wat is een goed zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: wat is een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 00:31

RUBYWHITE schreef:
Sorry, maar dat vind ik dus echt een advies van niets...Mijn 3 jarige krijgt straks gewoon een nieuw zadel op haar rug die aangemeten is door een erkende zadelmaker. Tijdens de training kan hij het zadel net zovaak (kosteloos) weer aanpassen aan de bespiering. Waarom zou ik een verhoogd risico lopen op een beschadiging op het zadel? Ik verwacht niet dat ze gaat liggen rollen oid, of heb ik gewoon een braver paard die niet zo mal doet

Je kan beter investeren direct in 1 goed zadel voor de komende 20jaar, dan dat je eerst investeerd in een flut zadel en dan nog eens opnieuw moet investeren. Ten eerste ben je 2x het geld kwijt en ten tweede een niet goedpassend zadel op een jong paard leggen tijdens het inrijden kan ook veroorzaken dat het zadel als pijnlijk of niet fijn beschouwd wordt...

Aan de ene kant geef ik je gelijk, aan de andere kant zijn er genoeg scenario's te bedenken van paarden waar de rug na verloop van tijd zo is verandert dat het niet op te lossen is met bijvullen of aanpassen van het zadel.
En ook voor het opvullen van het zadel is het tegenwoordig erg moeilijk om een vakman te vinden....
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat iemand voor een jonger paard voor een goedkoper merk of tweedehands wel goed passend zadel gaat, ipv nieuw aan te laten meten of op maat te laten maken....

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:04

ceesje schreef:
harnessmaker schreef:
Fleur de Lys! worden op maat van paard én ruiter gemaakt!

Oke mooie suggestie om in gedachten te houden.

Nog even ter aanvulling:
De genoemde zadels zijn allemaal merkzadels maar het zou best kunnen zijn dat de eerste twee jaar van de africhting een zadel van bijv € 175 het beste past......en pas in een later stadium een duur kwaliteiszadel aan te schaffen.

Duur of goedkoop, de kussens dienen toch pas gemaakt te worden op de rug van het paard.
Met een jong paard soms wel drie keer per jaar.
Kost je een kleine € 400 euro per jaar maar je geeft je paard wel de ruimte zich te ontwikkelen.
Zadels en paarden die veel worden gereden dienen eigenlijk altijd regelmatig te worden nagekeken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:29

Citaat:
Aan de ene kant geef ik je gelijk, aan de andere kant zijn er genoeg scenario's te bedenken van paarden waar de rug na verloop van tijd zo is verandert dat het niet op te lossen is met bijvullen of aanpassen van het zadel.
En ook voor het opvullen van het zadel is het tegenwoordig erg moeilijk om een vakman te vinden....
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat iemand voor een jonger paard voor een goedkoper merk of tweedehands wel goed passend zadel gaat, ipv nieuw aan te laten meten of op maat te laten maken....

Het is idd moeilijk een vakman te vinden, mijn zadelmaker heb ik ook via mijn bijrijdster en ik ben er nog altijd erg wijs mee. Sterker nog, als ik het eerder geweten had, was ik al langer en eerder klant van hem geworden.

Afgelopen week heeft hij bij mijn 3 jarige merrie de rug opgemeten. Ze komt pas volgend jaar onderzadel, we willen haar eerst laten dekken. Hij heeft mij goed advies gegeven wat ik kan doen, als ik voor een 2e hands zadel ga welke boom maat ik dan moet hebben en als ik voor nieuw ga kon hij mij garanderen dat ik in een verder gevormd stadium van de training niet ineens een andere boommaat of zadel nodig zou hebben....

Maar goed dat zal per paard zeker verschillend zijn...

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:34

Wat is een goed zadel? Daar is maar 1 antwoord op. Een zadel dat past! Het merk en het type zijn aan persoonlijke smaak verbonden.

Een jong paard zal idd nog veel veranderen. Dus kan me voorstellen dat je dan niet een duur zadel op maat laat maken. Maar neem dan een goeie 2e hands. Eentje die makkelijk op te vullen enzo is, en met de juiste boom (voor dat moment).
Ik ken ook weinig paarden die van boommaat zijn veranderd. Maar die van mij is wel degelijk breder geworden. (als ik m'n nieuwe zadel vergelijk met me oude)

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:38

/knip
Laatst bijgewerkt door Lielle op 21-04-06 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:40

De zadels van FdL (hierboven) hebben wel de klassike uitstraling maar zijn in ontwerp revolutionair.

En super in afwerking!