Tiborlover schreef:Dus ik rijd alleen met peesjes als hij een beetje kreupel loopt
Dan hoor je niet te rijden

Ik zelf gebruik ook alleen beenbescherming bij het springen of soms voor de sier op de foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tiborlover schreef:Dus ik rijd alleen met peesjes als hij een beetje kreupel loopt
aerdenhout1 schreef:Dat doe je dan helemaal goed Toborlover.Ook ik gebruik eigenlijk nooit iets om de benen alleen als je b.v een jong paard gaat beleren en zoals de vraagsteller een pony hebt die problemen heeft met zijn benen.
fieke1009 schreef:heyhey,
wij hebben pas een cursus gehad van de knhs, daarbij raden ze het gebruik van bandages zeer af. Inderdaad omdat de temperatuur daaronder veel hoger wordt en het been zijn warmte niet kwijt kan, iets wat erg slecht is o.a voor de pees. Ze vertellen verder dat je het beste niets kan gebruiken als je dat niet nodig hebt, maar dat als je iets wil gebruiken raden ze peesbeschermers aan. Deze helpen beschermen tegen beschadiging van buitenaf en de nieuwere peesbeschermers zouden zelfs al voor ventilatie zorgen. De vrouw die deze cursus gaf zij heel goed te kunnen begrijpen dat we voorzichtig willen zijn met onze wedstrijd paarden en pony´s en dat het dan verstandig is om peesbeschermers te gebruiken als je een pony hebt die zich snel aantikt of nog wel eens de neiging heeft om gek te doen.
Wat betreft de steun:peesbeschermers geven geen steun en de pezen worden er ook niet slechter van, ze zijn slechts voor de bescherming van beschadiging van buiten af door bijvoorbeeld aantikken.
Bandages geven wel een klein beetje steun maar de pezen van een paard kunnen een kracht van 3000kg ( volges mij was het dit getal ma kan ook net iets anders zijn) verdragen een bandage droeg daar slechts minimaal aan toe. Zij vertelde dat dit kleine voordeel van de bandage niet opweegt tegen de nadelen, de hitte en het gevaar als ze niet goed omgedaan worden en knellen of losraken.
Ze raadde dan ook aan dat het prima was om te bandageren voor op de foto of voor de ereronde voor de mooiigheid maar om het verder niet te vaak te doen.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn paard altijd peesbeschermers om heb voor en achter en nu ook springschoenen maar dat doe ik eigenlijk pas sinds hij herstellende is van een blessure waarvoor hij op stalrust moest waardoor hij nu met rijden heeel erg fris kan zijn, en nog wel eens rare sprongen kan maken.
Dus ik zou zeggen doe hem peesbeschermers om.
Oomske schreef:hej,
Peesbeschermers beschermen meer voor klappen van buitenaf,
tegen wondjes en krassen werkt het ook goed, ik ga voor peesbeschermers
met strijklappen, maar dat is omdat die van mij overal doorheen loopt en altijd wondjes heeft. Bandages zijn voral voor stevigheid, en als ik naar de zee ga, gebruik ik ze voor in het bos, zodat mijn peesjes kunnen drogen, en het hele onderbeen is bedekt tegen takken!
victorielove schreef:hoe zou je ze dan steviger kunnen krijgen :S