waarom aansnoerneusriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antgillya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:15

Mijn paard loopt met een (veel te losse) aansnoerneusriem zonder sperriempje.Ik heb nog nooit een paard met strakke neusriem gereden.
Ik vind het niet nodig en ik heb het ook nog nooit nodig gehad.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:55

Misz_J schreef:
dat aansnoeren vind ik er meestal juist erg ondiervriendelijk uitzien, in plaats van wel.. sommige paarden zetten dan meteen van die zielige oogjes op. En ook ik zou niet met een leren riem om mijn neus willen lopen, die mijn mond dichthoud terwijnl mijn hoofd naar beneden getrokken word..

overdrijven is ook een vak.

Stybba

Re: waarom aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:03

Vrindinnen van mij hebben een paard die ook met aansnoerneusriem word gereden, ik denk omdat ze het mooi vinden. Nou snoeren ze hem zo ver aan dat je er echt helemaal nix tussen kan wringen, laat staan een vinger. Ik vroeg: waarom moet dat ding zo strak? zij: ja omdat het een aansnoerneusriem is. Die moeten strak... Ik vind t maar onzin, zie constante strakke druk op de neus van het paard. De neusriem is wel mooi, maar ze mogen er wel een gebruiksaanwijzing bij doen van mij want dat zo strak mogelijk aansnoeren kan niet de bedoeling zijn, toch?

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:08

Nee dat is waar, maar dan mag er ook een gebruiksaanwijzing bij de verkoop van Hackmores, pessoabitten, bepaalde myler modellen, bepaalde sporen, enz enz.

Stybba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:18

Ja dat is zo... misschien maar eens voorleggen bij de producenten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:25

Laat ik het anders stellen:
Als je een aansnoerneusriem nodig hebt om aan te snoeren, dan heb je een ernstig probleem. Gezien de grote hoeveelheid permanente afdrukken van neusriemen in paardenhoofden, heb ik zo mijn twijfels over de rijkunst van deze gebruikers...............

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:54

Gezien het grote aantal kapotte buiken en kapotte monden heb ik wel bij meer ruiters mijn twijfels.....Niet alleen om de neusriem

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:59

Ik denk dat je idd bij sommige ruiters de vraagtekens bij meerdere dingen kunt plaatsen ja.

Zoals ikke stelt, als je een neusriem strak moet trekken omdat het anders niet gaat, doe je echt wat fout.

Maar dat geldt zeker ook als je paard niet normaal rond kunt rijden zonder sporen of een normaal trensje.
Dan kun je gerust eens achter de oren krabben hoe dat kan.

_Nicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:05

runningkawa schreef:
Bij mij kunnen er met gemak 2 vingers tussen
Bij aansnoer, bij een gewone, bij de sperriem, bij S&T, altijd
anders zit hij veels te strak.

Maar ik zie wel meer mensen hun paard aansingelen op de neus...

Ik vind zelf een aansnoer mooier omdat die meestal breder zijn.

Amen! 2 vingers en niet minder!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:07

ikke schreef:
Laat ik het anders stellen:
Als je een aansnoerneusriem nodig hebt om aan te snoeren, dan heb je een ernstig probleem. Gezien de grote hoeveelheid permanente afdrukken van neusriemen in paardenhoofden, heb ik zo mijn twijfels over de rijkunst van deze gebruikers...............

Bij mij je dan ook wel het hoofdstel erin zien staan, dit komt omdat het leer wat stugger wordt... En door het zweten schuren er ook aardig wat haartjes af, dit is wel meer bij paarden zonder dat er te strak wordt 'aangesnoerd'.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:14

Ik vind een 'gewone' lage neusriem het mooist. Maar ik rijd mijn verzorgpony met een aansnoerneusriem. Als ik een nieuw hoofdstel uit mocht kiezen zou er een met een lage bijkomen. Ik vind dat hartstikke vervelend, zo'n dikke leren riem om zijn neus. Ze zijn ook zo ontzettend groot!

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:25

ikke schreef:
Jawel, maar als je 'm flink aansnoert, dan kan ie z'n bek niet meer open en dan camoefleer je dus je gebrek aan rijkunst op een mooie manier......

oef, wat een naieve reactie. hoop voor jou paard dat jij met een gewone neusriem rijdt!

goed, ontopic; een aansnoerneusriem is imo beter omdat het veel meer stevigheid biedt. bij mij zit ie niet strak en wanneer ik mijn sperriem vastmaak blijft de neusriem prima zitten, wanneer ik dit echter bij een 'gewone' neusriem doe zakt ie naar beneden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:05

Ik vind een aansnoerneusriem van voren wel mooi om te zien, maar vanaf de zijkant helemaal niet. Daarbij heeft het woord zo negatieve lading dat ik hem niet eens zou willen hebben.
Helaas kwam ik tot de conclusie dat ze (in ieder geval bij het Drunens Ruiterhuis) vrijwel niets anders meer verkopen dan aansnoerneusriemen. Ik weet niet of ik er altijd twee vingers tussen kan doen (bij een gewone engelse neusriem) maar hij knelt nooit naar ligt altijd heel losjes tegen het hoofd aan of nog wat losser. Ik kan er zeker wat meer dan een vinger tussen doen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:52

OK dus iha doet iedereen de aansnoerneusriem op een fatsoenlijke manier om.
Maar waar komt die idiote naam dan vandaan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:25

Je ziet ze inderdaad wel eens flink 'aangesingeld', mooie term ervoor!

