Peesbeschermers of bandages?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Peesbeschermers of bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:59

Tiborlover schreef:
Dus ik rijd alleen met peesjes als hij een beetje kreupel loopt

Dan hoor je niet te rijden

Ik zelf gebruik ook alleen beenbescherming bij het springen of soms voor de sier op de foto

victorielove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 10:01

aerdenhout1 schreef:
Dat doe je dan helemaal goed Toborlover.Ook ik gebruik eigenlijk nooit iets om de benen alleen als je b.v een jong paard gaat beleren en zoals de vraagsteller een pony hebt die problemen heeft met zijn benen.

dus moet mijn pony toch peesjes om

nou tiborlover hebben we allebei gelijk (is een vriendin van mij van de manege:P)

Rindin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:08

Allebei is wel goed hoor, alleen je moet bandages niet te vaak om doen. Dat geeft meer steun dan peesbeschermers en als je ze te vaak om doet, krijgt je paard slappere pezen. Peesbeschermers zijn harder en geven meer bescherming voor dingen die tegen het been aankomen, bijvoorbeeld de achterbenen die de voorbenen aantikken. Ik ben dus voor peesbeschermers en rijd af en toe met bandages, puur omdat ik het mooi vind

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:06

Ik zou peesbeschermers of 3in1 beschermers nemen. Ze zijn een stuk makkelijker en sneller om te doen dan bandages en ze zijn er ook in leuke kleurtjes

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:49

Ineke2 je hebt natuurlijk gelijk ...had er even overheen gelezen maar een kreupele pony hoor je niet te rijden!

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:57

nee dat lijkt me duidelijk.. kreupel is kreupel en kreupel is niet rijden!

Ik ben zelf wel erg weg van die 3 in 1 dingen van kieffer,,
Je hebt ze er lekker snel om en ze beschermen het hele been.
Ik gebruik ze alleen niet in het water! (cross)
Maar voor dressuur of gewoon springen vind ik ze wel lekker!

victorielove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:39

ja maar ze zijn wel prijzig vind ik wel maar ze heeft ze nodig. en natuurlijk kreupel is kreupel (op dit moment niet) daarom probeer ik te voorkomen dat ze het weer word..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:47

Sommige antwoorden zijn echt belachelijk!!

Peesbeschermers geven géén steun,wel bescherming tegen aantikken van een hoef,balk(bij springen),etc.

Bandages geven zeker geen steun!!Wat zouden ze dan moeten ondersteunen?
Een paardenbeen bestaat alleen maar uit bot en pezen.Een been van een mens bestaat uit spieren en dus een bandage is voor ons goed.

Bandages zijn alleen maar voor de mooi,evt voor bescherming van aantikken maar dat kunnen peesjes ook.

Dus als je niet goed kan bandageren of je durft het niet goed zou ik peesjes aanraden bij springen.

Het beste is je paard te berijden zonder die dingen.Voor strijkers bestaan er speciale strijkringen

Tiborlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:52

Ik ben oowk degene die heeft gezegt dat victorielove niet te vaak met peesjes moet rijden! Niet dat bandages beter zijn.. mar iedereen die bij ons, op de pensionstal, een eigen paard heeft staan rijd of altijd met peesjes omdat de paarden niet meer zonder kunnen (vanwege het gewent zijn aan..) of ze rijden er alleen met springen mee..
Van dat laatste ben ik een voorstander.. Want eerst reed ik ook altijd met peesbeschermers en toen ik daar mee stopte omdat het me aangeraden werd.. was hij meteen kreupel.. toen heb ik een paar weken rustig aan moeten doen en niet met lessen mee gereden omdat dat veel te intensief was.. En dat gun ik een andere paard echt niet en zeker niet als het je eigen paard niet is, lijkt me het toch niet verstandig.. Dadelijk heb je een ander z'n paard verpest.. en mag je daar nooit meer komen.. toch een beetje sneu..

Nouw ik ben benieuwt wat julliej hiervan vinden?!

Tiborlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:57

En met dat beetje kreupel bedoel ik na het kreupelheid van een paard door zijn beentjes.. dus de tijd dat je weer mag proberen te rijden.. niet als hij echt kreupel is dat maakt het alleen mar erger..

