zadeltroubles: zadel scheef/paard scheef of ruiter scheef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: zadeltroubles: zadel scheef/paard scheef of ruiter schee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 08:54

Suzy schreef:
zonder beugels zakt het zadel direct naar links, maar dat zou theoretisch ook mogelijk zijn doordat ik scheef zit.
Ik zal eens proberen of iemand foto's wil maken met rijden
De instructrice is op de hoefslag achter hem gaan staan op het moment dat ik meende te voelen dat hij scheef liep (en ook het zadel naar links zakte) en zij kon wel zien dat hij ietsje scheef liep, maar niet overtuigend of dramatisch veel.

Ik wacht het dus nog even af hoe het zadel nu gaat uitzakken. Volgens de zadelmaker was het zadel trouwens weer naar links gezakt omdat daar altijd wordt opgestapt en het zadel daar dus veel meer inzakt dan op rechts....

Ik weet niet wat voor zadel je hebt maar van alleen het opstappen mag een zadel niet zo snel scheef worden. stap anders eens met een kratje op en als je zit meteen even in de rechter beugel staan.
Wat ik nog graag zou willen weten is wat je doet om je paard recht te richten. Wat doe je voor oefeningen. Als dat niet voldoende is dan blijf je aan de gang.

Anoniem

Re: zadeltroubles: zadel scheef/paard scheef of ruiter schee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:07

VSW --> HAR.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:09

Als ik dit zo lees zou ik toch eens objectief door een zadelmaker laten kijken. Naar mijn mening kan een goed passend zadel nooit zover weg zakken.
Bovendien moet een zadel na het corrigeren goed liggen en niet pas na verloop van tijd.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:53

harnessmaker schreef:
Als ik dit zo lees zou ik toch eens objectief door een zadelmaker laten kijken. Naar mijn mening kan een goed passend zadel nooit zover weg zakken.
Bovendien moet een zadel na het corrigeren goed liggen en niet pas na verloop van tijd.

Ik ben inmiddels teruggegaan met het zadel naar de winkel, maar daar werd gezegd dat het zadel gewoon niet scheef is en dat het aan mij ligt. Ik kan het wel weer inruilen, maar dan moet ik naar mijn mening belachelijk veel geld erop toe leggen..... zucht....

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:02

Laat anders eerst een fysiotherapeut naar je paard kijken. Als daar het probleem zit heeft het aan je zadel blijven veranderen geen zin.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:09

of combineer beide.... als het goed is vullen zadelmaker en fysio elkaar aan...

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 10:17

Met de rug van het paard is niets aan de hand (behalve als het zadel erop ligt). Als ik hem aan de longe heb lopen, bewonder ik bijvoorbeeld hoe geweldig ontspannen hij is gaan lopen (lees neus over de grond en ruim lopend).
Volgens mijn instructrice is hij ook sinds hij dit zadel heeft veel stugger geworden, zowel voor mij om te rijden als in het lopen. En als ik dan ook nog het gevoel heb dat het zadel continue scheef trekt lijkt het me reden genoeg om te denken dat het aan het zadel ligt.
Laatst heb ik nog eens gereden met een ander zadel en daar had ik absoluut geen problemen met scheefliggen. Ook merkte ik dat Sancho ineens weer pogingen nam om te ontspannen en zijn neusje te laten zakken.
Ik heb het zadel nog eens goed bekeken en door anderen laten bekijken, en ik ben ervan overtuigt dat de zadelboom een tordatie (of hoe je het schrijft) heeft (m'n vader durfde er zelfs een weddenschap voor een nieuw zadel voor af te sluiten).
Dit is niet echt van deze foto's op te maken, maar als je het zadel met de kussens (achterkant) naar je toe vastpakt (en de voorkant dus naar de tenen wijzend); dit recht, symmetrisch tegen je aan legt en voorzichtig het zadel naar voren kantelt ( dat de voorkant dus omhoog komt), is duidelijk te zien dat de voorboom niet symmetrisch is aan de achterboom en daar van voren naar rechts lijkt af te buigen.
Beetje moeilijk uitgelegd, maar ik hoop dat jullie het snappen. Ik heb er helaas geen foto's meer van gemaakt, wat ik eigenlijk had moeten doen....

Maar ik ben hiermee terug gegaan naar de winkel en heb duidelijk 'ge-eist' dat ik niet akkoord ga met een scheef zadel, en zeker niet voor deze prijs. Lang lang discussieren heb ik dan toch een vervangend zadel gekregen, die, eindelijk, fatsoenlijk en recht ligt. Wat een verademing als je daar nu mee rijdt!!