Zadel op in trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tongiejj

Re: Zadel op in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:10

Als ik naar de les ga doe ik altijd het zadel er thuis op.
Hij is wel een beetje een druktemaker in de trailer, maar nog
nooit beschadigt zadel gehaad. Ik moet ook maar 5 minutjes rijden.
Me pony heeft een beetje singelvrees (ofzoiets) dus als ik hem in de stand moe opzadelen gaat hij helemaal flippen dus..

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:41

soms kan er niemand mee naar les en zadel ik thuis vat half op. hoofdstel doe ik daar. meestal ga ik een half uurtje van te voren als de bak thuis slecht is. ik kan dan de drukke merrie daar nog even longeren. ze kan namelijk nergens vast staan om op te zadelen. die 10 minuten zal haar echt niet schaden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:15

ik ben met de trailer naar het strand gegaan,alleen!
en heb haar toen gezadeld in de trailer gezet,met zweetdeken.
op de terugweg zadel er wel af gedaan.
gewoon omdat ik alleen op pad was en niet wist hoe ze zou reageren.

een beetje makkelijk van mijn kant dus

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:26

Ik zou het zelf nooit doen, om alle redenen die al gegeven zijn.

Mijn buurvrouw op stal doet het wel, haar paard gaat altijd gezadeld de trailer op. Niet mijn ding...

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:31

ik doe het wel.. maar heb een jong paard, en op vreemd terrein opzadelen, ze staan niet altijd even goed stil, je kan ze niet overal vast zetten, er zal maar een leuke hengst langs lopen neey, ik zadel in de trailer op, zadel hoes er over heen en zweetdeken tegen het beschadigen, halster wat extra ruim is met bont tegen het beschadigen van het hoofdstel, teugels ronddraaien en door de keelriem en dan kan er niets gebeuren, heb trouwens ook de bandages aan ónder de normale beschermers, deken af, zadel hoes af, halster af, beschermers af, jasje aan, en je kan erop! met tijdnood ook altijd handig.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:37

en @ al camino: het heeft nix met lui zijn te maken, en idd het heeft een hoop risico's maar ik denk dat het risico zoals het volgende: jong paard, open veld, vreemd terrein, kan niet vast staan zet het op een lopen en crosst het hele terrein over een groter risico en een gevaarlijkere situatie is als het paard opgezadelt de trailer opzetten, als je zorgt dat je beugels goed opgestoken zijn, de singel goed vast zit, en je zorgt dat er aan beide kanten van de laadklep iemand staat, dan is er níets aan de hand

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:39

ik doe het ook.. net zo makkelijk voor die 2 minuten.. zadel is nooit iets aan te zien geweest... paard is er ook aan gewend van jongs af aan.
En als je tercht komt in een verkeers ongeluk denk ik dat hij zowizo wel blessures krijgt....

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:59

ElCamino schreef:
ik vind het ronduit BELACHELIJK en erg LUI om thuis alvast te zadel en in de trailer te proppen.

Buiten de genoemde beschadigingen aan je spullen wat ik je eigen fout vindt als je dit doet en de belasting voor je paard vind ik ook de risico's te groot om dit te doen.

Wat als je paard ergens aan blijft hangen met eruit lopen, wat als hij valt ( oh nee...dat doet ie nooit.....)

En zeg nu zelf: hoeveel tijd kost zadelen nu echt???? Een paar minuutjes !!!

Schaam jullie !!

Ik baal ook als ik in de hoosbuien sta te zadelen en met een natte reet moet rijden maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt gezadeld te vervoeren !
Geen 5 minuutjes en zeker geen lange tijd !!

Hallo, je doet net of sommmige van ons ( degene die ze wel eens thuis opzadelen ) dierenbuilen zijn!

Ik ga wel eens lessen op de club. ik heb de les nodig dus ik ga daar heen. degene die mij daarheen brengs, kan mij daar altijd wat later ( omdat hij eerst werkt ) ernaartoe brengen dus ben ik standaart altijd klaar ( opgezadelt) als hij er is, omdat ik anders NOG later op de club ben.

ten tweede zit er een zadelhoes overheen ( mijn zadel is in 3 jaar nog nooit beschadigt door trailer ), en een deken.

ten derde zitten de losse riempjes ( beugels e.d. onder de flap van mijn zadel, dus geen kans dat hij daarmee ergens achter blijft hangen.

dat je het lui noemt, slaat dan ook were nergens op. paarden mensen zijn niet lui

Jij vind vooraf opzadelen schandalig, ik vind domme opmerkingen in de rondte slingeren schandalig.

