RUBYWHITE schreef:Sorry, maar dat vind ik dus echt een advies van niets...Mijn 3 jarige krijgt straks gewoon een nieuw zadel op haar rug die aangemeten is door een erkende zadelmaker. Tijdens de training kan hij het zadel net zovaak (kosteloos) weer aanpassen aan de bespiering. Waarom zou ik een verhoogd risico lopen op een beschadiging op het zadel? Ik verwacht niet dat ze gaat liggen rollen oid, of heb ik gewoon een braver paard die niet zo mal doet![]()
Je kan beter investeren direct in 1 goed zadel voor de komende 20jaar, dan dat je eerst investeerd in een flut zadel en dan nog eens opnieuw moet investeren. Ten eerste ben je 2x het geld kwijt en ten tweede een niet goedpassend zadel op een jong paard leggen tijdens het inrijden kan ook veroorzaken dat het zadel als pijnlijk of niet fijn beschouwd wordt...
Aan de ene kant geef ik je gelijk, aan de andere kant zijn er genoeg scenario's te bedenken van paarden waar de rug na verloop van tijd zo is verandert dat het niet op te lossen is met bijvullen of aanpassen van het zadel.
En ook voor het opvullen van het zadel is het tegenwoordig erg moeilijk om een vakman te vinden....
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat iemand voor een jonger paard voor een goedkoper merk of tweedehands wel goed passend zadel gaat, ipv nieuw aan te laten meten of op maat te laten maken....