Nou dat ene Curb bit met die hoge poort die ik liet zien, gaat niet door.. Zit een maand (!!!!!) levertijd op... 21 en 27 mei heb ik m'n shows dus dat gaat niet. Nu heb ik een ander besteld bij Arthurs, namelijk deze;
Ik heb op een ander forum al vernomen dat het mondstuk niet scherp is maar de tongboog wel. Graag hoor ik ook de mening van de 'bokkers' hiero.
Iemand ervaring met zo'n soort bit???? Zo ja, heb jij dan wel direct resultaat met dit bit als je met de teugels heel lichtjes een drukje geeft ipv trekken en sjorren?
Ik heb gister met dat bit gereden en ze reageerde erg goed er op maar het bit zit een beetje raar...
De scharen staan iets naar buiten toe.. Moet ik dan zowel een kinketting onder haar kin hebben (zie rode lijn op foto) en een kettinkje helemaal onderaan door de scharen (zie blauwe lijn op foto) om de scharen bijeen te houden???
je hoeft alleen een kinketting of riempje te hebben. tussen de scharen kan een ijzeren stangetje gemaakt worden maar daar beperk je de werking van je bit mee.
Maar CC, hoe kan het dan dat de scharen licht naar buiten staan gebogen zoals op de foto???
Het bit is niet te smal, het is 5" en het ziet er ook goed passend uit...
Het leek me niet fijn zitten die naar buitenstaande shanks voor Blondy dus ik heb er na het rijden maar een touwtje tussen gespannen aan de onderste 2 ogen v/d shanks..
Is het normaal dat een paard z'n tong kan uitsteken met dit bit? Doet ze namelijk altijd als ze dorst heeft en gister hadden we dan ook langer en intensiever gereden als normaal dus mevrouw had dorst en dan steekt ze continu haar tong uit, zo dus: hhahahaa. Maar goed, ik dacht dat dat niet kon vanwege die tongboog
Tongvrijheid door zo'n smal boogje??? Ze vind het wel een fijn bit, ze loopt netjes, ze bumpt niet meer zo met haar hoofd en ze proest lekker tijdens het rijden en ze loopt veel ontspannender
maar ze had wel echt dorst hoor, na het rijden hield ik haar een emmer water voor...........*slurp slurp slurp* en het was op
Maar nog even terugkomend op de naar buitenstaande scharen zoals ie in Blon's mond zit.. Dat hoort toch niet zo?
Ik wil geen strak aangesnoerde kinriempje.. dat lijkt me zo pijnlijk voor Blon... dan durf ik helemaal die teugels niet meer aan te raken.
Hoe krijg ik dat weg?
En met een ijzertje aan de onderzijde, welke werking heeft het bit dan?
kinriempje mag ook niet strak. als je hem strak doet krijg je vaak ook het bit niet uit de mond en op een show wordt je erop gediskwalificeerd.
Als er een stangetje tussenzit kan je de scharen niet meer onafhankelijk van elkaar bewegen, hierdoor maar je er eigenlijk een bit van ipv een shank snaffle.
Majella001, zoals met elk bit leer je ook met dit bit niet via internet werken. Ik wil je echt van harte aanbevelen om hier met je instructeur over te sparren, want: A. de Shanks horen niet naar buiten te staan dus waarschijnlijk ligt het niet goed in de mond B. een paard dat de mond opendoet of met de tong naar buiten loopt, probeert iets te zeggen. OOK als je met losse teugel rijdt kun je een aanleuningsprobleem hebben...
Een instructeur, die heb ik niet Sonja Nooit gehad ook..
Ze doet haar mond niet open hoor, ze stak alleen haar tong af en toe uit tussen d'r lippen aan de voorzijde omdat ze dorst had. Dit doet ze ook met andere bitjes (als ze dorst heeft, bijv. met een lange buitenrit van +4 uur)
Ik neem binnenkort wel enkele uurtjes les van Ed Gosen want Blondy doet iets mafs, namelijk ze spint op haar buitenbeen ipv binnenbeen Van alles geprobeerd, niks helpt...
Ben zelfs afgestapt en heb haar toen laten draaien en geprobeerd dat binnenbeen vast te houden..........tevergeefs
Laatst bijgewerkt door Blunneke op 12-05-06 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Mjah ik ben niet anders gewent eigenlijk Sonja, dat experimenteren zonder begeleiding.. Kon lessen nooit permiteren. Ben dan ook nooit zo serieus met wedstrijden bezig geweest als nu vandaar
Jaaaaaaaaaa ontdekking!!!!! Waarom zat het bit niet goed??????
Omdat Blondy te breed is daar tussen de mondhoeken en wang... Nu hebben we het bit aan de bovenste 2 ringen (waar het hoofdstel vast zit) naar buiten gebogen en het bit zit perfect!!!!!
Kijk, misschien zijn de onderstaande 3 plaatjes duidelijker:
Hierboven zie je met pijltjes aangegeven waar het breed uitloopt bij Blondy..
Hierboven een foto van de zijkant genomen. De rode cirkel geeft aan waar het bit (dit is niet het desbetreffende bit btw..) dus knelde bij Blondy en daarom niet goed zat..
