Wat is de achterliggende gedachte van strijklappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tayga

Re: Wat is de achterliggende gedachte van strijklappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:18

Vond het altijd onzin omdat mijn paard niet strijkt en nooit wondjes ofzo heeft gehad. Ik heb sinds 2 weken ook strijklappen. Maar we zijn nu hard aan het oefenen op de zijgangen en dat verliep in het begin niet helemaal soepel, hij wist namelijk niet waar hij zijn benen moest laten En daarom vond mijn instucteur het wel verstandig om ze toch aan te schaffen.

Maar ik heb er nu 6 keer mee gereden (gebruik ze alleen met dressuur) en die dingen zijn helemaal 'geslepen' Ik weet niet of het komt omdat zijn kogels nu 'breder' zijn of dat hij dat toch altijd heeft gedaan met zijgangen. Maar ben wel blij dat ik ze nu toch heb.

In het bos gebruik ik helemaal geen bescherming, hij kan prima op zijn eigen benen letten als ik geen rare dingen van hem vraag.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:39

Ik gebruik ze altijd als ik buiten ga rijden of ga longeren. Mijn paard strijkt met gewoon in de bak rijden niet, maar buiten soms wel. Met longeren gebruik ik ze omdat ze zichzelf dan soms ook een enkele keer aantikt.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:02

Ik heb mijn nieuwe set net gewassen, en ben ook geschrokken hoeveel strepen er al op staan van het schuren! Ik heb ze, denk ik, 5 keer om gedaan. En ze staan nu al vol met krassen.
Ik denk sowieso dat als je wat traint (eender wat) of gaat wandelen, dat je paard allicht al eens zijn benen strijkt of aantikt.
xxx

Germatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:08

Ja ik vind het nogal logisch dat er krassen opzitten, er zit bij strijklappen met een neopreen laag meer dan een cm meer spul tussen de benen, nogal logisch dat er dan krassen opzitten, er zijn maar weinig paarden die hun benen meer uit mekaar zetten omdat ze aantikken met hun strijklappen
Ik vind het (sorry mensen) nogal onzin, ik neem aan dat een paard zelf wel weet waar hij z'n benen neer moet zetten. En als hij dan toch heel erg aantikt dan zie ik idd liever strijklappen dan bandages, word nog hardstikke warm onder die bandage's ook...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:16

Er zitten bij de mijne niet alleen krassen op van tegen elkaar aan te schuren, maar ook enkele diepe groeven van haar ijzers / nagels van de ijzers.
Ik doe ze sowieso aan bij mijn 4 jarige merrie. Ze is nog niet zo heel lang onder het zadel, weet af en toe niet zo goed waar ze haar hoeven moet neerzetten en ze staat nog geen maand op ijzers.
xxx

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:10

stef schreef:
tja maar als setje zie ik persoonlijk dan liever een paard wat netjes in de bandages staat dan met strijklappen....
Wat aangehaald wordt ter bescherming snap ik natuurlijk. Nu is mijn paard niet de slimste (ze is en blijft tenslotte BlonT) maar ze heeft nooit wondjes op haar kogels. Nu vraag ik ook nauwelijks zijgangen, en als je een dergelijk nivo rijdt waar dar gevraagt wordt (en dan bedoel ik niet alleen wijken) kan ik het begrijpen, maar verder zie ik het nut nog steeds niet.
Voorkomen beter dan genezen is een goede stelling, maar gaat niet altijd op

Inderdaad voor zijgangen enz snap ik het ook.
Maar ik snap ook het principe dat voorkomen beter is dan genezen.

Ik vraag me alleen af of het strijken door het gebruik van strijklappen niet in de hand gewerkt kan worden?
Als ik 2x mijn hand stoot aan een tafel dan trek ik de volgende keer mijn hand (automatisch) op als ik er weer zo dicht langs loop. Maar als mijn hand goed ingepakt zit, dan boeit het me niet en knal ik er densoods nog een keer tegenaan. Zou dit ook niet zo kunnen zijn met 't paard?
Het kan heel goed zijn dat ik het totaal mis heb.

Natuurlijk is het een ander verhaal bij paarden die een bepaalde beenstand hebben en daardoor strijken.
Of bij jonge paarden die nog niet goed weten hoe ze de benen soms moeten plaatsen.

Maar toch vraag ik het me af of mijn theorie mogelijk zou kunnen zijn?
Bij 'slordigheid', laksigheid (of hoe je dat ook noemt).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:29

Ik rijdt in de bak vrij veel met zijgangen en ik heb nooit iets om haar benen gehangen en ook nooit wondjes of plekjes gevonden.
Dingen om de pootjes vindt ik in de meeste gevallen juist uitnodigen tot stommiteiten van het paard, deels doordat je de pootjes er "dikker" mee maakt en deels omdat ze minder voelen als er eens iets tegenaan komt. Daarnaast is er ook nog het risico van te strak aangebrachte "bescherming", waardoor je prachtige littekens op de benen kunt krijgen.