barebackpad/ boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:16

Ik vind het ten eerste raar dat ze je aanraden om met een gewoon wolle dekje te rijden. Daarmee verkloot je je paard, om het zo maar even te zeggen.
Goed dat je zoekt naar een andere oplossing.
Ik heb de sympanova, vind het op zich een fijn dekje, hij zweet totaal niet, alleen heeft Anouar wel twee grote kale plekken achter op z'n rug, net onder het dekje, dus niet van de rand. Met m'n oude zadel had hij dat ook altijd een beetje, maar niet zo erg.
Ik weet niet of dit echt van het dekje komt, misschien heeft hij het met de gewone grandeur ook. Dat weet ik niet.

nickyu

Re: barebackpad/ boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:11

opala schreef:
Een zadel past of niet. En dan heb je nog een theoretische en praktische kant aan alle dingen. Ik zou wel willen weten hoeveel paarden, welke met boomloze zadels worden bereden, last van drukplekken hebben.

en welk dek ze er onder hebben liggen ...
en dan nog het ene boomloos met dek a ligt perfect op het ene paard en niet op het andere , maar dat heb je ook met boomzadels (alleen nu dan hoe de kussens gebouwd en gevuld zijn ..)

ook in een boomloos heb je een " boompje" die drukkingen kan veroorzaken

hoor trouwens meer klachten over het boomloos in combi met een dure special pad dan met een stevige roundskirt pad (maar de laatste optie die wel goed de druk verdeeld is minder tot niet geschikt voor de paadjes met behoorlijk wat schoft ..)

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:29

Anouar15 schreef:
Ik vind het ten eerste raar dat ze je aanraden om met een gewoon wolle dekje te rijden. Daarmee verkloot je je paard, om het zo maar even te zeggen.
Goed dat je zoekt naar een andere oplossing.
Ik heb de sympanova, vind het op zich een fijn dekje, hij zweet totaal niet, alleen heeft Anouar wel twee grote kale plekken achter op z'n rug, net onder het dekje, dus niet van de rand. Met m'n oude zadel had hij dat ook altijd een beetje, maar niet zo erg.
Ik weet niet of dit echt van het dekje komt, misschien heeft hij het met de gewone grandeur ook. Dat weet ik niet.

Yap 'k vind het achteraf bekeken ook héél raar. Nuja heb nog maar 2 keer met dat zadel gereden hoor, dus 'k heb m'n paard zeker nog niet verkloot
Gelukkig ben 'k op internet op zoek gegaan naar meer informatie. In de ruitershop wouden ze me een wolletje van mattes verkopen (zonder inlagen) ma'k heb eerst getest met mijn eigen wolletje en 'k heb ook ondervonden dat het inderdaad niet goed is. Ben dan via internet op de website van barefoot uitgekomen en heb het probleem dat ik heb met naar hun gemaild en ze zeiden ook da'k niet met zo'n wolletje mag rijden, en raden me inderdaad die pads van grandeur aan. Het is alleen heel jammer dat die zo duur zijn en niet in de winkel te verkrijgen zijn. Toen ik mijn probleem aankaartte in de ruiteshop wouden ze me onmiddelijk een andere pad van mattes verkopen waar ze zelf inlages voor zouden maken en zelf inlagvlakken zouden stikken ma toen ze me de prijs zeiden heb 'k ervoor bedankt... Ze vroegen er 180 euro voor... Daar heb 'k via de website een physiopad van grandeur voor... Daarmee da'k graag jullie bevindingen even wou weten.

@Anouar15: Misschien neemt die pad niet genoeg het zweet op waardoor het een beetje gaat schuren op je paard? Vermits je er vroeger met een gewoon zadel ook last van had... Nuja het paardje waar ik het zadel opgelegd heb heeft niet vlug last van schuurplekken op de rug... M'n eigen paardje is nog altijd afwachten... Ze is nog niet zadelmak. Heb het boomloze zadel eigenlijk gekocht om haar in te rijden (dat kan niet stuk raken door te vallen), en wil er later mee gaan wandelen.
Heb je ook het gevoel dat de ruggenwervel echt vrij ligt met die pad?

nickyu schreef:
hoor trouwens meer klachten over het boomloos in combi met een dure special pad dan met een stevige roundskirt pad (maar de laatste optie die wel goed de druk verdeeld is minder tot niet geschikt voor de paadjes met behoorlijk wat schoft ..)

