grappig om te lezen hoe verschillend alles wordt onderhouden, en ook de verschillende adviezen.
Ik moet zeggen dat ik zelf ook al heel wat te horen heb gekregen. En het een beetje verschilt per hoofdstel/zadel. Ook dingen die sterk afgeraden zijn (zoals een aantal dagen in de olie) heb ik wel eens gedaan. Werkte op dat moment perfect.
Mijn zadelmaker heeft afgeraden om zadelzeep te gebruiken. Persoonlijk doe ik dat ook zelden. Als het vies is vaak een licht vochtige doek erover.
Verder wordt veel verteld balsem en hamanol (stubben?!) te gebruiken. Veel minder vet en olie. Olie is idd verteld dat de stiksels slijten, echter heb je het dan over jaaaaren voordat je dat merkt.
Ik kijk gewoon hoe mijn hoofdstel/zadel er aan toe is. De ene maand wordt het meer gebruikt dan de andere. Als het regent of erg heet is dan maak ik het hoofdstel sowieso schoon. Of ik het insmeer met vet/olie/balsem hangt maar net af van hoe het eruit ziet. Ik gebruik verschillende producten, en nooit na een bepaalde periode. Gewoon als ik het nodig vind.