in het zadel.
maar mijn kont zal denk ik niet meer in een 17 inch Engels zadel passen Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:34

Welk zadel lekkerder zit is voor een buitenstaander niet te zeggen. Het moet voor jou en je paard comfortabel zijn, meer niet. Wat de één geweldig vindt, vindt de volgende een ramp, dus je zult echt gewoon zelf moeten uitproberen. Er is ondertussen heel veel variatie aan zadels, maar denk voor lekkere buitenritjes ook aan de endurance-hoek.
Westernzadels kunnen heel comfortabel zijn, maar ook heel oncomfortabel. Verder moet je bij westernzadels goed opletten dat het zadel met pad niet te lang is voor de rug van je paard, komt erg veel voor, helaas.
Ook bij engelse zadels is veel variatie, dus als jij niet lekker zit op dit vzh zadeltje, probeer ook eens andere vzh zadels, misschien dat een ander merk of model je wel past.
Verder heb je nog allerlei fijne zadels die je met name bij de "serieuze buitenrijders" ziet, zoals bijvoorbeeld Podium/ROC, Oakfield, Equestor enz. Maar ook daar geldt dat over smaak niet valt te twisten Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:42

western! en omdat de meeste net niet goed naar mijn billen vormen heb ik er een heerlijk bontje in

helaas wegen die dingen zo zwaar
daarom heb ik nu een norton kunststof stockzadel
die is echt lekker voor mijn stuiter ponnytje

meeste mensen die niet kunnen lichtrijden op een western zitten te kort .. (de benen dus ..beugels /fenders)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:58

Waratje schreef:
Welk zadel lekkerder zit is voor een buitenstaander niet te zeggen. Het moet voor jou en je paard comfortabel zijn, meer niet. Wat de één geweldig vindt, vindt de volgende een ramp, dus je zult echt gewoon zelf moeten uitproberen. Er is ondertussen heel veel variatie aan zadels, maar denk voor lekkere buitenritjes ook aan de endurance-hoek.
Westernzadels kunnen heel comfortabel zijn, maar ook heel oncomfortabel. Verder moet je bij westernzadels goed opletten dat het zadel met pad niet te lang is voor de rug van je paard, komt erg veel voor, helaas.
Ook bij engelse zadels is veel variatie, dus als jij niet lekker zit op dit vzh zadeltje, probeer ook eens andere vzh zadels, misschien dat een ander merk of model je wel past.
Verder heb je nog allerlei fijne zadels die je met name bij de "serieuze buitenrijders" ziet, zoals bijvoorbeeld Podium/ROC, Oakfield, Equestor enz. Maar ook daar geldt dat over smaak niet valt te twisten Haha!

klopt helemaal! maar ook in westernzadels onderling zit verschil, dus als je in het ene western fijn zit wil dat niet zeggen dat dat voor alle westernzadels geldt... en andersom net zo!

Roxatte schreef:
dus als ik goed begrijp, zou ik westernmaat 16 inch moeten nemen, heb nu 17 inch. (merrieveulen, hele leuke foto's van Max en Flicka!)

17 inch Engelse maat staat min of meer gelijk aan 15 inch westernmaat. ik moet eigenlijk ook 15 inch western hebben, maar ik vind mijn 16 inch fijn zitten, ook al is de zitting keihard, ik heb nooit kontpijn! ik heb een 15 inch gehad, maar daar zat ik erg vast in (hoge cantle ook), en ik vond het hele zadel niet fijn. het zadel dat ik nu heb zit gewoon perfect, ook al zou het eigenlijk te groot moeten zijn. van schuiven heb ik helemaal geen last. wat ook grappig is, eigenlijk zou mijn huidige zadel te breed moeten zijn voor mijn paard, maar hij vindt het tich het fijnste zadel van alle die we geprobeerd hebben. en hij past wel. maar als je mijn beide zadels naast elkaar hangt, is de western wel een stukje breder dan de dressuur, en beiden liggen goed en zitten mijn paard lekker...

bedankt ook voor je complimentje voor Max en Flicka!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:52

Ik heb een stockzadel, en dat zit heeeeerlijk op mijn tinkerpaard!
Ik ben zelfs zo verwend dat ik op het engelse zadel helemaal niet meer lekker zit eigenlijk :S
Maar dat is ook een gewoon kadetzadeltje, zeg maar...

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 18:13

En wat is dan het verschil tussen een western- en een stockzadel ? Zoals je wel zult merken ben ik helemaal leek op dit gebied Bloos . Heb wel wat plaatjes van stockzadels gezien en vind ze erg mooi.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:17

Roxatte schreef:
En wat is dan het verschil tussen een western- en een stockzadel ? Zoals je wel zult merken ben ik helemaal leek op dit gebied Bloos . Heb wel wat plaatjes van stockzadels gezien en vind ze erg mooi.

hangt ervan af welk type stockzadel je hebt. je hebt ze met fenders, maar ook met (brede) beugelriemen. ook heb je met of zonder knop. (soms is de knop afneembaar, maar die zijn niet betrouwbaar voor ranchwork) de zitting lijkt meer op die van een engels zadel, ondanks de 'flappen' voorop. ook is de boom heel anders. een stockzadel heeft ook kussens, een westernzadel niet, daarom moet er ook een pad onder. tegenwoordig zijn er westernzadels te krijgen met kussens, maar dat zijn wel 'neppers', en eigenlijk dus meer een kruising tussen Engelse en Westernzadels...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:47

Ik ben uiteindelijk gegaan voor een westernzadel en heb er geen moment spijt van gehad!
Op een westernzadel zit ikzelf veel lekkerder en steviger. Je kan doorzitten maar je kan ook lichtrijden.
Nu heb ik niet alle westernzadels geprobeerd, maar er zullen er vast bij zijn die voor geen meter zitten.
Veel succes met je keuze Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:53

Soms kan even een bontje erover heen uitkomst bieden dat het beter zit. Verder vind ik nadeel dat westernzadels over algemeen zo zwaar zijn, als je evt. een keer een sprongetje wil maken is een westernzadel niet praktisch denk ik. Ook als je ooit nog eens in de bak wil gaan rijden lijkt me een engels zadel praktischer. Maar sowieso rijd ik niet altijd buiten als recreatie, maar ben ik ook bezig met dressuur en gymnasticeren van paard o.a. in de bak. Dan zou een westernzadel niet geschikt zijn als je dat nog wel eens wilt afwisselen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:54

Hoezo is een engels zadel handiger in de bak?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:15

inderdaad, dat begrijp ik ook niet helemaal. westernpaarden kunnen ook gegymnasticeerd worden... ik rij ook western in de bak, maar voor gewoon Engels dressuur vind ik mijn dressuurzadel wel fijner inderdaad. lage sprongetjes, cavaletti enzo wil ook prima met westernzadel, maar echt springen vind ik er niet zo fijn mee. maar ik spring op het moment toch amper...