Bittenvraag: meer controle in parcours bij overenthousiaste welsh pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Bittenvraag: meer controle in parcours bij overenthousiaste welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:25

Er is na wedstrijden vaak wel een kans om zelf een rondje te rijden voor ruiters met jonge paarden bijvoorbeeld, probeer zoiets inderdaad te zoeken en ik denk dat het verstandig is om de instructie erbij te laten zijn zodat ze kan zien wat het probleem is en eventueel meteen "ingrijpen" om het probleem aan te pakken.

Voor de sprong wegrijden is inderdaad een goede door middel van voltes of een gebroken lijn bijvoorbeeld, maak er maar een dressuur les van tussen de hindernissen bij wijze van.

En een andere hoek om te bekijken, misschien is de ruiter ook gewoon meer gespannen op wedstrijd dan thuis en dat is ook zeker niet raar. Het is natuurlijk prima mogelijk dat de pony dit overneemt omdat hij het spelletje kent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:48

Daarom is les krijgen in een parcours zo fijn.
Dan heb je een andere omgeving, de mooie gekleurde hindernissen enz.
Kun je ook echt de lijntjes vandaar volgen.
Daar leer je zoveel van.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:08

Ook buiten mededinging mag je niet oneindig voltes draaien. Je rijdt je gewone parcours en moet aan dezelfde voorwaarden voldoen. 3x weigeren is gewoon naar huis en niet in een parcours je training uitvoeren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:13

Ja, daar heb je gelijk in.
Dus, oefenparcoursen gaan springen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:21

Als het nou bij dressuur was zou ik nog zeggen: gewoon blijven oefenen.

Maar ik heb ook al zo vaak een turbo knop gevoeld bij paarden in het wedstrijdparcours die niet eens voorwaarts zijn van zichzelf dat ik rustig durf te erkennen dat dit oprecht een ding is. En niet perse alleen de wedstrijd spanning hoeft te zijn bij de ruiter.
Dan nog blijft de oplossing óók thuis bij je dressuurwerk. Dus daar ook heel goed aandacht besteden aan een correcte manier van je paard terug kunnen nemen. Én ook comfort krijgen en hebben bij hogere snelheden. Comfort hebben bij een grotere/snellere galop en dáár dan nog in kunnen rijden en sturen, komt ook ten goede aan de veiligheid. Dat je dochter dan niet stiekem gaat opspannen omdat het spannend is. Dat kun je alvast doen in je gewone werk.

Daarnaast zou ik het vooral voorleggen aan de instructie. Die kennen de pony en je dochter het beste. Of ze voldoende netjes met haar handen is voor een steviger bit of dat alleen een ander type bit soelaas kan bieden. Dat zou ik niet snel vanaf een omschrijving online durven aan te raden.

Wat Lithaya omschrijft klopt wel trouwens. Je mag ook bij oefenwedstrijden niet zomaar doen waar je zelf zin in hebt. Daarbij lijkt het mij voor een 10 jarige ook best veel gevraagd om dit in die setting even op te lossen.
Dan moet je al gaan kijken voor dagen waar je de piste kunt huren. Dan kun je misschien zelfs gewoon een keer meegaan met je instructrice naar een stal waar een parcours staat en een wedstrijd situatie nabootsen. Dat zou echt optimaal zijn.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:28

Bij ons in de buurt heb je een vereniging die oefenparcoursen heeft waarbij je 2 rondjes mag springen. Het eerste rondje krijg je dan begeleiding en tips (en dan kan je dus "oneindig" voltes draaien, zolang je natuurlijk binnen de tijd blijft die voor jou gereserveerd is) en het tweede rondje is dan voor het "echie".

Zo kan je heel vrijblijvend oefenen met het parcours springen. Vaak is het ook nog gewoon heel gezellig omdat natuurlijk iedereen daar komt om lekker te oefenen.

