Total contact saddle (TCS) ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:14

Ik denk dat het succes van zoiets echt staat of valt met de juiste padding.
Mij spreekt het ding an sich ook niet echt aan zo met die smalle band over de rug, maar vanuit mijn ervaring met boomloze / flexibele zadels snap ik wel heel goed dat er een behoefte aan zoiets is.

Als zo'n singel zo geplaatst wordt dat hij netjes horizontaal ligt, niet zo half scheef op de schoft, en dat er hele degelijke, veerkrachtige padding onder ligt die ervoor zorgt dat het geheel van de schoft / ruggengraat af gelift wordt en dat de ruiter ook nog een beetje in een okee positie blijft....dan kan ik me best voorstellen dat het heel fijn kan zijn.

Zelf zou ik mijn favoriete Barefoot zadel er niet voor opgeven omdat dat imo toch beter in elkaar zit.
Maar als je echt moeite hebt met het vinden van een fijn zadel voor een 'lastige' combinatie...dan zou ik zoiets best overwegen :j

Of je bent erg blij met de 1 of andere BareBackPad...alleen je mist daar stijgbeugels aan.
En zo'n TCS ligt daar fijn en netjes omheen en overheen.... je BBP werkt als een goede padding en houdt hem in de juiste positie.... paard geeft aan het fijn te vinden, je zit er zelf fijn op en komt goed mee met de bewegingen van je paard..... tja waarom niet dan :)

Gewoon net als met elk zadel / singel / pad / whatever, goed in de gaten houden of er geen tekenen van een probleem ontstaan. Dat moet je met dat standaard boomzadel ook doen en daar heb je ook veel risico dat het toch niet helemaal okee ligt, dus tja.

Ik verkoop zelf geen TCS maar heb wel klanten die een Support / Nature / Physio Ride-on-Pad hebben gekocht, daar heel erg fan van zijn en daar een TCS bij zijn gebruiken om hem nog extra op te waarderen. En dat ziet er dan vaak eigenlijk best wel heel okee uit :)

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe de meningen over een paar jaar zijn.

Duhelo

Re: Total contact saddle (TCS) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:15

Ik kan me het ook wel voorstellen. Mijn ene trekpaardje is breed en erg kort. die heeft geen probleem met een mensingel, maar vindt een zadel (en heb er al mijn twee sorten ghost piccolo's, flexee, heather moffet, astoria op gehad) echt niet leuk.

Zonder zadel vindt ze duidelijk fijner (maar heb ik geen balans genoeg op). Moest deze echt meer gereden moeten worden zou ik dit ev wel overwegen om te proberen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 14:44

Ik heb er toen een keer over gehad met een zadelmaker omdat ik met mijn paard nogal met handen in haar zit qua zadels om dit te testen en die raadde het me sterk af. De losse drukmetingen die verspreid worden zouden onvoldoende onderbouwd zijn en niet voldoen aan wetenschappelijke maatstaven. Ik heb geen idee of dat echt zo is.
Zij verwachtte op lange termijn veel paarden met problemen hierdoor.
Nou is dat een mening van ook maar 1 iemand (wel goed opgeleid en ze was heel eerlijk in het advies dat ze géén zadel voor me had, dus geen verkooppraatje).
Heb ze op Equiday wel in handen gehad en ik volg de berichten op de socials met interesse, maar ben nog steeds niet overtuigd.
Ik volg dit topic dan ook weer met interesse.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:46

Dat het heerlijk zit, dat geloof ik meteen.
Zou er zo een kopen voor t comfort. Voor mijzelf dan.
Voor het paard houd ik er twijfels over.