[WN] beenbeschermers-->trail

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:13

Van jou kun je wat leren Iski. Dat is weer duidelijk
wellicht ook stootkussens om de ijzers, voor het rollen op de balkjes. En LDR instellen dat de achterhand er achteraan dweilt, blijft die buiten schot..

Ook ontopic, mét verwijzing naar ander topic.
Moet toch goed zijn zo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:23

We kunnen anders ook voor de zekerheid de balken eruit halen?

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:27

Ja, en de brug en het hek.
Daar kan je zelfs als ruiter nog aardig je knieen aan stoten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:30

Sleepje kan 'ie met z'n benen mee in de knup komen te zitten, dus eigenlijk is trail gewoon bloedlink....

Maar afijn, back naar het topic:

Nee hoor, jullie willen helemaal niet dat die regel verandert en dat men vrije keuze hierin krijgt. Want dan waren jullie wel op de ALV geweest.

spatter

Re: beenbeschermers-->trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 15:31

sonja heb je die amerikaanse trails gezien?
dat is niets anders dan verhoogde balk, kunnen we wel ophouden

heb je trouwens wel eens een a-tje bij het hek zien staan?
of proberen een lope over te doen
ze hebben wel enorme ruimte tussen de balken en pionnen, dat is weer een voordeel
vierkantjes zijn ook geen grote opstakels

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:34

Tja, ik kan me voorstellen dat dat lastig is. Maar voor mensen met heeeel kleine paardjes geldt hetzelfde als voor mensen met heeeel grote paardjes Als je 't niet passend kunt rijden, dan is het misschien handiger om OF je minpuntjes gewoon lachend te incasseren en verder gewoon heel veel lol erin te hebben, OF een andere discipline te rijden.

Overigens zijn de maten die in een trailparcours liggen voor A en B -ponies in gestrekte gangen volgens mij wel te doen, dus daar is op te oefenen... Zit wat minder lekker, maar KAN wel.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:40

of we doen gewoon die quarters weg

spatter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 15:46

Sonja schreef:
Als je 't niet passend kunt rijden, dan is het misschien handiger om OF je minpuntjes gewoon lachend te incasseren en verder gewoon heel veel lol erin te hebben, OF een andere discipline te rijden.

.

zeg dat maar tegen een kind die fanatiek mee wil doen!
natuurlijk staat bij haar de" lol met de knol" voorop , maar ruiter en pony moeten ook ervaring op doen en dat liefst zo veilig mogelijk
maar de pony mag dus beschermers om, dus dat probleem is opgelost!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:13

Ach Spatter, maar dat is toch gewoon iets wat ze moeten leren? Dat is hetzelfde als een kind met een ponytje in de dressuur; je kunt niet overal achten op scoren...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:19

tuurlijk, maar ik hoop wel dat ze de western discipline leuk blijft vinden en dat ik straks geen dressuurconcoursen af moet gaan

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:22

spatter schreef:
tuurlijk, maar ik hoop wel dat ze de western discipline leuk blijft vinden en

Moet lukken in level 5

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:27

waarom denk je dat ik vind dat jullie moeten opschieten met de invoering van het nieuwe systeem
dit jaar wordt ze 10 jaar!

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:40

Even ontopic blijven plz mensen!

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:05

hahaha vind dit wel grappig zo.

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:19

( zucht )

Karina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:30

silvester schreef:
Toch heb ik ooit een zeer ervaren paard zijn been zien openhalen aan een trailhindernis.
Het paard wilde niet gelijk en de ruiter bleef het een aantal keren proberen en heeft zich daarbij dus helaas geblesseerd met fatale afloop.

Als jij refereert aan hetzelfde tragisch incident wat in mijn hoofd opkomt, dan was dat zover ik me weet te herinneren een hindernis die daarna geschrapt is uit trailparcoursen?

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:16

@Karina, ja dat klopt.
Maar zoiets zou in principe ook met een brug kunnen gebeuren.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 00:48

spatter schreef:
oeps

beter het regelboek lezen dus
kruipt nu onder een steen

Nee spatter...is geen kwestie dat jij beter moet lezen...iedereen die serieus gereageerd heeft moet beter lezen....

