Maar de Torsions kun je wel helemaal naar wens bestellen. Precies de kleur / maat / materiaal wat je maar wilt. Dus wat dat betreft is Torsion gewoon veel beter , die hebben veel meer keus te bieden

Op zich zijn Torsion en Barefoot heel vergelijkbaar qua gevoel. Allebei hebben ze verschillende modellen en maten , die elk weer net hun eigen totaal-gevoel hebben.
Het verschil wordt pas groot als je dit type boomloos gaat vergelijken met het wat meer Engels zadel-type stevigere boomloos zoals de Startrekks enzo.
Ik vind de Barefoots ook erg simpel opgebouwd vergeleken met de nieuwerwetse boomloze zadels die je tegenwoordig ook ziet.
Eerst vond ik dat jammer , dat Barefoot ook niet wat meer de Engels-zadel-model kant op ging.
Ondertussen ben ik erachter dat het juist een voordeel is.
De nieuwerwetse merken zijn ontzettend mooie zadels , veel mooier dan de Barefoots !

Maar ze zijn ook een stuk ingewikkelder , van stevig leer en met stevige kussens , waardoor ze een heel stuk stijver en stugger zijn dan het Barefoot-type. Als je vanaf je barefoot op zo'n zadel klimt dan heb je vrijwel het gevoel alsof je weer op een boom-zadel stapt...je hebt nauwelijks nog contact met je paard. Ervaar ik niet alleen zelf maar ook andere mensen mailen me erover.
Daarentegen zijn veel mensen hier juist weer enthousiast over : die WILLEN juist graag wat meer dat Engels-zadel-gevoel.
Of mensen rijden met een boomzadel , komen dan op een modern type boomloos van mooi stevig en dik leer , en genieten van hoeveel ze van hun paard voelen

Van boom naar modern boomloos is veel extra gevoel , maar van simpel boomloos naar modern boomloos is over het algemeen niet leuk. Tenzij je op zoek was naar wat meer zadel tussen jezelf en je paard.
Het verschil qua gevoel tussen Torsion en Barefoot is minimaal , het idee is erg hetzelfde.... de keus wordt meer bepaald door je eigen smaak op gebied van vormgeving. Vindt je de standaard geproduceerde en dus goedkopere Barefoots okee , of wil je liever een zadel helemaal naar wens , en heb je de extra kosten daar voor over ?
Meestal beginnen mensen met een Barefoot omdat zoveel mensen daar zoveel plezier van hebben en hij een hele goede prijs-kwaliteits verhouding heeft. Na een jaar of wat zijn ze dan zo zeker dat ze boomloos willen blijven , dat ze een duurder type boomloos zadel kopen , inmiddels wetend wat ze precies willen.
Er is altijd flink vraag naar tweedehands Barefoots ook , dus dat is wat de meeste mensen doen.
Veel mensen blijven gewoon op hun Barefootje rondrijden omdat het ze prima bevalt , of ze proberen wel eens wat anders tussendoor maar houden het toch bij de Barefoot. Een enkeling besluit na een tijdje dat ze toch weer een boomzadel willen , omdat dat netter staat op wedstrijden ofzo