Waar en wanneer gebruiken jullie peesbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:49

mijn paard krijgt achter strijklappen om, hij "tikt" nog wel eens tegen elkaar aan,
en tijdens het springen.
de springpaarden krijgen op concour altijd kappen om, maar lijkt me logisch.
in de wei etc, doen wij nooit!

Boktpony

Re: Waar en wanneer gebruiken jullie peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:50

ik gebruik ze alleen met springen en als me paard onrustig is dan is het de grootste kans dat ze der eigen beentjes bezeert! verder in de wei echt nooit!

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:51

Ik gebruik altijd met rijden peesbeschermers. Die van mij staat rond om op ijzers en omdat ik regelmatig spring, doe ik ze om voor bescherming.

Ik doe ze Nooit om in de wei. Vooral niet met dit warme weer. Veel te broeierig aan de benen.

Naambordje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 18:17

oké, even voor de duidelijkheid (omdat niemand het begrijpt) : Fee staat één uur in de wei, omdat we een proffesioneel trainingsschema hebben..het is dus niet zomaar een paard..en ik moet heel erg voorzichtig op dr zijn.. dus

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:19

Longeren en rijden... eerst ook met naar buiten doen maar goed ze trekken alles kapot...

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:22

Charos schreef:
Eline_ schreef:
Ik rijd altijd met peesbeschermers.
alleen op stal en in de wei JUIST niet..
met rollen kunnen peesbeschermers erg slecht zijn.
en als je altijd een eeuwig maar peesbeschermers omdoet, worden op den duur zijn pezen ook zwakker, als je dan een keer zonder rijd, heb je veel meer kans dat je paard een blessure op loopt.

Absoluut niet waar, peesbeschermers geven pezen geen steun.

Het zou ook mijn keuze niet zijn om ze in de wei om te doen.

ik heb t zelf gehoord van iemand die ik ken. paard 1x zonder kappen, meteen blessuren, en ook over n paard dat zn been brak met rollen, (door de kap )

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:35

Als je je paard niet belast met die onmenselijke ijzers heb je ze niet nodig.

Ik gebruik ze nooit, bij geen enkel paard, en ze hebben nog nooit ergens last van gehad hoor. Als je die dingen te strak doet krijgt je paard van die ontzettend lelijke plekken op zijn been, er kan zand tussen gaan zitten en het word enorm warm, waardoor je je paard echt niet beter maakt.
Als je nou gewoon zorgt voor goede voeten en het paard geestelijk niet kwelt door hem 23 uur per dag op stal te zetten, is het paard echt niet zo dom om zijn eigen benen te vertrappen.

Ik gebruik niets in de trailer, niets met springen, niets in de wei. Ze let maar op haar eigen benen, ze is geen porseleinen poppetje.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:41

Ik gebruik ze alleen met longeren en als ik in de buitenbak rij, ivm met uitstekende planken en een tegen het hek plakkend paard
Als ik in de binnenbak of op de wei rijd eigenlijk nooit.

Owja als ik hem loslaat ook, omdat ie dan soms ontzettend rare sprongen maakt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:42

MyFee schreef:
oké, even voor de duidelijkheid (omdat niemand het begrijpt) : Fee staat één uur in de wei, omdat we een proffesioneel trainingsschema hebben..het is dus niet zomaar een paard..en ik moet heel erg voorzichtig op dr zijn.. dus

Aha, en verder heeft iedereen op Bokt natuurlijk maar simpele boerenknollen

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:45

Ik vind peesbeschermers in de wei ook de grootste onzin, maar das mijn mening, Iedereen kan dat het beste voor zich zelf beslissen.
Ik doe peesbeschermers om als ik spring, een buitenrit maak, of in de wei ga rijden..
Eerst reed ik ook altijd met peesbeschermers, nu niet meer, * ooit es gehoord dat het helemaal niet zo goed zou wezen, en dat de pezen er op het laatst niet meer zonder zouden zitten, en daar vond ik wel een logica in zitten*

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:48

Peesbeschermers in de wei vind ik nogal onzin (tenzij je paard iets aan z'n benen heeft waardoor dat nodig is natuurlijk). Verder doe ik ze wel altijd om met buitenrijden en springen. Met het paard dat ik nu rijd doe ik zei in de bak vaak ook om, maar dat is omdat de eigenaar dat wil en ze iets aan haar benen heeft ...

