Wat is een beerbaumbit????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 11:13

wie kan ff die engelse teksten vertalen. Ik snap het niet.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:18

Is een prima bit voor sommige paarden, in het Z en ZZ springen zie je het nog weleens voorbij komen

Sommige dieren lopen hier net wat fijner op dan op een pelham oid.

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 13:40

Maar niet zoals in het filmpje gezegd woord. Voor beginners.

En wie kan dat engelse stukje vertalen? Ik snap er niks van.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:17

Monday schreef:
Die review van de dressuurruiter
Citaat:
Have had him for 7 years, and struggled every inch of the way, going from one soft double jointed snaffle type of bit to another .... Although he improved quite a lot over the years, he hated all those bits, hated being ridden, and hated me when we rode!

en toen...
Citaat:
So now, after 2+ weeks of riding, and 2 dressage lessons with my instructor, I can truly report that my horse is really different.

Wow, na 2 dresuurlessen al succes, nou dat is wat je noemt besparen. Zitten wij daarvoor wekelijks te lessen...
Het lijkt me echt helemaal niets, zeker niet met dat neustouwtje, misschien als je echt goed kunt rijden en weet wat je doet, maar de gemiddelde beginner verkloot zijn paard er denk ik meer mee dan dat ie er beter van wordt.

De vertaling van de engelse stukjes in een notendop

1e stukje

"Ik heb dit paard nu al 7 jaar, we hebben altijd gemarteld tijdens het rijden. We gingen van het ene zachte dubbelgebroken bit naar het andere.
Hij is de afgelopen jaren we een heel stuk vooruit gegaan, maar hij haatte die bitten, hij haatte het om gereden te worden en hij haatte mij wanneer ik op hem reed."

2e stukje.

"Na iets meer dan 2 weken rijden en 2 dressuur lessen met mijn instructeur, kan ik echt zeggen dat het nu een heel ander paard is."

Alstublieft

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:19

thnx ik snap het.

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:20

gomir schreef:
Is een prima bit voor sommige paarden, in het Z en ZZ springen zie je het nog weleens voorbij komen

Sommige dieren lopen hier net wat fijner op dan op een pelham oid.

Waarom is het dan pricies een fijner bit. Waarom is het soms fijner dan een pelham?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:02

Sommige paarden lopen er gewoon fijner op dan op een pelham, net als het ene paard fijner is op een bustrens en de andere op een dubbelgebroken watertrensje
Waarom ze het prettiger vinden of er beter op lopen blijft gissen, want ze kunnen het nu eenmaal niet vertellen.

(en het is nu eenmaal gewoon zo dat niet alle paarden simpel op een trensje te rijden zijn. Die van mijzelf gelukkig wel dus ik heb ook niet superveel ervaring met dit soort bitten.)

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:29

simpele verschil al dat het ene paard liever een dikke bustrens in zn mond heeft, en het andere paard liever een dunne myler.

Je kan je hulpen iig veel gedoseerder geven, ook door bijvoorbeeld het extra touwtje over de neus waar een teugel aan bevestigd is.

Op stage hebben we dit bit ook wel eens geprobeerd, je heb iig een hoop meer controle id ring, zelfs bij een van 180.

het enige nadeel is, en dta hoor ik van meer mensen die hem gebruiken, dat het 2 a 3x fijn werkt, en er dan zat paarden zijn die er totaal niet meer op lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:17

dus dan ervaren ze het toch niet helemaal als 'prettig'......?

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:12

Bitch schreef:
dus dan ervaren ze het toch niet helemaal als 'prettig'......?

voor sommige is het een wondermiddel, voor sommige maar tijdelijk, voor sommige niet.

maar dat is met alles... geen een paard is gelijk

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 01:09

Goudvarken schreef:
het enige nadeel is, en dta hoor ik van meer mensen die hem gebruiken, dat het 2 a 3x fijn werkt, en er dan zat paarden zijn die er totaal niet meer op lopen.

Er zijn ook paarden die er achter op afbreken, maar er zijn er ook bij die er gewoon super op lopen.

Bitch: er is geen een bit dat door alle paarden als prettig ervaren wordt

Dribbel

Re: Wat is een beerbaumbit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 07:49

bedankt voor de uitleg. Het is nu een stuk duidelijker dan eerst.

Heeft iemand nog slechte/goede ervaringen met dit bit?

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:37

Tjaaa op stage waren er 2 fijn op te rijden, voor de tijd dat ik er zat...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:01

gomir schreef:

Bitch: er is geen een bit dat door alle paarden als prettig ervaren wordt

Dat snap ik, zodoende had ik het woordje ook tussen " gezet.

