Welk Zadelmerk/type voor paard met rechte rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 22:16

De zadelmaker is vandaag geweest. Helaas past mijn huidige zaal niet meer. Ik moet op zoek gaan naar iets anders omdat hij niet meer intensief gereden wordt wil ik hier geen € 3500 aan uitgeven. Hij adviseerde ook om eens te kijken naar een boomloos dressuur zadel ik weet zelf niet zo goed wat ik hiervan vind.

Mijn paard is scheef. Zijn schouders zitten niet gelijk en zijn bekken ook niet. Dit komt door de artrose in het si gewricht. Het is compensatie van zijn lichaam daarom zakt mijn zadel naar links. Dit valt niet recht te trainen omdat hij niet meer intensief gereden kan worden. Wel geeft hij aan dat de seniorenritjes hem wel helpen om soepel te blijven en dat ik dit zeker moet blijven doen. Hij kan wel de vulling regelmatig aanpassen zodat het zadel hem niet in de weg gaat zitten wel heb ik een grotere boom maat nodig. Hij heeft mij wat tips gegeven aan zadels. Bijvoorbeeld de kent de master S line of een fryso Legancy. Mijn paard is gigantisch breed waardoor het lastig wordt om een wijde boom te vinden. Mijn huidige zadel is qua boomtype goed, alleen moet de boom breder zijn. Dit kan hij niet aanpassen, want dat is risicovol met een Hulse bos. Hebben jullie ervaring met boomloos zadels of deze type zadels?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Wat fijn dat je zo snel meer duidelijkheid hebt! Ik kan me voorstellen dat je geen heel duur zadel nu wilt aanschaffen voor de ritjes die je nog maakt. Ik vind het advies ook logisch klinken. Ik twijfelde om je boomloos aan te raden. Waarom ik twijfelde is omdat ik niet weet of het goed is voor de blessures. Het voordeel van boomloos is dat het wat vergevingsgezinder is als je paard veranderd, maar ik verwacht ook dat het zadel heel erg mee zal gaan in wat hij met zijn lijf doet. Als hij jou naar links gooit, verwacht ik dat het zadel daar helemaal in mee gaat en er mogelijk nog meer gewicht op links komt dan het al deed en het zadel misschien nog meer gaat schuiven. Ik kan me voorstellen dat het jullie probleem juist gaat versterken. Maar ik weet niet voldoende van boomloze zadels, jouw paard en z'n blessure om het je aan of af te raden. Ik zou het dus vooral gaan proberen en kijken wat je voelt met rijden.

Ik rijd zelf met een Kent & Masters GP. Ik vind het fijne zadels, zeker qua prijs kwaliteit verhouding, maar het belangrijkste is dat het bij jouw paard past. Dus ik zou vooral kijken wat hem nu mooi past en waar jij ook fijn in zit.

Evercreek

Re: Welk Zadelmerk/type voor paard met rechte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Logisch dat je zoekt met een bepaald budget voor wat je er nog mee doet. Misschien is een Edix de moeite waard om te proberen. Niet helemaal boom loos maar vormt wel naar het paard.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:10

Ilayla schreef:
Wat fijn dat je zo snel meer duidelijkheid hebt! Ik kan me voorstellen dat je geen heel duur zadel nu wilt aanschaffen voor de ritjes die je nog maakt. Ik vind het advies ook logisch klinken. Ik twijfelde om je boomloos aan te raden. Waarom ik twijfelde is omdat ik niet weet of het goed is voor de blessures. Het voordeel van boomloos is dat het wat vergevingsgezinder is als je paard veranderd, maar ik verwacht ook dat het zadel heel erg mee zal gaan in wat hij met zijn lijf doet. Als hij jou naar links gooit, verwacht ik dat het zadel daar helemaal in mee gaat en er mogelijk nog meer gewicht op links komt dan het al deed en het zadel misschien nog meer gaat schuiven. Ik kan me voorstellen dat het jullie probleem juist gaat versterken. Maar ik weet niet voldoende van boomloze zadels, jouw paard en z'n blessure om het je aan of af te raden. Ik zou het dus vooral gaan proberen en kijken wat je voelt met rijden.

