Stijgbeugels onder of boven je zweetblad.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:30

Bij mijn dressuurzadel zijn de stijgbeugels ook onder het zweetblad en het rijd heerlijk!

pressent

Re: Stijgbeugels onder of boven je zweetblad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:32

Onder het zweetblad rijdt echt fijner

choor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:51

Onder het zweetblad, veel fijner als je zonder laarzen rijdt, anders heb ik altijd blauwe kuiten...

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:39

Boven het zweetblad.

Volgens de zadelmakers waar ik kom, trekken je zweetbladen eerder scheef als je ze eronder doet.

Daarbij vind ik persoonlijk dat je zelf je benen stil moet kunnen houden, en niet dat je geswongen moet worden door je beugelriemen.

Als laatste vind ik het gevaarlijk. Volgens mij kunnen je beugelriemen niet losschieten als je eventueel af zou vallen (het blijft een schrikdier)

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:53

Bij mijn dressuurzadel draag ik ze eronder en bij mijn springzadel erover

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:42

PrizcaZ@ Als je je beugels onder het zweetblad doet gaan ze alsnog los als je valt en je voet in de beugels blijft hangen Er zit zo'n welfde haak zoals die onder het zadelrokje zit

Akxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:02

als je de bovenkant van je zweetblad mooi egaal wil houden is het beter de beugels onderlangs te bevestigen. Je ziet namelijk ná 1x rijden met de riemen bovenlangs altijd ietwat slijtage. Zeker bij de leersoorten van S&K products met een soort van nieuwe glimlaag er op.
Buitenom het feit dat het een estetische keuze is, is het wel bevorderlijk voor een stille beenligging.

Gewoon doen wat jij het fijnste vindt, ik heb ze zelf altijd onderlangs...en bij m'n oude KN heb ik ze bovenlangs omdat het niet anders kan. En die verhalen dat je leer een rare vorm krijgt is flauwekul. Als jij de bladen gewoon eenmaal per week onderhoudt met zadelzeep(geen vet of olie want dan wordt het leer te week en trek je het blad op waardoor je vouwen krijgt) blijft het zweetblad gewoon soepel genoeg zonder rare vormen te krijen. Leer hoort altijd een zekere mate van stijfheid te behouden, hiermee doel ik op zweetbladen van zadels. Hoofdstellen en ander tuig is een ander verhaal...waar de meningen over verdeeld zijn.

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-06 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Kleur verwijderd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:07

Akxxx, kleuren zijn alleen als extra accent toegestaan op bokt, niet voor de hele tekst

Zelf heb ik de beugelriemen er altijd overheen.
Ik vind dat fijner zitten als je paard eens een onverwachte beweging maakt.
Dan kun je met je benen gewoon volgen ipv meteen je beugel verliezen.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:30

Ilse schreef:
Bij mijn dressuurzadel draag ik ze eronder en bij mijn springzadel erover

zo heb ik het ook Ik kan ze dan ook alleen maar bij mijn dressuurzadel onderlangs doen. Maar ik merk verder geen verschil met rijden hoor!

Clovertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:36

Ik heb ze ook onder het zweetblad. Ik heb van die lekkere ronde kuiten die ik gewoon niet stil kan houden, of althans, niet stil genoeg vind ik zelf. Sinds ik de beugelriemen onder het zweetblad heb, is dat stukken verbeterd! Ik vind ook dat mijn zadel mooier blijft (geen schuurplekken van de beugelriemen) Mijn zadelmaker heeft mijn huidige zadel speciaal voor mij aangepast omdat ze weer graag, net als het vorige zadel, onderlangs wilde.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:13

Akxxx schreef:
En die verhalen dat je leer een rare vorm krijgt is flauwekul. Als jij de bladen gewoon eenmaal per week onderhoudt met zadelzeep(geen vet of olie want dan wordt het leer te week en trek je het blad op waardoor je vouwen krijgt) blijft het zweetblad gewoon soepel genoeg zonder rare vormen te krijen.