Ik dacht zelf eerder aan de meewerkendheid van een paard, wat over het algemeen altijd aanwezig is, maar bij 'verkeerd' gebruik, kan een paard nog wel eens in staking gaan, alleen dat zijn maar weinig paarden, de meeste ondergaan hun lot. Dus nadat ik lees dat er een aantal paarden zijn die niet lekker meer liepen op het bit, zou mijn conclusie zijn dat het gewoon helemaal niet zo fijn bit is. Ongeacht de handen die het 'besturen'. ( pe; als je prikkeldraad in een paardenmond doet, kan je nog wel zo'n zachte teugelvoering hebben, maar zeer doet het sowieso)

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:47

Je hebt gelijk. Het ligt niet altijd aan het bit. Het kan ook aan de hand van de ruiter liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:52

Dit bit is al jaren en jaren bekend en in gebruik in de USA , ongetwijfeld zijn er paarden die er veel fijner mee te rijden zijn , als je een paard hebt dat moeilijk te sturen / stoppen / overbluffen is , dan kun je met zo'n bit een heel eind dwingen.

Het is nogal een hap metaal zeg in zo'n paardenmond....en dan ook nog eens een heel scherp touwtje met hackamore inwerking over de neus.

De mond vol metaal daar knap ik enorm op af , en het geheel is gewoon een breekijzer die niet voor het comfort van het paard is ontwikkeld , maar om de ruiter een dwangmiddel te geven.

Is natuurlijk wel zo dat het voor een paard waarschijnlijk fijner is als een ruiter met dit bit na 1 keer gematigd vragen al reactie krijgt , en niet nog eens 10 keer hoeft te snokken / schoppen / meppen om z'n zin te krijgen......

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:07

pffff ik zit naar dat filpje te kijken van die 3 jarige.

ten eerste is dit paard al langer onder het zadel dan 1 week en wordt ik ziek van dat overweldige grootspraak van die cowboy die dat bit helemaal heilig verklaard.

Ik zou hem wel eens willen zien wanneer hij op dezelfde merrie een myler oid gebruikt.

Nog editten:

Die schimmel met dat jonge grietje erop wist niet hoe hij zich moest dragen.
Dus als paard niet correct loopt hangen we er een mikmar en en huppa probleem opgelost.

Jaren geleden had ik western les...altijd op een trens. Toen had mijn instructrice een myler met shanks mee genomen om te proberen.
Toen had ik ineens een paard die 'rond' liep en beter te sturen was.
Dus eigenlijk hetzelfde effect als dit meisje met die mikmar.

Mar of beide dieren daadwerkelijk ontspannen waren en correct liepen???? Geen idee.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:53

pfff wat een visie... probleem met je paard... nieuw bit :s

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:14

Ramsesje schreef:
pfff wat een visie... probleem met je paard... nieuw bit :s

Klinkt raar misschien...Maar mijn Myler bit heeft mij daadwerkelijk van mijn /onze problemen afgeholpen..

Dus in mijn geval is het meer...
Paard had probleem met het oude bit ---> Myler bit----> opgelost.

Dus soms..heel soms...is het wel een oplossing.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:23

iedereen die een beetje kan sturen en gevoel heeft voor paardrijden kan t oplossen met een gewoon trensje....vind ik teminste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:30

Bepaalde bitten zitten bij bepaalde paarden natuurlijk wel gewoon in de weg...als je een dikke bustrens hebt in een bekkie waar maar weinig ruimte is , dan zal een dunner en beter gevormd bit (bvb. Myler) beter liggen in de mond , waardoor het paard meer ontspant.

Dus bit veranderen kan natuurlijk wel degelijk een oplossing zijn.

Of gewoon bitloos gaan rijden , je zou zelf ook niet blij worden van een stuk metaal in je mond waardoor je moeilijker kan ademen en slikken , en waar nog iemand aan zit te rommelen ook.... Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:54

Precies pmarena:
Mijn paardje had veel moeite met een enkelgebroken trens...het scharnierpunt kwam wanneer zij nagaf (?) tegen haar gehemelte en daar had zij in tegenstelling tot heel veel andere paarden erg veel problemen mee, ze werd er gewoon heel geirriteerd van.
Een dubbelgebroken trens was wel iets beter maar nog niet helemaal naar onze zit.

Nu we de Myler hebben zijn we allebei tevreden.

Bitloos is voor de mijne soms een optie, alleen als het 'kimberley-weer' is.Haha!
Als het ook maar een beetje waait of koud is loopt ze er dwars doorheen.

(ja, ik heb een aparte knol Haha! )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:19

Tuurlijk verschilt elk paard kwa bit. Mijn haf loopt ook beter op een dubbel gebroken trens. terwijl ik bij mijn fjord nog wel eens twijfel of die dubbelgebroken wel goed is.

Maar om nou van een trens ineens over te stappen op zo'n mikmar met scharen is in mijn ogen gewoon een foute oplossing.
Dan kan ik dat morgen ook doen en ik denk dat ie dan ook direct 'aan de teugel' loopt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:20

Tuurlijk dat is ook zo..
Een Mikmar lijkt mij ook wel heel erg 'shocking'voor zo'n paard, ik zou ook nooit zo'n bit kopen.

Maar sinds ik bekend ben met de Myler-filosofie wil ik niet anders.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:00

nimmedor schreef:
iedereen die een beetje kan sturen en gevoel heeft voor paardrijden kan t oplossen met een gewoon trensje....vind ik teminste.

De paarden die ik ken lopen thuis ook op een gewoon trensje en zijn daar goed op te rijden Knipoog Maar op concours geeft het in de ring soms net dat extra beetje controle dat het fijner werkt voor zowel paard als ruiter.