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:50

Altijd en alleen met rijden, waarom weet ik eigenlijk niet.
De eigenares heeft het gewoon liever.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:22

Urielle schreef:
MyFee schreef:

Inderdaad.. ik wilde er nog commentaar op geven. Maar sluit me wel bij jou aan.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:51

Ik heb bij mijn pony's peesbeschermers en strijklappen om met rijden en longeren.
Niet in de wei dus..

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:58

Ik rij altijd met peesbeschermers en strijklappen...

Om de simpelen rede dat ze achter-voor tikt, maar ook achter 'strijkt'

Nu kan je zeggen..hup de ijzers er af... maar dat gaat helaas niet...

Lindske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 00:09

Ik doe enkel peesbeschermers aan bij het springen. omwille van de balken en de kracht bij afzet en neerkomen.
Bij dressuur zou ik het ook kunnen doen maar ben eigenlijk van mening dat het verzwakt. Des te meer je ze aan doet des te zwakker maak je je paard. Als je een hebt die regelmatig treed enzo dan wel dan gaat het niet anders bij mij draver moest ik ze ook altijd om doen of zen benen lagen open.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 01:04

Urielle schreef:
MyFee schreef:

Idd!
als de TS haar paard eens wat langer dan een uurtje buiten zou zetten zou bescherming niet nodig zijn aangezien het paard dan niet alleen maar als een idioot rond zal rennen. (waar ik het paard volkomen gelijk in geef als hij/zij zich maar een uurtje vrij kan bewegen) En met een professioneel trainingsschema kan je paard niet langer dan een uur de wei op?

Goed even ontopic: Mijn paard heeft met rijden altijd peesbeschermers om, dit omdat hij op ijzers staat, gaan de ijzers eraf, dan doe ik alleen bescherming om met springen en buitenrijden en soms met dressuur.
voor de rest staat mijn 'boerenknol' 24/7 buiten en rent dus niet continue als een gek rond.
en ik kan je wel vertellen, als je je paard zo lang peesbeschermers om doet kun je wachten op witte plekken...
Mijn paard heeft ook zulke plekken, door de vorige eigenaar, die was vergeten de peesbeschermers af te doen...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:30

Ik gebruik peesbeschermers alleen tijdens het longeren en rijden. Op de wei gaat ze "helemaal bloot ".

Naambordje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 08:32

wacht even..volgensmij weten er een paar niet wat professioneel inhoud maarjah..doet er niet toe!! één uur per dag in de wei, is lang genoeg als je elke dag traint..dus en wat denk je, dat Salinero de wei in komt? Welnee! Om blessures te voorkomen! Op de havikerwaard gaat ook geen enkel paard de wei/paddock in..*wel de veulens natuurlijk* maarjah..en peesbeschermers voor 2 uur per dag (nog niet eens 2 uur achter elkaar) is echt niet lang, en daar komen zeker geen drukplekken van..*of broeierig gedoe* Wat ik wel doe soms, is voor de afwisseling met bandages rijden.. k ben gwoon super voorzichtig op mn paard..en ik wet dat er wel meer zijn

@ Urielle: welnee...dat heb ik niet gezegd hoor dat maak jij er van!! Ik zeg gewoon hoe het er bij mij voor staat.. xx

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:35

Ik heb ze niet eens in mijn bezit. Ik rij er niet mee.
Heb verder helemaal geen beenbescherming voor mijn pony.
We gaan ook nooit met de trailer weg, maar als dat gaat gebeuren, krijgt hij uiteraard wel beschermers om.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 08:35

Lotte1990 schreef:
Ik gebruik ze alleen met longeren en als ik in de buitenbak rij, ivm met uitstekende planken en een tegen het hek plakkend paard
Als ik in de binnenbak of op de wei rijd eigenlijk nooit.