Heb ook een 4 jarig heet paard, dus geen haar aan MIJN hoofd die eraan denkt dat ik hem daar ga staan te opzadelen, terwijl ik snel naar de les wil, dan gaat het zeker fout.
Groetjes

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:43

Amen!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:28

Wij hadden op wedstijd altijd een zeer mak paard mee. Stond altijd rustig op de trailer. Als we naar een wedstrijd gingen die binnen 10 minuten rijden lag, deden we het zadel er thuis al op. Scheelt tijd! Verder weg, deden we het nooit. Ook om de boven genoemde redenen!

xDAANTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:31

nee ik doe wel mijn hoofdstel op de trailer om voor het geval hij ervan door vliegt maar zijn zadel kan daarna wel

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:25

xDAANTJEE schreef:
nee ik doe wel mijn hoofdstel op de trailer om voor het geval hij ervan door vliegt maar zijn zadel kan daarna wel

O ooh, ik vrees dat je hierop vel commentaar gaat krijgen ( i.v.m losse riempjes e.d. ) Maar ik vind het opzich wel kunnen, mits je niet zo ver hoeft te rijden, omdat ik t anders zielig ( penny ) vind omdat ie anders een uur met zn bit in zn mond staat te kouwen

groetjes

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:32

Ik ben het volledig met ElCamino eens sorry! Maar ik heb weleens meegemaakt met een vriendin van mij die wel even alvast het zadel op deed in de trailer en toen naar wedstrijd ging . Hij doet toch niks in de trailer. Hmm hij was toch fijn omgevallen en ja daar lag ie met ze zadel op ze rug klem in de trailer vond ie vast heel fijn! NIET DUS! Het is gewoon nog gevaarlijk ook. Ze kunnen hun rug ook wel breken :S Als je je paard niet op een ander terrein kan opzadelen dan moet je dat maar eens gaan oefenen dan! Die paar minuten! En inderdaad ik vind net zoals ElCamino zegt sommige mensen zijn gewoon lui

Ook met een zadelhoes of zweetdeken eroverheen kan hij ergens achter blijven halen. En er kan altijd iets gebeuren ook al denk je daar liever niet aan.

Ik denk nou dan maar een paar min te laat voor les dan dat mijn paard een te groot risico loopt!

Dus al die verhalen van ik kom te laat op les anders vind ik onzin. Die 5 min die bij het opzadelen komen kijken maakt dan echt niet uit. Dan ga je toch wat langer door met rijden?

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:34

Ik zadel dus wel thuis al op als ik wegga met de trailer
Puur om het feit dat Taco op vreemd terrein altijd verschrikkelijk druk is en het haast onmogelijk is om daar op te zadelen.
Zo heeft hij geen moeite om trailer met auto en al mee te trekken al staat het zooitje op de handrem (tja las je 1500 kilo geremd kan trekken is dit niet moeilijk).
Ook heeft hij al een keer de lichten van de trailer getrapt.
450 kilo dommekracht in bedwang houden is helaas niet zo makkelijk
Rijd ik lange stukken dan doe ik het zadel niet op, maar het opzadelen bevalt me op een wedstrijd op zijn minst.
Jammer want thuis is hij altijd zo braaf

@Azarro, jij mag bij mij komen oefen (ik wil je weleens zien skieen met een fjord :@ )

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:36

Ik zeg ook niet dat het makkelijk is en er kunnen paarden ook best moeilijk met opzadelen zijn op ander terrein. Maar ik vind het gewoon onverantwoordelijk en niet om andere mensen belachelijk te maken :@

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:36

Ik vind het niet kunnen.
Is het nu zo moelijk om ter plekke op te zadelen? Het duurt 5 minuutjes.
5 simpele minuutjes, die je heel wat schade kan besparen.
Wat als het zadel blijft vasthangen, wat als het paard blijft haperen, wat als het paard valt,..
En bovendien lijkt het me helemaal niet comfortabel

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:37

Inderdaada Yulan van zo'n standpunt bekijk ik het ook er kan toch altijd wat gebeuren

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:39

Azzaro schreef:
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is en er kunnen paarden ook best moeilijk met opzadelen zijn op ander terrein. Maar ik vind het gewoon onverantwoordelijk en niet om andere mensen belachelijk te maken :@

Mijne staat als een standbeeld op de trailer
Daarbij trek je onze trailer aan de binnenkant zo leeg en is de onderkant van het schot van los rubber, hij kan dus nooit vast komen te liggen mocht hij vallen.