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:07

Het paard waar ik nu op rij, staat sinds kort weer op ijzers. Op verzoek van de eigenaresse rij ik nu met peesjes en strijklappen. Ook wanneer het paard in de losgooibak gaat moet ze deze om, maar dat is meer tegen het aantikken dan voor ondersteuning...

Als ik sommige reacties hier lees, moet je niet te vaak met bescherming rijden, maar een paard met een peesklap lijkt mij ook niet prettig!

victorielove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 17:56

mijn paardje MOET met peesjes rijden anders word ze kreupel dus ja...

fieke1009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:15

heyhey,

wij hebben pas een cursus gehad van de knhs, daarbij raden ze het gebruik van bandages zeer af. Inderdaad omdat de temperatuur daaronder veel hoger wordt en het been zijn warmte niet kwijt kan, iets wat erg slecht is o.a voor de pees. Ze vertellen verder dat je het beste niets kan gebruiken als je dat niet nodig hebt, maar dat als je iets wil gebruiken raden ze peesbeschermers aan. Deze helpen beschermen tegen beschadiging van buitenaf en de nieuwere peesbeschermers zouden zelfs al voor ventilatie zorgen. De vrouw die deze cursus gaf zij heel goed te kunnen begrijpen dat we voorzichtig willen zijn met onze wedstrijd paarden en pony´s en dat het dan verstandig is om peesbeschermers te gebruiken als je een pony hebt die zich snel aantikt of nog wel eens de neiging heeft om gek te doen.

Wat betreft de steun:peesbeschermers geven geen steun en de pezen worden er ook niet slechter van, ze zijn slechts voor de bescherming van beschadiging van buiten af door bijvoorbeeld aantikken.
Bandages geven wel een klein beetje steun maar de pezen van een paard kunnen een kracht van 3000kg ( volges mij was het dit getal ma kan ook net iets anders zijn) verdragen een bandage droeg daar slechts minimaal aan toe. Zij vertelde dat dit kleine voordeel van de bandage niet opweegt tegen de nadelen, de hitte en het gevaar als ze niet goed omgedaan worden en knellen of losraken.

Ze raadde dan ook aan dat het prima was om te bandageren voor op de foto of voor de ereronde voor de mooiigheid maar om het verder niet te vaak te doen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn paard altijd peesbeschermers om heb voor en achter en nu ook springschoenen maar dat doe ik eigenlijk pas sinds hij herstellende is van een blessure waarvoor hij op stalrust moest waardoor hij nu met rijden heeel erg fris kan zijn, en nog wel eens rare sprongen kan maken.
Dus ik zou zeggen doe hem peesbeschermers om.

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:32

Als je het doet gebruik dan iig onderlappen, anders trek je de hele pezen krom!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:42

fieke1009 schreef:
heyhey,

wij hebben pas een cursus gehad van de knhs, daarbij raden ze het gebruik van bandages zeer af. Inderdaad omdat de temperatuur daaronder veel hoger wordt en het been zijn warmte niet kwijt kan, iets wat erg slecht is o.a voor de pees. Ze vertellen verder dat je het beste niets kan gebruiken als je dat niet nodig hebt, maar dat als je iets wil gebruiken raden ze peesbeschermers aan. Deze helpen beschermen tegen beschadiging van buitenaf en de nieuwere peesbeschermers zouden zelfs al voor ventilatie zorgen. De vrouw die deze cursus gaf zij heel goed te kunnen begrijpen dat we voorzichtig willen zijn met onze wedstrijd paarden en pony´s en dat het dan verstandig is om peesbeschermers te gebruiken als je een pony hebt die zich snel aantikt of nog wel eens de neiging heeft om gek te doen.

Wat betreft de steun:peesbeschermers geven geen steun en de pezen worden er ook niet slechter van, ze zijn slechts voor de bescherming van beschadiging van buiten af door bijvoorbeeld aantikken.
Bandages geven wel een klein beetje steun maar de pezen van een paard kunnen een kracht van 3000kg ( volges mij was het dit getal ma kan ook net iets anders zijn) verdragen een bandage droeg daar slechts minimaal aan toe. Zij vertelde dat dit kleine voordeel van de bandage niet opweegt tegen de nadelen, de hitte en het gevaar als ze niet goed omgedaan worden en knellen of losraken.

