Het leed dat zadels heet.. moeilijke rug of budget?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 09:53

Grr heel bericht getypt en poef weg..
Eerst even de foto's dan ga ik alle reacties lezen, blij dat het er veel zijn!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze is op moment voor haar doen zelfs wat vol, ze is lastig op gewicht te houden.. zelf vind ik het dus verder een iel paard en daarom dan ook enorme verbazing dat we een enorme boom nodig hadden. Ik vond toen al medium/mediumwide al vrij fors voor haar :o
Het overbouwde is er gewoon wel maar het is ook net hoe ze zich houd, ze kan extreem ongunstig staan vaak met spanning. Voor de oplettende kijker ja ze heeft bultjes in haar hals, ze heeft letterlijk de stress vlekken van zichzelf. Dit bedoel ik dus met moeilijk, ze heeft van minste dingen stress en drukte in haar koppie. Het gekke is dan weer wel kan der zo opladen en meenemen 0 problemen. Als we dan ergens zijn dan pas begint de ellende weer. Meerdere zadels passen en veel doen is denk ik daarom ook niet mogelijk. Ze kan extreem gedrag vertonen en als ze het gevoel heeft geen uitweg te zien laat ze zich achterover vallen.

Voor de grap norton van de tank welsh a die ik heb er op gedaan en vond zelf niet extreem beroerd liggen. Niet gesingeld of iets maar lag goed stabiel, voor mooie misschien iets te ruim. Ben geen zadelmaker dus misschien verkondig ik onzin.
Zitvlak wel gemeten en ik kom uit op max 44cm maar nogmaals dat ben ik en doe dagelijks een ander beroep. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik reageer zo even op alle berichten in een apart bericht

Bowo

Re: Het leed dat zadels heet.. moeilijke rug of budget?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:14

Niet echt passend, je kijkt aan de achterkant onder het zadel door en aan de voorkant steken de kussens aan de onderkant helemaal af, deze is waarschijnlijk te wijd (terwijl zelfs mogelijk teveel naar voren en daardoor op het schouderblad ligt).

Schutte heeft ook een aantal fijne modellen met Franse kussens. Let wel goed op welk model (geldt voor elk merk), die vallen allemaal anders.

Je paard heeft inderdaad een rechte rug, daar zou ik een boom bij zoeken. Franse kussen kunnen dan de korte rug en oplopende lendenpartij helpen.

Rondgeribt en/of iel vind ik lastig te zeggen van foto's

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:19

Nee dit past idd niet.

Ik zou Wintec trouwens ook niet 123 aanraden op rond geribd. Lag op onze Haflinger ook niet goed. Al zal zeker meegespeeld hebben dat hij te wijd was aangemeten. Hebben wel keurig geld retour gekregen. En als je al lichamelijke problemen hebt zitten ze niet fijn. Ik kon er op zich redelijk mee uit de voeten paar jaar terug maar kreeg soms wel last van mijn bekken. Heb tijdens de zwangerschap erge bekkeninstabiliteit gehad en op dat zadel schoot het soms in mijn lies ( hadden een Wintec op de oude pony van onze dochter destijds). Plus Wintec is vaak te lang voor paarden met een korte rug. Ik zit zelf het meest fijn op de Kentaur Rhode die nu op onze KWPN ligt. Met blokken, smalle twist. Veel steun maar niet gedwongen. Zadel met blokken kan juist ook heel fijn zijn.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:38

Je paard heeft net zo'n rug als mijn paard. Rondgeribt en overbouwd.

Ik heb er een connect diable dressuurzadel en een ikonic light springzadel opliggen. Beide zadels zijn met aangepast korte kussens en en boomvorm die aansluit bij deze vorm rug.

Echter zit een connect nieuws op €3000 en ikonic light op €1800.

Ik kon geen goedkopere zadels vinden voor zo'n rug helaas.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:38

Lobke Bijl heeft Connect zadels volgens mij. Geen 2e hands. Maar is naast zadelpasser ook osteopaat dus kan breed kijken of het past. En kan vast ook kijken of jij er blij van wordt en mee uit de voeten kan.

