Boomloos dressuurzadel, wie ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 20:51

Furst schreef:
Ja, ze zijn nu flink in de korting namelijk, maar dat is vrees ik niet geldig op die variant en dan moet je ze laten maken, denk ik.

Nee weet welke korting je bedoelt maar dat is alleen op de voorraad zadels bij Edix inderdaad

Jinte

Re: Boomloos dressuurzadel, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 21:35

Ik ben zeer tevreden over mijn Ghost C model. Zit heerlijk
Afbeelding

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 20:35

dieseltje09 schreef:
Ik heb er ondertussen een aantal gehad :+
Edix Tudor
[ Afbeelding ]
Edix Tariq
[ Afbeelding ]
Ghost
[ Afbeelding ]

Ghost zit echt zalig! Super zacht, heel vrij. Te vrij toen ik wat hoger dressuurmatig aan de gang ging. Merkte dat bv met uitgestekte draf doorzitten of knullig gesprongen galopwissels dat ik grip miste.

Edix moet je net liggen denk ik. Ik kon op de Tariq op die fjord echt prettig zitten. Op de Tudor op de bruine zat ik als zoutzak en kreeg ik extreem last van mijn liezen terwijl die minder breed was als de fjord :')

De union als zadel erbij staat op lijstje om toch nog eens te proberen, maar voor nu ligt er een boomzadel verder op

Thanks voor het delen van je foto’s en info. Het valt me op bij die boomloze zadels dat het echt op het paard ligt en er niet om heen, hoort dat?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:49

Gizeppie schreef:
dieseltje09 schreef:
Ik heb er ondertussen een aantal gehad :+
Edix Tudor
[ Afbeelding ]
Edix Tariq
[ Afbeelding ]
Ghost
[ Afbeelding ]

Ghost zit echt zalig! Super zacht, heel vrij. Te vrij toen ik wat hoger dressuurmatig aan de gang ging. Merkte dat bv met uitgestekte draf doorzitten of knullig gesprongen galopwissels dat ik grip miste.

Edix moet je net liggen denk ik. Ik kon op de Tariq op die fjord echt prettig zitten. Op de Tudor op de bruine zat ik als zoutzak en kreeg ik extreem last van mijn liezen terwijl die minder breed was als de fjord :')

De union als zadel erbij staat op lijstje om toch nog eens te proberen, maar voor nu ligt er een boomzadel verder op

Thanks voor het delen van je foto’s en info. Het valt me op bij die boomloze zadels dat het echt op het paard ligt en er niet om heen, hoort dat?

Ja dat is wel een beetje zoals het hoort, komt omdat je altijd een pad met inlages nodig blijft houden en die zorgt ervoor dat je gewoon wat meer op komt te liggen…

Een boomzadel ligt inderdaad voor het zicht meer over een paard.

Andere oplossing want of dit een boomloos is of een boomzadel daar zijn de meningen beetje over verdeeld :+ (de fabrikant noemt het zelf geen boomloos zadel maar het is wel echt mega flexibel)

Een Baloun! Wel het gevoel hebben dat je niet “op” je paard zit door de kussens die er gewoon onder zitten maar wel de flexibiliteit(meer als edix!). Ik vond het echt een fantastische zadel maar hij was eigenlijk net niet de goede maat voor zowel mijn dochter als mij dus deze is ondertussen geadopteerd door een duitse :+
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:32

Het ene zadel ligt natuurlijk wat hoger dan het andere, maar an sich moet een ingereden boomloos / flexibel zadel imo echt niet meer bovenop een paard liggen dan een boomzadel. Eerder andersom juist.

In mijn beleving ga je juist 'boomloos' omdat je een soepeler, beter contact met je paard wilt.
Ien omdat je wilt dat je zadel zich aanpast naar je paard uiteraard)

Maar het kan voor het oog ook wat vertekenen natuurlijk.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:57

pmarena schreef:
Het ene zadel ligt natuurlijk wat hoger dan het andere, maar an sich moet een ingereden boomloos / flexibel zadel imo echt niet meer bovenop een paard liggen dan een boomzadel. Eerder andersom juist.

In mijn beleving ga je juist 'boomloos' omdat je een soepeler, beter contact met je paard wilt.
Ien omdat je wilt dat je zadel zich aanpast naar je paard uiteraard)

Maar het kan voor het oog ook wat vertekenen natuurlijk.

Maar ik snap wel wat TS bedoelt, voor het zicht is het beste en pakketje dat op een paard ligt. Qua gevoel absoluut eens dat je het niet merkt. Al moet ik zeggen dat ik wel echt veel meer gevoel had met mijn Ghost als de Edix zadeld. Die Edix is gewoon echt heel stuk stugger door de opbouw van die flex boom natuurlijk. Sterker nog durf met zekerheid te zeggen dat zelfs de Baloun voor het paard gevoel meer in de buurt komt van een Ghost/Barefoot als een Edix flextree

Ik vergeet trouwens nog 1 boomloos dressuurzadel dat hier gebruikt is geweest; Heather Moffet Flexee! Ook dat was geen verkeerd zadeltje maar ik had een kunststof variant en dat vond ik wel echt minder(het piepte als een gek met leren laarzen :') )

Afbeelding

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:05

Zo’n Baloun lijkt me ook echt heel interessant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:06

Die zijn echt fijn.
Maar 2e handse zie je niet veel.
Nieuw is uiteraard alles te krijgen :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:40

DuoPenotti schreef:
Die zijn echt fijn.
Maar 2e handse zie je niet veel.
Nieuw is uiteraard alles te krijgen :)

Ja ik zou die graag eerst eens testen, toch eens een pas sessie aanvragen misschien.