Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Re: Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:01

Volgende week woensdag komt Arie Boer mij een Wow-zadel laten proberen. Ik ben heel erg benieuwd,. Ik wilde eerst Flair in mijn zadel (Ideal) laten zetten, maar dan mis je nog steeds de voordelen van het Wow-zadel als het gaat om extra schoudervrijdheid en het closecontactgevoel door het enkele zweetblad. Het kunnen allemaal verkooppraatjes zijn, maar ik wil het graag zelf eens proberen.

tienus63

Re: Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter d

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:11

Van Triest in Meppel bouwt ook flair in. Ik heb er destijds 2000/2001 fl 500,- voorbetaald.

Het beviel goed, alleen het zadel beviel niet bij het springen, dus uiteindelijk is het zadel ingeruild voor een springzadel.
Dit zadel is op de traditionele manier aangepast op het paard en heeft altijd goed gelegen.

Wij hebben destijds voor Flair inbouw gekozen omdat het paard last had van een te nauw zadel, met dank aan een ruitersportzaak uit Friesland.
Paard had een hoge schoft, en als leken hadden wij niet door dat zelfs een paard met een hoge, smalle schoft een wijde kamer nodig had.

Om de schoft vrij te laten liggen hebben zij ons een zadel verkocht met kamerbreedte 26, paard was maar 1.75 mtr met veel rib.
Uiteindelijk Flair er in laten bouwen en het zadel laten verbreden naar kamerbreedte 34.

Paard is er enorm van opgeknapt, schouders raakten weer bespierd.

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:54

Ik heb twee Zaldi zadels, beide met het Flair systeem.

eigenlijk ben ik er toevallig op gekomen. Ik wilde een zadeltje kopen dat op verschillende paarden kon en kon worden aangepast. Dus heb ik een Zaldi Star springzadel gekocht. Beviel me echt super! Comfortabel, stabiel, goede zit, goede kwaliteit...

Recent heb ik een Zaldi New Kent met Flair gekocht. Deze is iets lichter van kwaliteit en ik heb er nog maar enkele keren op gereden, maar kan nu al zeggen dat hij nooit meer de deur uitgaat. Momenteel is mijn instructrice er mee weggelopen om het zadel te tonen aan andere lessertjes. Zelf is ze er ook helemaal weg van!

Ik vraag me af waarom jullie het systeem allemaal willen laten plaatsen wanneer het veel goedkoper is gewoon het zadel te kopen. Let er wel op dat de oudere zadel maar twee luchtkamers hebben ipv vier, die niet met de contralaterale zijde commniceren. De nieuwere versies zijn dus beter!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:18

Manowar schreef:
Ik vraag me af waarom jullie het systeem allemaal willen laten plaatsen wanneer het veel goedkoper is gewoon het zadel te kopen. Let er wel op dat de oudere zadel maar twee luchtkamers hebben ipv vier, die niet met de contralaterale zijde commniceren. De nieuwere versies zijn dus beter!

er is geen nieuw dressuurzadel meer te vinden zonder 'slag" in de boom oftewel zonder diepe zit
en die wil ik absoluut niet
een diepe zit is funest voor de paardenrug, en voor mijn rug Sigaar
ik heb een KN uit 1994 dus met een vlakkere zit die nog hagelnieuw is. en met de juiste boom-maat voor mijn paard
en daar wil ik dus flair in hebben, want mijn zadel doe ik echt niet weg Cool

wij hebben ook 2 Zaldi (new kent) zadels met Flair gehad
maar ik vind ze vreselijk zitten (te Smal)
ik kreeg het ervan in mijn rug en mijn paard ging er van bokken Verward

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:17

Manowar schreef:

In alle Flair zadels zitten 4 kussens, tenzij je praat over één van de eerste testmodellen van David of Maggie zelf.
Zij hebben het in de eerste fase van het ontwerp jaaaaren geleden al verworpen omdat twee kussens niet stabiel liggen.
Voor zover ik weet is dit zadel later omgebouwd naar een test met 4 kussens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:49

Ik lees veel dat mensen hun zadel om laten bouwen.. maar wat als je nog geen zadel hebt? Kan je ook een zadel kopen met dat systeem? Of is dat een Wow-zadel waar ik over lees?

