Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilse schreef:Bij mijn dressuurzadel draag ik ze eronder en bij mijn springzadel erover
Akxxx schreef:En die verhalen dat je leer een rare vorm krijgt is flauwekul. Als jij de bladen gewoon eenmaal per week onderhoudt met zadelzeep(geen vet of olie want dan wordt het leer te week en trek je het blad op waardoor je vouwen krijgt) blijft het zweetblad gewoon soepel genoeg zonder rare vormen te krijen.
PriscaZ schreef:Boven het zweetblad.
Volgens de zadelmakers waar ik kom, trekken je zweetbladen eerder scheef als je ze eronder doet.
Daarbij vind ik persoonlijk dat je zelf je benen stil moet kunnen houden, en niet dat je geswongen moet worden door je beugelriemen.
Als laatste vind ik het gevaarlijk. Volgens mij kunnen je beugelriemen niet losschieten als je eventueel af zou vallen (het blijft een schrikdier)
#Ymke# schreef:Heb jij zeker nog nooit een nieuw zadel gezien waar vanaf de eerste dag met de riemen onderlangs is gereden? Dan roep je niet meer dat het flauwekul is.
In de ruitersportwinkel heb ik al aardig wat redelijk nieuwe zadels voorbij zien komen waarvan de zweetbladen heel raar stonden, omdat mensen meteen de eerste dag riemen onderlangs deden en niet eerst een periode bovenlangs reden om de zweetbladen de kans te geven te gaan vormen...
zitake schreef:de mijne zitten nu nog bovenlangs maar ik denk dat ik ze zal veranderen vanaf nu. Ik rijd met een wintec. geen idee of het zweetblad al gevormd ik, ik zal het wel eens checken, heb nl de laatste tijd niet zoveel gereden en mn zadel is dan ook nog niet superveel gebruikt. Lukt onderlangs rijden met die extra buikriem van de wintec dress zadels? Vraag me dit al een hele tijd af?
Inca schreef:zitake schreef:de mijne zitten nu nog bovenlangs maar ik denk dat ik ze zal veranderen vanaf nu. Ik rijd met een wintec. geen idee of het zweetblad al gevormd ik, ik zal het wel eens checken, heb nl de laatste tijd niet zoveel gereden en mn zadel is dan ook nog niet superveel gebruikt. Lukt onderlangs rijden met die extra buikriem van de wintec dress zadels? Vraag me dit al een hele tijd af?
Nee, dat gaat niet. Die riem zit net daar waar jij je been hebt liggen. De beugel ervoor langs is gevaarlijk omdat je met je voet minder gemakkelijk uit de beugel komt. Daarnaanst kun je je been niet meer naar achteren leggen als je bv in galop aan wil springen. Achter de riem is ook niet fijn omdat je dan uit balans zit.
Er zijn mensen die de riem eraf halen, dan zou het wel kunnen.
Ik heb ook een wintec gehad en heb het eenmaal geprobeerd, maar het is echt geen doen en daarnaast gevaarlijk.
Takkel schreef:Heb een wintec pro sinds kort. Een dressuurzadel. Maar dan heb je aan de zweetbladen nog een riem die je onder de buik vast kan maken. Hierdoor zitten de zweetbladen "vast" .
Nu vind ik het zelf mooier en prettiger als je de beugels onder het zweetblad doet, maar kan dit wel als je de riem van je zweetbladen onder de buik vast maakt? Volgens mij komen de beugels dan "vast" te hangen.
Iemand ervaring? Heb ze gisteren dus maar bovenlangs vastgemaakt.
PriscaZ schreef:Een idee om het topic te lezen? Het antwoord op je vraag staat erboven