Singelwondjes!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Singelwondjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:43

Ik heb een singel van Mattes en die wordt na het rijden zonder er iets aan de toen weggelegd met de bonte kant naar boven.
Voor de volgende keer rijden borstel ik met mijn vingers door het bont heen.
Als het dan weer net zo fluffy voelt, is het goed.
Als dat niet meer lukt, dan was ik hem met MELP, wasmiddel van Mattes. En daarna in de droger.
Daarmee is het Bontje nog als nieuw zowat.

Na hoeveel keer rijden ik was, wisselt.
Met veel zweten of lange buitenritten is het sneller nodig dan met koeler weer en korte dressuurtrainingen.
Is die nog niet droog als ik weer wil gaan rijden, dan wissel ik het bontje voor het tweede exemplaar en laat ik het eerste nog wat langer drogen tot de volgende keer gebruik.

Wassen met iets anders dan MELP maakt de wol minder fluffy en het leer stugger na het wassen, dus ik was tegenwoordig echt alleen nog maar met MELP.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:00

Ik borstel mijn bont singel na het wassen met een föhnborstel op een minder hete stand, dan is hij weer net zo fluffy als toen ik hem kocht. Het is wel veel werk :')

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:30

De singel op de foto is zoals gezegd veels te kort, de uitsparingen zitten nu niet waar ze horen. Is het een singel met Merino wol of echt lamsvel zoals de Mattes singels? Ik heb ook een paard met een heel gevoelig velletje. Ik heb heel wat geprobeerd maar enige wat goed gaat zijn de singels van Mattes omdat de hoes van lamsvel de singel helemaal omsluit. Bij singels met een laag wol was dat gewoon minder zacht.
Het onderhoud van zo’n singel is precies zoals Marije omschrijft; na het rijden met de vachtkant naar boven wegleggen, voor het zadelen ff je vingers erdoorheen halen. Als de wol stug aanvoelt de hoezen wassen met Melp, daarna in de droger en dan zijn ze weer als nieuw. Schapenvacht moet je regelmatig wassen anders droogt het uit

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:22

Ik zie op 1 van je foto's een longeerhulp. Dat is bij mijn paard de nummer 1 geweest met wondjes in de oksel en tussen de voorbenen. Ik weet niet of je deze nog gebruikt?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:42

De mijne is heel blij geworden van een mohair singel! Natuurlijk materiaal, beetje stretch, ademt goed en er kan lucht door. Ik had eerst ook allemaal singels met bontjes voor haar maar daar bleef ze last van houden.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 18:48

suffie schreef:
Ik zie op 1 van je foto's een longeerhulp. Dat is bij mijn paard de nummer 1 geweest met wondjes in de oksel en tussen de voorbenen. Ik weet niet of je deze nog gebruikt?

Ik wissel deze af met de dubbele longe, maar nee daar krijgt ze geen wondjes van. Zit ook op een totaal andere plek :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:51

Je wondjes zitten ter hoogte van de gesp lussen waar de stoten doorheen gaan.
Ik zou zoeken naar een langere singel zónder lang stuk boven de gesp. Oftewel, dat de singel ook stopt bij de gespen. Daarbij gaan voor een 15-20 cm langere singel (vanaf gesp gerekend). Dan kom je ook niet in de knoei met je dekje.

Zou de passie blu wave kunnen zijn als dat een bingo gaat zijn. Fijn dat je dat kunt proberen.

Joke65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:01

Hannanas schreef:
Je wondjes zitten ter hoogte van de gesp lussen waar de stoten doorheen gaan.
Ik zou zoeken naar een langere singel zónder lang stuk boven de gesp. Oftewel, dat de singel ook stopt bij de gespen. Daarbij gaan voor een 15-20 cm langere singel (vanaf gesp gerekend). Dan kom je ook niet in de knoei met je dekje.

Zou de passie blu wave kunnen zijn als dat een bingo gaat zijn. Fijn dat je dat kunt proberen.

Dit _/-\o_

Singelwondjes komen in 99.9% van de gevallen door een te korte singel.

Gespen boven 'de-bewegende-delen' houdt de huid heel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:07

Lang geleden, maar hier was een zo dun mogelijke singel en glad de oplossing. Zelfde lengte, zadel, enz.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:20

c_alsemgeest schreef:
Ik borstel mijn bont singel na het wassen met een föhnborstel op een minder hete stand, dan is hij weer net zo fluffy als toen ik hem kocht. Het is wel veel werk :')

Ik doe ze in de droger met een tennisbal. Gaat heel goed.

Voor mijn gevoelige paard heb ik de Prolite singel met de anatomische singelhoes van Lemieux van merinowol.

Wat bij mij belangrijk is gebleken dat het echt 100% echt schapenwol moet zijn (dus geen synthetische rommel). Ik heb er 2 en was ze 1x per twee weken met wol wasmiddel van Neutral en daarna gaan ze dus op de koude stand in de droger met tennisbal. Volgens waslabel mag je ze wassen op 30 graden en kunnen ze in de droger. Tot dusver kunnen ze dit hebben en zijn ze elke keer weer als nieuw.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:25

Je singel is inderdaad te kort. Verder had ons paard altijd bontjes etc. nodig, maar sinds we de Edix Crescent hebben is dat helemaal over. We hebben zelfs geen bontje meer nodig

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:00

bbpin schreef:
Nog een vraagje voor jullie, hoe vaak wassen jullie het bontje? Ik doe dit elke 2 weken. En dan na elke rit even spoelen met water.
Moet dit vaker? Heb sowieso het idee dat m’n bontje minder zacht is ook door alle paardenharen die ertussen zitten, is hier wat aan te doen?

Ik zou stoppen met elke dag water spoelen op bont. Gewoon laten drogen en evt borstelen de dag erna met een magic brush achtige borstel zodat het weer fluffy is. Wassen wanneer nodig, ik deed gemiddeld 1x per maand.

Losse bontjes gaven hier ook vaak problemen. Denk dat het toch meer beweegt als een vaste singel met bont zoals mattes. Zij hebben ook diverse modellen voor verschillende type paarden. Zeker de moeite waard om even naar te kijken. En dan inderdaad een grotere maat zoals al eerder benoemd.

Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 15:32

Hier ook goede ervaringen met mattes singels, die zijn ook anatomisch gevormd.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 17:04

Je singel is te kort, de gespen moeten ruim boven de elleboog komen. Mijn verzorgpony kreeg ook op een gegeven moment een wondje van een anatomische leren singel. Ik heb nu een banaan singel van neopreen, in combinatie met de juiste lengte. En nu heeft ze nergens last meer van!

Ik heb hem van agradi. Kerbl anatomische singel. Als je in mijn onderschrift kijkt, topic met foto's, kan je zien dat de ellebogen mooi vrij liggen. En mijn singel vrij hoog komt (tot het dekje en soms erop)