Mijn vorige paard kreeg van gewone hoge neusriemen vaak schuurplekjes onder haar kin.
Toen kon ik een Passier hoofdstel met aansnoerneusriem overnemen van iemand (terwijl ik eigenlijk helemaal geen aansnoer wilde, maar gewoon breder...) en die was zo lekker zacht en zat zo mooi dat ik snel overgehaald was!
Ze heeft nooit meer schuurplekjes gehad, dus dat was voor mij de belangrijkste reden om erop over te gaan.
En daarnaast vind ik een wat bredere neusriem voor dressuur mooier staan.

Ik doe neusriemen en sperriemen nooit super strak, maar laat ze ook niet helemaal los hangen...
(al zit mijn sperriem toch eigenlijk wel wat aan de losse kant... )

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:40

ik heb een gewone gecombineerde neusriem maar zou het liefst een mooie brede engelse neusriem hebben.

Overigens doe ik de neusriem keurig dat er 2 vingers tussen passen en de sper iets losser zodat die niet de hele neusriem naar beneden trekt.
Toen ze ruim een jaar geleden begon met tong uitsteken enzo heb ik de tandarts erbij gehaald en inderdaad bleek het probleem in haar gebit te zitten. Ze heeft het nooit meer gedaan (ookal heeft ze genoeg ruimte)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:03

Talisha schreef:
Bij mij je dan ook wel het hoofdstel erin zien staan, dit komt omdat het leer wat stugger wordt... En door het zweten schuren er ook aardig wat haartjes af, dit is wel meer bij paarden zonder dat er te strak wordt 'aangesnoerd'.

gebrek aan onderhoud heet zoiets...............

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:21

Het ligt er ook aan wat voor een paard je hebt. Ik heb een paard die heel stug is in de mond! als ik ga rijden doet ze haar mond zo ver mogelijk open. Zo een aansnoerneusriem is mooi maar heeft ook voordelen en als jij het op een goede en wijze manier gebruikt is er niks mee aan de hand. Ik kan er 2 vinger tussen doen en ik heb er profijt van. Na het rijden is er bijna niks meer van terug te zien op haar neus. Ik vind dat deze discussie wel beetje te word.

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:22

Ik heb ook een aansnoerneusriem, maar snoer die helemaal niet toe. Toch kunnen er geen 2vingers tussen hoor, want dan zit hij telos en gaat het wat schuren.
De benaming is inderdaad slecht gekozen, want het zou mij niet verbazen als veel mensen die benaming veel te letterlijk nemen.

Ik denk dat als ik de neusriem zou 'aansingelen', mijn paard zowaar in protest zou gaan .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:59

stug in de mond en een paard dat de mond open doet, hoor je niet te verdoezelen met een neusriem, maar de oplossing gaan zoeken.

Van mij zou het vandaag nog ingevoerd mogen worden, om net als bij western op wedstrijden zonder neusriem te rijden.
Dan zie je pas welk paard er echt nageeflijk is en welke niet...

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:24

en zonder sporen..

Al moet ik wel zeggen dat het ene paard veel meer gemak heeft met het nageefliijk en rond lopen dan het andere paard. Ze zijn niet allemaal even simpel.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:28

beantsje schreef:
ik heb een gewone gecombineerde neusriem maar zou het liefst een mooie brede engelse neusriem hebben.

Een gewone brede neusriem kopen en het lusje van de sperriem laten verwijderen Ik kon namelijk ook geen mooie engelse neusriem vinden, dus dan maar zo.
Ik rijd dus altijd zonder sperriem, mijn paard gaat hoofdschudden met sperriem, en probeert dan juist zijn mond open te doen.
Ik heb wél een aansnoerneusriem, maar die zit erg los. Eigenlijk te los, want hij kan heel makkelijk schuiven en doet dat dan ook. Maar als ik hem strakker doe heb ik weer het probleem dat hij gaat hoofdschudden. Hij kan zijn mond dan ook wagenwijd open doen met de neusriem vast, maar spert zijn mond nooit zomaar open tijdens het rijden. Als hij het wel doet is er iets mis. Hij heeft erg snel last van haken, en doet dan ook wel zijn mond open.

Wat ik trouwens wel fijn vind is het brede kinstukje van een aansnoerneusriem. Doordat neusriemen bij mijn paard zo los zitten gaat een gewone schuren, een aansnoerneusriem niet.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:01

Ik heb al járen aansnoerneusriemen en ik wil niet anders meer.
Ze zijn lekker breed en ook dikker. Het ziet er stukken mooier uit.
Ik snoer mn pony zn neus er niet mee aan hoor.. Er kunnen gemakkelijk 2 vingers ertussen..

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:35

Aan Amo zijn hoofdstel zit ook een aansnoerneusriem, niet zelf voor gekozen (de eigenaar heeft hem gekocht), maar ook zeker geen problemen mee. Ik doe hem eigenlijk zelfs nog iets te los, er kunnen wel 3 of soms zelfs 4 vingers tussen. Toch schuift hij niet en Amo is er prima op te rijden. Sperriem zit ook redelijk los, maar gaat prima.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:47

K heb ook een aansnoer, omdat die zo zacht onderlegd is ook bij het kinstukje.

Zoals eerder is gezegd, er zijngenoeg mensen die ook een gewone neusriem TE strak doen. Zo stond er iemand op een stal waar ik vroeger stond, die gewoon de neusriem zo strak had gedaan (altijd dus) dat de neus gewoon een keer is gebroken, zit nu een hele bochel in! (en je mocht er toen der tijd niet aan komen, zo pijnlijk voor dat beest!)

Mijn aansnoer zit eigenlijk veel te los denk ik, ik rij ook zonder sperriempje.
Zonder neusriem vind ik het niet prettig rijden, toen we hem nog neit zo lang hadden heb ik het wel is gedaan (voor een verkleedde pas de deux) maar dat was geen succes.

En tja, de naam vind ik ook fout