Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:51

@Allegra: heb je een foto van je hackamore?
'k Ben wel benieuwd! Ik wil ze àllemaal kennen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:53

Ja, idd moet je er anders mee rijden (dat is ook wat ik er fijn aan vind ). Net als je ook anders rijd met een bit met scharen, als het goed is neem je de teugels ook alleen maar aan als het echt nodig is (als het goed is dan). Maar ja, dat betekend dat je met een hack of western bit met shanks dus verder zonder kontakt rijd (of met heel licht kontakt). Dat vergeten veel mensen nog weleens

Jovarna, ik ga hem ff zoeken

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:59

klopt! ik rij nu met ongebroken bit Engels (Faram verdraagt geen gebroken bitten), en western/ freestyle met westernstang met scharen (grazing bit). ik neem de teugels eigenlijk nooit op, alleen als het echt moet. met buitenritten leg ik er een knoop in, en dan hang ik ze aan de zadelknop, hoef ik niks meer te doen! maar inderdaad, toen ik begon met een westernstang heb ik er heel erg rekening mee gehouden. achteraf was het een beetje overdreven, maar beter te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg toch? Faram doe het er prima op, maar ik rij net zo lief zonder bit.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:59

Dit is hem.

Afbeelding

Het kettinkje wat er daar nog aan zit heb ik vervangen door een riempje en hij hangt nu wat hoger, mijn toenmalige hoofdstel was te groot en kon niet kleiner

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:00

Heb de foto even bewerkt trouwens, is er niet echt beter op geworden

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:14

het is wel een hele mooie Hackamore hoor! het denkt inderdaad meer in dan het bitloze ding dat ik nu op het oog heb. maar wauw wat een plaatje! *kwijlt zichzelf onder*
trouwens, toen ik rondkeek voor een Hack hadden ze ze ook alleen maar met kinketting, een riempje vind ik inderdaad ook wel zo paardvriendelijk.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:44

Dank je (word er verlegen van ).
De neusriem is handgemaakt door aan zadelmaker, hij is dus ook uniek

Maar de kinketting van een hackamore kan je heel makkelijk vervangen door een riempje wat je ook aan je westernstang hangt (curbstrap). Kosten een paar euro.
Of je kan er zo'n kinkettingbeschermer aanhangen, dat heb ik de eerste tijd gedaan toen ik nog geen riempje had, zo een van alfa gel.

Maar ik wil nog wel graag een bitloos hoofdstel er bij, al is het maar voor werken in de bak en later als ik durf buiten.
Ik heb nu wel een cross rope bridle maar die vind ik niet zo fijn. Ik denk dat deze hoofdstellen duidelijk overkomen, vooral met wenden (mijn fjord is nogal op de teugel ingereden en reageert niet zo super op been en zithulpen. Het is al een stuk beter, maar toch is wat ondersteuning van de teugels wel handig soms. Maar ik hab haar ook pas ruim een half jaar ).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:58

Bedankt voor de foto. Als ik 't goed bekijk werkt het zo, dat als je de teugels aanneemt, de neusriem dan enigszins kantelt en daardoor druk uitoefent?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:06

nou, ik vind het een schitterend ding! als dit hoofdstel bij bevalt laat ik er misschien ook wel eentje maken, al denk ik dat deze goed genoeg is, hihi!
en idd, ik gebruik ook alleen maar riempjes voor onder de kin. ik zie de point niet van kettinkjes. een netjes aangeleerd paard zou goed genoeg moeten reageren op een riempje. net zoals scherpe bitten (zeg ik, die met een westernstang rijdt), als ze gebruikt worden 'omdat hij in het bos niet te houden is'. dat is toch iets rijtechnisch dunkt me... als je een paard koopt die omgeschoold moet worden kan ik me voorstellen dat het tijdelijk nodig is, maar verder?? nee, bij mij gaat dat er niet in hoor.

ik rij nu idd met halster soms, maar ik wil ook iets hebben dat wel meer inwerkt als het echt nodig is. Faram luistert erg goed, maar ook hij kan schirkken of een jolige bui hebben, en dan moet je toch iets hebben om het op te vangen (om het zo maar te noemen). in noodgevallen moet je hem wel kunnen keren of stoppen natuurlijk. nou heb ik dat nog nooit gehad sinds hij zo netjes loopt, maar er kan ALTIJD wat gebeuren, en dat hoeft niet eens aan je paard te liggen.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:12

Wat ik me nu heel erg af vraag.
Ik rij zelf met een dubbelgebroken watertrens. En rij met een licht contact teugeltje dressuur. Ik zou ook graag de overstap willen maken naar bitloos. Ik heb een stille hand en altijd licht contact. Maar nu vroeg ik me af of het heel anders is met een bitlooshoofdstel rijden. Hou je dan licht contact of maak je dan alleen contact als het nodig is?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:16

felicity schreef:
Wat ik me nu heel erg af vraag.
Ik rij zelf met een dubbelgebroken watertrens. En rij met een licht contact teugeltje dressuur. Ik zou ook graag de overstap willen maken naar bitloos. Ik heb een stille hand en altijd licht contact. Maar nu vroeg ik me af of het heel anders is met een bitlooshoofdstel rijden. Hou je dan licht contact of maak je dan alleen contact als het nodig is?

