nut van sperriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:11

Ik weet niet precies waar het voor is... Waarom rijdt er eigenlijk nauwelijks iemand met lage neusriem?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:14

Paljassofie schreef:
Nu ben ik wel even heel erg geschrokken van dit topic

Als er op HAW iemand zonder sperriem rijdt wordt er regelmatig gevraagd waarom die sperriem er niet aanhangt
en hier krijgen we zo'n anti-sperriemreactie

Een sperriem is toch helemaal geen marteltuig Mijn paard kan zelf nog een wortel eten met zijn sperriem eraan.
Het is voor een paard een stuk prettiger in sommige gevallen MET sperriem, als je bedenkt dat het bit veel stiller ligt dan.

@Soxje : Als een paard pijn heeft zal hij wel reageren hoor, sperriempje of niet. Dan zal hij waarschijnlijk gaan tegenduwen of protesteren.

Precies!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:15

Fitch schreef:
Ik weet niet precies waar het voor is... Waarom rijdt er eigenlijk nauwelijks iemand met lage neusriem?

Bij ons op de manege wel een aantal, maar ook niet veel..
Geen idee waarom niet..

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:06

Kijk,
Iedereen wilt dat zijn paardje mooi rond loopt en de kaak ontspant. Hoe kan dat nu als je zijn mond toesnoert met een sperriem
Sperriemen zijn meestal onnuttig.De mijne hangt erg los en is enkel omdat deze moet op onze wedstrijden

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:02

Sydney2005 schreef:
Laatst had ik les en was ik onderweg ergens het sperriempje kwijtgeraakt, nou ik heb degelijk verschil gemerkt. Hij reageerde erg gevoelig op mijn teugelhulpen....

bij mij ook.. Hij reageerde overal heel anders op..
Ik vind met fijner..

Maar mijn paard loopt gewoon 'normaal' met sperriem hoor en hij kan dr alles mee (eten, drinken.. )

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:12

ik heb het met en zonder geprobeerd, en ik merkte geen verschil. en aangezien dat lusje er toch zit, heb ik hem er gewoon losjes aanhangen.
voor zover ik weet is hij origineel bedoelt voor de springsport, zodat de mond goed dichtgehouden werd (bij een val loop je dan niet het risico dat je paard met mond open op de grond klapt en zijn kaak breekt), maar er toch een hoge neusriem was om de vaste martingaal aan vast te maken (loopt van de singel naar de neusriem).

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:14

Die van mij hangt zó los dat het totaal geen werking heeft, of ze moet d'r mond écht een eind open doen. Reden dat ie er nog aanhangt is dat ik alleen een hoge neusriem niet mooi vind bij een normaal hoofdstel (bij S&T weer wel). Dus meer voor de sier dan voor de werking. Te strak aangesnoerde neus en sperriemen vind ik echt verschrikkelijk

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:56

Zodat ze niet gaan sperren de mond open doen dus.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:13

Blackje schreef:
Zodat ze niet gaan sperren de mond open doen dus.

Een waarom gaan ze dan sperren....

Brammetje16

Re: nut van sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:16

ik moet wel een sperriem hebben omdat mijn paard anders met open mond loopt en ik dan geen kant op kan kwa sturen.

Pikeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:27

maar reageren julie nou niet een beetje te pittig als een sperriem echt zo super slecht zou zijn dan werden ze toch niet gemaakt

maar ik moet wel zeggen dat sommige mensen die sperriem toch echt te strak doen, maar als je zo gaat redeneren is er aan alles wel een slechte kant.
Net als een mexicaanse neusriem, bij mij op de vereniging die rijden gewoon voor de sier met een mexicaanse neusriem, maar dit is een beetje offtopic

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:11

Ik heb nu al een aantal keren gelezen dat mensen wel een sperriem om moeten omdat hun paard anders de mond open doet.Misschien moeten die mensen zich eens gaan afvragen waarom hun paard de mond open doet.Nu zijn ze alleen een probleem aan het wegwerken maar word het probleem niet aangepakt.Een paard wat zijn mond open doet geeft namelijk aan dat er wat aan de hand is en jij bent als ruiter verplicht om naar je paard te luisteren en hem te helpen vind ik.

Dat het een martelwerktuig is is wel weer ongeloofelijk overtrokken.Ik denk dat sommige ruiters er wel een martelwerktuig van kunnen maken maar als je hem gewoon zo vast maakt als hoort kan het heus geen kwaad.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:34

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:15

Ik rij er wel mee, maar bij mij zitten ze erg los. Ik heb het probleem dus niet, maar leg alleen uit waar die voor bedoeld is zoals de TS vraagt

lancie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:13

Ik rij er ook mee!
En niet te los en niet te strak zodat ie zn mond niet open kan doen en de druk gelijk kan blijven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:19

Topic uit 2006...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:19

Beetje oud topic.. Nagelbijten / Gniffelen

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:20

hahah daar hadden we het pas over met de les het is voor dat het bit goed op de plek blijf zitten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:41

Nou, ondanks dat het oud is ben ik er erg blij mee dat dit topic omhoog is gehaald!! Toen ik begon met lessen op de manege vroeg ik hoe strak die moest en er werd me verteld: zo strak mogelijk... en sindsdien heb ik dat ook gedaan! nu ik jullie reacties zo lees voel ik me echt schuldig tegenover die arme paarden waar ik op heb gereden in die tijd...

Maarja, zo leer je elke dag bij, vanaf nu dus geen strakke sperriem meer voor mij Lachen

(edit: typfout)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:09

Dan heeft het topic wel nut gehad. Ik lees trouwens ook veel, dan ligt het bit stiller, maar heel vaak ligt de sperriem niet eens tegen het bit aan dus dan heeft het geen zin.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:51

Ik rijd gewoon zonder neusriem/sperriem, gaat prima, met een goed bit en zachte handjes kom je al een heel eind en het mondje gaat nooit open! Knipoog

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:51

ik merk bij mijn paard wel zeker verschil met rijden als ik de sperriem om doe.als de sperriem er niet aan zit is de mond van mijn paard de hele tijd wagenwijd open,zit de sperriem erom is de mond netjes dicht.dit heefd bij mijn paard niet met harden of zachte hand te maken,want als ik longeer zonder sperriem gaat de mond ook wagenwijd open.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:53

Ik rij er ook mee. Heb er eigenlijk nooit bij nagedacht waarom Clown Ik denk ook om te mond een beetje dicht te houden en om het bit op de plaats te houden. Maar ik snoer hem niet aan! Ongeveer 1 vinger ertussen heb ik altijd Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:54

lorelei schreef:
ik merk bij mijn paard wel zeker verschil met rijden als ik de sperriem om doe.als de sperriem er niet aan zit is de mond van mijn paard de hele tijd wagenwijd open,zit de sperriem erom is de mond netjes dicht.dit heefd bij mijn paard niet met harden of zachte hand te maken,want als ik longeer zonder sperriem gaat de mond ook wagenwijd open.

Dan kan het nog altijd aan het bit liggen. Misschien past het niet goed, is het te dik of te dun of te ...

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:56

het bit past prima,bij de vorige eigenaar deed ze het nog veel erger.ze loopt juist erg fijn op dit bit.