Waarom met een myler bit rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:07

Waar je overigens wel bij stil moet staan is dat je paard enkele trainingen de tijd nodig heeft om aan de Myler te wennen, Patos vond het in het begin ook nogal gek.

_Madelon

Re: Waarom met een myler bit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:30

Sees schreef:
Maar goed nu weer on-topic, mensen moeten niet denken dat een Myler een wondermiddel is. Je kunt rijden of je kunt het niet (en dan kun je het leren) maar mensen moeten niet denken dat ze kunnen rijden als hun paard mooi naar beneden loopt met een slof maar ze het zonder niet voor elkaar krijgen.

Ik heb er idd wel een mylerbit in hangen maar ik krijg Pajero niet gemakkelijk aan de teugel. Ik denk dus ook zeker niet dat myler een wondermiddel is. Doe het enkel voor het paard.

En ja. Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Soms zie je dat idd wel, dat mensen een myler erin hangen omdat het bij andere ineens zoveel beter gaat.

*Toen ik het bit besteld had durfde ik bijna niet met zijn oude bit te rijden, vond het zo zielig van die tong *

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:10

Een dunner bit is zeker niet per definitie scherper, ik kan me alleen voorstellen dat mensen dat zouden kunnen denken.

Charos, wat ik me alleen afvraag is; waarom doe je een uitspraak over de hype omtrent Mylers als je zelf nog niet helemaal goed weet wat een Myler is, hoe het werkt en hoe het eruit ziet? Geen aanval van mijn kant maar gewoon een vraag omdat je natuurlijk commentaar kan verwachten van de mensen die weloverwogen overgestapt zijn naar een Myler.

Zoals Supertje al zei maakt Myler ook gewoon hele 'normale' bitjes die alleen nèt even iets anders werken. Ik heb gewoon een Myler geprobeerd, advies ingewonnen over het gebruik en de ligging bij een Mylerverkooppunt en op de site gekeken. Mijn paardje heeft zoals eerder al gezegd, een scheur in zijn tong en het leek mij erg pijnlijkals een dubbelgebroken trens precies daarin hing en bij de minste op geringste ophouding aan die scheur trok. Hij loopt er veel mooier ontspannen op dan met een 'gewoon' bit. Hoe dan ook blijft het moeilijk om het juise bit uit te kiezen voor je paard. mijn paard geeft namelijk pas aan dat hij pijn heeft op het moment dat het kwaad al is geschied. Je hebt zadelmakers en passers. Waarom geen bitpassers? gat in de markt ?

Ik ben ook gewoon recreatie/dressuurruiter met een Myler, wat is daar mis mee? Het gaat er toch niet om wat voor bit je er in hangt, als je er maar mee om kan gaan (bij wijze van spreken)? Als jouw paard het beste loopt op een S&T (ik roep maar wat) en je hebt er goed naar gekeken en zo je redenen voor om een dergelijk bit er in te hangen (dus niet omdat het mooi staat of omdat je paard anders niet te houden is) wat is daar dan mis mee?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:06

Charos schreef:
Een dubbelgebroken bit heeft ook geen notenkraak effect (hier rij ik zelf ook mee) maar de meeste mylers die ik voorbij zie komen vind ik er niet vriendelijk uitzien als je naar de werking van een bit kijkt.

Een dubbelgebroken heeft zeker weten wel een notenkraker effect hoor!
niet zo sterk als bij een enkelgebroken, maar wel aanwezig!

Een dubbelgebroken is trouwens vaak nog scherper dan een enkel gebroken, omdat het op een gevoeligere plek inwerkt.

Een Myler is vriendelijk omdat het niet op zeer gevoelige plekken inwerkt (alhoewel de mond altijd iets blijft waarmee voorzichtig om mee moet worden gegaan), het absoluut geen kraker effect kan geven (het bit heeft maar een beperkte bewegingsvrijheid) en het kan nooit in het gehemelte prikken.
Daarintegen heeft het de voordelen van een dubbelgebroken, omdat deze tweeonafhankelijke bewegende zijdes heeft en daarom zonder ruis inwerkt.
Dat hij iets dunner is, ja, maar omdat deze niet op die zeer gevoelige plekken inwerkt is dat niet zo heel erg, en heel veel paarden hebben helemaal geen ruimte voor een dik bit, waardoor dun alleen maar beter zit voor het paard.

Maar dan heb ik het wel over de 'gewone' mylers/billy allens, en niet al die dingen met hefbomen.

Net als met gewone trensen zijn mylers met hefbomen uiteraard scherper, zo ook met tongbogen en weet ik het. Maar dat geld exact hetzelfde als met 'normale' mond stukken. (dus een myler met hefboom is altijd zachter dan een gebroken met dezelfde hefboom!)