Ik zou zeker als het zo nauw komt juist wel investeren en iets meer uitgeven dan je van plan was maar dat is wat ik zelf zou doen. Mijn vorige dressuurzadel was ook voor mijn lijf niet ideaal en ik merk zoveel verschil nu met rijden nu het ons beiden goed past.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 18:27

@jet zeker heel eerlijk! Ze bellen mij maandag even terug. :)

@elise2, ik denk dat je gelijk heb! Ik denk dat zadels zonder te veel poespas om even zo te zeggen het beste zitten.

@missnieke1, wintec past helaas niet die had ik er eerst op maar hoop idd een andere van kunststof. Misschien niet en dan zal ik toch helaas verder moeten kijken.

@babootje, bedankt voor je uitleg! Weer wat kunnen leren :) Ik ga de merken die je noemt op mijn lijstje van uitzoeken zetten. Van rijs voor gekeken maar die zitten echt een eind weg..

@c_alsemgeest heb je gelijk in wintec zal niet passend te krijgen zijn op mijn paard!

@pmarena, opzich niks tegen maar ik heb meerdere boomloze zadels geprobeerd maar van bijv barefoot of ghost kon ik niet zitten en kreeg ik erg veel last van mijn heupen van.

@bowo bedankt voor je feedback :) ben wel bang dat schutte al zou ik verhogen nog steeds ver buiten budget blijft.

@susanH, wat jij beschrijft ervaar ik dus ook op de wintec en wilde daarom liever iets anders. Dit was voor ik wist dat hij niet passend te krijgen was. Kan er best even op zitten en niet direct last maar na een tijdje werd het vervelend. Heb daarom een bontje op het zadel gedaan en dat was toch echt een verademing. Zelfs dat vind ik prima, bontje is niet mooi naar functioneel en daarom helemaal prima! Lokken Bijl zie ik volgens mij regelmatig voorbij komen,ik ga voor haar kijken. Het investeren wil ik echt wel doen als ik wist dat het zou lukken.. vind het een klap geld en ik heb naast een paard die niet makkelijk is zelf gewoon echt veel issues. Versleten rug, net weer zenuwbeknelling gehad, enkel die over een maand weer geopereerd worden en dan heb ik nog een hormoon gerelateerd probleem die mij langzaam aan aan het aftakelen is. Oo en vergeet eds er niet bij. De kans is dus groot echt heel groot dat het echt erg kort is van duur. Ik kijk daarom al naar van die revalidatie/jonge paarden programma's. Nu net iets te vaak gehad dat je een klap geld uitgeeft aan iets wat ik 3x kan gebruiken en dan voor amper geld nog kwijt kan, liefste willen mensen het gratis hebben. Het enorme verlies er dan aan hebben vind ik echt wel een ding.. daarnaast gooit ze zich zo achterover en als je dan een zadel heb van 3k :o

@sansaS, bedankt! Ik ga ze wel bekijken maar 3k gaat mij te ver :o 1800 wil ok nog wel over na gaan denken. :) had gehoopt dat het enkel bij der moeilijke doen en laten bleef..

Julimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:22

Heb je al naar cavaletti collection zadels gekeken? Die zijn zeer geschikt voor ronde paarden. Ze hebben een verwisselbare U boom wat echt anders is dan wintec. Wintec heeft ook bij de bredere boommaten gewoon een V model. En de cavaletti zadels zijn erg kort en hebben een vlakke zit. Ook nog mooi binnen je buget en ook in kunststof te krijgen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:53

Ik wou zoals hierboven ook een Cavaletti aanbevelen! Mijn rondgeribte ruin met ook een kortere rug ligt dit perfect. Zijn ook goed betaalbaar (mijne kostte nieuw vorig jaar rond 900€).

