Welke maat mono beugelriemen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 20:44

Afbeelding

Dit zijn de norton maat m.

Voor springen of buitenrit zou een S prima zijn, dressuur zou het voor je er net om spannen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:05

Roodvos schreef:
Ik heb de 70 cm op het vierde gat van boven.
Ik zit relatief kort, het 5e gat zou ook kunnen.

[ Afbeelding ]

Jij hebt hetzelfde dekje als ik :D <3

Lithya schreef:
[ Afbeelding ]

Voor springen of buitenrit zou een S prima zijn, dressuur zou het voor je er net om spannen.

Jij doet hem dus gewoon 2x dubbel als het ware? De beugelriem om de beugel heen vouwen? Dat is ook wel een idee inderdaad.

En is er nog veel verschil in kwaliteit? Maakt het veel uit welk merk?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:11

LaDonna75

Re: Welke maat mono beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 22:20

Ik denk dat je de 60 cm moet hebben. Ik rij al 4-5 jaar met de Wintec Webbers en ze slijten vrijwel niet. Ik ben nu niet thuis, anders had ik een foto gemaakt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 06:36

Texas02 schreef:
Roodvos schreef:
Ik heb de 70 cm op het vierde gat van boven.
Ik zit relatief kort, het 5e gat zou ook kunnen.

[ Afbeelding ]

Jij hebt hetzelfde dekje als ik :D <3

Lithya schreef:
[ Afbeelding ]

Jij doet hem dus gewoon 2x dubbel als het ware? De beugelriem om de beugel heen vouwen? Dat is ook wel een idee inderdaad.

En is er nog veel verschil in kwaliteit? Maakt het veel uit welk merk?

Klopt. Beugel naar binnen en en nog een slag.

Verschil in kwaliteit durf ik je niet te zeggen. Wilde eerst eens kijken of ik deze brede beugelriemen wat vind en daarom niet gelijk dure gekocht. Ze bevallen verder prima, maar heb niet het gevoel dat ik er extra stabiliteit uithaal.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:46

Wat is het voordeel van mono ten opzichte van 'normale' riemen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 11:52

Geen gesp onder je bovenbeen en een enkele riem onder je onderbeen. :j

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:56

Geen gesp onder je bovenbeen kan met normale beugelriemen ook, dan hang je ze er verkeerd om aan en zit de gesp onder. Even een beugelriemhoes erom en klaar :j Heb ik ook, werkt top! Mijn huidige zadel is wel het eerste zadel waar het bij nodig is trouwens, bij de vorige zadels heb ik de gesp nooit gevoeld onder mijn bovenbeen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 12:00

Dat kan met de mijne niet want daar zijn ze veeel te lang voor. Maar ik doe het sowieso niet voor de gesp, die voel ik niet in dit zadel. Mijn huidige riemen heb ik al 5 jaar, doen het nog, maar beginnen nu wel aardig te slijten. Daarnaast zijn de heel dik en is het erop en eraf halen bij zadel controles en invetten echt een ramp. Dus na 5 jaar ben ik ze zat en wil ik, ook voordat ze echt kapot slijten, nieuwe. Ik zat te denken aan mono riemen omdat ik veel zonder chaps rij en het me dan fijn lijkt om 1 riem onder mijn been te hebben ipv 2. Maar misschien valt dat heel erg tegen hoor. :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:27

Mono beugelriem is echt dunner onder je been.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:44

Lithya schreef:
[ Afbeelding ]

Deze beugel riemen zijn veel breder zo te zien? Zien er wel prettig uit!

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:45

Ah, bedankt voor alle reacties! Ik heb zelf nooit last gehad van mijn beugelriemen of gespen, dus wist niet dat dit een ding was :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:47

Texas02 schreef:
Geen gesp onder je bovenbeen kan met normale beugelriemen ook, dan hang je ze er verkeerd om aan en zit de gesp onder. Even een beugelriemhoes erom en klaar :j Heb ik ook, werkt top! Mijn huidige zadel is wel het eerste zadel waar het bij nodig is trouwens, bij de vorige zadels heb ik de gesp nooit gevoeld onder mijn bovenbeen.

Zo heb ik ze inderdaad ook.
Maar ik denk dat je met mono wellicht de riem zelf nog minder voelt?
Bij ons op stal hebben veel mensen nu die brede mono beugelriemen (erreplus dacht ik).
Schijnt voor een stillere beenligging te zijn. Maar vind ze er niet mooi uit zien :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:49

c_alsemgeest schreef:
Zo heb ik ze inderdaad ook.
Maar ik denk dat je met mono wellicht de riem zelf nog minder voelt?
Bij ons op stal hebben veel mensen nu die brede mono beugelriemen (erreplus dacht ik).
Schijnt voor een stillere beenligging te zijn. Maar vind ze er niet mooi uit zien :+

Mono merk je echt niet, dubbel wel, zelfs zonder gesp.
Wordt inderdaad gezegd dat je een stillere en stabielere beenligging hebt, maar ik merk het verschil niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 19:24

Ik heb toch na lang wikken en wegen en jullie lengte ervaringen gelezen te hebben, maat 60 besteld van Bates. Ben heel benieuwd! Als ze echt te kort zijn kan ik ze natuurlijk altijd retourneren, maar heb toch hoop. :j

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 05:40

Mono riemen kan je echt niet vergelijken met gewone riemen, zelfs niet met de gesp onderaan.

Ik heb Anatomica, ik vind die met een gewone gesp beter dan een t-sluiting. Maar helaas ook al eens de verkeerde maat gekocht, je hebt minder speling bij zulke beugelriemen

Opsteken doe je bij deze in het extra gaatje bovenaan
Afbeelding

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 07:40

Wil je laten weten of het goed bevalt? Ik zoek voor mijn verzorgster van 1.55m ook mono riemen maar kom er niet goed uit.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 18:14

Ik heb ze vandaag binnen gekregen! Wel al aan het zadel gemaakt, maar nog niet getest. Zit inderdaad op het voorlaatste gaatje als ik het vergelijk met mijn vorige riemen. Hopelijk morgen even kijken of dat echt de juiste lengte is. Ze zitten daardoor wel mooi onderaan mijn zadel, dus dat is een mazzeltje. En mocht ik ooit nog eens een zadel met lage beugelophanging kopen is het ook top want ik heb nog gaatjes zat. Maar wellicht dat een maatje groter wel gemakkelijker had geweest. Al zaten de riemen dan denk ik echt ver onder mijn benen en dat wil je ook niet. Misschien dus net perfect zo deze maat, maar moet niet langer willen zitten.

Goed nou zullen mijn benen niet magisch gaan groeien. :+

Alleen met mijn rijlaarzen aan zal het niet gaan bedenk ik me nu. Dan zit ik vaak wel echt een gat of twee langer. Maar eerlijk, die draag ik alleen voor de sier als ik een fotoshoot heb ofzo. Dus dat valt wel te overzien. En dan heb ik eventueel altijd mijn andere riemen nog liggen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 18:05

Net het eerste rondje gereden met maat 60. Het tweede gaatje van onderen bleek al gauw te lang voor up tempo buitenrijden. Voelde het flink aan mijn kuiten. Gaatje 3 van onder was perfect! Denk dus dat ik er goed aan gedaan heb om toch 60 te bestellen. Staat best netjes zo ook!

Afbeelding