[WN] Vooruitgang dankzij Myler Bits, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:27

Vertel je dat dan ook eens aan die gene die ze ze verkoopt in een western winkel.
En dat is niet voor jou bedoelt Cornelie (ziet link in de onderschirft van Cornelie)

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:57

De regel is er ook pas sinds april vorig jaar ofzo. Dus daarvoor mocht het inderdaad niet.

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:18

Zijn er hier ook mensen die een myler bit met cyprium mondstuk hebben?
Ik zou graag de Low Port Comfort Snaffle (MB-04) with Western Dee rings willen hebben, maar dan graag in cyprium in plaats van de standaard sweet iron. Nu heb ik al contact met een shop (namen noemen mag toch niet?), maar die zegt dat de MB-04 niet in cyprium leverbaar is, alleen de MB-33......

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:11

Uhm..nee
Heb zelfs geen idee wat het is...leg eens uit..

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:38

Ik ga maar niet een nieuw topic openen, hoop dat ik mijn vraag hier kan stellen.
Want waar kan ik bijvoorbeeld het reglement vinden over welke bitten je wel en welke je niet mag gebruiken op wedstrijden?
Op een één of andere manier heb ik het idee dat die van mij niet mag op een wedstrijd. (edit: niet dat ik wedstrijden rijd hoor, interesse)

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:52

@ BlazingBoots: cyprium is een mengsel van rvs en koper en roest dus niet. Bij mijn weten zijn de rest van de Myler bitten van rvs of sweet iron met koperinlages, met als gevolg dat dat dus of gaat roesten of een aanslag krijgt van de koper.

En daar kan mijn paard helaas niet tegen en krijgt daardoor allemaal blaasjes aan de binnenkant van zijn lip (soort koortslip achtig geheel, maar dan aan de binnenkant van zijn bovenlip). Ik ben er dus niet achter of dat nu aan de roest ligt of aan de aanslag van de koper en wil het daarom allebei zien te vermijden.

Op de toklat site is verder ook niks te vinden welke mouthpieces er precies in cyprium leverbaar zijn. Het enige wat er staat is: 'available in a select few ready-made bits' ...

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 10:06

Misschien moet je dan gewoon een willekeurige goed aangeschreven westernstore opbellen en vragen of ze ze ook hebben..
Ik zou anders ook niet weten hoe je er aan zou moeten komen.
De westernstore in Westerbork 'oregon trail store' vind ik een goeie zaak, die mensen hebben er echt veel verstand van...misschien zou je die eens kunnen bellen.

Yorel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:28

Bij deze winkel kun je zien welke er beschikbaar zijn met cyprium mondstuk:

http://www.shopatron.com/search/351.0?q=cyprium

Helaas niet de MB04. Ik heb zelf wel onlangs een bit bij deze winkel besteld en die werd keurig en op tijd geleverd, zeker een aanrader dus...

Paintlinger

Re: Vooruitgang dankzij Myler Bits, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:11

Even een update:

Ik rijd nu ongeveer anderhalve maand met de shank!

En nog steeds gaat het heel erg goed, het is net of er in kimberleys hoofd een knopje om is gegaan...ze snapt het ineens!
Ze begint zelfs al redelijk verdienstelijk te spinnen!

In het begin moest ik nog wel eens een beetje bijsmokkelijk met mijn andere hand.
Maar tegenwoordig doen we alles eenhandig en het is net of we nooit anders gedaan hebben

SuperrrPaint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:58

BlazingBoots schreef:
Even een update:

Ik rijd nu ongeveer anderhalve maand met de shank!

En nog steeds gaat het heel erg goed, het is net of er in kimberleys hoofd een knopje om is gegaan...ze snapt het ineens!
Ze begint zelfs al redelijk verdienstelijk te spinnen!

In het begin moest ik nog wel eens een beetje bijsmokkelijk met mijn andere hand.
Maar tegenwoordig doen we alles eenhandig en het is net of we nooit anders gedaan hebben

door jou positiefe bericht ben ik ook eens op jacht gegaan, en heb me goed laten informeren. Ik rij nu ook met een myler shank en het gaat super, vind het een erg fijn bit om mee te rijden.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:01

Wat leuk om te horen!
Nog even en we beginnen een complete Myler-religie

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:56

Afgelopen donderdag heb ik, onder enige protest, mijn Myler bit omgezet naar het hoofdstel van mijn dochters paard. Zij rijdt engels, dressuur en springen op B-niveau. Ze heeft heel veel moeite haar paard nageeflijk te krijgen hoewel ze wel vooruit gaat.
Precies vanaf donderdag in de springles ging het ineens een heel stuk makkelijker!!! Vandaag stond voor het eerst niet op haar protocol "tegen de hand'' en had ze een 7 voor rechtgericht en nageeflijkheid.
Ik zat al een poosje tegen haar aan te praten een ander bit te proberen, zelf vind ik de engelse bitten zo raar dik.... ook die met tussenstukjes. Maar omdat het een western bit is (of gewoon zo bekend staat) wou ze dit maar steeds niet. Zelf heb ik ook soms ook grotere verandering gezien bij gebruik van een ander bit en zeker de Myler is erg vriendelijk voor de mond.
Kind is erg blij en kan nu weer verder werken aan ontspanning!!!!