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:02

Ik heb een e-pony, 1,54m, rond en kort. Ze lijkt een beetje op de jouwe. Ik was toen heel blij met een JC (saphir) zadel. Die zijn ook nog wel tweedehands te krijgen bij een zadelmaker!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 22:04

Wellicht een Heather Moffet Vogue proberen?
Die lag destijds hey best Op Ons rondgeribte paard

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:10

tirzasarah10 schreef:
@pmarena, opzich niks tegen maar ik heb meerdere boomloze zadels geprobeerd maar van bijv barefoot of ghost kon ik niet zitten en kreeg ik erg veel last van mijn heupen van.

Ik weet natuurlijk niet wat je precies wanneer geprobeerd hebt, maar er zijn zo veel ontwikkelingen gaande altijd met allerlei nieuwe merken en modellen die er bij komen. De PRO lijn van Barefoot zit een stuk smaller dan de standaard zadel lijn die zich vooral op 'close contact' richt.

En het stikt van de merken die steeds meer op boomzadels gaan lijken.

Ik heb zelf jarenlang graag op o.a. Wintecs gereden en dat ging prima, tot ik last van mijn heupen begon te krijgen en met testen en proberen blijk ik prima op de 'ouderwetse' Barefoots te kunnen rijden, zolang deze maar geen kniewrongen hebben want die kniewrongen zorgen er nu juist voor dat mijn benen te ver 'open' moeten draaien zeg maar vanuit heup en bekken.

het is voor mij (en veel andere mensen) dus niet zozeer de breedte van het paard die het hem doet, en ook niet dat een zadel nu per-sé een A-vormige opbouw moet hebben zodat de zit smaller wordt, zolang het zadel maar geen extra 'spreidzit' afdwingt door er ook nog kniewrongen tussen te proppen zeg maar :=

Dus mocht je daar nog niet bewust naar gekeken hebben, dan zou dat ook nog een optie kunnen zijn, kijken naar meer western-achtige modellen zonder kniewrong, of met dijwrong als je wel graag de steun hebt maar dus geen extra materiaal tussen been en paard :)

Een A-vormig opgebouwd zadel is namelijk wel leuk als je ècht een smalle twist nodig hebt maar het nadeel blijft toch dat je hoger boven je paard geplaatst wordt en dat heeft ook weer zo zijn nadelen. Mijn paardje werd er altijd een stuk ongeduriger van als ik zo'n hoger opgebouwd zadel er op legde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:56

Grappig dat jij dit zegt, zo had ik er nog nooit naar gekeken maar precies zo werkt het bij mij ook. Als ik wrongen heb, krijg ik ergens gedurende de rit last van mijn bekken en/of heup.

Ts ik wil je verder niks opdringen maar ik vraag me wel af wat de reden is dat je er weer op wil als dit bij jou fysiek zoveel hindernissen op werpt en het paard qua gedrag ook niet meewerkend lijkt. Je bent ons absoluut geen antwoord verschuldigd, maar deze vraag speelt wel door mijn hoofd bij het lezen van dit topic.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 19:24

@Julimy en oskarinne, een vriendin heeft de cavaletti en staat wel op het lijstje :) we wonen alleen te ver van elkaar om een keer te kijken of het wat past(1.5 uur).

@Ual_95 bedankt ik zet hem er bij :)

@marie111, bedankt zet hem er ook bij op het lijstje!

@pmarena bedankt voor je uitleg, ik ben wat meer gaan lezen en wist niet dat de boomloze zadels zo veel ontwikkeling hadden doorgemaakt. Ik zag toevallig vandaag dat er een nieuwe ghost was die dus ook opgebouwd kon worden en dus veel aangepast kon worden voor ruiter comfort.