Ik rijd zelf met een Kent & Masters GP. Ik vind het fijne zadels, zeker qua prijs kwaliteit verhouding, maar het belangrijkste is dat het bij jouw paard past. Dus ik zou vooral kijken wat hem nu mooi past en waar jij ook fijn in zit.

De kent en master S-line (met de minst ronde vorm boom) wordt mij aangeraden. Hij zei dat het een kwalitatiefvol zadel is, wel met weinig poespas en goed aanpasbaar. Ik heb meerdere opties meegekregen: Fryso Legancy, Hulsebos Balans (alleen in de meest wijde maat, die wordt niet aangeboden helaas), en de kent en master s-line of een boom loos zadel. Ik zelf heb echt geen verstand van boomloos. Ik ben nu aan het bekijken wat er allemaal is. Ik heb daar ook mijn twijfels bij.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:11

Capriootje schreef:
Logisch dat je zoekt met een bepaald budget voor wat je er nog mee doet. Misschien is een Edix de moeite waard om te proberen. Niet helemaal boom loos maar vormt wel naar het paard.

Deze heb ik inderdaad naar gekeken. Het ziet er ook wel comfortabel uit.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Je kan beter een boomloos zadel hebben dan een slecht passende boom zadel.

Ik ben zelf ook wat voorzichtig met boomloos voor intensief gebruik, dan is een goedpassende boomzadel op lange termijn beter voor de rug. In jouw geval zou ik een boomloos zadel wel serieus overwegen. Met pads zijn die makkelijk aanpasbaar, ook bij scheve paarden, maar daar zal een boomloos zadelpasser je meer over kunnen vertellen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

Gizeppie schreef:
Mijn huidige zadel is qua boomtype goed, alleen moet de boom breder zijn.

Kan je niet tweedehands hetzelfde zadel met een bredere boom vinden?

Overigens zou ik niet je zadel scheef laten opvullen (tenminste, zo klinkt de oplossing van je zadelmaker). Dat is heel moeilijk weer recht te krijgen zonder de hele vulling eruit te laten halen (300 euro?), het zadel wordt onbruikbaar voor elk ander paard en is daardoor ook onverkoopbaar. Ik zou kiezen voor een pad met inlages en die inlages regelmatig laten controleren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

Toen ik dus voor het eerst op zoek was naar zadels voor brede paarden en ik uit de sportpaarden kwam, wist ik ook echt niet waar ik moest zoeken.
En heb uiteindelijk mijn tinker zadelmak gemaakt met een barefoot.
Dat was nog zonder vps en zat mijzelf veel te breed. Ik meen dat dat ondertussen wel wat beter zit, vooral de Wellington en die nieuwere modellen.

Later ben ik bij massimo boomzadel uitgekomen.
Die gaan ook heel breed.

En voormijn merrie heb ik nu een GFS cob. Dat is het model voor de ronde paarden.
En het fijne daarin is het verwisselbare kopijzer.
En dat zit wel echt heel fijn. Ook boom.

Maar voor de pasvorm van je paard ga ik niets zeggen. Dat mag de zadelpasser doen.

Edix lijkt mij overigens ook heel fijn.
En juist niet helemaal boomloos maar flexi spreekt mij meer aan dan helemaal boomloos.
Net wat meer drukverdeling, maar toch ook weer niet het starre van een boom.

Mijn vriendin heeft een baloun, staat er nu 1 op mp.
Dat zadel is ook echt heel fijn.
Maar je ziet ze hier niet zoveel voorbij komen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:46

Evercreek schreef:
Je kan beter een boomloos zadel hebben dan een slecht passende boom zadel.

