Waarom gebruiken jullie eigenlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Re: Waarom gebruiken jullie eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:35

Ik gebruik als ik ga rijden bijna altijd peesjes en strijklappen uit voorzorg, alleen als ik even zonder zadel ga stappen oid neem ik daar de moeite niet voor.

Losgooien in de paddock gebeurt in principe met kale pootjes, uitzondering is Vic die gaat met grote rubber springschoenen los omdat ze er de laatste tijd een sport van maakt om haar ijzers eraf te meppen. Velvet ging om die reden ook met springschoenen los, helpt prima.

Morgen gaan ze voor het eerst de wei op (grote groep in 1x naar buiten) dan pak ik ze uit voorzorg wel allemaal van top tot teen in met springschoenen, peeskappen en strijklappen. Ook weer uit voorzorg omdat er dan flink jolig gedaan wordt. Een of twee dagen later gaan ze weer helemaal kaal de wei op.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:51

De dierenarts raadde een paard dat telkens struikelde bandages aan zodat de benen warmer bleven/werden en het bloed beter rond stroomde. Het heeft super geholpen.

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:53

ik gebruik altijd peesbeschermers en strijklappen het meest uit voorzorg maar soms tikt hij toch ook wel aan en strijkt met zijn achterbenen en dan ben ik blij dat ik ze aan heb!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:00

mijn pony heb ik ook altijd bloot gereden! ook met springen!!!
mijn paard heeft in het begin wel alles om gehad omdat ze haar eigen opentrapte omdat ze totaal niet op der eigen benen kon lopen. nu rij ik haar ook altijd kaal! ze heeft der eigen nog 1 keer getrapt maar dat had ook in de wei kunnen gebeuren!
maar ik zie steeds vaker dat mensen van alles om doen zonder dat ze weten wat het nut er van is ( vind setjes ook wel grapig maar soms zwaar overdreven!!!)

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:20

ik gebruik altijd stijklappen omdat hij anders zijn eigen benen kapot strijkt!

slaatze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:23

Altijd bandages met onderlappen.

Paard heeft verkorte spieren en met wartme rekken die uit zeg maar. Dus op advies van de DA onderlappen gekocht die extra goed doorluchten en dan met van die dunne bandages, dus geen dikke fleece ed.

Alleen met losgooien peeskappen!

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:34

Eigenlijk gebruik ik niets
Peesbeschermers heb ik wel gebruikt maar nu doe ik dato ok niet meer. Voorop zijn been heeft hij een wond, en dat drukt dan alleen maar. Verder heeft hij er geen last van.

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 00:29

Ik bekijk het per paard. Ik begin standaard zonder iets aan de benen, maar mocht er eentje ergens last krijgen dan pas ik daar de beenbescherming op aan.
Op dit moment heb ik er 1 vierkant in de Actions (=zachte 3 in 1 beschermers met gel binnenkant), omdat hij zichzelf best wel eens aantikt aan de binnenkant van zijn pijpbeen. Een ander rijd ik met een zwarte rubber ring om zijn rechterachterbeen om een ouder wondje te beschermen. Maar de rest allemaal zonder, omdat het eronder toch te veel gaat zweten en schuren tijdens het werk.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:48

Mijn paard staat frans van voren, dus peesbeschermers/pijpkousen voor het aantikken.
Tijdens buitenritten springschoenen omdat hij tijdens zijn gekke sprongen nogal eens op de achterkant van de koot wil gaan staan.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:10

ik gebruik altijd peesbeschermers...beter voorkomen als genezen,het omdoen is 2 minuten,een peesblessure duurt maanden tot erger....

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:02

Ik gebruik altijd kogelbeschermers, omdat mijn paard ook echt strijkt.
Met buitenrijden doe ik meestal ook peesbeschermers om, voor de gekke sprongen

Soms rijd ik ook met bandages, maar dat dan voor 'de mooi'.

tollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:44

Ik weet ook niet beter dan dat bandages steun gegeven en peesbeschemers ter bescherming zijn.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:36

mijn merrie verliest in de piaffe soms nog wel eens haar evenwicht,
en dus had ze zich een keer open gehaald,
maar dat is niet meer gebeurd, maar toch doe ik ze voor de zekerheid nog wel eens om. :mrgreen:

choor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:54

Ik gebruik altijd peesbeschermers + strijklappen uit voorzorg.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:49

Mijn paard heeft een scheef voorbeen, hele sterke troontreder....
Als ik geen beschermers omdoe dan schopt ze zichzelf...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:11

ik gebruik ze nooit, ondingen zijn het.
ik ben ze ooit gaan gebruiken omdat iedereen dat op stal deed en ze mij adviseerden het wel te doen, omdat willem steeds ruimer en beter ging lopen en ook wel eens uit zijn stekker ging enzo. ik had hem toen nog niet zo lang.. nou had ik het maar nooit gedaan, want hij kreeg ten 1e wonden van de beschermers omdat ze schuurden, daarover heen een mok zo erg dat zijn benen net olifantenpoten waren tot aan zijn sprong en hij haast niet kon lopen en vervolgens is er een strijkend paard van over gebleven.

waar ik nu dus van baal. toen ging meneer een paar weken geleden echt zijnkogels open strijken omdatie harder moest werken en de bak heel zwaar was. ik nieuwe eskadron cross country gekocht van 70 euro... werkte prima, maar na 1 keer dragen zagen ze er al uit(qua krassen) alsof ik ze jaren gebruikte. omdat hij last van stalbenen had zijn ook deze gaan schuiven en had meneer gigantische kale strepen, die gelukkig nu weer behaard zijn en niet wit zijn geworden zoals je bij vele ziet.

dus nu liggen ze na 3 keer dragen in de kast en willem loopt weer lekker blootbeens, zoals dat hoort. nix geen last van verhitte benen en schuurplekken en open wondjes.

nee hoor, voorkomen doen die dingen echt niet, soms veroorzaken zenog meer leed, om maar over peesblessures niet te praten, mijn stalgenoot dacht er goed aan te doen, maar beesie staat nu al een jaar stil.