Heb jij zeker nog nooit een nieuw zadel gezien waar vanaf de eerste dag met de riemen onderlangs is gereden? Dan roep je niet meer dat het flauwekul is.
In de ruitersportwinkel heb ik al aardig wat redelijk nieuwe zadels voorbij zien komen waarvan de zweetbladen heel raar stonden, omdat mensen meteen de eerste dag riemen onderlangs deden en niet eerst een periode bovenlangs reden om de zweetbladen de kans te geven te gaan vormen...

paardenfocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:29

Let op, met inrijden van het zadel, beugelriemen bovenlangs, Als je zweetbladen gevormd zijn, dan pas onderlangs eventueel. Rijdt wel fijn, maar let op, de banden van de stoten kunnen slijten wanneer je je beugels onderlangs gebruikt. Hierdoor kunnen je stoten dus breken. Controleren dus! Het gevolg is dus dat je vaker je stoten moet laten repareren maa dat heb ik e persoonlijk wel voor over. Succes!

Inca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:02

PriscaZ schreef:
Boven het zweetblad.

Volgens de zadelmakers waar ik kom, trekken je zweetbladen eerder scheef als je ze eronder doet.

Daarbij vind ik persoonlijk dat je zelf je benen stil moet kunnen houden, en niet dat je geswongen moet worden door je beugelriemen.

Als laatste vind ik het gevaarlijk. Volgens mij kunnen je beugelriemen niet losschieten als je eventueel af zou vallen (het blijft een schrikdier)

Als de zweetbladen zich nog niet hebben kunnen vormen kunnen ze eerder scheeftrekken. Ik ben eigenwijs, heb bij 4 zadels ze meteen onderlags gedaan en geen problemen mee gehad. Het wil dus niet zeggen dat ze per definitie scheeftrekken (ook niet dat het altijd goed gaat).
Mijn beugelriemen dwingen mij niet om mijn benen stil te houden. Als dat de opzet is dan ben je ten eerste verkeerd bezig, maar ten tweede werkt het niet (in ieder geval niet bij mij).
Ik ben er erg blij mee dat mijn beugelriemen me niet meer in de weg zitten.
Ik zou niet weten waarom de beugeliemen minder snel van je zadel af zouden gaan bij een val. Ze zitten er echt niet vaster van, tenzij je ook een zweetbladsingel hebt of een wintec met een enkel zweetblad. Maar dat is dan ook echt gevaarlijk.

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:15

ik heb mijn beugels er altijd onder.

Mijn zadel is nu 5 jaar oud en heb vanaf begin af aan de beugelriemen eronder gehad en mijn zweetbladen zijn niet raar vervormt of iets.

sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:38

#Ymke# schreef:
Heb jij zeker nog nooit een nieuw zadel gezien waar vanaf de eerste dag met de riemen onderlangs is gereden? Dan roep je niet meer dat het flauwekul is.
In de ruitersportwinkel heb ik al aardig wat redelijk nieuwe zadels voorbij zien komen waarvan de zweetbladen heel raar stonden, omdat mensen meteen de eerste dag riemen onderlangs deden en niet eerst een periode bovenlangs reden om de zweetbladen de kans te geven te gaan vormen...

Ik heb mn beugelriemen al vanaf dag 1 onder het zweetblad hangen en mn zadel ziet er na bijna 4 jaar nog steeds super uit. Er is helemaal niks raar gevormd...

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:08

de mijne zitten nu nog bovenlangs maar ik denk dat ik ze zal veranderen vanaf nu. Ik rijd met een wintec. geen idee of het zweetblad al gevormd ik, ik zal het wel eens checken, heb nl de laatste tijd niet zoveel gereden en mn zadel is dan ook nog niet superveel gebruikt. Lukt onderlangs rijden met die extra buikriem van de wintec dress zadels? Vraag me dit al een hele tijd af?

Inca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:26

zitake schreef:
de mijne zitten nu nog bovenlangs maar ik denk dat ik ze zal veranderen vanaf nu. Ik rijd met een wintec. geen idee of het zweetblad al gevormd ik, ik zal het wel eens checken, heb nl de laatste tijd niet zoveel gereden en mn zadel is dan ook nog niet superveel gebruikt. Lukt onderlangs rijden met die extra buikriem van de wintec dress zadels? Vraag me dit al een hele tijd af?