Ik ben zelf ook wat voorzichtig met boomloos voor intensief gebruik, dan is een goedpassende boomzadel op lange termijn beter voor de rug. In jouw geval zou ik een boomloos zadel wel serieus overwegen. Met pads zijn die makkelijk aanpasbaar, ook bij scheve paarden, maar daar zal een boomloos zadelpasser je meer over kunnen vertellen.

Ik denk dat het best een optie kan zijn om het te overwegen. Echter weet ik niet of ik er zelf ook goed in kan zitten, vanwege operaties die ik gehad heb in het verleden. Sommige zadels doen mij echt pijn. Ik heb wel eens op een boomloos zadel gezeten. Toen had ik aan de zijkant van mijn benen blauwe plekken. Daarom ben ik daarin wat terug houdend. Tegenwoordig zijn er zoveel modellen te krijgen, dat er wellicht wel iets is wat mijn paard en mijzelf wel zint. En ik ben heel eerlijk. Ik vind sommige boomlooszadels echt heel erg lelijk.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:49

Bowo schreef:
Gizeppie schreef:
Mijn huidige zadel is qua boomtype goed, alleen moet de boom breder zijn.

Kan je niet tweedehands hetzelfde zadel met een bredere boom vinden?

Overigens zou ik niet je zadel scheef laten opvullen (tenminste, zo klinkt de oplossing van je zadelmaker). Dat is heel moeilijk weer recht te krijgen zonder de hele vulling eruit te laten halen (300 euro?), het zadel wordt onbruikbaar voor elk ander paard en is daardoor ook onverkoopbaar. Ik zou kiezen voor een pad met inlages en die inlages regelmatig laten controleren.

De Hulsebos die ik nu heb die bestaat niet in een maat breder. Ik zit daarin al aan de max. Ik vind het geen probleem om een zadel aan te schaffen en deze aan te laten passen, zodat mijn paard de komende jaren nog met veel plezier zijn senioren ritjes kan maken. Maar een pad is ook nog wel iets. Welke pad zijn aan te raden? Het is meer dat een boom van een zadel recht is en mijn paard niet, omdat hij compenseert door die SI problemen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:53

Grappig toen ik je openingspost las en het paard zag, wilde ik je precies die kent en masters aanraden. Gelukkig heb ik de rest van het topic gelezen en kom ik niet als spuit elf nog even met de oplossing die er al is :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Ah balen dat er geen bredere maat mogelijk is. Dan wordt het inderdaad doorzoeken naar andere alternatieven.

Qua pad zou je bijvoorbeeld naar een Prolite Tripad kunnen kijken, daar kan je al behoorlijk wat kanten mee op.

Ik heb zelf ook een verschrikkelijk scheef paard (met een verleden van vage kreupelheden) met daardoor ook een chronisch scheef zakkend zadel. Mijn zadelmaker wordt er ook helemaal gek van, maar was echt wel tegen het scheef op vullen. Er zijn wel een aantal trucjes om het beter te maken, maar soms is het ook gewoon accepteren. Mijn paard lijkt er verder niet echt last van te hebben. Overigens werken de trucjes van mijn zadelmaker wel. Op een gegeven moment een vrijwel identiek zadel er op gelegd, volgens mij alleen een inchmaat kleiner, maar dan het demozadel zonder aanpassingen en die ging echt beduidend meer scheef dan mijn eigen zadel.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:20

Dorine92 schreef:
Grappig toen ik je openingspost las en het paard zag, wilde ik je precies die kent en masters aanraden. Gelukkig heb ik de rest van het topic gelezen en kom ik niet als spuit elf nog even met de oplossing die er al is :D

Ik had eerder een s-line, voordat ik de Hulsebos kocht. Alleen er schijnt dus ook verschil te zijn in het type s-line. Dat wist ik ook niet. De nieuwe types zijn ronder qua boomvorm en dat past dan weer niet.