Je stelt namelijk twee vragen.....wat men er van vindt....en de vraag naar het Waarom...op de eerste vraag heb je ruimschoots antwoorden gekregen maar ik lees nergens het 'waarom'......hoewel we dat wel op de klompen aan kunnen voelen wanneer we het antwoord van Peter lezen: beginners mogen het wel, open en amateur niet....dus lijkt het een beetje met het niveau/ervaring te maken te hebben.

Linksom zou ik dat wel begrijpen....rechtsom echter niet. Ook een ervaren paard kan een keer z'n been openhalen aan een obstakel en dat moet je niet willen. En ik zie in de trail her en der wel obstakels die potentieel gevaar voor een paard vormen. Wat mij betreft collectief afschaffen die regel.

Of het moet een Drentse Regel zijn. Die luidt heel simpel, als je het niet kunt verklaren of verantwoorden...."nie zaniken, da heurt zo:.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:25

Ik heb ook nog een gezegde maar ik weet niet waar het vandaan komt:

"God weet alles, maar Iski weet alles beter"

}>

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:25

iski schreef:
Linksom zou ik dat wel begrijpen....rechtsom echter niet. Ook een ervaren paard kan een keer z'n been openhalen aan een obstakel en dat moet je niet willen. En ik zie in de trail her en der wel obstakels die potentieel gevaar voor een paard vormen. Wat mij betreft collectief afschaffen die regel.

1. In het kader van "eenheid in de regelementen": bij de AQHA, EWU, APHA, ApHC, enz zijn géén beenbeschermers toegestaan in trail.

2. Beenbescherming is in westernonderdelen toegestaan waar door de aard van de manoeuvres het paard zichzelf zou kunnen beschadigen: spins en reining, working cowhorse, en versatile; draaien in cutting en team penning; barrel race en pole bending; enz.

3. De risico's in de trail dienen verregaand vermeden te worden: de jury heeft de plicht om vooraf het parcours en materiaal op veiligheid te controleren en onveilige hindernissen ofwel te verbeteren ofwel te verwijderen.

Bij het in dit topic aangehaalde ongeluk was een wip in het parcours opgenomen: een wip is (vanwege de veiligheid) niet toegestaan, evenals andere instabiele bodems, balken die kunnen rollen, PVC buizen (versplinteren bij optrappen), autobanden, huiden van dieren (angstreactie), enz (zie regelboek voor de complete lijst).

Het ongeluk vond overigens plaats tijdens een demonstratie en niet tijdens een wedstrijd, anders zou de (WRAN)-jury de wip wel degelijk afgekeurd hebben! Zeer, zeer dom van de betreffende ruiter (of coach/trainer/begeleider, want de ruiter was jeugd) dat zij toen a) iets heeft geforceerd wat b) haar paard niet kon en durfde, c) zonder adequate bescherming (was een demonstratie, weet je nog?), en d) wat helemaal niets met de sport te maken heeft (een wip hoort niet bij trail).

Als aan de regels is voldaan, dan blijven de risico's beperkt tot verzwikkingen door het op een balk gaan, en dat voorkom je niet met beenbeschermers. Van de ongelukken die ik heb gezien in regelementaire trails (dus geen circusartiesten op demo's) was er misschien 1 waar een schaafwond (maar niet de verzwikking die veel erger was) voorkomen had kunnen worden met beenbeschermers.
Kortom, beenbeschermers zijn m.i. niet nodig in trail.

Tenslotte is er natuurlijk ook nog de eigen verantwoordelijkheid: als ruiter dien je altijd te overwegen of je kunt en wilt voldoen aan de eisen en randvoorwaarden van een onderdeel op een wedstrijd. Bv: als er ergens een slechte bodem is en je gaat voluit in de reining (zoals gevraagd wordt in de regels) en je rijdt je paard daarop kreupel, dan is dat jouw verantwoordelijkheid. Zo ook met trail: gelukkig laten de meeste jury's een parcoursinspectie toe (vraag er anders om!) en gebruik die om te controleren of de risico's voor jou en je paard aanvaardbaar zijn. En niemand is perfect, dus als je tijdens die inspectie nog wat ziet, meldt het dan: het is in ieders belang om de sport veilig te houden.

Groeten,

Chris.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:56

Sonja schreef:
Ik heb ook nog een gezegde maar ik weet niet waar het vandaan komt:

"God weet alles, maar Iski weet alles beter"

}>

Klopt...Hij komt ook regelmatig om raad vragen...drinken we een borrel, roken we een sigaar, praten wat over de vrouwen hier beneden en daar boven en dan gaat Hij tevreden hemelwaarts..