Misschien is er bij jullie ook zo iets te vinden? Of te regelen met de organisatie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:41

Dat klinkt goed. :j

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:03

Ik heb zo'n (western) paard met een oneindige drive die in de ring te heftig kan worden omdat ze echt in de gaten heeft dat ik haar niet zo kan corrigeren als in de training.
Mijn oplossingen waarmee het beter gaat zijn nu:
-echt alle energie er uit rijden, dus niet heel technisch losrijden en geen oefeningen doen, maar echt uren aan een lange teugel galopperen, ze heeft dan meer al genoeg energie en drive om wakker genoeg te zijn in de proef
-toch een aantal wedstrijden opofferen om dus wel tijdens de proef de corrigeren en daarmee te verliezen (wat hier boven al genoemd wordt)
-voordat ik de ring in ga toch een sterker bitje er in, dus niet mee losrijden maar echt pas als ze de ring in gaat, zodat ze ook niet aan dat bit gaat wennen of er tegen aan gaat lopen.
Nu een wedstrijd seizoen later en dus veel punten laten lopen begint het zijn vruchten af te werpen.

Ik heb ook wekelijks of zelfs 2x per week les en mijn trainer zegt ook, als ze op wedstrijd zo zou lopen als in de training win je alles. Maar idd de combinatie van misschien toch wat spanning een een slim paard dat weet dat ze in de ring niet gecorrigeerd wordt maken het niet makkelijker

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:06

Ik zou op zoek naar naar serieuze privé spring training. Niet dat beetje beetje. Naast de gezellige clubles (erg belangrijk voor kinderen!) en mega belangrijke dressuur les. Wissel het af maar ga serieuzer bezig met springen. Ga naar een parcour en rij daar de les.

Overigens is een ander bit geen verkeerde oplossing. Er zijn genoeg bitten die ook vriendelijk zijn maar misschien fijner werken voor de combinatie. Maar beter in overleg met een goede spring instructie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:04

Flip: dat eerste zou ik echt nooit aanbevelen in een springparcours waarbij je nog óver een hindernis heen moet..
Nog los van de tijd die dat kost voor een 10 jarige amazone en het potentiële blessure risico van een vermoeid paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:14

Bellatrix schreef:
Dus er is wel controle op dat moment? Apart dat dat dan zo'n verschil maakt met de echte ring...

*ding* Startbel. Pony heeft allang die link gelegd.

Dus: oefen eens tijdens les met of pony nog onder controle is als je ook die startbel hanteert. Als de pony na de bel als een jekko rondgaat, weet je wat de reden is.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:20

Soms kan het best zo zijn, dat je in de ring een ander bitje nodig hebt dan thuis of op oefenlocatie. En ook om er op een gegeven moment aan te kunnen rijden in de ring en dus überhaupt in het spectrum van oefenen te kunnen komen , is er een mate van controle nodig. Als dat in het begin nodig is met een ander bit lijkt mij geen probleem. Er zijn legio bitten, je zou ook een kneveltrens met een bakstukriempje kunnen nemen bijv en zo zijn er vast meer.

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 15:00

Ibbel schreef:
Bellatrix schreef:
Dus er is wel controle op dat moment? Apart dat dat dan zo'n verschil maakt met de echte ring...

Dat is het inderdaad, zodra die bel gaat zie je hem heet worden. Het is een pony van 20 met veel wedstrijdervaring, dus hij weet precies wat de bedoeling is. Ik denk dat een stukje spanning bij mijn dochter op wedstrijd ook wel meespeelt waardoor ze net wat minder zelfverzekerd rijdt.

Maar ik heb wel echt goede en bruikbare tips gelezen hier waar we mee aan de slag kunnen!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:45

Wat je vaak ziet is dat zodra de ruiter meer lef krijgt alle stijl over boord worden gegooid en zo snel mogelijk naar de finish wordt gejakkerd. Dat hebben die beestjes snel genoeg door. Wil jij dat niet, ben je de pineut. Soms kan het wel een ruitertje helpen om een lichte volwassene ze even iets meer aan te laten pakken, omdat die naast wat meer handigheid, ook net een slagje sterker zijn.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:46

pol013 schreef:
Én ook comfort krijgen en hebben bij hogere snelheden. Comfort hebben bij een grotere/snellere galop en dáár dan nog in kunnen rijden en sturen, komt ook ten goede aan de veiligheid. Dat je dochter dan niet stiekem gaat opspannen omdat het spannend is. Dat kun je alvast doen in je gewone werk.

