goed passende zadels en schoudervrijheid...zijn die er wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:54

klavertje schreef:
Ik zit met precies hetzelfde probleem. Heb ook boomloos gereden, beviel niet. Heb nu een zadel gevonden wat rond gebouwd is. "Normale"zadels hebben een driehoek van voor gezien de Massimo is rond. A.s. woensdag komen ze te passen. Wordt op gemeten en kost rond de 950 euro. Site is te vinden via google ( massimo).

Directe website van de Nederlandse importeur is www.bluebalance.nl

Ik heb trouwens ook een Massimo (Trail) en ben zeer tevreden. Op dat paard heb ik 12 verschillende zadels gepast en alleen de Massimo paste en een ander duurder merk....

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:54

Een Vzh zadel ligt bij mijn weten toch altijd een klein stukje o pde schouder? (zonder te drukken natuurlijk) en een dressuurzadel ligt er toch voor? Misschien is een dressuurzadel dan een idee...

ellepel

Re: goed passende zadels en schoudervrijheid...zijn die er w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 08:26

ga ik denk ik ook maar es proberen, alles er al op gehad, alleen nog geen dressuurzadel

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:48

Ik had met mijn pony hetzelfde probleem, zadelmaker erbij gehad en nu is het eindelijk opgelost.
Wat de zadelmaker mij ook vertelde is dat je voor dit soort pony's je eigenlijk ook geen veelzijdigheids/springzadel moet willen die zijn gewoon teveel naar voren op de schouder gebouwd.
Dressuurzadel is dus een beter plan.
Ik heb zelf nu een Euroriding Diamant dressuur en mijn probleem is opgelost.
Overigens zijn Fryso (oid ) zadels ook ideaal voor pony's met 'brede' schouders.

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:55

ik zou ook zeggen, probeer een ijslanderzadel, die hebben toch een andere pasvorm als gewone zadels, een ijslander is meestal ook wat breder en sommige hebben ook een heel korte rug, is echt het proberen waard, ze worden ook redelijk vaak 2dehands aangeboden.Bovendien zitten de meesten ook erg fijn voor de ruiter.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:58

ellepel schreef:
ijslanderzadels?
is dat er dan?

Natuurlijk! In heel veel verschillende merken en vormen!

Hier kan je bijvoorbeeld goed zien hoe ze liggen. Deze ligt nog iets te ver naar voren, IJslanderzadels leg je een stukje verder naar achter dan een gewoon zadel. Om te kunnen tölten heeft een gangenpaard zoveel mogelijk schoudervrijheid nodig. Vandaar dat ik ook denk dat dit voor jouw pony misschien wel het juiste type kan zijn.

Afbeelding

Er zijn ook veel IJslanders met een korte rug, je hebt zowel zadels voor korte als lange paarden.

Dit is een 'gewoon' paard van 1.58m, ook met een IJslanderzadel, maar dan voor wat langere paarden.
Afbeelding

En dit weer een korte
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 09:21

je kan wel zien dat ze qua bouw heel erg overeenkomen he?
misschien heeft ap stiekem wel ijslanderbloed in zich

nee maar serieus, ziet er goed uit.

op de 1e foto lijkt t inderdaad ook net alsof t iets ver naar voren ligt,maar dat is bij mijn pony ook, terwijl t zadel dus gewoon niet verder naar achteren kan bij hem, dan glijd t net zo hard weer naar voren door zijn wat holle rug.

heb je misschien wat merknamen voor me zodat ik eens kan gaan snuffelen op internet?
of speciale winkels met ijslanderzadels?

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:50

De IJslandershop (www.ijslandershop.nl) heeft een aantal merken, en ook Divoza heeft bijvoorbeeld een eigen merk (Pagony) IJslanderzadel. Ik ken niet veel IJslanderruiters die dat hebben, omdat het niet helemaal optimaal is om mee te tölten, maar dat is natuurlijk niet jouw doel. Een vriendin van mij (WendyBZ op bokt) heeft het op haar endurence draver liggen en die is er heel blij mee.

Het zadel op de eerste foto is een Deens merk (Kátur geloof ik), op de onderste een Skagfjord, dat is een bekend merk in de IJslanderwereld. Er zijn er echt heel veel. Doe anders een oproepje in het IJslandertopic in de HK (hier), ik geloof dat daar nog wel mensen zijn die een zadel te koop hebben. En anders kan je misschien iets regelen om te kijken of het iets voor je is. Ook op www.icelandic-horses.com staan regelmatig zadels te koop.

Dickie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:05

Ik denk dat de oplossing net zo simpel als ingewikkeld is: jouw pony heeft een beetje apart model waardoor het heel moeilijk is om een goed passend standaardzadel te vinden. Dan moet er gewoon een zadelmaker bij komen, die kan goed inschatten wat jouw pony nodig heeft en dan de nodige aanpassingen doen.