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:43

Azzaro schreef:
Ik ben het volledig met ElCamino eens sorry! Maar ik heb weleens meegemaakt met een vriendin van mij die wel even alvast het zadel op deed in de trailer en toen naar wedstrijd ging . Hij doet toch niks in de trailer. Hmm hij was toch fijn omgevallen en ja daar lag ie met ze zadel op ze rug klem in de trailer vond ie vast heel fijn! NIET DUS! Het is gewoon nog gevaarlijk ook. Ze kunnen hun rug ook wel breken :S Als je je paard niet op een ander terrein kan opzadelen dan moet je dat maar eens gaan oefenen dan! Die paar minuten! En inderdaad ik vind net zoals ElCamino zegt sommige mensen zijn gewoon lui

Ook met een zadelhoes of zweetdeken eroverheen kan hij ergens achter blijven halen. En er kan altijd iets gebeuren ook al denk je daar liever niet aan.

Ik denk nou dan maar een paar min te laat voor les dan dat mijn paard een te groot risico loopt!

Dus al die verhalen van ik kom te laat op les anders vind ik onzin. Die 5 min die bij het opzadelen komen kijken maakt dan echt niet uit. Dan ga je toch wat langer door met rijden?

Ook deze reactie vind ik nergens op slaan.

1. met een deken ( met buiksingels e.d. ) heb je meer kans dat je ergens achter blijft haken dan met een zadel waarvan je beugels ONDER je zadelflap zitten, MET een zadelhoed eroverheen. de deken die er daarna dus nog overheen gaat brengt veel meer risico's met zich mee.

2. Ik oefen heus wel om mijn paard op te zadelen op buiten terrein, maar ga jij maar eens een 4 jarige wilde bras zo snel mogenlijk opzadelen omdat je snel naar je les wil!?

3. je zegt: sommige mensen zijn inderdaad lui. Ik weet niet of het aanvallend is bedoelt op de mensen die hun zadel er eerder opleggen. als dat zo is, slaat je opmerking wederom nergens op.

Groetjes

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:44

ik zeg helemaal nergens en insinueer ook niet dat mensen die het wel doen dierenbeulen zijn !!

Geef alleen mijn persoonlijke mening hier.

Verder heb ik zat meegemaakt en gezien waarbij het bij mensen wel fout ging.

En als je een jong dier hebt begin je met opvoeden.
Onze jonge dieren kunnen gewoon vasstaan, er is altijd wel een plaats om te staan, iemand om je paard vast te houden etc.

En stilstaan met zadelen begint je training mee toch...

Natuurlijk snap ik dat er paarden zijn die druk zijn op terrreinen etc, ik heb zelf ook een heethoofd eerste klas.

Toch zadel ik niet op in de trailer vanwege gevaar.
Ook goed opgestoken beugels etc en zadels met hoes kunnen bij een vreemde beweging langs de kant schuren en een paniek reactie veroorzaken.

Ik doe het dus niet en ben er tegen !!! Mening geven mag toch gewoon....

En het zijn geen domme opmerkingen hoor, gewoon realiteit en waarheid.

En geloof me
Er zijn mensen met paarden die lui zijn
En paardenmensen zijn niet lui

Bedenk zelf in welke categorie je hoort ...

Maar ja... als je je aangevallen voelt....

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:45

Taaclover schreef:
Ik zadel dus wel thuis al op als ik wegga met de trailer
Puur om het feit dat Taco op vreemd terrein altijd verschrikkelijk druk is en het haast onmogelijk is om daar op te zadelen.
Zo heeft hij geen moeite om trailer met auto en al mee te trekken al staat het zooitje op de handrem (tja las je 1500 kilo geremd kan trekken is dit niet moeilijk).
Ook heeft hij al een keer de lichten van de trailer getrapt.
450 kilo dommekracht in bedwang houden is helaas niet zo makkelijk
Rijd ik lange stukken dan doe ik het zadel niet op, maar het opzadelen bevalt me op een wedstrijd op zijn minst.
Jammer want thuis is hij altijd zo braaf

@Azarro, jij mag bij mij komen oefen (ik wil je weleens zien skieen met een fjord :@ )

Haha, ik wil ook skiien *o/*

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:50

ElCamino schreef:
ik zeg helemaal nergens en insinueer ook niet dat mensen die het wel doen dierenbeulen zijn !!