Ze raadde dan ook aan dat het prima was om te bandageren voor op de foto of voor de ereronde voor de mooiigheid maar om het verder niet te vaak te doen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn paard altijd peesbeschermers om heb voor en achter en nu ook springschoenen maar dat doe ik eigenlijk pas sinds hij herstellende is van een blessure waarvoor hij op stalrust moest waardoor hij nu met rijden heeel erg fris kan zijn, en nog wel eens rare sprongen kan maken.
Dus ik zou zeggen doe hem peesbeschermers om.

Helemaal mee eens! Ik kom in mijn werk nog wel eens de nare gevolgen tegen van bandage-gebruik/misbruik. Erg naar voor het betreffende dier...
Verstandig dat de KNHS bandageren nu ook afraadt trouwens! Er is ooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan (weet niet door wie), en het klopt dat het veel te heet wordt onder een bandage. Dat kan zeer schadelijk zijn voor de pezen (en de huid) eronder.

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:11

hej,
Peesbeschermers beschermen meer voor klappen van buitenaf,
tegen wondjes en krassen werkt het ook goed, ik ga voor peesbeschermers
met strijklappen, maar dat is omdat die van mij overal doorheen loopt en altijd wondjes heeft. Bandages zijn voral voor stevigheid, en als ik naar de zee ga, gebruik ik ze voor in het bos, zodat mijn peesjes kunnen drogen, en het hele onderbeen is bedekt tegen takken!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:40

Oomske schreef:
hej,
Peesbeschermers beschermen meer voor klappen van buitenaf,
tegen wondjes en krassen werkt het ook goed, ik ga voor peesbeschermers
met strijklappen, maar dat is omdat die van mij overal doorheen loopt en altijd wondjes heeft. Bandages zijn voral voor stevigheid, en als ik naar de zee ga, gebruik ik ze voor in het bos, zodat mijn peesjes kunnen drogen, en het hele onderbeen is bedekt tegen takken!

En de bovenbenen?

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:46

Ik zou voor peesbeschermers kiezen het heet niet voor niets peesbeschermers! En bandageren komt nog al precies, dus zou geen risico nemen. Anders krijg je nog meer problemen.
En btw is het gebruik in peesbeschermers gewoon veel handiger .

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:35

Waar wordt je paard kreupel van?? (die vraag zou ik me eerst eens stellen)
Kreupelt hij/zij van het aantikken, van zwakke pezen, van overbelasting door het rijden??? Waar zit de oorzaak.
Bij bijvoorbeeld zwakke pezen zou ik juist niks om doen en vervolgens een trainingsschema opzetten waarin je de pezen gaat trainen om steviger te worden.
Bij aantikken zou ik gaan voor peesjes.
Bij overbelasting zou ik gaan kijken hoe je dit rijtechnisch en misschien ondergrondtechnisch kunt verbeteren en zonodig opbouwen.

Bandages zijn in mijn opzicht showmateriaal of handig om koelcompressen vast te leggen.

victorielove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:48

hoe zou je ze dan steviger kunnen krijgen :S

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:11

victorielove schreef:
hoe zou je ze dan steviger kunnen krijgen :S

Op asfalt lopen
Supplementen geven
Peesbeschermers en bandages aan de kant gooien

victorielove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 21:11

door op asfalt te lopen zijn ze juist helemaal verknalt!

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:13

Je moet ook niet meteen gaan draven en gallopperen enzo... Dat moet je rustig opbouwen

victorielove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 21:15

de vorige eigenaar ging altijd crossen over asfalt, dus mijn arme pony haar pezen zijn nu helemaal verknalt. maar ik zal het is proberen. na hoeveel dagen/weken/maanden kun je dan meer gaan doen op alsfalt.. draven, galoperen?

en wat zijn eigelijk supplementen ?

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:45

hej,
ik zelf vind dat je beter nooit kan galopperen op asfalt,
het is trouwens ook goed om veel aan de hand te lopen en draf kan op zich dan ook niet kwaad, het is goed om ze veel te laten strekken,
en van het lopen op asfalt leren ze de schok ook beter opvangen
xxx
iko