Mylerbitje, wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Mylerbitje, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:25

Het is een lang verhaal ...
maar het zit 'm vooral in de tongvrijheid.

Bij een myler werkt het zo:

Wanneer het paard tegen te teugel gaat lopen drukt de roller in het midden op de tong van het paard...daardoor onstaat er een druk.
Wanneer het paard onspant creeert hij zelf een tongvrijheid doordat de rol niet meer op zijn tong drukt...op deze manier beloont het paard zichzelf en zal daardoor makkelijker gaan onspannen.
Ook is een Myler veel minder star in het mondstuk, de verschillende gedeelten glijden veel soepeler langs elkaar en de pasvorm is ook stukken beter, Omdat Billy Allen bitten recht zijn...
De roller in het midden is bij een Myler ook wat dikker waardoor deze meer nut heeft.
Ook is het zo dat bij Billy Allens de rest van het mondstuk erg dicht tegen de roller aanzit waardoor er eventueel velletjes tussen willen gaan zitten...(vergelijkbaar met de ringen van een watertrens. maar dan op de tong)

Een Billy Allen bit is prima en naar mijn idee ook stukken prettiger voor je paard als een regulier gebroken bit omdat, bij ontspanning, het schanierpunt niet naar boven gaat staan en in het gehemelte prikt. Daar had vooral mijn paard veel problemen mee.
Het idee erachter is min of meer het zelfde maar de mensen van Myler hebben daar nog niet weer iets langer over na gedacht om het nog beter te maken.

snap je?

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:37

yeps, het wordt me wel wat duidelijker, thnks.
Ik heb gisteren een Billy Allen bit van dichtbij bekeken, maar idd, ik vond dat het mondstuk we erg dicht tegen de roller aanzit...

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:35

Heb ook wel best interesse in een Myler bit, Van Billy Allen bit heb ik nog nooit gehoord, ben best wel benieuwd ernaar. Lijkt me wel een fijn bit.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:29

Ik heb vandaag op Jumping een Myler level 1 bit gekocht. Ik heb hem even gepast, maar twijfel of hij niet te groot is. Komt er bij jullie aan beide kanten ook nog een stukje bit uit? Wie weet waar de streepjes op het bit voor zijn?

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:50

Het kan goed zijn dat het bit wat uitsteekt..dat is geen probleem..normaal zelfs.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:26

had al gelezen dat de streepjes voor het speeksel waren.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:54

klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:01

Geeft een smaakje af heb ik begrepen. Sweet iron toch??

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:17

en ik heb aan weerszijden ook een stuk over, dat is prima inderdaad. ik had hiervoor een robart dubbel gebroken maar die was net iets te klein, 13.5. nu heb ik een 14cm.
Afbeelding

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:47

zo zit hij bij mijn paard ook, fijn ben ik ook weer gerustgesteld. Het is toch weer een flinke uitgaven en als het dan niet goed zit dan is het zonde.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:32

Sjors met zijn Myler bit (level 1, comfort snaffle, 13,5).
Afbeelding

Hij hoort een stukje aan de zijkant uit te steken .

Ymke, het bit is een echte aanrader! Ik heb hem besteld via www.paardenschuur.nl

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:44

Hij steekt uit omdat de pasvorm van de myler heel anders is, je kan gerust zeggen dat hij anatomisch gevormd is.
Hij staat rond en steeds daarom aan de zijkant uit.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 20:02

ik heb vandaag een myler aangeschaft. De level 1, volgens mij de gewone standaard (die ook op wedstrijden mag).
Hij steekt bij mijn paard ook iets uit en dat is wel even wennen... In het begin leek hij wel een muur waar ik tegenaan reed, maar na een half uurtje begon hij te knabbelen en los te laten, na een uurtje vlogen de schuimvlokken rond m'n oren en ik heb zelfs vandaag een moment gevoeld, wat ik al heel lang niet meer gevoeld heb.. hopen dat dit zo blijft..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:52

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:01

Hey bij jullie zitten er echt een boogje aan de zijkant van het bit wat uit hoort te steken.
Ik heb voor mijn pony een maat 11,5 zoals ze altijd heeft, als ik een 12 nam stak deze te ver uit en zat niet lekker, Hij moest aan beiden kanten 1 cm uitsteken werd er toen tegen mij verteld. De 12 stak meer uit aan beiden kanten.
Even een foto opzoeken.
Afbeelding Hoop dat deze duidelijk genoeg is.

Zie trouwens dat je er al één hebt gevonden

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:11

bij mij steekt hij ookt uit, vind dat best een gek idee omdat ik altijd heb geleerd dat een bit in princiepe moet aansluiten... iemand enig idee waarom dit bit uit moet steken???

Argi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:18

ik denk dat het niet zozeer te maken heeft met het feit dat het bit moet uitsteken. Myler werkt met inches ipv centimeters. Dus als je een bit een maat kleiner neemt is het meteen bijna 1,5 cm kleiner. Hierdoor zou het net te klein te kunnen worden.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:49

Zoals ik al zei denk ik dat het is omdat het bit gevormd is naar de paardenmond.
Het bit is wel even groot als een normaal bit in die maat maar het ligt heel anders in de mond.
En met wat Argi zegt ben ik het ook wel eens.