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:07

Kijk....Fayba (Chris) geeft dus een inhoudelijk antwoord op de vraag naar het waarom. En wat mij betreft zit de kracht van de regel en het antwoord in het onder 2 gestelde....hetgeen onder 1 staat is, met alle respect, toch een beetje een dooddoener..(iedereen doet het dus wij ook) en mist dus mi. inhoudelijke argumentatie.

Dat iemand (ik b.v.) desondanks een andere mening heeft staat daarbuiten. En mijn bijdrage was bedoeld om Spatter's schaamte tekens ( ) te ontkrachten want ze had geen antwoord op de vraag gekregen en hoefde dus wat mij betreft ook niet onder de spreekwoordelijke steen weg te kuipen.

Vandaar mijn onderschrift...ik wil niet altijd het antwoord weten..ik wil eerst de vraag begrijpen.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:30

iski schreef:
Kijk....Fayba (Chris) geeft dus een inhoudelijk antwoord op de vraag naar het waarom. En wat mij betreft zit de kracht van de regel en het antwoord in het onder 2 gestelde....hetgeen onder 1 staat is, met alle respect, toch een beetje een dooddoener..(iedereen doet het dus wij ook) en mist dus mi. inhoudelijke argumentatie.

Om Spatter bij te vallen: domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.

Wat betreft de dooddoener: op het moment dat niemand er meer een probleem van zou maken dat de WRAN afwijkende regels hanteert, is het inderdaad een dooddoener. Maar zolang er nog regelmatig verwarring ontstaat vanwege (vaak vermeende) afwijkingen van de WRAN tov AQHA of zo, is het helemaal geen dooddoener (ha, ik heb onlangs nog een kratje bier verdiend dankzij een afwijking in de regels die er toch niet bleek te zijn, en dat op zich is al reden genoeg, toch? )

Denk bv aan de AQHA jury's op het NK: iedere afwijking in de regels kán door de ringsteward vergeten worden door te geven aan de jury. Reuze sneu dus als daar iemand op geDQed wordt.

En zeg nou niet "dat gebeurt niet" want dat gebeurt wel! Zo ben ik zelf op een NK eens geDQed door een FEWI jury (Robert Schommer) omdat ik géén vinger tussen de teugel had: bleek dat in de FEWI vertaling van het regelboek voor het gemak "... maximaal 1 vinger tussen de teugel ..." veranderd was in "... 1 vinger tussen de teugel ...". Later protest aangetekend, gelijk gekregen, en in de uitslagen er tussen gefrommeld, maar naar m'n prestatie heeft-ie nooit echt goed gekeken...

Dus: gelijk houden als het kán, en afwijken als het móet.

Groeten,

Chris.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:31

Citaat:
@ Chris:Wat betreft de dooddoener: op het moment dat niemand er meer een probleem van zou maken dat de WRAN afwijkende regels hanteert, is het inderdaad een dooddoener. Maar zolang er nog regelmatig verwarring ontstaat vanwege (vaak vermeende) afwijkingen van de WRAN tov AQHA of zo, is het helemaal geen dooddoener (ha, ik heb onlangs nog een kratje bier verdiend dankzij een afwijking in de regels die er toch niet bleek te zijn, en dat op zich is al reden genoeg, toch?
)
De inhoudelijke argumentatie zit 'm dus in het feit dat deze uniformiteit helderheid verschaft en misverstanden zowel voor- als achteraf voorkomt. Jammer, op deze manier wordt de kans om kratjes bier te verdienen aanzienlijk verkleint Maar het snijdt wel hout.

Daarom schreef ik al dat het 'een beetje' een dooddoener was omdat ik wel vermoedde dat er een gedachte achter zat.....maar ik wilde die gedachte graag uitgeschreven zien. Want wanneer je dat niet doet gaan anderen die gedachte zelf invullen, en dat leidt weer tot misverstanden en speculaties.....en kratjes bier..