Hierboven een plaatje (is niet mijn bit overigens maar effe een voorbeeld) waar te zien is wat we hebben gedaan... De bovenste 2 ringen naar buiten gebogen dus.
Nu zit het bit prima. Het bit is niet te klein want in de mondhoeken stak het weerzijde zo'n 0,5 á 1 cm uit maar de bovenste ringen waren dus te krap... vreemd...maar ja, het is alweer goed
Snap wat je bedoelt. Ik heb 2 bitten die op Tina prima passen, maar Jae heeft daar ook van die uitstekende botten dus moest ik voor hem ook de ogen iets naar buiten toe buigen.
Dat bit waar je een foto van hebt geplaatst, met dat vaste mondstuk, heb ik voor mijn Paint ook. Het is maar net waar je paard van houdt. Mijn Stip heeft het liefst een vast mondstuk, omdat er anders teveel beweegt in zijn mond. Ik heb de low port trouwens, omdat het anders teveel op zijn verhemelte inwerkt.
Mylers zijn hartstikke leuk, maar hier geldt hetzelfde als voor elk ander bit: werkt het voor je paard? Een myler kun je bijna alle kanten op bewegen en buigen en de 2 paarden die ik rijd, vinden dit helemaal niets.
Golden Boy heeft het liefst een recht, vast mondstuk, zonder port erin. En het liefst alles zo dun mogelijk. Het is dus gewoon een kwestie van proberen.
Als je paard in de pleasure achter de andere paarden aan rent, dan is dit geen kwestie van een verkeerd bit, maar training. Je paard moet je leren om op zichzelf te lopen en niet aan de rest te hangen. Is heel moeilijk om dit te corrigeren, maar een scherper bit erin hangen, helpt naar mijn idee niet. Tuurlijk begrijp ik wel dat je op een wedstrijd net even iets meer in te brengen wilt, maar als dit je reden is, dan moet je dat eerst oplossen. Ik kan je nu al vertellen dat er helemaal niets verandert als je er een scherper bit in hangt en je paard neemt de benen.
1. een bit is maar zo scherp als de hand die het bediend.
2. om scherpte van een bit vast te stellen is er een simpel tuukje. neem een halve emmer water met 2 touwtjes aan bevestigd. bind de touwtjes aan de teugelringen van het bit. plooi je handen zodanig dat je vingertoppen en je polsen raken met daartussen licht gebogen vingers (handen zijn horizontaal) zodanig dat je een paardenmond simuleert. zorg ervoor dat de curb strap of chain onder de pols is van de hand waarvan de handpalm naar boven wijst. hef nu de emmer water op. je zal merken dat een shanksnaffle bijna je hand breekt en dat de getoonde bitten (salinas, grazer en pro roller correctional) veel minder scherp zijn.
3. hoe meer signaal je kunt geven met een bit, zoveel minder "direct pull" oftewel trekkracht heb je nodig om je boodschap aan het paard te geven. hij zal leren op het signaal te reageren indien je met progressieve (langzaam sterkte opbouwende) hulpen rijdt. met een medium of high port bit kun je dus veel fijner en lichter rijden dan met een low port bit omdat je meer signaal kunt geven.
4. de vorm van de shanks bepaalt hoe snel de beweging van je hand doorgegeven wordt aan de paardenmond. hoe rechter de shank hoe sneller, hoe meer de shank naar achter gebogen is hoe meer die jouw hand vertraagd en dus meer signaal geeft in de plaats van direct pull.
5. hoe meer materie(ijzer, staal of aluminium) zich achter de loodlijn van het bit bevindt, hoe sneller het bit wegvalt en druk wegneemt dus hoe sneller de beloning voor het paard (wegnemen van druk) volgt.
6. "ratio" van het bit wordt bepaald door de shank afstand boven het mondstuk en eronder met elkaar te vergelijken. 1/1 wil zeggen dat wanneer je 100gr druk geeft, het paard 100 gr zal voelen. 1/2 wordt dan 100gr druk nemen, paard voelt 200gr. ratio van het bit bepaalt dus de scherpte en niet de lengte van de shank.
7. hoe hoger het shankdeel boven het mondstuk is, hoe beter en makkelijker het is om de schouders op te heffen of te verlichten
8. hoe minder bewegende delen er aan een bit zitten , hoe minder beweging er in en aan het paardenhoofd komt , dus hoe rustiger de headset. dus de GD medium port grazer met fixed BW shanks zal het paard weinig of niet ongewenst storen.
Dank Dofuzz, dit is heel duidelijk maar Blondy loopt minstegeringste haar tong uit te steken... Ook als ik het bit (zie hieronder, het gaat om de correctional bit, let niet op die blauwe en rode lijnen) amper aanraak.. Het bit hangt op de goede hoogte in de mond...dus ik weet niet waarom ze dit doet..
Moet ik een stang nemen met daaraan een boog bevestigd? Of heeft ze bij een stang ook veel tongruimte (soort Salinas port idee)???
even een vraag als leek: als ik het goed snap rijden de meete met een bepaald bit tijdens de training, en met een ander bit tijdens de wedstrijd. Waarom is dit? wordt dit niet onduidelijk voor het paard (het "wedstrijdbit" werkt toch in meer of mindere mate anders in dan het "trainingsbit"?)