Kwalitatief dressuurzadel, verwisselbare boom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 07:47

Concorde schreef:
Ik heb een Arena (goedkope zusje van Bates), nieuw zijn die rond de €1500 geloof ik (ik heb hem tweedehands op de kop getikt voor +-700, was toen als nieuw). Vind het een heel fijn zadel en kwalitatief netjes, mooi zacht leer, de kniewrongen hebben klittenband, dus die kun je zelf verplaatsen of vervangen door een ander model (ik vind halve wrongen fijner, dus heb kleintjes gekocht).

En voor Wintec geldt hetzelfde, allemaal uit dezelfde fabriek. Het is alleen of je plastic wilt of leer of een combinatie.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 07:51

DuoPenotti schreef:
Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels zijn toch dezelfde betreft hoe de boom is gemaakt.

Enkel leer of kunststof is daar toch het verschil?

Klopt.
En wintec/arena/bates ook.

En Tekna/letek/Ikonic idem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kwalitatief dressuurzadel, verwisselbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 07:52

Dat van ikonic wist ik nog niet. Weer wat geleerd. Dank je

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 07:53

Is handig met de kopijzers, alleen het kleurtje is anders (Tekna is rood. Ikonic grijs)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 07:55

Ik heb GFS. Dressuur.
Zo’n fijn zadel en lekker zacht.
Uren door het bos rijden en dan nog geen last van mijn lijf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:02

Ik ben niet zo'n fan meer van Wintec qua aanpaspaarheid. Als het model aansluit bij de rug van je paard is het mooi dat je het kopijzer kan wisselen. Maar op onze Haflinger was het niet passend te krijgen en bleef het schuiven. Terwijl het op de pony die we hiervoor hadden ( ander model paard met hoge schoft) heel goed lag. Het is dus niet zo simpel dat je met de juiste maat kopijzer ook altijd een goed passend zadel hebt.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 22:06

Nee zeker niet, maar het geeft je iig mogelijkheden. En daarmee vergoot je de kans dat het passend te krijgen is op een ander paard.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 22:36

Wintec heeft cair en die kun je niet aanpassen, alleen van die schuimpjes tussen steken. Maar een zadel met wolgevulde kussen en verwisselbaar kopijzer geeft wel wat meer aanpasmogelijkheden naar mijn idee. Wintec past het mooist op rechte rugjes

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 22:46

Ik kan ook de GFS aanbevelen hoor. Ik heb de Monarch en die zit echt heerlijk zacht en ligt prima bij die van mij.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 21:18

Maar zit er nu een verwisselbaar kopijzer in de GFS? Daar wordt ik nog niet wijs uit…

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 21:23

Ja :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 21:38

Ja inderdaad.

En je hebt het Cob model voor de rondere brede paarden en het gewone model.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:18

Johnnydepony schreef:
Maar zit er nu een verwisselbaar kopijzer in de GFS? Daar wordt ik nog niet wijs uit…

In de GFS zadels passen 11 verschillende, verwisselbare, kopijzers en in de cob en pony modellen 15 maten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:34

Ik heb nog een Albion Adjusta zadel. Ligt hier wat te verstoffen, maar ik doe m nog niet weg want mn dochter rijdt vaak jonge dieren en het ligt vrijwel op elk paard wel goed. De Adjusta kan in 3 boommaten gemakkelijk worden aangepast. Je komt ze nog wel eens tegen op MP. Heb m destijds ook van iemand overgenomen voor 900. Dat was een koopje toen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:49

Sella kan aangepast worden in de koudpers. Veel zsdelpassers hebben die gewoon bij zich.

Ik heb er toevallig 1 over, 17,5”.
Afbeelding

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:57

Ik heb een Wintec Pro Endurance Heart over, verwisselbare boom. Zit als een huis, zachter als de oude Wintecs. Looks van een dressuurzadel.

Afbeelding

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 15:12

Ik zag het al even kort voorbijkomen maar gooi ook graag WOW nog even op.

Ik ben absoluut geen zadel-expert of wat dan ook, maar heb ongeveer 15/16 jaar lang een wow zadel gehad voor mijn paard. Hij is in die jaren van dik naar dun en meer & minder bespierd gegaan. De aanpasbaarheid van Wow-zadels stelde hierbij nooit teleur. De luchtdruk kussens maakten het een heerlijk soepel zadel om in te zitten.

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 16:28

Hier heel goede ervaringen met Fairfax zadels! Echt een stuk zachter en lijkt ook kwalitatief beter dan zusje kent en masters. Zulke fijne zadels met verschillende opties.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:32

TS heeft nu een fairfax :)

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:03

Ik vind dat er met enige regelmaat nog wel fairfax tweedehands worden aangeboden. Wel afhankelijk van model. En anders even op kleinanzeigen van onze oosterburen kijken. Of berichtje op fb plaatsen in een van de zadel pagina's. Zo ben ik ook aan mijn fairfax gekomen, waarvan ik dacht dat het tweedehands niet te vinden was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:23

Een zadel in de pers is echt wel iets anders dan een aanpasbaar zadel. Ja, een regulier zadel kan in de pers en de kussens kun je vullen of juist wat eruit halen, maar dat is echt iets anders dan het kopijzer (veel mensen zeggen de boom, maar het gaat om het kopijzer) wat je kan wisselen, of de kussens die je aan kan passen met raisers zoals bij wintec, of zoals bij Wow met lucht. Wow heeft daarnaast nog het voordeel dat je echt letterlijk het hele zadel uit elkaar kan halen. Wij hebben nu 1 onderdeel los in bestelling en kunnen dan met de andere onderdelen samen weer een compleet zadel maken. Waar veel mensen zich wel in vergissen, is dat niet alleen het kopijzer en de breedte daarvan bepaalt of een zadel past of niet.