@SusanH, nee zeker niet en snap je vraag helemaal! Deze vraag zit ik zelf ook vaak mee nl... ik men om die reden wel met mijn pony maar blijf het toch wel erg missen. Mijn voet(en) doen al 15 jaar zo veel pijn, er zit zenuwpijn in en ik heb daar en de rest van alle aandoeningen best veel voor moeten inleveren. Lange tijd was paardrijden voor mij alsof ik weer gezonde benen had. Ik ben een natuurliefhebber en zit graag vanalles te bekijken. Mijn paard was dan ook voor mij alsof ik weer even gezonde benen had. Ik ben op mijn 12de eigenlijk uit het niets 'ziek' geworden, daarvoor extreem actief, niet ziek te krijgen en altijd ondernemend. Het rijden hielp mij wel door wat meer te kunnen zien en dacht ik met de menwagen ook te kunnen. Helaas is dat echt wel anders en ik hen echt de liefste menpony maar ik blijf het rijden zo ontzettend missen. Helpt ook niet mee dat het paard waar ik dus voor opzoek ben, mijn eerste eigen gefokte paard is. Ik ben echt onwijs gek van haar en als je wil poetsen ect is ze braaf. Ze kan mee zwemmen en zoveel dingen, enkel wanneer je grondwerk, rijden of de hoefsmid van haar wil veranderd ze in een darm. Ergens hoop ik dat het zadel goedpassend voor ons beide het antwoord is maar ze word volgend jaar april 7 en er is nog geen 20x meegereden, dit incl de trainings mensen die ik er mee aan de slag heb laten gaan.

Ik mag van iemand een zadel proberen
Countrymill heb ik nog niks van terug gekregen.
Ook kreeg ik een pb van iemand en die had een optie van iemand in de buurt, die heeft veel zadels liggen en mag ik van de week puur voor mezelf passen. Als er wat tussen zit kan ik die bij een passer laten checken. Opzich ook erg fijn gezien mijn paard zo lastig is met passen, kunnen we probleem 1 al voor zijn.

Ik ben in iedergeval met alle tips en berichten wel erg blij en voelt het ook positief dat er wel wat te vinden moet zijn :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:30

Wat ontzettend lastig zeg :(:) ik hoop ook dat een passend zadel voor jullie beiden de oplossing gaat zijn. Misschien over een hele andere boeg maar is een barebackpad met steun voor jou misschien ook een oplossing, als ze braaf is natuurlijk.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:55

Wellicht heb ik er overheen gelezen, als dat zo is: excuus. Heb je al eens gekeken naar een Edix zadel?

Of een duurdere optie, een WOW zadel. Die kun je zga overal aan laten passen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:18

Wow zadels zijn echt fijn. Er is ook een speciale facebook pagina waar ze vaak 2e hands worden aangeboden. Op onze Haflinger ligt ook een Wow zadel.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:54

Ben het met amado eens, misschien is edix het merk voor je. Boomloos zonder boomloze look. (Zitten overigens ook heerlijk)

Connect, erreplus of custom zou ik zeker niet aanbevelen met een kort en rondgeribt paard. Die gaan qwa inchmaat waarschijnlijk niet passen. Ook heb ik deze zadels ook alleen nog maar echt goed zien liggen op een echt sport sportpaard met een ‘sportlichaam’ als je begrijpt wat ik bedoel. De boom die daar in zit is niet geschikt voor een ronder geribt paard.

Childeric (niet elk model overigens) ben ik zeer over te spreken maar gaat prijstechnisch echt niet lukken. (En zo wel is er echt wat mis met het zadel of een ouder model waar dus weer een boom in zit die niet geschikt is voor rondgeribt paard)

Gaston mercier ben ik ook over te spreken maar ik ben bang dat dit prijstechnisch ook lastig word. Maar dit is wel het merk waar ik op uit ben gekomen na wel 12 verschillende zadelpassers met wel 30 verschillende merken met al hun modellen. Als je een lastig paard met een lastige ruiter hebt is de zoektocht soms moeilijk, maar die zul je wel begrijpen denk ik haha.

En misschien het merk fryso? Ik weet zo niet de prijzen daarvan maar ik weet dat die wel geschikt zijn voor rondgeribte paarden

Bedenk het zo, je kan alles zo goed met kussens proberen op te vullen en passend te maken maar als de boom die er in zit niet past bij je type paard gaat het nooit top liggen en altijd ergens knelpunten geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:02

Ik heb een erreplus op een bijzonder rondgeribt en kort paard liggen. Was het beste zadel voor hem, veel schoudervrijheid. Maar zeker ook kostbare zadels.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:50

Duhelo schreef:
Ik zou naar Boomloos gaan.