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:37

Ik ben meteen begonnen met een myler bij mijn groen paard. En dat was geen succes, het was een comfort snaffle met losse ringen. De ringen veroorzaakten wondjes aan de wangen van mijn paard,zijn huid zat tussen het metaal. Ook met stellingen vragen was het bit erg onstabiel: het schoof door de mond (en niet omdat er teveel druk werd uitgeoefend!), en ik zag dan zelfs het middelste rolletje zitten...Zolang er geen zijgangen geoefend werden viel het best mee. Maar nu ben ik op aanraden van mijn instructrice met een gewoon snaffle-bitje verder gegaan, en hij doet het even goed, is net zo nageeflijk, hangt minder op het bit, en het bit ligt ook veel stabieler in zijn mond. Lag het aan een slechte pasvorm of aan de losse ringen, ik weet het niet, maar bij ons was het geen succes. En om nu weer een ander myler te kopen om dat te proberen, daar vind ik ze net te duur voor...

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:01

Ik heb gister ook voor het eerst een Mylerbit geprobeerd bij een groen paardje, ik merkte zeker wel verschil. Ze was veel rustiger met haar mond dus ik ben ook fan Haha!

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:22

Even terug komend op dat koper inleg,... volgens mij is dat geen koper meer.. want dat is giftig! ik heb ook een myler en dat roest echt niet! en het is echt niet zo dat ik m na iedere keer rijden schoonboen! heb m nu bijna 2 jaar en geen plekje roest! k kan het fout hebben hoor...

Dat schuiven in de mond van het bit komt denk ik omdat t bit dan niet goed past.. bij ons op stal rijd bijna iedereen met een myler en er is maar 1 bij wie dat gebeurde.. en dat kwam omdat t paard zn mond open deed, neusriem en probleem opgelost!
Wel een vraagje,.. als je een groen paard hebt waarom vraag je het hoofd dan zoveel?

Veel suc6 met het beleren van je paard! OK dan!

Groetjes krista

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:43

de meeste mylers roesten wel, dat komt omdat de meeste mondstukken van sweet iron zijn (met koperinleg dus). Sweet iron is juist bedoeld om te gaan roesten.
Maar ik heb nu een myler gevonden met een rvs mondstuk (met koperinleg) en die gaat dus zeker niet roesten. Tot nu toe geen allergische reactie, dus ben helemaal blij!!

Maw jij zal ook wel een rvs mondstuk in je myler hebben en geen sweet iron. Knipoog

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:11

Mijn paard kan absoluut niet tegen de bitringen van de mylers.
Ze krijgt er na 1 keer rijden kale /open plekken van het schuren.
En ik heb echt verschillende maten geprobeerd.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:46

kijenta schreef:
Lag het aan een slechte pasvorm of aan de losse ringen...

Waarschijnlijk wel aan de losse ringen ja... Omdat die door 't mondstuk kunnen draaien heb je minder stabiliteit, maar dat heb je met een gewone snaffel met losse bitringen ook. Alleen door de independend side movement zul je er bij een Myler eerder iets van merken waarschijnlijk.
Heb overigens nooit begrepen waarom die bitten met losse ringen überhaupt nog gemaakt worden, meeste paarden krijgen daar velletjes tussen en moet je dus weer met bitringen aan de gang. Met een D-snaffel had je waarschijnlijk veel minder problemen gehad.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:55

Francis schreef:
kijenta schreef:
Lag het aan een slechte pasvorm of aan de losse ringen...

Waarschijnlijk wel aan de losse ringen ja... Omdat die door 't mondstuk kunnen draaien heb je minder stabiliteit, maar dat heb je met een gewone snaffel met losse bitringen ook. Alleen door de independend side movement zul je er bij een Myler eerder iets van merken waarschijnlijk.
Heb overigens nooit begrepen waarom die bitten met losse ringen überhaupt nog gemaakt worden, meeste paarden krijgen daar velletjes tussen en moet je dus weer met bitringen aan de gang. Met een D-snaffel had je waarschijnlijk veel minder problemen gehad.