Nee, dat gaat niet. Die riem zit net daar waar jij je been hebt liggen. De beugel ervoor langs is gevaarlijk omdat je met je voet minder gemakkelijk uit de beugel komt. Daarnaanst kun je je been niet meer naar achteren leggen als je bv in galop aan wil springen. Achter de riem is ook niet fijn omdat je dan uit balans zit.
Er zijn mensen die de riem eraf halen, dan zou het wel kunnen.
Ik heb ook een wintec gehad en heb het eenmaal geprobeerd, maar het is echt geen doen en daarnaast gevaarlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:15

ik heb ze bij mijn Euroriding Luxor onder het zweetblad zitten. Of ik verschil voel, geen idee eigenlijk.

Bij mijn zadel zitten de zweetbladen niet met een singel vast zoals bij bv een Ainsley. Dan zou ik het zeker niet doen!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:31

Ik heb ze bovenlangs. Ik ben niet zo groot en als ik ze onderlangs doe heb ik maar weinig bewegingsvrijheid.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:05

Ik ze sinds kort onder mijn zweetblad.
Zo blijft mijn zadel mooier en ik vind het lekker rijden. Ik heb het idee dat mijn benen minder bewegen.

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:44

ik vind eronder ook fijn, je zadel blijft mooier en je kan beter je benen stilhouden, maar op een jogn paard zou ik ze toch erboven doen, want de beugels gaan wel moeilijker uit...

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:33

Inca schreef:
zitake schreef:

Nee, dat gaat niet. Die riem zit net daar waar jij je been hebt liggen. De beugel ervoor langs is gevaarlijk omdat je met je voet minder gemakkelijk uit de beugel komt. Daarnaanst kun je je been niet meer naar achteren leggen als je bv in galop aan wil springen. Achter de riem is ook niet fijn omdat je dan uit balans zit.
Er zijn mensen die de riem eraf halen, dan zou het wel kunnen.
Ik heb ook een wintec gehad en heb het eenmaal geprobeerd, maar het is echt geen doen en daarnaast gevaarlijk.

Dat dacht ik nl ook daarmee dat ik het hier nog eens vraag, lijkt me idd irritant. Nuja dan blijven we gewoon rijden met beugels erboven. lukt ook dus waarom niet

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:42

Heb een wintec pro sinds kort. Een dressuurzadel. Maar dan heb je aan de zweetbladen nog een riem die je onder de buik vast kan maken. Hierdoor zitten de zweetbladen "vast" .

Nu vind ik het zelf mooier en prettiger als je de beugels onder het zweetblad doet, maar kan dit wel als je de riem van je zweetbladen onder de buik vast maakt? Volgens mij komen de beugels dan "vast" te hangen.

Iemand ervaring? Heb ze gisteren dus maar bovenlangs vastgemaakt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:52

Takkel schreef:
Heb een wintec pro sinds kort. Een dressuurzadel. Maar dan heb je aan de zweetbladen nog een riem die je onder de buik vast kan maken. Hierdoor zitten de zweetbladen "vast" .

Nu vind ik het zelf mooier en prettiger als je de beugels onder het zweetblad doet, maar kan dit wel als je de riem van je zweetbladen onder de buik vast maakt? Volgens mij komen de beugels dan "vast" te hangen.

Iemand ervaring? Heb ze gisteren dus maar bovenlangs vastgemaakt.

Een idee om het topic te lezen? Het antwoord op je vraag staat erboven

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:18

PriscaZ schreef:
Een idee om het topic te lezen? Het antwoord op je vraag staat erboven

Blond!
Heb bijna alles zitten lezen behalve dat dus ...... Ok duidelijk.

Vind het ook zo wat om die riemen van mn wintec eraf te halen. Stel dat ik hem ooit weer wil verkopen, dan zitten ze er niet meer aan.