Ghost zal op een dergelijk type prima liggen, maar is natuurlijk wel "alternatief".
Je hebt ook engels lijkende zadels (hidalgo, edix, etc)

Juist als je rugklachten hebt is boomloos af te raden.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 05:16

SansaS schreef:
Je paard heeft net zo'n rug als mijn paard. Rondgeribt en overbouwd.

Ik heb er een connect diable dressuurzadel en een ikonic light springzadel opliggen. Beide zadels zijn met aangepast korte kussens en en boomvorm die aansluit bij deze vorm rug.

Echter zit een connect nieuws op €3000 en ikonic light op €1800.

Ik kon geen goedkopere zadels vinden voor zo'n rug helaas.

Ik ben ook enorm tevreden over Connect. Mijn merrie is ook kort en rond maar dit zadel ligt super. Hiervoor had ik een Edix Tudor. Ook een prima zadel maar Connect heeft de voorkeur.
De Edix zadels zijn nog wel eens op marktplaats te vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 05:40

BarbaLala schreef:
Duhelo schreef:

Ghost zal op een dergelijk type prima liggen, maar is natuurlijk wel "alternatief".

Waarom :?

Het stikt juist van de mensen met allerlei klachten die na een boomzadel zoektocht uit komen op 'boomloos' en dan eindelijk weer langere ritten kunnen maken.

Nu is het natuurlijk bijna onmogelijk om alle boomzadels te proberen, net zoals het bijna onmogelijk is om alle 'boomloze' zadels te proberen. Waarschijnlijk zit er voor bijna iedereen heus wel een boom / loos zadel tussen dat wel goed werkt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:14

BarbaLala schreef:
Duhelo schreef:

Vind ik net niet. Ik kan met mijn heupen net niet goed op een boomzadel zitten, en mijn man met zware rugklachten heeft ook net baat bij een boomloos zadel.

Als voor mij het zadel te hard is krijg ik ook rugpijn.

Boomloos is niet meer die slappe vodjes van vroeger hé. Barefoot, Ghost etc geven mooie erg flexibele zadels, maar Hidalgo, Edix, etc, gaan toch echt meer naar de boomzadels kwa look een feel. Die onderscheid je niet meer van een boomzadel.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:20

Heb je al eens een "ouderwetse" KN Symphonie geprobeerd? Medium of smalle kamer, dat kan ik zo vanaf hier niet zeggen. Voorts is je pony op de eerste foto overbouwd omdat je 'm vreselijk onvoordelig hebt opgesteld, op de tweede foto vind ik het allemaal nogal meevallen. KNs zijn tegenwoordig zeer goedkoop tweedehands te koop en de kwaliteit is onovertroffen, net als de pasvorm.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:00

hoogendroog schreef:
Heb je al eens een "ouderwetse" KN Symphonie geprobeerd? Medium of smalle kamer, dat kan ik zo vanaf hier niet zeggen. Voorts is je pony op de eerste foto overbouwd omdat je 'm vreselijk onvoordelig hebt opgesteld, op de tweede foto vind ik het allemaal nogal meevallen. KNs zijn tegenwoordig zeer goedkoop tweedehands te koop en de kwaliteit is onovertroffen, net als de pasvorm.

KN symphonie (heb er een liggen) past helaas niet goed op echt rondgeribte paarden. Op mijn huidige was het ook niet passend te krijgen voor tijdelijk gebruik.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:35

Dankjewel susanH de pad zit ik nu ook aan te denken.
Het was echt druk.. sorry zal later reageren op de andere
Er is wel een update ondertussen!
Aankomende zondag kan ik 8!! Zadels testen in mijn budget. Onder andere de jc die ik voorbij zag komen en een euroring. Ik mocht bij iemand thuis op de bok gewoon alle zadels passen en ik kon daardoor gelijk al zeggen ja/nee.
Nu met de zadelmaker even alles bekijken. Ik moet zeggen was aardig positief, mocht dit hem ook niet worden is er nog een optie van mp die ik aangeboden kreeg voor meer boomloos zadel.