Mijn paard krijgt schuurplekken van elk mylerbitring.
Ook van een gewone D-trens.
De bitringen prikken gewoon in haar wangetjes.
Een bit met losse ringen (dubbel gebroken trens) gaat wel goed.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:20

Afbeelding
Ziet mijn paard eruit alsof hij in een plooi getrokken wordt? Deze discussie heb ik al gehad, iedereen zegt dat ik te rustig ben met 't beleren, mijn paard zou best meer aankunnen. Ik hou het bewust nog op een laag pitje, hij is tenslotte nog maar 3. Maar het is ook niet de bedoeling dat hij zo maar wat rondhobbelt, dus we doen wel degelijk opbouwend 'werk' ja. Ben ik dan te veeleisend voor hem? Nee, het lag echt aan het bit. Trouwens, het buigen van de hals is echt geen paardenmishandeling hoor, ik heb parelli én C.Anderson gedaan (grondwerk én onder zadel) en beiden hebben ze 't flexen van de hals als belangrijke oefening, soepelheid van de hals vergemakkelijkt het nageven op later niveau.
En met een jong paard experimenteren met verschillende bitten lijkt mij nu ook niet zo best, dusik hou 't voorlopig op een simpele snaffle, met weinig teugeldruk en daar doen we 't beiden goed mee. Ieder zijn manier, zeker...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 13:51

Uhm..het kan aan mij liggen maar wat heeft dit verder met dit topic te maken?

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:15

Sorry, was offtopic ook. Laten we stellen dat IK niet zo tevreden was met een myler-bit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:21

Dit past meer in't verhaal op fokkerij, over bouw e.d., daar werd het flexen afgeraden in een artikel
In mijn ogen gaat 't er niet om óf je flext, maar hóe.
Simpelweg omtrekken van't hoofd is geen flexen en bereik je ook niks mee. De bedoeling is dat je je paard op een beenhulp leert z'n hoofd te buigen. Dát is flexen en kun je op die manier ook in stap en draf doen (en bij een heel sterk en doorgetrained paard uiteindelijk ook in galop).
Je begint stilstaand met je been te vragen (bumpen) en VRAAGT je paard na te geven... na enkele keren leren ze op die manier op alleen de beenhulp na te geven... dit doe je eerst links en rechts afzonderlijk en daarna met twee benen vraag je'm naar beneden... op die manier leert je paard op het been na te geven. Iets wat je later met 1 hand en losse teugel rijden weer nodig hebt...

Goed, voor zover off-topic reactie... Wat die Myler betreft.. d'r zijn er zo veel, kan natuurlijk goed zijn dat je voor jouw paardje niet het juiste model had....
Mensen hebben het vaak over een Myler bit alsof het maar 1 soort bit is, 1 soort uitwerking, maar zo is het natuurlijk niet.
Myler is een fabrikant met vele soorten bitten met verschillende uitwerkingen. Kenmerk van Mylerbitten is dat ze anatomisch gevormd zijn, dat is het grootste verschil met andere bitten.
Daarnaast hebben sommige (maar lang niet alle) bitten het independed sidemovement, waardoor links en rechts afzonderlijk kunnen inwerken, maar er zijn meer merken die iets dergelijks hebben. Echter weer niet in combinatie met die anatomische vorm, waardoor de uitwerking uiteindelijk toch weer anders is.
Tot slot zijn het gewoon super degelijke bitten die, als je er normaal mee om gaat rustig een paardenleven mee gaan. (maar ook wat dat betreft zijn er meer merken die dat hebben..)

Voor mij geen ander bit dan een Myler meer, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit een ander bit zal kopen... nu rij ik op een comfortsnaffel, ik heb van m'n ouder merrie een stangshank hangen, maar 't kan best zijn dat Dot die later niet wil en ik voor haar weer iets anders moet aanschaffen. Zoveel paarden, zoveel wensen wat dat betreft en 't is dus ff zoeken soms.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:35

Zo maar ff tussen door.... Ik kreeg te horen dat er ook look a like Mylers zijn die netzo werken als de Myler, maar die kosten onder de E100,- imv ruim er boven... ( bijv. Billy Allan bitjes ed)Wie kan hier iets over zeggen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 13:02

@ canis: Lees het dit gedeelte van Francis haar verhaal door en dan denk ik dat je je antwoord hebt. Knipoog

Francis schreef:
Myler is een fabrikant met vele soorten bitten met verschillende uitwerkingen. Kenmerk van Mylerbitten is dat ze anatomisch gevormd zijn, dat is het grootste verschil met andere bitten.
Daarnaast hebben sommige (maar lang niet alle) bitten het independed sidemovement, waardoor links en rechts afzonderlijk kunnen inwerken, maar er zijn meer merken die iets dergelijks hebben. Echter weer niet in combinatie met die anatomische vorm, waardoor de uitwerking uiteindelijk toch weer anders is.
Tot slot zijn het gewoon super degelijke bitten die, als je er normaal mee om gaat rustig een paardenleven mee gaan. (maar ook wat dat betreft zijn er meer merken die dat hebben..)