Ik hou licht contact
Vandaag heerlijk met mijn Haf wel 12 minuten gereden
Lekker wijken en schoudervoor doen zonder zadel en bit.
Ook nog de travers meegepikt, ikke heel erg trots op mijn superhaf!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:39

je kan met een dergelijk bitloos hoofdstel rpima dressuur rijden, kijk maar op de site van Jovarna, die rijdt ook dressuur.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:29

Jovarna schreef:
Bedankt voor de foto. Als ik 't goed bekijk werkt het zo, dat als je de teugels aanneemt, de neusriem dan enigszins kantelt en daardoor druk uitoefent?

Ja, dat klopt, nou kantelt de neusriem van iederen hack mee, maar hier zit het riempje veel hoger dan de gevoelige kingroeve, en voor zover ik weet zijn er geen kortere scharen te krijgen

dorientjuh

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:40

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:47

Dat is nog is handige info.
Vergeleken met de hoeveelheid bitloze hoofdstellen die er te koop zijn is deze nog best goedkoop.
Jammer dat we verder niet echt iets horen over deze dealer.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 11:57

ik heb hem besteld, na enige info gevraagd te hebben, en ze zijn erg netjes vind ik. na betaling zou het gelijk verstuurd worden, dus als het goed is heb ik het vrijdag of zaterdag. ben benieuwd! ik ga ook ff op paardnatuurlijk kijken voor die test, lijkt me wel leuk om te lezen!

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:12

Mooi zo Laat even weten hoe het gegaan is allemaal!
Bestel je die bruine trouwens of de zwarte?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 13:59

de bruine. ik heb een donkerbruin westernzadel, dus dan vind ik het wel mooier staan.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:04

Owja, had je al gezegd geloof ik
Ik heb een zwart zadel (Barefoot), maar ik vind die kleur bruin ook wel erg mooi eigenlijk.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:24

ik ook! en volgens mij kan die altijd nog zwart gemaakt worden, maar andersom niet... ik vind bruin zowiezo mooier. ik heb maat Full genomen. na het lezen van de test op paardnatuurlijk.nl leek het mij beter als het neusgedeelte langer is, en de inwerking meer van onder komt dan van opzij. dat is wat er daar gezegd wordt tenminste. ze zouden ook klein vallen, dus daarom ook de full maat.

de test was trouwens erg verhelderend, en ik ben blij dat dit hoofdstel zo'n goed resultaat kreeg. het is precies wat ik zoek voor Faram, dus dan zou ik het jammer hebben gevonden als het niet goed bleek te zijn. nou is Faram ook prima op een stalhalster te rijden, maar dat schijnt toch veel ruis te veroorzaken,en ik wil met zo licht mogelijke hulpen aan het werk. in de bak kan ik hem al laten wenden door alleen mijn hoofd te draaien, en ik denk dat we met dit hoofdstel en een paar dunne, lichte teugels nog verder kunnen komen daarin...

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:58

Een stalhalster werkt idd soms verwarrend, niet echt prettig.

Lastig eigenlijk met die maten. Ik geloof dat ik met een cob wel goed uit zou komen. Julia heeft geen lang hoofd. Ik wel altijd problemen met de keelriem, die past net met mt cob, maar die zit hier toch niet aan

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:01

Merrieveulen, ik heb ook gemailed voor zo'n hoofdstel maar dan een zwarte. (Zwart paard en zwarte Barefoot). Ik wil graag je reactie horen als je het hoofdstel hebt ontvangen dus schrijf me in bij dit topic.
De hackamore van Allegra vind ik bijzonder mooi! Je moet maar net een zadelmaker of handig persoon in de buurt hebben die zo'n moeie neusriem erop kan zetten

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:11

Kwaliteit is super! ik rijd al een jaar met de bruine, en het leer is veel dikker en steviger dan die van emiel voest (stalgenoten van mij hebben die). Ben er erg blij mee

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 23:05

leuk om te horen! ik heb het geld Dinsdag overgemaakt, dus ik verwacht hem morgen of begin volgende week. kan niet wachten! ik heb al een paar mooie dunne touwteugels gemaakt ervoor.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:10

De hackamore neusriem met veertje komt bij mij vandaan , ik wilde heel erg graag een hack met veertje erop en heb hem laten maken door Louis / Sablou ofwel http://home.planet.nl/~kerkh087/vaquero/

Heb zelf de S-schaartjes aangeleverd