Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paljassofie schreef:Nu ben ik wel even heel erg geschrokken van dit topic
Als er op HAW iemand zonder sperriem rijdt wordt er regelmatig gevraagd waarom die sperriem er niet aanhangt
en hier krijgen we zo'n anti-sperriemreactie
Een sperriem is toch helemaal geen marteltuigMijn paard kan zelf nog een wortel eten met zijn sperriem eraan.
Het is voor een paard een stuk prettiger in sommige gevallen MET sperriem, als je bedenkt dat het bit veel stiller ligt dan.
@Soxje : Als een paard pijn heeft zal hij wel reageren hoor, sperriempje of niet. Dan zal hij waarschijnlijk gaan tegenduwen of protesteren.
Fitch schreef:Ik weet niet precies waar het voor is... Waarom rijdt er eigenlijk nauwelijks iemand met lage neusriem?

Sydney2005 schreef:Laatst had ik les en was ik onderweg ergens het sperriempje kwijtgeraakt, nou ik heb degelijk verschil gemerkt. Hij reageerde erg gevoelig op mijn teugelhulpen....
bij mij ook.. Hij reageerde overal heel anders op.. 
)
de mond open doen dus. Blackje schreef:Zodat ze niet gaan sperrende mond open doen dus.
als een sperriem echt zo super slecht zou zijn dan werden ze toch niet gemaakt

Ik denk ook om te mond een beetje dicht te houden en om het bit op de plaats te houden. Maar ik snoer hem niet aan! Ongeveer 1 vinger ertussen heb ik altijd

lorelei schreef:ik merk bij mijn paard wel zeker verschil met rijden als ik de sperriem om doe.als de sperriem er niet aan zit is de mond van mijn paard de hele tijd wagenwijd open,zit de sperriem erom is de mond netjes dicht.dit heefd bij mijn paard niet met harden of zachte hand te maken,want als ik longeer zonder sperriem gaat de mond ook wagenwijd open.