Als dit weekend harnessmaker op een steenworp afstand van je zit, zet dan alles op alles om je pony bij hem te krijgen of omgekeerd. Regel vervoer bij vrienden/bekenden of wat dan ook. Zelf doormodderen lijkt me geen goed idee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 07:49

nee dat zelf doormodderen was ik ook al achter, heb nu al zoveel geprobeerd dat een zadelmaker dus inderdaad de enige optie is...

vind het wel gaaf dat iedereen zo weg is van harnessmaker,maar in mijn geval haal ik Van Triest erbij uit Meppel.
met hem heb ik altijd goede ervaringen gehad, ook ooit eens een zadel bij een ander paard van me op maat laten maken en was er heel tevreden over..

in elk geval iedereen wel heel erg bedankt voor het meedenken!
ik had net even die bevestiging nodig en via bokt is dat gelukkig altijd heel goed te doen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 01:08

je moet je zadel minstens 2 vingers achter het schouder plaatsen en de singel moet over het platte stukje achter de borst lopen. je kan met je hand voelen waar het zit. daar hoort je zadel goed te liggen. ik heb de mijne ook op maat gemaakt bij van Triest vandaan. Als gam niet te dik is blijft ie ook prima liggen

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:32

Mmm, ik denk dat aangepast zadel hier wel oplossing kan brengen.
Maar er zijn ook tal van dressuurzadels die een optimale schoudervrijheid claimen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 08:44

ik vind Van Triest eprsoonlijk heel goed, hij is nog wat van de oude stempel,maar dat geeft niet.

binnekort komt hij langs en dan zullen we es zien wat hij kan doen.
hij vertelde ook wel dat paarden tegenwoordig veel ronder zijn en dat hij dit soort problemen wel meer tegenkwam.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:16

Ik wil een klein duit in het zakje doen, je wijst nl direct ALLE booloze zadels af, terwijl jezelf de Barefoot hebt getest.

Ik ben van een op maat gemaakt zadel naar de Startrekk gegaan en dat had ik jaren eerder moeten doen.

Ik zal boomloos niet verder aanprijzen, want je hebt nu interesse in een ijslanderzadel. Maar boomloos is niet uitsluitend de Barefoot.

Overigens heb je ook ijslanderzadels die boomloos zijn

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:18

voordeel van een boomlooszadel is dast het niet knijpt. Zomers schuift mijn boomloze zadel door amigo's dikke buik in dit geval ook verder naar voren dan dat zou horen. Toch heeft hij nergens last van omdat het zadel niet in een bepaalde vorm geknepen wordt zoals een normaal zadel wel doet.
Van triest schijnt een hele goede te zijn, misschien dat hij je inderdaad verder kan helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:05

Citaat:
Ik wil een klein duit in het zakje doen, je wijst nl direct ALLE booloze zadels af, terwijl jezelf de Barefoot hebt getest.

? da's toch niet voor mij bedoeld?

ik wijs namelijk niet de boomloze zadels af hoor, ik vond t juist super rijden,ik zat er echt heerlijk vast in ( en zonder wiebelbenen!) maar helaas paste t bij appie dus niet.... tja dan houd t op toch?

enne nee, ik neem dus ook geen ijslanderzadel,ik vind ze qua vorm niet mooi ..

na een zeer verhelderend gesprek met Van Triest kwam ik er dus achter dat mijn oude trouwe Wintec gewoon helemaal op maat gemaakt kan worden en zelfs helemaal voorzien kan worden van nieuw stof zodat die weer helemaal als nieuw is....
ik wist dus helemaal nietd at dat mogelijk was, en meende dat er gewoon een helemaal nieuw zadel op moest.

wat is er nou mooier dan mijn oudje weer als nieuw te laten worden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:35

ellepel schreef:
Citaat:

Citaat:
? da's toch niet voor mij bedoeld?

Jawel Voor jou bedoeld.
Je hebt toch alleen een barefoot getest?

Ik meende me te herinneren dat jouw testzadel wat aan de lange kant was voor je pony. Er zijn ook boomloze zadels die korter zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 19:38

ik heb geen idee joh, ik had maat 1 da's de kleinste geloof ik.
maar ja die drukte dus ook op de schouders, plus dat ik na drie keer erop rijden schuurplekken zag op de plek waar ik zat..

toen ben ik nog bezig geweest met de Zaldi Record, die zit ook binnen mijn budget,maar die werd mij afgeraden door iemand die em heeft en endurance ermee rijd, maar die zei dus dat t zadel voor mij niet geschikt zou zijn omdat appie nogal zweet en je bij dat zadel dus vrij snel nat word omdat je met je benen tegen t paardelijf aanzit...

dat was dus wel jammer, en nee verder heb ik niet meer naar boomloos gekeken omdat ze dus dan te duur werden , kan maar tot 500 euro uitgeven helaas...