Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
opala schreef:Een zadel past of niet. En dan heb je nog een theoretische en praktische kant aan alle dingen. Ik zou wel willen weten hoeveel paarden, welke met boomloze zadels worden bereden, last van drukplekken hebben.
Anouar15 schreef:Ik vind het ten eerste raar dat ze je aanraden om met een gewoon wolle dekje te rijden. Daarmee verkloot je je paard, om het zo maar even te zeggen.
Goed dat je zoekt naar een andere oplossing.
Ik heb de sympanova, vind het op zich een fijn dekje, hij zweet totaal niet, alleen heeft Anouar wel twee grote kale plekken achter op z'n rug, net onder het dekje, dus niet van de rand. Met m'n oude zadel had hij dat ook altijd een beetje, maar niet zo erg.
Ik weet niet of dit echt van het dekje komt, misschien heeft hij het met de gewone grandeur ook. Dat weet ik niet.
nickyu schreef:hoor trouwens meer klachten over het boomloos in combi met een dure special pad dan met een stevige roundskirt pad (maar de laatste optie die wel goed de druk verdeeld is minder tot niet geschikt voor de paadjes met behoorlijk wat schoft ..)
lucienne schreef:heej,
Ik willde ook boomloos gaan rijden omdat ik dacht dat dat lekkerder voor mijn paard was. ik ben gaan zoeken en kwam dit stukje tegen.
De meest verbreide misvatting is wel dat iets dat zacht is de druk verdeelt. Hoe vaak heb je wel niet gehoord dat je een slecht passend zadel beter kan laten passen door er een dikke sjabrak/pad onder te leggen? Of dat een boomloos zadel de druk goed verdeelt als je maar zorgt dat er een zacht dekje onder zit? We hebben vroeger allemaal het verhaal over de prinses en de erwt voorgelezen gekregen, maar er kennelijk weinig van geleerd. Daarom deze tweede kans
Wat we met deze kennis kunnen doen? Simpel: Allereerst beseffen dat boomloze zadels de druk niet verdelen. Ten tweede beseffen dat het "opvullen" van holtes onder een slecht passend zadel de druk niet verdeelt, en dat je drukpunten evenmin kunt maskeren door er maar een extra sjabrak of pad onder te leggen. Een zadel past... of het past niet.
(bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ize]
Adrienna schreef:Daarom zit er bij boomloze zadels een speciale pad, die de ruggengraat vrijhoud en de druk ook goed verdeelt. Mijn paard loopt er in ieder geval heerlijk mee!