Deze tip van Polo13 vind ik ook nog eens het herhalen waard.
Het is inderdaad net de parcoursgalop die dressuurmatig geschoold moet worden, naast het tragere beheerstere werk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:25

Tijdelijk een ander bit proberen is natuurlijk ook niets mis mee, er zijn legio sport stallen die bakken vol verschillende bitten hebben liggen, dat is ook niet voor niets :+

Neem er in ieder geval de tijd voor om naar een goede duurzame oplossing te zoeken, het zou natuurlijk jammer zijn als je dochter hierdoor het plezier in de sport verliest.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:25

Ik heb er ooit 1 gehad, waar het knopje omging zodra de bel luidde. Het er nooit helemaal uit kunnen rijden.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:52

Ibbel schreef:
Bellatrix schreef:

Dus: oefen eens tijdens les met of pony nog onder controle is als je ook die startbel hanteert. Als de pony na de bel als een jekko rondgaat, weet je wat de reden is.

De kleine Welsh mountain van mijn nicht deed precies door gedrag ook met springwedstrijden. Dat was al snel de afspraak je gemaakt, geen bel aankondiging alleen met naam ruiter en pony. Dat hielp enorm.
Maar goed dit is echt meer dan 30 jaar geleden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:13

Ibbel, ik had je reactie niet gelezen. Maar het belletje is wel het dingetje, want dan weten de meer gevorden (ervaring), dat het voor het echie is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 06:10

Flip schreef:
Ik heb zo'n (western) paard met een oneindige drive die in de ring te heftig kan worden omdat ze echt in de gaten heeft dat ik haar niet zo kan corrigeren als in de training.

Hoe anders corrigeer je dan tijdens een training, wat niet geaccepteerd wordt in de ring?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 06:14

Ibbel schreef:
Bellatrix schreef:

Zou het ook mogelijk zijn om de jury te vragen alleen een hand op te steken, in plaats van te bellen? Of met een ander geluidje dan een bel een aankondiging doen?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 06:58

Sommige zijn heel slim. Deze merken het al wanneer ze op wedstrijd gaan, ipv naar een bijv. oefenparcours. Het gedrag in de directe omgeving is dan gewoon anders. waar het op neer komt, is dat je de werklust die handig is in een parcours, intoombaar wil maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:36

Tja ik zou dus een bel kopen en iedere dag zelf gaan bellen in de training haha, paarden leren door associaties dus dan wordt het simpel de associatie gaan veranderen.

En probeer eens te kijken waar de pony van ontspant..is dat bijvoorbeeld stappen aan de lange teugel? Dan ga je bellen en stappen aan de lange teugel..gaat dat thuis goed dan ga je dat doen op andere locaties, oefenparcoursjes etc. en ondertussen werken aan de dressuurmatige training tussen de hindernissen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:40

Vroeger was ik bijrijder van een paard dat ook door de bel zou weten dat het een echt parcours was. En zelf initiatief zou nemen.
Dus paard mee genomen naar een parcours om te oefenen.
En ik bellen.
Maar daar reageerde het paard niet.
Dus was het duidelijk de wedstrijdspanning van de ruiter zelf die het veroorzaakte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:42

Ja dat kan natuurlijk ook heel goed, veel ruiters gaan toch anders rijden op wedstrijd. Dan helpt het ook wel om een paar keer buiten mededinging te starten en gewoon gaan zien als een trainingsmoment ipv een wedstrijd. (al is dat soms wel makkelijker gezegd dan gedaan)