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:52

wat is het flair-system? en wat is het anders dan het cair-system ( dta heb ik namelijk )

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:18

hafgirl15 schreef:
wat is het flair-system? en wat is het anders dan het cair-system ( dta heb ik namelijk )

topic even goed doorlezen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:26

unamie schreef:
er is geen nieuw dressuurzadel meer te vinden zonder 'slag" in de boom oftewel zonder diepe zit
een diepe zit is funest voor de paardenrug,

Ze zijn nog best te vinden hoor. Ik rijd nu met een barnsby dressuurzadel met flair. En op advies van van triest met inderdaad vooral géén diepe zit. Laatst heb ik een stubben maestoso gezien die losgesneden was, dan kan je goed zien hoe zo'n diepe zit er eigenlijk uit ziet van binnen en waarom dat ook problemen gaat geven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:32

cornelie schreef:
unamie schreef:
een diepe zit is funest voor de paardenrug,

Ze zijn nog best te vinden hoor. Ik rijd nu met een barnsby dressuurzadel met flair. En op advies van van triest met inderdaad vooral géén diepe zit. Laatst heb ik een stubben maestoso gezien die losgesneden was, dan kan je goed zien hoe zo'n diepe zit er eigenlijk uit ziet van binnen en waarom dat ook problemen gaat geven.

ook Barsby is overstag gegaan
bij de nieuwe modellen is de zit weer dieper volgens van Triest
ze doen dat alleen maar omdat de consument daarom vraagt Verward
maar diezelfde consument weet niet wat een beroerde consequentie's dat heeft voor de paardenrug....helaas

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:59

Arie Boer is toch de bedenker van dit systeem of heb ik het mis?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:00

Hij is uitvoerder, maar bedenker niet... t komt uit engeland volgens mij...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:18

De bedenkers zijn een engels echtpaar zoals al eerder aangegeven.
Arie Boer is één van de gecertificeerden voor Flair en distributeur voor Benelux en Duitsland.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:02

Ik zal even kort mijn ervaringen van de passessie van gister met jullie delen.

Arie kwam bij mij op stal met een paszadel en het was de bedoeling dit zadel helemaal af te regelen zodat ik goed kon voelen en proberen. Helaas bleken er onder dit zadel kussens te zitten die wat verder doorlopen naar boven. Prima geschikt voor paarden met wat schoft, maar niet echt voor een rondgeribte fries. Het was wel redelijk passend te maken voor Tjalko, maar niet ideaal.

Tjalko liep in eerste instantie enorm gespannen met het zadel. Wilde niet eens wegstappen en heeft 2 rondjes met de staart tussen zijn billen gestapt. Dat was heel snel over hoor, was puur het eerste rare gevoel van bewegende lucht op zijn rug. Ik vond het zadel zelf echt fantastisch zitten. Het is heel erg vlak, maar door de dikke laag schuim van de zitting, heb je toch het idee dat je heel stevig en diep zit. Er zitten 2 beugelhaken aan het zadel en voor mij (en voor de meeste vrouwen, volgens Arie) zijn de achterste een uitkomst. Ik zit ineens perfect in balans en mijn hakken hangen eindelijk onder mijn billen. Het is het eerste zadel waar ik op heb gereden waarop ik liever doorzit dan licht rij.
Arie heeft nog even een ander zweetblad aan het zadel gezet om het verschil te voelen in wrong, maar met dit zadel heb je geen wrongen nodig.

Ik kreeg Tjalko helaas niet fijn aan het lopen. Ik had daarvoor al 3 dagen niet gereden door het weer, het was gister weer enorm heet en het zadel lag erg instabiel. Ik heb dus niet kunnen voelen of het ook echt iets voor Tjalko doet, of hij zijn rugspieren makkelijk kan ontspannen.
Ik heb nu met Arie afgesproken dat hij een zadel voor besteld met de juiste kussens en dat ik daarna nog een keer mag proberen. Als ik niet het idee heb dat hij echt hel erg veel beter loopt, dan zet ik mijn zoektocht naar een ander zadel voort. Het Wow-zadel kost trouwens 2400 euro, niet echt een koopje, maar dan heb je wel iets bijzonders!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:23

Ik deel je ervarind deels helemaal Mrijn. Ook ik zi echt grandioos lekker in dat wow zadel. Geen diepe zit, wat een vereiste was voor mij (ik kom van een kn uit 1992) en toch een zit waarin je echt kan zitten. Ook ik zit in dit zadel haast liever door dan dat ik licht rijd. Ook ik ben begonnen met mijn beugel op de achterste haak, maar ben uiteindelijk toch overgestapt naar de voorste, omdat ik steeds in de knoop kwam met de beugelriemen.