Owja als ik hem loslaat ook, omdat ie dan soms ontzettend rare sprongen maakt.

dat heb je met jonge paarden hè xx

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:47

MyFee schreef:
wacht even..volgensmij weten er een paar niet wat professioneel inhoud maarjah..doet er niet toe!! één uur per dag in de wei, is lang genoeg als je elke dag traint..dus en wat denk je, dat Salinero de wei in komt? Welnee! Om blessures te voorkomen! Op de havikerwaard gaat ook geen enkel paard de wei/paddock in..*wel de veulens natuurlijk* maarjah..en peesbeschermers voor 2 uur per dag (nog niet eens 2 uur achter elkaar) is echt niet lang, en daar komen zeker geen drukplekken van..*of broeierig gedoe* Wat ik wel doe soms, is voor de afwisseling met bandages rijden.. k ben gwoon super voorzichtig op mn paard..en ik wet dat er wel meer zijn
vertel maar eens, wat houdt proffessioneel dan in? In je onderschrift staat L+4, sorry maar als dat het hoogste is wat je rijdt, dat kun je toch moeilijk proffessioneel noemen? (Geen aanval he, jij geeft aan dat anderen niet weten wat proffessioneel is, ik zeg gewoon dat dat voor mij niet L+4 is )

Ik zeg ook niet dat een uur per dag niet genoeg is, maar als je paard al genoeg getraind heeft gaat hij normaal ook niet zo ongelooflijk gek doen dat peesbeschermers nodig zijn
In de paddock vind ik logisch, daar zet je je paard echt in om eens uit te razen, maar als je paard al goed heeft getraind en dan mag hij een uurtje in de weide dan gaan ze niet meer heel gek doen eens ze de weide gewend zijn (dus als ze elke dag dit uurtje hebben) maar gewoon grazen hoor.
Op de duur kun je ze altijd omdoen he, ik heb een merrie die zich soms zo kan opwinden als er een paard weggaat of aankomt dat ze rondjes gallopeert in de stal (ja we hebben wel grote stallen ) dus ik zou ze dan ook al peesbeschermers kunnen omdoen...

En bandages om het minder broeierig te maken dan met peesbeschermers

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:00

MyFee schreef:
wacht even..volgensmij weten er een paar niet wat professioneel inhoud

Ik zal het er maar aan wijten dat je nog niet lang genoeg op Bokt zit om te weten wie hier allemaal komen
En dan heb ik het dus niet over mezelf, (anders wordt het misschien verkeerd opgevat en dan staat deze opmerking weer zo eigendunkerig) maar over degenen die echt wat in de sport doen.

Maar meiske, je gaat je L-paard toch niet vergelijken met Salinero en consorten? Ik snap wel dat je er zuinig op bent hoor, maar dat komt gewoon een beetje raar over.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat je je paard niet een hele dag op de wei zet, ik heb ook een hekel aan paarden met een grasbuik en dat kan gewoon niet op concours, maar net als mijn driejarige, die staat een hele dag op een paddock. Kan hij lekker buiten wat rondkijken zonder zich vol te vreten of gekke dingen te doen. Hij is veel gemakkelijker in de training zo, blijft fris in zijn kopje en heeft genoeg energie om niet 'mat' te worden. Aan de vacht zie je ook echt geen verschil, ik was hem wekelijks, en na het werk wordt hij compleet afgespoten en gaat hij onder het solarium. Zo combineren wij zijn paardenleven en mijn ambities voor straks. Misschien een idee voor jou?
Laatst bijgewerkt door Urielle op 11-06-06 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:01

Ik rijd alle paarden met peesbeschermers, dressuur, springen, buitenritjes maakt niet uit. Gewoon ter bescherming, ik hoor ze vaak genoeg aantikken op die dingen, dan ben ik blij dat ze ze om hebben.
Op de wei hebben ze echt nooit iets om, veel te warm. Ze doen wel eens gek, en ja dan loop je risico. Maar de risico's die ze lopen door die warmte om hun benen vind ik groter. BOvendien als ze gewend zijn veel buiten te komen, valt dat gek doen wel mee. Ze weten precies hoe ver ze kunnen gaan lijkt wel.
@Myfee: Salinero komt ook niet op de wei, nee, maar dat hoeft toch niet te zeggen dat dat het beste is voor je paard. Als ik zou moeten kiezen tussen hoog rijden of mjn paard op de wei, dan laat ik mooi alle wedstrijden schieten en gaat íe de wei op. Één uur per dag op de wei Ook al heeft je paard genoeg beweging doordat je hem rijdt, wat denk je dat het geestelijk met een paard doet: laat hem lekker de rest van de dag buiten staan, dan heb je een veel vrolijker beest. Ik zou wel eens willen weten wat dat professionele dan inhoudt.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:03

Ik sluit me volledig aan bij Jessje en Urielle!