Vergelijkbaar hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:06

Nee, waarom zou dat gebeuren? Een keelriem zit ook niet strak.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:09

Knuffeldier schreef:
Zijn jullie met al die hoofdstellen zonder keelriem niet bang dat je paard zn hoofdstel afschudt?

Ik rij al jaren met alleen de bakstukken, western. Heb de frontriem eraf, net als de keelriem. Blijft prima zitten.

snorkel1986

Re: Vergelijkbaar hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 22:21

En alleen een leer bitje dan? verder geen riempjes..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 23:02

@snorkel1986: Dat is niet de paardvriendelijkste optoming. Een zgn war-bridle werkt heel fel in.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 23:08

snorkel1986 schreef:
En alleen een leer bitje dan? verder geen riempjes..

Die heb ik en dat vind ze niks.
Althans ze heeft heeeeel veel moeite met het feit dat hij anders zit dan een normaal bit, ik moet hem aan een kopstuk vast maken anders wilt ze hem niet in doen, en zit ze me echt aan te kijken of ik drie hoofden heb (aan kopstuk vast hop in zonder twijfel), en als ik haar niet bezighoudt gaat ze zitten ‘klieren met der tong (iets wat ze in 5 jaar tijd nog nooit heeft gedaan met een ‘gewoon bit/hoofdstel’).

Bv als ik het kopstuk los maak terwijl ik erop zit (bit zit dan even vast aan het bakstuk door een passant en niet door de gesp) en gelijk wegstap is er niks aan de hand en ze loopt er dan super op!

Super ontspannen, stil in de mond, lekker licht in de hand (geen verschil als normaal) etc, bit schuift ook niet naar beneden of opzij. En het moment dat ik afstap is ze bezig haar tong eroverheen te gooien en dat lukt der uiteindelijk ook, ze blijft dan verder ook rustig en zit me aan te kijken van ja help ff. En dan krijg je hem gewoon niet meer goed en in zonder weer aan het kopstuk vast te maken.

Dus daarvan weet ik niet of ik daar verder mee wil borduren.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 23:26

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 23:49

ImLucky schreef:
Budget versie van je OP in maat cob of pony zelfs
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... airfield-1

Omdat je schrijft ook veel neckrope (en dus miss bitloos?) te rijden, deel ik de volgende ook ff met je. Deze geeft door de korte vaste bakstukken ook een beetje drukverdeling op de neus, en geeft tegelijk heel veel ruimte aan de kaak. Ben er zelf echt blij mee, en vind ook het gemak van aan en uit doen heerlijk.
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... -fairfield

Dat hackamore kopstuk heb ik, ik had hem gepast met bit in (had gehoopt wat euros te besparen) maar dan zit de kaakriem zo laag dat dat zelfs met gaatjes tang niet te redden is _O-

Dat hoofdstel ziet er heel interessant uit!
Ik heb al wat besteld, maar kreeg vandaag een mail dat ze niet weten wat de levertijd is, dus dit hoofdstel houd ik in gedachte!

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 00:28

Als het gaat om zo min mogelijk riempjes vast moeten doen bij aandoen is deze van kramer ook een optie:

https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... ..F...S%3e

Ik heb m zelf al een jaar of 5, en blijft ondanks mijn mishandeling van nooit schoonmaken, gewoon mee de zee in, in vochtige stalkast hangen en eens in de paar jaar een keer een vetje heel netjes en soepel.

Mijn merrie reageert vergelijkbaar als jouw paard op leren bit, micklem liep ze prima op maar vond ik zelf niet mooi, en daarna ben ik uitgekomen op de torsy (pro, die ik alleen met trensbit gebruik).
Gebruik die van kramer voor longeren, daar heb ik kneveltrens inhangen zodat hij echt niet door dr mond kan gaan als ze weer eens bezig is (bijna 29 en de term benidorn bastard past haar wel)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 00:48

Dorien66 schreef:

Een keelriem hoort wel zo strak dat het hoofdstel er niet af gaat :Y)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 09:06

TurdusMerula schreef:
Dorien66 schreef:

Een keelriem hoort wel zo strak dat het hoofdstel er niet af gaat :Y)

Nee. Keelriem hoeft helemaal niet en al helemaal niet strak.

Het is echt een achterhaald sprookje dat een keelriem kan voorkomen dat een hoofdstel eraf geschud wordt.

Een hoofdstel komt eraf door schuren of iets anders wat wrijft langs het hoofdstel. En dan helpt een keelriem meestal ook niet, kijk de tig filmpjes van missers in springwedstrijden op youtube maar.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:43

Ik heb geen probleem met het rijden zonder keelriem, en een stevig hoofdstel verlies je idd niet zomaar. Maar het idee ervan is wel dat het eea zou kunnen tegenhouden. En als je het daarvoor wil inzetten, moet het dus zo strak dat het iets zou kunnen doen.
Als je een keelriem zo los hebt hangen vraag ik me idd af waarom het aan je hoofdstel zit.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 13:10

Ik heb verschillende PS of Sweden hoofdstellen, nog nooit zijn ze losgekomen/afgeschoven :)
Er bestaat ook een losse keelriem die je eraan kan maken, voor wedstrijden enz.

Afbeelding

TS, waarom wil je niet het hoofdstel uit je openingspost?
Dat model heb ik al verschillende keren in de sale gezien voor een leuke prijs!

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-26 09:26

Farjen schreef:
Ik heb verschillende PS of Sweden hoofdstellen, nog nooit zijn ze losgekomen/afgeschoven :)
Er bestaat ook een losse keelriem die je eraan kan maken, voor wedstrijden enz.

[ Afbeelding ]

TS, waarom wil je niet het hoofdstel uit je openingspost?
Dat model heb ik al verschillende keren in de sale gezien voor een leuke prijs!

Ik heb veel slechte dingen gehoord over het leer van PS en dan vind ik hem ook in de sale net te duur.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:30

Oh daar kan ik niet over meespreken, het leer is heel zacht en goed van kwaliteit vind ik. Mijn ene hoofdstel heb ik nu 5 jaar en ziet er nog steeds als nieuw uit.