Peesbeschermers, waarvoor zijn ze nou eigelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:29

dat klopt... er zijn paarden die het nodig hebben...en er zijn paarden die het nietl nodig hebben.. hetzelfde verhaal als b.v een gelpad of een bontje.. misschien worden springschoenen wel de nieuwste hype Schijnheilig

Haha!

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:13

Heee

ik gebruik zins vandaag peesjes met springen dat is toch nodgi voor als ie met de benen tegen de sprong komt want ze was hier laats kreupel door!

Groetjess

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:20

Ramona tikt graag aan. Zeker als we tempowisseling rijden, dus voor de zekerheid maar om :)

Assiej

Re: Peesbeschermers, waarvoor zijn ze nou eigelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:23

Ik rijd ook eigenlijk altijd met peeskappen. In de zomer vaak zonder.

Vooral nu ik straks mijn paard terug krijg, zal ik hier extreem op gaan letten (heeft peesblessure gehad) daarom wil ik geen risico meer lopen met het (toch altijd) zwakkere been nu.

Achter vind ik het niet nodig want mijn paard tikt niet aan. Net als springschoenen ook niet nodig zijn bij mijn paard.
Soms gebruik ik achter bandages, maar dat is geen must.

In het land altijd peeskappen en strijkappen. Beter voorkomen als genezen............

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:16

Als een paard loopt, strijken bij sommige de benen heel erg tegen elkaar aan. Als dit vaak gebeurd, kan er beschadiging optreden. Hiervoor zijn peesbeschermers. Om peesblesure's e.d. te voorkomen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:13

Verplaatst van VSW naar HAR.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:22

Assiej schreef:
Ik rijd ook eigenlijk altijd met peeskappen. In de zomer vaak zonder.

Vooral nu ik straks mijn paard terug krijg, zal ik hier extreem op gaan letten (heeft peesblessure gehad) daarom wil ik geen risico meer lopen met het (toch altijd) zwakkere been nu.

Achter vind ik het niet nodig want mijn paard tikt niet aan. Net als springschoenen ook niet nodig zijn bij mijn paard.
Soms gebruik ik achter bandages, maar dat is geen must.

In het land altijd peeskappen en strijkappen. Beter voorkomen als genezen............

Maar dan staat hij de hele dag in het land met kappen om ?

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:00

Tomaatje schreef:
Hebben jullie dan ooit wel eens gehoord van een paard dat zichzelf voor de pezen heeft geslagen :?

Maar dan zijn ze dus eigelijk overbodig. Omdat een paard normaal geen ondersteuning nodig heeft.

ja zeker van gehoord! en ik hoor meestal toch wel bij het rijden minimaal 1x een harde tik van het aantikken van de peesbeschermers/strijklappen! dan ben ik blij dat ze om zitten, stel je voor dat dat het voorbeen van je paard was, lijkt me geen fijn gevoel!!

onze paarden stonden eerst ook met peesbeschermers in de paddock/weiland. dit meestal het 1e uur omdat ze dan nogal jolig waren en gekke sprongen maken, daarna gaan ze af! springschoenen blijven wel om, hier ondervinden ze namelijk geen last van en idd voorkomen is beter als genezen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:56

Jordy_ schreef:
Als een paard loopt, strijken bij sommige de benen heel erg tegen elkaar aan. Als dit vaak gebeurd, kan er beschadiging optreden. Hiervoor zijn peesbeschermers. Om peesblesure's e.d. te voorkomen.

Gebruik dan gewoon strijklappen, die zijn gemaakt voor paarden die strijken. Peesblessure heeft niets met strijken te maken, de pezen die een peesbeschermer beschermt zitten aan de achterkant van het been, ik neem aan dat je paard daar niet strijkt ;)

Peesbeschermers zijn handig met springen, bij de landing zou je paard zomaar met z'n achterbeen z'n voorbeen kunnen aantikken. Als bescherming tegen het aantikken van de sprong heeft zo'n plastic kapje geen enkel nut, weet je wel wat voor kracht en snelheid er in zo'n paardenbeen zit, dan heb je echt niks aan een peesbeschermertje als je paard de sprong raakt. Verder is het helemaal niet erg als je paard de sprong es raakt, leert 'ie z'n poten van optillen.
Verder zijn er paarden die ook met gewoon rijden de voorbenen aantikken met de achterbenen, die paarden zijn dan bijvoorbeeld kort in de rug. Dan zou je ook van die peesbeschermers kunnen gebruiken. Maar verder is het vooral mode, paardensportproductfabrikanten moeten tenslotte ook verdienen en door slimme marketing zijn setjes, inclusief peesbeschermers, tegenwoordig hip. Scoort kennelijk goed bij overbezorgde paardenmeisjes. Kom op, als hij zich es een keertje aantikt wordt 'ie zich bewust van zijn lichaam, je zou je ook eens kunnen afvragen of het aantikken geen taktfout is en gewoon gaan rijden aan je paard. Bovendien: paarden zijn vee, geen my little ponies. Doe die maar peesbeschermers om, die merken het ook niet als hun been oververhit raakt door al die goedbedoelde beschermmeuk.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:37

Ik gebruik ook peesbeschermers omdat mijn pony met haar hoef tegen haar andere been aanstrijkt (voorbenen). Daarnaast is ze nogal jong met weinig evenwicht en controle over haar eigen lichaam waardoor ze snel struikeld over haar eigen benen.
Heeft verder niets met ondersteuning te maken, maar met wondjes die ze anders krijgt :)

charlie430

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:26

Ik snap goed dat de peesbeschermers van voor beschermen tegen het aantikken en de strijklappen van achter beschermen tegen het strijken maar van die peesbeschermers die helemaal rond het achterbeen gaan, tegen wat beschermen die dan want het achterbeen kan langs achter toch niet aangetikt worden? Of ben ik verkeerd?

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:45

charlie430 schreef:
Ik snap goed dat de peesbeschermers van voor beschermen tegen het aantikken en de strijklappen van achter beschermen tegen het strijken maar van die peesbeschermers die helemaal rond het achterbeen gaan, tegen wat beschermen die dan want het achterbeen kan langs achter toch niet aangetikt worden? Of ben ik verkeerd?

Voornamelijk voor de ondersteuning én het beschermen. Strijklappen ondersteunen namelijk helemaal niets. Ik gebruik voor puur peeskappen om zijn pezen te beschermen en achter strijklappen of bandages, bandages zelden.

Vroeger reed ik nooit met bescherming. Door mijn paard kaal te laten lopen had ik het idee dat doordat zijn benen geen ondersteuning kregen van peeskappen oid ze er alleen maar sterker van werden. Nu heeft hij bij zijn huidige eigenaar een peesblessure opgelopen dus nu zal ik het voortaan wel doen (ik koop hem weer terug van haar)

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:06

Tomaatje schreef:
Maar die heeft niemand nou juist waar standaard om...

Ja hoor, mijn merrie tijdens een langere buitenrit, die is net een diesel, laadt langzaam op en wordt zo gek als een deur. Ze heeft al meerdere keren door rare sprongen het vel van haar kootholtes afgeschraapt :\
En de 3 jarige tikt nog veel aan, dus die heeft standaard springschoenen om. Zodra hij meer kracht van achter krijgt zullen ze overbodig worden.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:12

charlie430 schreef:

Ik vond het in de cross altijd wel fijn om zowel voor als achter dichte beschermers te gebruiken, ik gebruikte dan pijpkousen. Maar goed ook, ze schaafde een keer over een boom en die hele pijpkous lag aan gort.