Mijn mening daarentegen is dat het welzijn van het paard voorop zou moeten staan en aangezien we allemaal een setje scheenbeschermers in onze poetskist hebben liggen....waarom ze dan niet gebruiken of het gebruik ervan vrijlaten. Of om maar eens een scheve vergelijking te trekken (bestaan rechte eigenlijk wel): amateur ijshokeyers moeten een helm en aangezichtsprotector dragen (om van de tok maar te zwijgen) maar Profs hoeven dat niet want die moeten zo proffesioneel zijn dat ze de puck perfect kunnen sturen en er DUS niemand mee zullen raken????

Ik kan mijn paard perfect over/tussen/en door hindernissen sturen maar een plotseling blaffend hond, een kind die over de bakrand valt, een al te enthousiaste fan die meent op een Reining-evenement te zijn en ongearticuleerde keelklanken uit gaat stoten omdat ie denkt (kan niet) dat ik niet kan tellen, of een vogelnestje dat door een italiaanse aannemer gebouwd blijkt te zijn en plotseling vanuit de Hemel neerdaalt....allemaal zaken die ook een Pro niet in de handen heeft en van een keurige balkenproef heeft het paard in no-time een ramp gemaakt. Ik begrijp dat er regels zijn maar dit zou je gewoonweg niet moeten willen.

Wat Chris schrijft: waar door de aard van de manoeuvres het paard zichzelf zou kunnen beschadigen benadrukt nou juist wat ik bedoel. Inderdaad, een goed uitgevoerde trailproef voert niet tot beschadiging van het paard/door het paard zelf omdat de aard van de manoeuvres daar geen aanleiding toe biedt.....een vluchtreactie (hoe kort ook) als gevolg van door mij aangehaalde voorbeelden midden in een trailparcours kan die situatie echter wel oproepen, juist omdat er obstakels staan die er bij b.v. een reiningproef niet staan.

Het is mogelijk ook daarom dat de oproep tot een ereronde na de prijsuitreiking van een trailproef ook altijd gepaard gaat met de oproep om dit voorzichtig te doen...omdat die balkenbrij er nog ligt....het is daarom dat ik die rommel het liefst zo snel mogelijk en nog voor/tijdens de prijsuitreiking aan de kant wil hebben juist vanwege die ereronde en het gejoel/gejuich.

Misschien mag er dan dus wèl nagedacht worden over wijziging van een bepaalde regel binnen een zich tot het nederlands grondgebied beperkende vereniging. Dat we de regels van AQHA etc. niet kunnen veranderen begrijp ik wel. Maar wanneer de Ned. overheid ooit gebied aan ruiters om ten alle tijde een helm te dragen....terwijl het regelement voorschrijft dat we een hoed opmoeten....???

Je verantwoordelijkheid nemen daar waar die niet verplicht is getuigd van daadkracht en ik denk zelf dat toestaan van beschermende maatregelen snel genoeg bekend is bij Jury's die een WRAN show jureren wanneer daar goede bekendheid aan gegeven wordt. Zelfs met de Amerikaanse jury's viel er te overleggen over de Hollandse gebruiken tijdens het afgelopen Q-NK. Uiteindelijk hebben ze zelfs een onderdeel op de klompen gejureerd....op deze manier konden ze het op hun klompen aanvoelen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:52

Maar dan kom je nog aardig aan het discussieren over of dit soort bescherming het welzijn van het paard ten dienste staat.

Beenbescherming die te strak zit kan behoorlijke afknellingen veroorzaken (witte strepen in de vacht van een donkerbenig paard zie je met enige regelmaat). De bescherming kan als effect hebben dat ruiters minder voorzichtig worden. De bescherming is zelfs verboden bij bijvoorbeeld dressuur (mensen schijnen die bescherming aan te grijpen om er nare dingen in te stoppen).

Kortom: ik ben het wel eens met de regel dat het alleen bij de beginners mag. Meer ervaren ruiters horen voldoende onderscheidingsvermogen te hebben hun paard niet bloot te stellen aan al te gevaarlijke acties.

En ja. Die kunnen altijd voorkomen. Je paard kan ook besluiten te schrikken en over de bakrand te springen. Dan zou een singel met buikflap wel weer handig zijn misschien. Kortom: ergens moet dan een grens zijn. Ik vind dat die hier heel aardig ligt.

En uit eigen praktijk weet ik dat een paard heel goed in staat is zonder kleerscheuren op de balkjes te staan. Mijn paard is een evenwichtskunstenaar op rollende balkjes bijvoorbeeld