hoe vaak moet je een zadel en hoofdstel invetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingridje16

Re: hoe vaak moet je een zadel en hoofdstel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:07

Ik probeer 1x per maand alles helemaal schoon te maken.
Verder maak ik het af en toe alleen met zadel zeep schoon. Voor wedstrijden etc.
Heb gewoon zadelzeep in een spuitfles dat is even uitwrijven en alles glimt weer en is schoon.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:11

Mijn sponsje en doekje zijn na de spray wel degelijk vies Knipoog

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:13

Bij ons gaat over al het tuig, na elke training een sponsje vet. Houd het leer soepel, en jaren lang mooi. Bovendien staat het opgeruimd, als er bv klanten komen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:23

grappig om te lezen hoe verschillend alles wordt onderhouden, en ook de verschillende adviezen.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook al heel wat te horen heb gekregen. En het een beetje verschilt per hoofdstel/zadel. Ook dingen die sterk afgeraden zijn (zoals een aantal dagen in de olie) heb ik wel eens gedaan. Werkte op dat moment perfect.

Mijn zadelmaker heeft afgeraden om zadelzeep te gebruiken. Persoonlijk doe ik dat ook zelden. Als het vies is vaak een licht vochtige doek erover.

Verder wordt veel verteld balsem en hamanol (stubben?!) te gebruiken. Veel minder vet en olie. Olie is idd verteld dat de stiksels slijten, echter heb je het dan over jaaaaren voordat je dat merkt.

Ik kijk gewoon hoe mijn hoofdstel/zadel er aan toe is. De ene maand wordt het meer gebruikt dan de andere. Als het regent of erg heet is dan maak ik het hoofdstel sowieso schoon. Of ik het insmeer met vet/olie/balsem hangt maar net af van hoe het eruit ziet. Ik gebruik verschillende producten, en nooit na een bepaalde periode. Gewoon als ik het nodig vind.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:10

Ik probeer het zo'n 2x per maand te doen, maar soms schiet het er bij in en het is ook iets wat ik snel vergeet.
Ik maak het eerst schoon met vochtige toiletdoekjes, en daarna laagje vet eroverheen, en op de stukken die veel 'zuipen' ook nog een laagje olie.
Dat laat ik een nachtje intrekken en dan doe ik het na met een doek voor ev. restjes.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:16

Ik heb sinds kort een nieuw zadel en heb daarbij het volgende advies gekregen:
- de eerste 2 weken om de dag invetten. Dit om een soort beschermlaagje op het leer te krijgen
- daarna om de week ongeveer
- Voor de onderkant van het zadel en het deel waar de singelstoten zitten gebruik ik Passier balsem. Erg fijn vet spul, wat goed intrekt. Vooral de onderkant van het zadel niet vergeten, dit om uitdroging door het zweet van je paard tegen te gaan. Daar krijg je van dat harde leer van.
- dan gebruik ik op de bovenkant lederdressing. Dit omdat de kniewrongen van kunsttrof zijn en als je olie of balsem gebruikt wordt dat er helemaal door opgezogen.
- zadelzeep hoef je alleen te gebruiken wanneer je zadel echt vies is.

Ze vertelde mij dat het belangrijk was om het poetsen goed bij te houden. Dus echt 2x per maand ongeveer. Soms doe ik het iets vaker, soms iets minder vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:54

VSW --> HAR.

xDanielle, zou je in het vervolg op de leeftijd van topics willen letten? Een 3 jaar oud topic omhoog halen heeft doorgaans niet zoveel zin, vanwege de overige reacties laat ik hem wel open nu Lachen

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:59

Ik heb een kunsstof zadel, dus daar doe ik niks aan.. Lachen

Mijn hoofdstel probeer ik altijd 1x in de maand ongeveer,
maar eerlijk gezegd heb ik hem vorige week na maanden
weer eens gedaan..