Het WOW zadel is iets waar mijn paard best aan moest wennen. Je hebt een andere manier van contact maken, maar bij ons heeft het zeer positief juitgepakt. Mijn paard heeft nog nooit zo los over de rug gelopen als hij nu doet en rond zijn schoft begint hij nu ook spieren op te bouwen.

Ik hoop voor je dat het de oplossing zal bieden voor Tjalko, want mits goed passend, is dit zadel echt geweldig.

Ik heb trouwens mijn zadel tweedehands gekocht via Arie, anderhalf jaar oud en betaalde dan 1200 euro! Kan je ook altijd nog proberen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:16

Wat is er dan precies slecht aan diepe zit voor paarden rug? Antwoord mag evt per pb als dit teveel off-topic is.

Kan je evt dus ook een zadel uitproberen of je het bevalt harnessmaker?

Piaffe

Re: Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter d

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:14

Skipper schreef:
Wat is er dan precies slecht aan diepe zit voor paarden rug? Antwoord mag evt per pb als dit teveel off-topic is.

Ik heb er een nieuw topic over gemaakt Knipoog viewtopic.php?f=117&t=618433

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:47

Skipper schreef:

Kan je evt dus ook een zadel uitproberen of je het bevalt harnessmaker?

Ik ga er weer eentje ombouwen als proef zadel.
Als jullie zouden willen proberen welk zadel zou dan jullie voorkeur hebben?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:59

KN!

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 21:03

Ik heb vandaag een barnsby zadel op flair gezien. En wat voelt dat fijn zeg.. Snap best dat wanneer zn zadel goed op je paard ligt je paard er lekker onder bewegen kan..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:47

Rijdt het echt anders?
Kun je dat pompje er ook bij aanschaffen? Of moet je telkens hiervoor naar de zadelmaker?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:40

Jodievanmij schreef:
Ik heb vandaag een barnsby zadel op flair gezien. En wat voelt dat fijn zeg.. Snap best dat wanneer zn zadel goed op je paard ligt je paard er lekker onder bewegen kan..

onze zadels liggen nu uit elkaar bij van triest
ze maken er flair in, lekker zacht voor mijn paard Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:49

Even een post om het topic niet uit het oog te verliezen.

Ik heb zelf 5 minuten met een flair zadel gereden, dus ik kan er niet erg veel over zeggen.
Mocht ik een financiele meevaller hebben, dan ga ik toch ernstig overwegen om flair in m'n zadel te laten maken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:42

Vonnie84 schreef:
Even een post om het topic niet uit het oog te verliezen.

Ik heb zelf 5 minuten met een flair zadel gereden, dus ik kan er niet erg veel over zeggen.
Mocht ik een financiele meevaller hebben, dan ga ik toch ernstig overwegen om flair in m'n zadel te laten maken.

wat zijn precies jou beweegredenen om over te stappen op flair?
ik zag nl dat je zadel net opnieuw gevuld is (zag toevallig ik in een topic)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:11

Omdat ik het echt niet meer weet Ziek Het zadel blijft achterover kieperen, ook al heb ik nu de breedste boommaat van Euroriding.
Ik heb 2 verschillende optie's:
- een nieuw/tweedehands zadel;
- in mijn eigen zadel flair laten bouwen (zonder garantie dat het dan wél goed ligt).

Mijn zadel heb ik nieuw gekocht in januari dit jaar. Maar ik ben nu echt een beetje radeloos. Ik wil het nu eindelijk eens goed hebben. Zowel voor m'n paard, voor mezelf, voor alle mensen om me heen (die worden er ook al gek van) en m'n portomonee.