Mag 'k eens iets vragen? Wat is een roundskirt pad?
Bwah die pads maken toch niet uit wat voor schoft het paard heeft? Ik zou die drukplekken dan eerder zoeken bij de voorpommel die niet hoog genoeg is.... Ik ben trouwens van plan om voor m'n paardje een hoge voorpommel te bestellen bij Barefoot... Daar barefoot en randoll's ongeveer dezelfde boomloze zadels zijn. Alleen lijkt de randoll's een goedkopere, minder afgewerkte namaak. Zo heeft m'n paardje toch nog wat overschot aan de schoft. Als je merkt dat het zadel drukkingen veroorzaakt kan je toch die voorpommel nog volsteken met zacht materiaal... Dat zou toch drukplekken moeten tegengaan, vermits dat er op de voorpommel geen druk staat, of ben ik nu fout?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:04

Hij heeft ook geen last van de plekken, het ziet er alleen een beetje raar uit. Er begint nu weer haar op te groeien omdat z'n zomervacht er weer aan komt

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:14

aaaaah
mjah 'k hoop dat die pad niet te verstikkend is... Wol neemt het zweet goed op, dat heb je wel onder die standaard grandeur heb 'k gezien.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:20

Dat is nep bont, dat zweet dus vrezelijk en neemt geen vocht op.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:48

aaaaah mjah... dat was wa'k me eigenlijk wel afvroeg... daarmee da'k niet echt de standaard grandeur wou maar eerder de sympanova grandeur.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:19

lucienne schreef:
heej,

Ik willde ook boomloos gaan rijden omdat ik dacht dat dat lekkerder voor mijn paard was. ik ben gaan zoeken en kwam dit stukje tegen.

De meest verbreide misvatting is wel dat iets dat zacht is de druk verdeelt. Hoe vaak heb je wel niet gehoord dat je een slecht passend zadel beter kan laten passen door er een dikke sjabrak/pad onder te leggen? Of dat een boomloos zadel de druk goed verdeelt als je maar zorgt dat er een zacht dekje onder zit? We hebben vroeger allemaal het verhaal over de prinses en de erwt voorgelezen gekregen, maar er kennelijk weinig van geleerd. Daarom deze tweede kans

Wat we met deze kennis kunnen doen? Simpel: Allereerst beseffen dat boomloze zadels de druk niet verdelen. Ten tweede beseffen dat het "opvullen" van holtes onder een slecht passend zadel de druk niet verdeelt, en dat je drukpunten evenmin kunt maskeren door er maar een extra sjabrak of pad onder te leggen. Een zadel past... of het past niet.

(bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ize]

Daarom zit er bij boomloze zadels een speciale pad, die de ruggengraat vrijhoud en de druk ook goed verdeelt. Mijn paard loopt er in ieder geval heerlijk mee!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:28

Adrienna schreef:
Daarom zit er bij boomloze zadels een speciale pad, die de ruggengraat vrijhoud en de druk ook goed verdeelt. Mijn paard loopt er in ieder geval heerlijk mee!

Welke pad gebruik jij Adrienna?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:54

ik heb nog een vraag dan.. heeft iemand een foto van een randoll zadel??

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:33

http://www.dejart.nl/Gaia/bitloos-boomloos.jpg

Mijn Randolls (oudere versie, nieuwe schijnt anders te zijn) Ik heb er nu een Grandeur pad onder liggen maar ben ik niet echt tevreden over. Ik wil liever een pad van HAF, maar die pasvorm is (nog) niet goed voor onder een boomloos zadel. Dus ik ben nog even verder aan het kijken voor een geschikte pad.
Dat is wel vervelend aan een boomloos zadel, de pad, maar verder zit het zoveel beter dan een boomzadel.

Dat verhaal met de plank, stoelen en matras vind ik echt onzin. De rug van een paard kun je niet vergelijken met een gat tussen twee stoelen .

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:37

ben geintereseerd erin omdat vera ook altijd vervelend doet (zie weglopen) als het zadel eraan komt. Heb de eigenaar gevraagd om idd een dekje van HAF te kopen maar ze blijft het doen.. En omdat mensen zeggen dat een randolls goedkoper is dan bareback is dat voor mij meer een optie. anders word het wel erg duur voor de eigenaar en zo vaak rijd ik nu ook weer niet met het paard..