Ik rijd nu op een billy allen snaffle, omdat mijn paard veel last had van gewone trensen en deze niet aan wou nemen. Zolang ik helemaal losliet was er niets aan de hand, maar op het moment dat ik de teugels alleen al oppakte was het rug weg en mond open, waarbij ze soms ging 'vluchten' en soms juist niet meer voorruit te branden. Ik heb toen een billy allen geprobeerd en ineens werd duidelijk waarom het paard zo deed. Dat bit nam ze aan, ze gaf er op na, en ontspande veel meer, werd werkwilliger, liep niet meer onder mij vandaan, haar mond niet meer open, en ze loopt steeds beter over haar rug; haar achterhand ontwikkeld ineens als een speer.

Natuurlijk is een bit nooit een wondermiddel waarmee elke beginner ineens een topruiter word, maar, met een comfortabeler bit voor je paard is het rijden voor beide wel een stuk aantrekkelijker!
Goede les moet je altijd hebben, dat zeker.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:53

ik kan alleen maar : "Amen" ....zeggen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:45

ik ben van een dubbel gebroken robart, trens 13.5 over gegaan naar een myler D-trens 14 cm. gam deed het goed op de robart maar is er niet in grotere maten te krijgen. nu ik met de myler rijdt heb ik veel meer contact met hem, door de D-trens en met de robart wilde hij nog wel eens het bit vastpakken, nu lukt hem dat gewoon niet meer

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:13

Een dubbelgebroken is naar mijn idee toch veel zachter voor een paard omdat dit niet inwerkt op het gehemelte en een enkelgebroken wel heel erg. Een dubbelgebroken is veel meer gevormd naar de paardenmond.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:43

dat is zo...maar we hebben het toch over mylers?

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:47

Was bedoeld op de reactie van toydoll, hebben jullie dan een foto van die myler comfort snaffle? Ik dacht nl. dat myler alleen die dingen met hefboom werking ed. had. Lijkt hij een beetje op de nieuwe K&K Dynamic ...?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:10

Dit is de gewone myler (Myler comfort snaffle level 1), waarmee dus ook gewoon gestart mag worden:
Afbeelding
Afbeelding
Op de 2e foto is te zien tot hoever hij maar 'dubbel' kan, en hij kan dus niet verder dan dat

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:24

Charos, waarom Google je Myler anders niet even? Er is genoeg over te vinden op Internet.

Toydoll, super uitleg!!!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 10:31

Ik heb al gegoogled maar kan zo weinig vinden waar ik iets aan heb, vind de site ook niet echt duidelijk.

Zou het graag eens zelf proberen, ga eens kijken of iemand in de buurt zo'n comfort snaffle heeft, misschien dat ik er dan enthousiaster over ben.

Suusjeher

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:09

Op www.paardenschuur.nl staat een hele goed uitleg.
Misschien dat je daar wat aan hebt.
Daar kan je het bit ook aanschaffen en mocht het bit binnen dacht ik 4 weken niet bevallen dan kan je het terug brengen, daar wordt dan 7 euro per week in rekening gebracht.

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:28

Charos schreef:
Een dubbelgebroken bit heeft ook geen notenkraak effect (hier rij ik zelf ook mee) .

Dit is gewoonweg niet waar.... ook een dubbelgebroken heeft notenkraker effect.Probeer maar eens uit op je onderarm

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:50

ik heb zelf een comfort snaffle level 1 en ik vind het een erg fijn bit en nee mijn paard is er niet veel beter door gaan lopen en ik ben er niet beter door gaan rijden, maar hij ligt wel beter in zijn mond en reageert er beter op, hij is fijner in zijn mond en vooral rustiger ik heb dus zeker het gevoel dat mijn paard het prettiger vind dan het oude bit. ik gebruik nog regelmatig een ander bit om toch te blijven controleren.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:04

Mijn vriendin reed met met die van de de comfort snaffle level 1. omdat ze deze bij het paard kocht.
Ze wou toch aan een ander bit wegens het niet helemaal lekker passen. nu rijd ze met een enkelgebroken watertrens. het paardje loopt 10x beter.

Maar dit is natuurlijk per paard verschillend.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:26

Op wat voor manier past het bit niet ? (hij hoort namelijk uit te steken)

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:41

patos schreef:
Ik ben al voor de hype met een myler gaan rijden, vorig jaar lente had ik al er al één en een half jaar daarvoor had ik al een d-snaffle van billy alllen. Ik heb tot en met het Z1 met een gewone trens gereden, en ik kan je verzekeren: een myler snaffle maakt veel verschil! Patos heeft altijd al moeite gehad met dikkere bitten, kauwen en ontspannen in de kaak gebeurde alleen met heel veel moeite. Dit bit neemt ze moeiteloos aan, sterker nog, ze hapt het graag in. Ze knabbelt er rustig op, laat eindelijk meteen na opstijgen los in de kaak en is in de wendingen op de pinken te rijden door de preciese inwerking van het bit. Ik mag met S&T gaan rijden, maar doe dat nog steeds niet omdat ik m'n myler niet wil missen.

Je kan je Myler makkelijk bij je S+T hangen hoor, enkel de ringen zijn wellicht wat groot. Maar het is iig wel toegestaan.