Geef alleen mijn persoonlijke mening hier.

Verder heb ik zat meegemaakt en gezien waarbij het bij mensen wel fout ging.

En als je een jong dier hebt begin je met opvoeden.
Onze jonge dieren kunnen gewoon vasstaan, er is altijd wel een plaats om te staan, iemand om je paard vast te houden etc.

En stilstaan met zadelen begint je training mee toch...

Natuurlijk snap ik dat er paarden zijn die druk zijn op terrreinen etc, ik heb zelf ook een heethoofd eerste klas.

Toch zadel ik niet op in de trailer vanwege gevaar.
Ook goed opgestoken beugels etc en zadels met hoes kunnen bij een vreemde beweging langs de kant schuren en een paniek reactie veroorzaken.

Ik doe het dus niet en ben er tegen !!! Mening geven mag toch gewoon....

En het zijn geen domme opmerkingen hoor, gewoon realiteit en waarheid.

En geloof me
Er zijn mensen met paarden die lui zijn
En paardenmensen zijn niet lui

Bedenk zelf in welke categorie je hoort ...

Maar ja... als je je aangevallen voelt....

Ja, ik voel me wel degelijk aangevallen.

Je doet nu net of ik mn eigen paard niet goed heb opgevoed?!

Nou sorrie maar op stal is ze wel degelijk opgevoed ( bij ons in de hele omgeving. ) maar we gaan sinds een paar lessen naar de club, en ja, dat is allemaal nieuw, spannend, allemaal neiuwe vriendjes.
Mijn paard went gewoon niet zo snel, en omdat ze ook zo fris is ( op de trailer overigens niet meer, toen we de eerste paar keer met de trailer weggingen, deden we natuurlijk ook geen zadel op. ) is het mijn keuze om ( lees de andere redenen ook ) haar van te voren op te zadelen, omdat het anders daar snel snel moet, dan mis ik een half uur van mn les, en is mijn paard al helemaal niet meer te houden.

Groetjes

ps. dit is verder ook niet aanvallend bedoelt

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:53

Ik bedoel het niet aanvallend en alle paardjes moeten inderdaad alles leren, daar heb je gelijk in!!

Maar zeg nu zelf: je schrijft "omdat alles daar zo snel moet en mis ik een half uur les"
Dat geeft toch al aan dat je gewoon eerder van huis moet en meer tijd moet nemen ??
Je paard moet juist rust om zich heen hebben als hij jong is en geen gehaast.
Waarom ga je dan niet een half uur eerder weg, dan hoeft het niet snel, snel...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:57

Als wij naar het strand gaan doen we ook het zadel thuis alvast op! Dit is niet uit luiheid, maar puur uit voorzorgmaatregel!
Als wij naar het strand gaan, zijn we met zn tweeen met twee paarden die nogal druk zijn en aan elkaar hangen! We kunnen het risico niet nemen om rustig op te gaan staan zadelen! Dus als we daar aankomen, maken we eerst onzelf helemaal klaar, vervolgens doen we de hoofdstellen om in de trailer en als ze dan van de trailer afkomen hoeven wij alleen nog maar aan te singelen, op te stappen en weg te rijden! Op de terug weg gaat wel alles eraf en een dekentje erop! Waarom zou je een hoop onrust veroorzaken als dat helemaal niet nodig is?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:05

ik vind dat je zelf moet weten wat je doet.

niemand is het met elkaar eens ,waar het ook om gaat er zijn altijd mensen die het anders doen.

als ik naar het strand ga ,dat is 10min met de trailer,dan zadel ik haar met westernzadel al thuis op.
bij het strand doe ik wel het hoofdstel pas om.

en waarom niet?

de trailer is glad van binnen ,waar zou ze achter moeten blijven hangen?
ik heb dit nu een paar x gedaan en het bevalt me prima

er ligt gewoon een zweetdeken over het zadel heen en verder niets.

op de terugweg gaat het er wel af.

ook doe ik haar 3in1 beschermers thuis al om ,onder de transport beschermers.
dat past goed ,dus waarom niet.
en ook deze gaan op de terugweg wel af.

mijn redenen;

je komt toch op vreemd terrein,ik ben alleen
dus zou ze moeilijk doen is er niemand om te helpen }>

en ze is het gewend,paardje heeft er echt geen last van.

dus wat er ook geroepen word,ik doe zoals ik het fijn vind
en daar mag iedereen het mee ON eens zijn.