Help, mijn zadel schuift naar achter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 22:58

Oeh, knappe Ier! <3

Ik heb ook een Irish Draught en herken dit probleem. Althans, niet met alle zadels, maar heb bij mijn vorige zadel én het zadel daarvoor, hetzelfde probleem gehad. Heb dus op een gegeven moment ook een borsttuig moeten kopen maar dit verhielp het probleem niet, alleen op den duur kan het niet verder door het borsttuig, met als gevolg een strak borsttuig.

Denk dat het idd de schouder is die het zadel naar achter duwt. Ik zou toch verder zoeken en idd een second opinion gaan vragen bij een andere zadelmaker. Want het schuift, dus imo is het dan toch niet het zadel voor hem.

Overigens, de bouw van mijn ID is totaal anders dan de jouwe, maar ze heeft wel ook die mega schouder. Ik heb nu bijna een jaar probleemloos met een Ikonic Hybrid dressuurzadel gereden en onlangs een Ikonic Evolution vzh gekocht, die ook mooi op de plek blijft liggen. Misschien heb je er iets aan.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 23:23

Ik vind hem ook achterover liggen. Of de Boommaat net wat smal is. Of het kussen achter te dun is voor je paard.

Dit is mijn Eventer op mijn Groninger. Boommaat 2, een Pointstrap en de kussen 2 of 3 cm hoger dan standaard.

Van de zomer had ik er eentje van Countrymill om te testen. Standaard model. Dat schoof naar voren. Met Herman samen uitgekomen op hoe het zadel nu is. En dit ligt als een huis zo.

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 23:26

Wat ik vermoed is dat je een boom nodig hebt met veel meer curve.
In de basis kan de boommaat best kloppen, maar omdat de rug zoveel curve heeft (hoogte verschil tussen schoft en rest van het draagvlak) gaat het zadel onvermijdelijk achterover leunen en glijden bij een zadel met weinig / rechte curve. Het zadel gaat als het ware bruggen tussen de twee contactpunten (schouders en rug) ipv de rug daar te volgen.

Veel merken hebben relatief weinig keus in de curve of maken vrij standaard bomen met weinig curve. Ik weet dat het merk Connect wel bomen met specifiek veel curve maken.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 08:20

Dit is mijn paard zonder zadel. Heeft best wel curve nodig. Ik denk niet dat dat het is.
Afbeelding

Dit is het zadel dat ik thuis mocht testrijden, na het rijden. Naar voren geschoven:

Afbeelding

Dit is mijn eigen zadel met als aanpassing de kussens achter dikker. Dit kan bij kentaur vanuit de fabriek gedaan worden. Ik weet niet wat er achteraf nog kan.
Afbeelding

Boommaat is hetzelfde gebleven. Voor het paard zijn enkel die kussens aangepast en een pointstrap geplaatst. Voor mij is het zweetblad wat naar voren geplaatst i.v.m. een lang bovenbeen.

Ik weet zeker dat wanneer je naar Countrymill teruggaat hiermee zij het kunnen oplossen voor je.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 08:38

Bowo schreef:
Hmm, hier lijkt dat dressuurzadel toch ook een tikkie achterover te liggen, maar zit nu geen singel aan.

Dat het springzadel schuift is niet heel gek, hij ligt veel beter in balans op de plek waar hij naar toe schuift. Alleen staat je paard volgens mij op rust op de laatste foto? Dat vertekent vaak ook, maak je foto's als je paard goed vierkant staat ;)

Het dressuurzadel ligt wel beduidend beter dan het springzadel.

Verder eens, idd, het zadel schuift zodat het beter in balans ligt, hoewel ook daar de balans niet goed is. Zo van de foto's zou ik aan een bredere boom denken.

Wel echt een supergaaf paard, TS <3. Daar heb je vast veel plezier van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 08:48

DuoPenotti schreef:
Wat heb jij een gaaf paard!
.

Nou, precies. Wat een tof dier. Succes met je zadel puzzel.

Equi_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 20:08

Bowo schreef:
Hmm, hier lijkt dat dressuurzadel toch ook een tikkie achterover te liggen, maar zit nu geen singel aan.

Dat het springzadel schuift is niet heel gek, hij ligt veel beter in balans op de plek waar hij naar toe schuift. Alleen staat je paard volgens mij op rust op de laatste foto? Dat vertekent vaak ook, maak je foto's als je paard goed vierkant staat ;)

Dat idee heb ik ook inderdaad, dat het zadel verder op de rug meer in balans ligt. Hij staat inderdaad op rust, echte Ier . Het is heel moeilijk om hem op de wasplaats niet op rust te laten staan.

Equi_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 20:17

MyChoice schreef:
Dit is mijn paard zonder zadel. Heeft best wel curve nodig. Ik denk niet dat dat het is.
[ Afbeelding ]

Dit is het zadel dat ik thuis mocht testrijden, na het rijden. Naar voren geschoven:

[ Afbeelding ]

Dit is mijn eigen zadel met als aanpassing de kussens achter dikker. Dit kan bij kentaur vanuit de fabriek gedaan worden. Ik weet niet wat er achteraf nog kan.
[ Afbeelding ]

Boommaat is hetzelfde gebleven. Voor het paard zijn enkel die kussens aangepast en een pointstrap geplaatst. Voor mij is het zweetblad wat naar voren geplaatst i.v.m. een lang bovenbeen.

Ik weet zeker dat wanneer je naar Countrymill teruggaat hiermee zij het kunnen oplossen voor je.

Dankjewel voor je super uitgebreide antwoord! Als het goed is heb ik het model met de dikkere kussens achter.

Het zadel heeft in de basis een fit 3, maar toen schoof hij ook naar achter. Dus Herman heeft toen shins geplaatst om de hoek van de boom aan te passen. Hoe en wat precies geen idee, want ik ben natuurlijk geen zadelmaker.

Zo’n pointstrap lijkt me ook geen verkeerde oplossing. Moet zeggen dat ik al een paar keer terug ben geweest met dit probleem, en Herman heeft het zadel met deze ligging goedgekeurd…

Equi_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 20:21

_San87_ schreef:
Bowo schreef:

Het dressuurzadel ligt wel beduidend beter dan het springzadel.

Verder eens, idd, het zadel schuift zodat het beter in balans ligt, hoewel ook daar de balans niet goed is. Zo van de foto's zou ik aan een bredere boom denken.

Wel echt een supergaaf paard, TS <3. Daar heb je vast veel plezier van.

Toch ergens fijn om te lezen dat meerdere bokkers het eens zijn met waar ik al even over twijfel qua ligging van de zadels.

Dankjewel! Ik heb zeker heel veel plezier van hem

Afbeelding

MyChoice

Re: Help, mijn zadel schuift naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 21:14

Als je ‘K+een cijfer’ in je zweetblad hebt staan heb je aangepaste kussens.

Afbeelding