Pelhalm bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:15

Denk dat als je een pelham met pelham (cq delta-) riempjes rijdt een pelham zowiezo niet het juiste bit voor jullie is.
Gebroken pelhams zouden ze wat mij betreft zo uit de schappen mogen halen. Denk dat je de onderkaak van je paard met geen ander bit zo ernstig kunt beschadigen dan met een gebroken pelham...
Pelham en pessoa zijn overigens 2 behoorlijk verschillende dingen.

Amber_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:23

branki schreef:
Amber_ schreef:

Dit gaat mij even te boven ...
Wat voorn tussen riempje bedoel je ? Ik neem aan dat je geen sperriempje bedoelt ?

Je kunt aan de pelham 2 teugels vastmaken. 1 bovenaan, aan de trensringen en 1 onderaan de scharen, de stang.
Er zijn ook korte riempjes die je aan de trens en aan de stangring vastmaakt. Dit vormt dan een boogje en daar maak je dan weer je teugel (1 teugel) aan vast. Zodoende is er geen afzonderlijke werking van stang en trens.

Okeh ok! Ik begrijp wat je bedoelt !

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:23

Ik weet dit dat dit een oud topic is.
Maar, kan er mij iemand uitleggen wat dan juist het verschil is tussen een pessoa bit en een pelhalm?
Want, het heeft toch allebei een hefboomwerking? Of ben ik nu helemaal fout?

Ik vraag deze vraag gewoon uit interesse, niet omdat ik ermee wil rijden...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:50

Bij een pessoa heb je geen kinketting, dus als je erg hard aan een pessoa trekt, dan heb je zegmaar geen 'stop', wat d ekinketting bij een pelham dus doet. Verder weet ik het verschil niet echt, maar ik denk dat je bij een pelham een kleiner hefboom effect hebt.

Amber_

Re: Pelhalm bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:22

Ja maar een ketting is vrij scherp?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:03

Kijk, als je nou heel hard trekt aan een pessoa, dan kan het bit enorm ver scharen, waardoor je je paard heel veel pijn doet, veel meer dan met een kinketting.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:19

Oh, ik snap het denk ik...
Je kan een pessoa bit verder naar achter trekken doordat er nergens geen riempje aan zit waardoor het bit stopt en bij een pelhalm dan wel?
Het is misschien simpel uitgelegd, maar ik denk dat ik het nu wel juist heb?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:22

Een pessoa heeft een ophaal werking, de pelham een schaarwerking.
Ophaal betekend dat het bit hoger in de mond komt te liggen bij aannemen, en dat de druk achter de oren een stuk hoger wordt,
Bij een schaarwerking wordt de druk achter de oren niet echt hoger, maar komt er meer druk op de lagen te staan en op de onderkant van de kin, door de kinketting.
Over het algemeen wordt een schaarwerking als scherper gezien dan de ophaalwerking.
daarnaast is een pessoa een gebroken bit, dus heeft een notenkrakerwerking, de pelham is meestal ongebroken, maar kan ook gebroken zijn.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:44

En een dubbelgebroken pelhalm?
Heeft iemand daar ervaring mee? Lijkt me minder heftig inwerken dan een ongebroken of enkelgebroken pelhalmbit.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:56

Zou voor een ongebroken pelham gaan omdat deze nergens drukt/knijpt. Dubbelgebroken werkt meer op de lagen en de tong in. In combi met hefboom lijkt hij mij minder prettig voor het paard.

Was net een profiel van een bokker aan het kijken. Rijd haar paard met de pelham op de kop :oo dat moet je dus niet doen }:0

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:36

Ik rijd buiten met een ongebroken pelham en dat bevalt heel goed.
Ik rijd met een dubbele teugel, dus niet met zo'n verbindingsstukje, en gebruik alleen de bovenste teugel. Voor noodgevallen kan ik dan eventueel de onderste erbij pakken.
Mijn paardje loopt hier veel fijner op dan wanneer ik hem buiten op een dubbel gebroken trens rijd. Dan loopt hij te trekken en is onrustig in de hand. Met de pelham lijkt hij veel tevredener.
En het is nog altijd zo dat een bit zo scherp is als de hand die hem bedient (of hoe zeg je dat ook alweer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:01

Gooya schreef:
En een dubbelgebroken pelhalm?
Heeft iemand daar ervaring mee? Lijkt me minder heftig inwerken dan een ongebroken of enkelgebroken pelhalmbit.

Is nog steeds heftiger dan een ongebroken pelham. Niet aan beginnen :n

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:11

Glossi schreef:
Zou voor een ongebroken pelham gaan omdat deze nergens drukt/knijpt. Dubbelgebroken werkt meer op de lagen en de tong in. In combi met hefboom lijkt hij mij minder prettig voor het paard.

Was net een profiel van een bokker aan het kijken. Rijd haar paard met de pelham op de kop :oo dat moet je dus niet doen }:0

Hoe doe je dat :+

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:05

StableDoor schreef:
Glossi schreef:

Hoe doe je dat :+

memberlist.php?mode=viewprofile&u=37527 zo :=

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:09

heel bijzonder, maar volgens mij haal je dan bijna de hele hefboomwerking weg, dus zo erg is het niet, hihi.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:28

Maar de tongboog is dan wel omgedraaid (als ze die heeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:01

Dan is ie wel heel scherp :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:07

Ik rij buiten met een pelham, ik vind het een bijzonder fijn bit...ik kan dus met een los teugeltje rijden en hem maar 1 keer een goede ophouding hoeven te maken...rij met 2 teugels en met een ongebroken bit.'

Maar met onrustige strakke handen is het geen oplossing, want het is een flink bit...maar dubbel gebrokken en gaan hangen tot hij stil staat is ook geen oplossing....weet wel dat je het bit goed hangt, want mijn normale bitje hangt een gaatje anders en als ik dat gaatje gebruik voor de pelham dan ligt hij niet goed in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:11

amyke schreef:
Ik weet dit dat dit een oud topic is.
Maar, kan er mij iemand uitleggen wat dan juist het verschil is tussen een pessoa bit en een pelhalm?
Want, het heeft toch allebei een hefboomwerking? Of ben ik nu helemaal fout?

Ik vraag deze vraag gewoon uit interesse, niet omdat ik ermee wil rijden...

pelham met 2 teugels heeft een hefboomwerking, op de eerste teugel gewoon een ongebroken bit. Met verbindingsstukje moet je heel erg zorgvuldig omgaan, anders is de hefboom voortdurend in werking..

Pessoa heeft meen ik 3 ringen waar je dus ook een verbindingsstukje aan kan zetten en dus met 1 teugel een constante hefboom hebt, in sterkere en minder sterkere stand, dus 2e of 3e ring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:10

Ik stuur haar even een pb met uitleg. Lijkt me wijs :)